Kirjoittaja Aihe: Tavoitteena opetella kehittämään yksinkertaisia java/muita pelejä  (Luettu 4145 kertaa)

beginner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Terve!

Eli mun tavoitteena olis  opetella kehittelemään yksinkertaisia java/muita pelejä. Kyselisin täältä siihen tarvittavia ohjelmistoja/työkaluja prosessiin. Olen siis aivan aloittelevassa vaiheessa tälläisten kanssa, mutta mielenkiintoa riittää =)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Peleihin suunnatuista työkaluista en tiedä, mutta Eclipse on IDE, jota itse olen käyttänyt java-härpäköintiini.

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Terve!

Eli mun tavoitteena olis  opetella kehittelemään yksinkertaisia java/muita pelejä. Kyselisin täältä siihen tarvittavia ohjelmistoja/työkaluja prosessiin. Olen siis aivan aloittelevassa vaiheessa tälläisten kanssa, mutta mielenkiintoa riittää =)

Hei!

Olen myöskin itsekkin siis rakentamassa Linuxilla Java pelejä.
Minulla on sivusto allekirjoitukseni osoitteissa rakentumassa.

Tästä tulee varmanakin taas palautetta, mutta ehdotan, että et asenna pakettihallinnan kautta Java JDK ohjelmointi ympäristöjä.
Laitan tähän linkin josta voit downloadata itsellesi NETBEANS + SunJAVA työkalut.

http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp

Ota tuosta se, jossa on, siis, kuten mainitsin sekä uusin Netbeans että Sun Java SE.

----

Laitan tähän vielä parit linkit Java ohjelmoijien suosimiin sivustoihin, joista voi kysellä/lukea alkeet, jos vain Englannin kieli taittuu.

http://javagaming.org  -  Kaikenlaista keskustelua Java peli kehittelystä, todella päteviä kavereita.
http://lwjgl.org  -  Java OpenGL kirjastot käyttöösi, voit helposti rakentaa nopeita 3D sovelluksia.

----

Grafiikka peleihin kannattaa rakentaa INKSCAPE ja GIMP ohjelmilla, formaattina kannattaa käyttää läpinäkyvyyteen .PNG/.GIF taikka hukka varaisiin kuviin .JPG

//----

Kiitos,,
« Viimeksi muokattu: 05.11.09 - klo:13.59 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

beginner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Kiitoksia todella paljon hyvistä neuvoista! Luulisi näillä pääsevän alkuun  :D

beginner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Latailin tuon netbeansin ja java se:n, asennustiedostot näyttävät olevan muotoa sh. Perinteisenä xp miehenä joka on juuri kääntynyt linux muotoon en tietenkään ymmärrä että jos sh on linuxen asennustiedostojen pakkaus muoto, miksi linux ei asenna tietoja automaattisesti vaan kysyy ohjelmaa jolla suoritan tiedoston??? Eli alkuun olis hyvä päästä tietämällä kuinka asentaa nuo java systeemit :D

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Sh tarkoittaa päätteen scriptiä (eli sarjaa komentoja). Sellaisia käytetään päätteellä alla olevalla komennolla tai jos niille on annettu (ominaisuudet → oikeudet) ajo-oikeus niin tuplaklikatessa voi valita Suorita päättessä.

Se komento menee näin (tätä varten pitää olla samassa hakemistossa sen scriptin kanssa (siirrytään cd hakemisto komennolla):
Koodia: [Valitse]
sudo sh scripti.shEli tuo sudo tarvitaan yleensä asennettessa ohjelmia (antaa täydet oikeudet, käytä harkiten) ja sh on ohjelma, jolla ko. tiedosto ajetaan.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Latailin tuon netbeansin ja java se:n, asennustiedostot näyttävät olevan muotoa sh. Perinteisenä xp miehenä joka on juuri kääntynyt linux muotoon en tietenkään ymmärrä että jos sh on linuxen asennustiedostojen pakkaus muoto, miksi linux ei asenna tietoja automaattisesti vaan kysyy ohjelmaa jolla suoritan tiedoston??? Eli alkuun olis hyvä päästä tietämällä kuinka asentaa nuo java systeemit :D

Asennus!

Asennus ilman terminaalia ->

oikea klikkaa tiedostoa.
valikoi ominaisuudet.
valikoi oikeudet.
valikoi "salli tiedoston suoritus ohjelmana" ja sitten poistu.
vasen klikkaa tiedostoa "avaa" ja "suorita päätteessä".

näitten jälkeen ohjelma asentaa itsensä kunhan syötät hakemistot.

Netbeans käynnistyy "Ohjelmointi" hakemiston takaa löytyvästä ikonista, Netbeans ikoni myöskin löytyy työpöydältä.

