Kirjoittaja Aihe: Uusi asennus vai päivitys ?  (Luettu 3384 kertaa)

absolutisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Uusi asennus vai päivitys ?
« : 07.11.09 - klo:20.38 »
Tässä kun olen lukenut erilaisista ongrlmista 9.10 version kanssa niin on jäänyt tunne että lähinnä päivityksen myötä ilmaantuu tukku ongelmia... Eli olisiko parempi vaan vetää uusi, puhdas asennus?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Uusi asennus vai päivitys ?
« Vastaus #1 : 07.11.09 - klo:20.43 »
Uusi asennus vähentää kyllä potentiaalisten ongelmien määrää, jos et niitä halua korjailla.

juyli

  • Vieras
Vs: Uusi asennus vai päivitys ?
« Vastaus #2 : 07.11.09 - klo:20.46 »
Tässä kun olen lukenut erilaisista ongrlmista 9.10 version kanssa niin on jäänyt tunne että lähinnä päivityksen myötä ilmaantuu tukku ongelmia... Eli olisiko parempi vaan vetää uusi, puhdas asennus?

Aina uuden jakeluversion ilmestymisen tuloksena on aktiivinen osallistuminen foorumeilla. Usein on kyseessä osaamattomuus, joskus tosin uuden jakelun todelliset ongelmat. Voithan ensin päivittää, jos päivitys ei mene putkeen, asennat uudelleen uusimman version.
Kuten jo monasti todettu, päivitin oman 64-bittisen (X)Ubuntuni aikapäiviä, jonka toimivuus laitteessani on ihan ok.

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Uusi asennus vai päivitys ?
« Vastaus #3 : 07.11.09 - klo:21.05 »
Sillä koneella, jota pääasiassa käytän, on päivitys 9.04>9.10. Mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Päivitys ei myöskään vaatinut mitään erityisosaamista. Toisella "harjoittelukoneella" on eilen asenettu uusi 9.10 entisen 9.04 tilalle. Hyvin on ainakin  toistaiseksi toiminut.

absolutisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Uusi asennus vai päivitys ?
« Vastaus #4 : 07.11.09 - klo:22.18 »
Tässä kun olen lukenut erilaisista ongrlmista 9.10 version kanssa niin on jäänyt tunne että lähinnä päivityksen myötä ilmaantuu tukku ongelmia... Eli olisiko parempi vaan vetää uusi, puhdas asennus?

Aina uuden jakeluversion ilmestymisen tuloksena on aktiivinen osallistuminen foorumeilla. Usein on kyseessä osaamattomuus, joskus tosin uuden jakelun todelliset ongelmat. Voithan ensin päivittää, jos päivitys ei mene putkeen, asennat uudelleen uusimman version.
Kuten jo monasti todettu, päivitin oman 64-bittisen (X)Ubuntuni aikapäiviä, jonka toimivuus laitteessani on ihan ok.

Onneksi on tämä(kin) foorumi osaamattomille :) Ja hyvä että siitä muistutetaan.

Juusoxxx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Uusi asennus vai päivitys ?
« Vastaus #5 : 08.11.09 - klo:21.26 »
Iltaa.
 On ihan pakko kiittää tekijöitä ja avunantajia tästä hyvintoimivasta käyttis-ja ohjelmistopaketista.
Eli; ubuntu-9.10-netbook-remix-i386 tuli asennettua tähän Samsung nc10 semimini läpyskään xp:n rinnalle.
 Kaikki toimii mitä tarvitsen ja olen testannut: Wlan, lasertulostin Samsung CLP-315W, 3G-modeemi USB-johdolla ja bluetooth yhteydellä (symbian S60 third edition,FP2), Bluetooth hiiri (logitech V470), Toinen näyttö (full hd-TV). Ja kaikki asetukset laitteille klikkailemalla graaffisten avustajien (wizard) ohjaamana...automaagisesti.. kätsyy, eikä tarvi paljon päätään käyttää.heh.  :)
 Koskaan aikaisemmin ei ole asiat onnistunut kerralla, eikä ikinä ennen ilman päätettä tai viisaampien tekemiä skriptejä, nimimerkillä "Buntisti jo ver. 5.10 lähtien". Olen onnellinen.  ;D
Kantapääoppi on minulle sen opettanut, että parastapa "päivittää" on kuitenkin puhdas .iso-asennus, kuten nyttenkin oikeaksi osoittautui. 9.04 --> 9.10 kyllä toimi, mutta oli se paljonkin tahmaisempi tähän puhtaaseen asennukseen verrattuna.
 Olisi minulla kysyttävääkin:
 Mitkä kaikki käynnistyvät ohjelmat/palvelut ovat pakollisia? Eli voisiko niitä karsia pois ilman että käytettävyys kärsii ? Buutti ja sammutushan ovat nyttenkin jo aika ripeitä, sammuminen varsinkin ei vie kuin kolmisen sekunttia ja käynnisäessä hiiri / wlan toimii nopeammin kuin niitä edes tarvitsee.
 Seahorse-palvelinprosessi- mihin sitä tarvitaan?
 Indicator applet- ?
 Vakiokansioiden päivitys- ?
Nuo nyt vähän ovatten epäselviä minulle. Vaan eipä tähän kai kysymyksiä olisi pitänyt laittaa, vain kiitellä erinomaisesta distrosta.. KIITOS.

