Kirjoittaja Aihe: Dual-boot jälkiasennus tai tarvittaessa pääsy windowsiin  (Luettu 2385 kertaa)

Rane71

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Ongelmana oli, että paloi hihat windowsiin sen verran ripeästi, ettei dual boot asennus tullut mieleen.

Vanha xp asennus pitäisi olla vielä koneella toimivana (Tietääköhän Bill mitä tuon "toimiva" pitäisi tarkoittaa? )

Haluaisin nyt jälkikäteen, että kone kiipeää Ubuntuun ja vaihtoehtoisesti windowsiin. Taikka vain halutessani vääntäytyä windowsiin.
Miten tämä jälkimmäinen tehdään kun Ubuntu kiipeää nyt itse ylös ainoana vaihtoehtona?

Tarkoitus olisi siivota windows puolelta säästettävä roina pidemmällä periodilla. Lopulta kuitenkin on tarkoitus potkaista windows jonnekkin mistä se ei ikinä takaisin pääse.

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Dual-boot jälkiasennus tai tarvittaessa pääsy windowsiin
« Vastaus #1 : 31.10.09 - klo:23.41 »
Itse sain juuri hyvän vinkin asentaa paketin startup-manager, kun tuota dualboottia säätelin.. Grubin asennuksen pitäisi onnistua, ohjeita on tällä foorumilla sekä vanhemman että uudemman grubin asennukseen, alla "virallinen"..
http://wiki.ubuntu-fi.org/Grub-kaynnistyslataaja

Eli asenna ensin grub, tod.näk. live-cd:ltä, siinä en ole kokenut, sen jälkeen tuo startup-manager. Itse ajoin päätteessä komennon
sudo startup-manager (en tiedä tarvitseeko sudoa, mutta olin laiskalla tuulella ja otin varman päälle ;) ).
Kyseli ihan suomeksi, minkä haluan käynnistää ensiksi, kauanko valikko näkyy, jne.. Graafinen liittymä siis.. Selkeä ja simppeli, että jopa minä ymmärsin..

Rane71

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Dual-boot jälkiasennus tai tarvittaessa pääsy windowsiin
« Vastaus #2 : 01.11.09 - klo:02.08 »
Itse sain juuri hyvän vinkin asentaa paketin startup-manager, kun tuota dualboottia säätelin.. Grubin asennuksen pitäisi onnistua, ohjeita on tällä foorumilla sekä vanhemman että uudemman grubin asennukseen, alla "virallinen"..
http://wiki.ubuntu-fi.org/Grub-kaynnistyslataaja

Eli asenna ensin grub, tod.näk. live-cd:ltä, siinä en ole kokenut, sen jälkeen tuo startup-manager. Itse ajoin päätteessä komennon
sudo startup-manager (en tiedä tarvitseeko sudoa, mutta olin laiskalla tuulella ja otin varman päälle ;) ).
Kyseli ihan suomeksi, minkä haluan käynnistää ensiksi, kauanko valikko näkyy, jne.. Graafinen liittymä siis.. Selkeä ja simppeli, että jopa minä ymmärsin..


Tuli käynnistykseen komea valikko. Vaan puuttui windows. Kuollutko?

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Dual-boot jälkiasennus tai tarvittaessa pääsy windowsiin
« Vastaus #3 : 01.11.09 - klo:02.51 »

Mikli pääset ubuntun  Sovellukset -> apuohjelmat -> pääte      ( siis päätteeseen kirjoittamaan niin mitä sanoo komento! ).

Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l
 (Tuo  l = pieni L kirjain).
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Rane71

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Dual-boot jälkiasennus tai tarvittaessa pääsy windowsiin
« Vastaus #4 : 01.11.09 - klo:08.49 »

Mikli pääset ubuntun  Sovellukset -> apuohjelmat -> pääte      ( siis päätteeseen kirjoittamaan niin mitä sanoo komento! ).

Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l
 (Tuo  l = pieni L kirjain).

 ???