//----

Kiitos,,
« Viimeksi muokattu: 06.11.09 - klo:16.55 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

vpv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
  • 3 * Fedora + OpenWRT
    • Profiili
    • Fedora-sivuni
Jos on tarkoitus opetella tekemään yksinkertaisia pelejä eikä Java ole niin keskeinen vaatimus, niin itse suosittelisin myös Pythonia. Jos ajatellaan, että perus-Ubuntu-käyttäjä on tottuneempi Gnomeen ja GTK:hon, niin siihen sitten kaveriksi PyGTK (jonka nettisivu pygtk.org ei juuri nyt näytä toimivan...). Itse rakentelin parissa päivässä 2D-pelin PyGTK:lla tuossa äskettäin. Ei siitä mitään kovin hienoa tullut, mutta PyGTK:sta on joskus sanottu, että se on "rapid application development" -alusta ja siitä voin kyllä olla samaa mieltä. Naksuttelee Gladella kälin kohdalleen ja sit koodailee Pythonilla siihen toiminnallisuuden.

Muita hyviä kirjastoja Pythonin kanssa käytettäväksi ovat PyQt http://www.riverbankcomputing.co.uk/software/pyqt/intro ja pygame http://www.pygame.org . Noista ei ole minulla erityisesti kokemusta, mutta esim. Frets on Fire on toteutettu pygamella, joten ei kai se voi ihan huono olla ;)

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Terve!

Eli mun tavoitteena olis  opetella kehittelemään yksinkertaisia java/muita pelejä. Kyselisin täältä siihen tarvittavia ohjelmistoja/työkaluja prosessiin. Olen siis aivan aloittelevassa vaiheessa tälläisten kanssa, mutta mielenkiintoa riittää =)
Kunnioiitettava tavoite. Itse punnersin läpi JAVA-kehittelyn alkujaksot ja sainkin kasaan haluamani ohjelman. Koko aikana ei itselle tullut hetkeksikään mieleen, että JAVA olisi ohjelmointikieli, jota haluaisin käyttää mihinkään. Pikemminkin päin vastoin. Vastenmielisyys lisääntyi askel askeleelta.
Kieli itsessään ei ole kovin paljoa hankalampi, kuin mikään muukaan C:stä alkunsa saanut 'pers edellä puuhun'-kieli. Sensijaan sen dokumentaatio on yhtä tuskaa. Suurimman osan ajasta ei ole mitään aavistusta siitä, onko vähääkään oikeilla jäljillä koettaessaan ratkaista jotain ongelmaa. Kaikkeen tuntuu olevan tarjolla vähintään kolme erilaista ohjelmapakettia, joiden ominaisuudet joutuu tutkimaan omin käsin. Yleensä samaankin ohjelmaan joutuu soveltamaan kaikkia noita kolmea tapaa. Erityisesti grafiikkaohjelmointi on puhdasta masokismia.

Päivä päivältä ihmettelen enemmän, miksi kaikki tuntemani ohjelmoijat luovat virtuaalisia yleistettyjä ohjelmanpätkiä luonnollista kieltä muistuttavalla Basic:n syntaksilla ja sitten kuitenkin ruoskivat itseään ja asiakkaitaan piikkilangalla ja kirjoittavat lopullisen ohjelman jollain, jonka syntaksi on peräisin C:stä tai VisualBasic:sta.

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Terve!

Eli mun tavoitteena olis  opetella kehittelemään yksinkertaisia java/muita pelejä. Kyselisin täältä siihen tarvittavia ohjelmistoja/työkaluja prosessiin. Olen siis aivan aloittelevassa vaiheessa tälläisten kanssa, mutta mielenkiintoa riittää =)
Kunnioiitettava tavoite. Itse punnersin läpi JAVA-kehittelyn alkujaksot ja sainkin kasaan haluamani ohjelman. Koko aikana ei itselle tullut hetkeksikään mieleen, että JAVA olisi ohjelmointikieli, jota haluaisin käyttää mihinkään. Pikemminkin päin vastoin. Vastenmielisyys lisääntyi askel askeleelta.
Kieli itsessään ei ole kovin paljoa hankalampi, kuin mikään muukaan C:stä alkunsa saanut 'pers edellä puuhun'-kieli. Sensijaan sen dokumentaatio on yhtä tuskaa. Suurimman osan ajasta ei ole mitään aavistusta siitä, onko vähääkään oikeilla jäljillä koettaessaan ratkaista jotain ongelmaa. Kaikkeen tuntuu olevan tarjolla vähintään kolme erilaista ohjelmapakettia, joiden ominaisuudet joutuu tutkimaan omin käsin. Yleensä samaankin ohjelmaan joutuu soveltamaan kaikkia noita kolmea tapaa. Erityisesti grafiikkaohjelmointi on puhdasta masokismia.