jk. Löytyyköhän mailmasta yhtään kotikonetta jossa nämä nykyiset "java,flash,ym pimpelipom" täynnäolevat sivustot toimisivat ilman satunnaisensäännöllistä tahmausta/jumitusta. UGH. Olen puhunut.  ::)    pieni avautuminen helpottaa, ettei liian tyytyväiseksi vaan kukaan luule.
w98-->Linux, enkä vieläkään osaa :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Uusi asennus vai päivitys ?
« Vastaus #6 : 08.11.09 - klo:21.38 »
Seahorse-palvelinprosessi- mihin sitä tarvitaan?
 Indicator applet- ?
 Vakiokansioiden päivitys- ?
Tuosta ekasta en tiedä, mutta Indicator applet eli ilmaisinalue on paneelissa se kohta johon kuvaakeet (mese, verkko, akku yms.) ilmestyvät ja vakiokansioiden päivitystä ei pahemmin tarttee, koska se vain muuttaa Kuvat, Musiikki, Työpöytä (yms.) hakemistot kotihakemistossa kielen mukaan (jos vaikka käytät konetta suomen sijaan enkuksi (tai toisinpäin)).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Senior

  • Vieras
Vs: Uusi asennus vai päivitys ?
« Vastaus #7 : 09.11.09 - klo:07.44 »
Jos aikaisemmin on tehty omat root- ja home-osiot, niin häviääkö home-osion vanhat tiedot jos tehdään ns. puhdas asennus. Eli jos home-kansiosta tehdään backup-home-kansio, niin säilyykö vanhat tiedot niin ettei puhdas asennus pyyhkäise niitä pois?

Entä yhteensopivuus jos vanha home-kansio sitten asennetaan uuden päälle?

myllyjo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Vs: Uusi asennus vai päivitys ?
« Vastaus #8 : 09.11.09 - klo:07.45 »
Tässä kun olen lukenut erilaisista ongrlmista 9.10 version kanssa niin on jäänyt tunne että lähinnä päivityksen myötä ilmaantuu tukku ongelmia... Eli olisiko parempi vaan vetää uusi, puhdas asennus?

ÄLÄ ainakaan asenna vielä. Mulla meni pieleen enkä saa enää edes 9.04:sta takaisin.

myllyjo
Packard Bell Imax iMini NVIDIA ION=> Ubuntu 10.10/W8 (Elokuvakats. 46") 2 X 1T Iomega + 1 X 2T Elements
Packard Bell Imax iMini NVIDIA ION=> Ubuntu 12.10/W8
Dell C840 => Ubuntu 10.10/Win2000
Pöytä=> Ubuntu 10.10/WIN2000

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Uusi asennus vai päivitys ?
« Vastaus #9 : 09.11.09 - klo:08.18 »
Jos aikaisemmin on tehty omat root- ja home-osiot, niin häviääkö home-osion vanhat tiedot jos tehdään ns. puhdas asennus. Eli jos home-kansiosta tehdään backup-home-kansio, niin säilyykö vanhat tiedot niin ettei puhdas asennus pyyhkäise niitä pois?

Entä yhteensopivuus jos vanha home-kansio sitten asennetaan uuden päälle?

Säilyy ne vanhat tiedot siellä, kunhan jätät alusta-täpän pois osiointikohdassa. Asennuksessa valitset "osioi itse" ja teet uuden osion juurelle. Swappia käytät kuten ennenkin ja sen vanhan homen jätät formatoimatta ja laitat liitospisteeksi /homen. Tuolla tavoin ei tule mitään uutta kotikansiota, jonka päälle pitäisi asentaa, vaan jatkat vain samalla vanhalla osiollasi.