Kirjoittaja Aihe: Käynnistyksessä suoritettavat komentorivit  (Luettu 2578 kertaa)

jarikai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Käynnistyksessä suoritettavat komentorivit
« : 03.10.09 - klo:20.56 »
Osaisitko neuvoa? Kun pitäisi saada käynnistyksen yhteydessä saada menemään automaattisesti seuraava rimpsu hakemistossa ~/ec-168/v4l/ 
Koodia: [Valitse]
sudo insmod dvb-core.ko
sudo insmod dvb-usb.ko
sudo insmod ec100.ko
sudo insmod mxl5005s.ko
sudo insmod dvb-usb-ec168.ko
. Vaan mitenkä se tehdään?
Ystävällisin terveisin Jari Kainulainen

Matu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Käynnistyksessä suoritettavat komentorivit
« Vastaus #1 : 03.10.09 - klo:21.30 »
Yksi tapa tässä:

Teet vaikkapa geditillä käynnistyvät.sh tiedoston

Koodia: [Valitse]
#!/bin/bash
sudo insmod dvb-core.ko
sudo insmod dvb-usb.ko
sudo insmod ec100.ko
sudo insmod mxl5005s.ko
sudo insmod dvb-usb-ec168.ko

Salli tiedoston suoritus ohjelmana- täppä valitaan ja sitten laitat tämän käynnistyvät.sh:n Järjestelmä->Asetukset-> Käynnistettävät ohjelmat

jarikai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Vs: Käynnistyksessä suoritettavat komentorivit
« Vastaus #2 : 04.10.09 - klo:01.14 »
Kiitos avusta Matulle. Vieläkö minä yksinkertainen saisin neuvon, mitä pitää laittaa käynnistyvissä ohjelmissa tuon käynnistyvät.sh komennoksi?
Ystävällisin terveisin Jari Kainulainen

Matu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Käynnistyksessä suoritettavat komentorivit
« Vastaus #3 : 04.10.09 - klo:10.21 »
Kiitos avusta Matulle. Vieläkö minä yksinkertainen saisin neuvon, mitä pitää laittaa käynnistyvissä ohjelmissa tuon käynnistyvät.sh komennoksi?

Komento on se, mihin olet tämän käynnistyvät.sh tiedoston tallentanut, selaat siinä sen polun.
Ja laitoit tuon täpän siihen käynnistyvät.sh tiedostoon? (käynnistyvät.sh -> Ominaisuudet -> Salli tiedoston suoritus ohjelmana)
« Viimeksi muokattu: 04.10.09 - klo:10.28 kirjoittanut Matu »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Käynnistyksessä suoritettavat komentorivit
« Vastaus #4 : 04.10.09 - klo:11.34 »
enpä jaksanut aiemmin kommentoida tätä, mutta kai se nyt pitää...

tuo esitetty ratkaisu ei toimi, koska se käyttää sudoa joka kysyy salasanaa ja sitä ei voi tietenkään tarjota koska scriptiä ei ajeta interaktiivisesti.

vaihtoehtoja on kaksi, joko asettaa insmod kyseiselle käyttäjälle sudon asetuksissa sellaiseksi, että se ei kysy salasanaa tai tehdä modulien lataaminen bootin yhteydessä kuten yleensä on tapana. jälkimmäisessä tapauksessa ei tarvita edes sudo koska init ajetaan oletuksena pääkäyttäjän oikeuksin ja samalla homma toimii kaikille koneen käyttäjille, jos sellaisia sattuu olemaan.
Janne

Matu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Käynnistyksessä suoritettavat komentorivit
« Vastaus #5 : 04.10.09 - klo:12.07 »
Aivan, enpä huomannutkaan että noissa käytetään sudoa. Mutta muuten näytti tämä tapa toimivan kun testasin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Käynnistyksessä suoritettavat komentorivit
« Vastaus #6 : 04.10.09 - klo:18.08 »
Nuo komennot voisi varmaan laittaa esimerkiksi /etc/rc.local-tiedostoon (eli sinne loppuun ennen exit 0:aa). Toinen vaihtoehto on laittaa nuo moduulit suoraan /etc/modules-tiedostoon eli ilman sudo ja insmod sanoja sinne loppuun jatkoksi. Sitä olen tainnut itse joskus käyttää, vaikka linux.fi:ssä näköjään neuvotaan eri tavalla.
Miten tuo insmod eroaa modprobesta? Sitä ainakin olen itse käyttänyt.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

juyli

  • Vieras
Vs: Käynnistyksessä suoritettavat komentorivit
« Vastaus #7 : 05.10.09 - klo:00.06 »
Miten tuo insmod eroaa modprobesta? Sitä ainakin olen itse käyttänyt.

man insmod insmod - simple program to insert a module into the Linux Kernel
man modprobe modprobe - program to add and remove modules from the Linux Kernel ;)
Eli insmod lisää moduulin, mutta modprobe osannee asentaa modulin tarvitsemat lisämoduulit eli riippuvuudet paremmin "automaattisesti".
Nimenomaan ns. oikea tapa on lisätä tarvittavat modulit /etc/modules tiedostoon, jos ne halutaan käynnistää automaattisesti käynnistyksen yhteydessä (Debian-pohjaiset kuten Ubuntu). Tuo automatiikka ei ole mitenkään täysin välttämätöntä, sillä kernel-moduleiden idea on se, että niitä voidaan lisätä ja myös poistaa käytöstä tarvittaessa.
Jos tuota modularisuutta ei olisi, pitäisi kaikki välttämättömät modulit olla käännettynä suoraa kerneliin, joka paisuttaisi joskus tarpeettomasti kerneliä. Tietenkin tuosta päästään aiheeseen initrd, jonka avulla voi asentaa moduleita, joita ei ole käännetty kerneliin, mutta joita tarvitaan jo
boottauksen yhteydessä. Näistä mainittakoon vaikkapa jokin tarvittava kiintolevyajuri, tiedostojärjestelmäajuri tms.

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: Käynnistyksessä suoritettavat komentorivit
« Vastaus #8 : 20.11.09 - klo:22.03 »
Ajuri on kohtuu valmis ja pistin sen menemään eteenäpäin. Löytyy tästä eteenpäin linuxtv.org:in V4L-DVB -puusta eli masterista. Menee 2.6.33 Kerneliin.