Päivä päivältä ihmettelen enemmän, miksi kaikki tuntemani ohjelmoijat luovat virtuaalisia yleistettyjä ohjelmanpätkiä luonnollista kieltä muistuttavalla Basic:n syntaksilla ja sitten kuitenkin ruoskivat itseään ja asiakkaitaan piikkilangalla ja kirjoittavat lopullisen ohjelman jollain, jonka syntaksi on peräisin C:stä tai VisualBasic:sta.

JavaTuskaa!

Tässä olisi parit linkit helpottamaan muitten Java ohjelma käyttöön asetteluja.

http://www.java-tips.org/java-se-tips/
http://www.exampledepot.com/egs/

tipseistä myöskin löytyy tarvittavaa Java2D ( Graphics ) säätelyä.

http://www.java-tips.org/java-se-tips/java.awt/
http://www.exampledepot.com/egs/java.awt/pkg.html

Olkaa hyvä!

//----

Kiitos,,
« Viimeksi muokattu: 07.11.09 - klo:23.41 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

beginner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Noniin nyt onnistui asennus :) nopeasti katsastin ohjelman tuossa äsken ja varmaa on se että tuo java tips sivusto tulee olemaan tosi tuttu :D Täytyy koittaa jos tässä saisi jotain aikaiseskti väännettyä tuolla =)

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Noniin nyt onnistui asennus :) nopeasti katsastin ohjelman tuossa äsken ja varmaa on se että tuo java tips sivusto tulee olemaan tosi tuttu :D Täytyy koittaa jos tässä saisi jotain aikaiseskti väännettyä tuolla =)

JavaPerusteita!

Javan käytön helpottamiseen pari lausetta ->

Java on ohjelmointi kielenä aika samankaltainen luokka rakenteinen kieli kuin C++.
Omat Java ohjelmat ovat pääsääntöisenä joko APPLET taikka APPLICATION muodossa.
Java sisältää OPENGL kiihdytyksen 2D grafiikkaan, 3D grafiikka löytyy OPENGL muodossa myös mutta vaatii erilliset kirjastot.
Java ei ole vaikea kieli, kunhan rakenteen oppii, parhaiten opit juuri tuon "java-tips" sivuston kautta ja kysymykset "www.javagaming.org" sivustolla.

OPENGL kiihdytys 2D grafiikkaan ja muistin määrittelyt, .HTML asennus seuraavan kaltainen minun demostani ->
Koodia: [Valitse]
<center>
<APPLET archive="paketinnimi.jar" code="paketinnimi.Applet_Main" width=99% height=99% >
Sivu vaatii Java JRE:n avautuakseensa.
<PARAM name="java_arguments" value="-Xms32m -Xmx256m -Dsun.java2d.noddraw=true -Dsun.java2d.opengl=true">
</APPLET>
<APPLET> tagi vaaditaan jotta selain ymmärtää Appletin olevan kyseessä.
archive="" sisältää .JAR paketin, .JAR paketti on ZIPattu luokka ja resourse paketti.
code="" sisältää luokan josta APPLET käynnistyy, ( INIT START RUN STOP DESTROY )
width, height sisältää APPLETin koon ruudulla, joko % taikka px.
java_arguments sisältää -Xms32m minimi muistin käyttö, -Xmx256m suurin sallittu muistin käyttö.
-Dsun.java2d.noddraw=true APPLET ei käytä Windows DirectX kirjastoa. ( valinta true/false )
-Dsun.java2d.opengl=true APPLET käyttää OPENGL grafiikka kirjastoa. ( valinta true/false )
Tämä OPENGL tuki kannattaa aina asettaa jokaiseen grafiikkaa sisältävään ohjelmaan,
minun allekirjoitukseni demo pyörii 2fps ilman OPENGLää ja 53fps OPENGL kera.

Siintä sitten selaamaan JAVA-TIPS.ORG sivustoa.

( Huom. )
Minulla on "varmaankin" rakentumassa JAVA-TIPS kaltainen Suomenkielinen sivusto Linux Java/C++ peli aloittelijoille, mutta on parin vuoden juttu.
Sivustoon on linkki allekirjoitukseni osoitteessa, alan tässä jossain vaiheessa työstää näitä Java peli sivustoni pelejä, julkaisen sitten samalla peli
ohjelmointi vinkkejä sivustooni, muitten harrastajien käyttöön. ( Graphics2D, NET ), otan tietenkin myös mukavia vinkkejä/linkkejä vastaan Java/C++
peli ohjelmoinnista.

//----

Kiitos,,
« Viimeksi muokattu: 08.11.09 - klo:22.49 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--