Levy /dev/sda: 160.0 Gt, 160041885696 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 19457 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
Levyn tunniste: 0xce309b63

    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sda1   *           1       18706   150255913+  83  Linux
/dev/sda2           18707       19457     6032407+   5  Laajennettu
/dev/sda5           18707       19457     6032376   82  Linux-sivutus / Solaris

Levy /dev/sdb: 300.0 Gt, 300090728448 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 36483 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
Levyn tunniste: 0x240a2409

    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sdb1               2       36483   293041665    f  W95 Laaj (LBA)
/dev/sdb5               2       36483   293041633+   7  HPFS/NTFS

Levy /dev/sdc: 1000.2 Gt, 1000204886016 tavua
16 päätä, 63 sektoria/ura, 1938021 sylinteriä
Yksiköt = 1008 * 512 = 516096 -tavuiset sylinterit
Levyn tunniste: 0x6a4860c3

    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sdc1               1     1938018   976761040+   7  HPFS/NTFS

Levy /dev/sdd: 61 Mt, 61997056 tavua
4 päätä, 32 sektoria/ura, 946 sylinteriä
Yksiköt = 128 * 512 = 65536 -tavuiset sylinterit
Levyn tunniste: 0x00000000

    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sdd1   *           1         946       60524+   1  FAT12

peran

  • Vieras
Vs: Dual-boot jälkiasennus tai tarvittaessa pääsy windowsiin
« Vastaus #5 : 01.11.09 - klo:08.58 »
Mikäli Windows on ollut 160 Gt kiintolevyssä, olet tuhonnut XP:si, joten joudut asentamaan sen uudestaan. Muissa asemissa näyttää olevan Windows-osioita, joten jos se on ollut niissä, niin se on lieneen edelleen, mutta kerro missä asemassa ko. Windows on, jotta lisäneuvoja osataan antaa.

Huvittava tuo 61 Mt:n kiintolevy. Taitaa siinä olla jo 'hivenen' ikää ehkä jopa parikymmentä vuotta.  ;D

Edit - ellei sitten ole emolevyn BIOSin apulevy tai vastaava.
« Viimeksi muokattu: 01.11.09 - klo:09.01 kirjoittanut peran »

Rane71

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Dual-boot jälkiasennus tai tarvittaessa pääsy windowsiin
« Vastaus #6 : 01.11.09 - klo:09.09 »
Mikäli Windows on ollut 160 Gt kiintolevyssä, olet tuhonnut XP:si, joten joudut asentamaan sen uudestaan. Muissa asemissa näyttää olevan Windows-osioita, joten jos se on ollut niissä, niin se on lieneen edelleen, mutta kerro missä asemassa ko. Windows on, jotta lisäneuvoja osataan antaa.

Huvittava tuo 61 Mt:n kiintolevy. Taitaa siinä olla jo 'hivenen' ikää ehkä jopa parikymmentä vuotta.  ;D

Edit - ellei sitten ole emolevyn BIOSin apulevy tai vastaava.

Oli sillä 160 kovolla.... Mitään fyysistä 61mt:n levyä ei pitäs olla. Se voi olla joku partition hässäkkä...

Jos olen tuhonnut windowsin, niin olen varmaan tuhonnut myös asennetut ojelmat? Eli siellä ei ole mitään pelastettavaa?

olavi1968

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Vs: Dual-boot jälkiasennus tai tarvittaessa pääsy windowsiin
« Vastaus #7 : 01.11.09 - klo:10.32 »
Yritin tossa hakee "poista windows" eikä haku oikein tuottanu tulosta, löyty kyllä poista linux ja muuta vastaavaa mutta ei sitä.Sen verran tossa kerkesin säätää,että tein uuden levyn ja siihen tuli joku virhe ja kone ei nyt käynnisty oikein... Noo, homma ehkä on hoidossa tässä vielä, mutta olis ollu ihan hyvä jos olis ollu jotain ohjeita siihen.

peran

  • Vieras
Vs: Dual-boot jälkiasennus tai tarvittaessa pääsy windowsiin
« Vastaus #8 : 02.11.09 - klo:00.03 »
Mikäli Windows on ollut 160 Gt kiintolevyssä, olet tuhonnut XP:si, joten joudut asentamaan sen uudestaan. Muissa asemissa näyttää olevan Windows-osioita, joten jos se on ollut niissä, niin se on lieneen edelleen, mutta kerro missä asemassa ko. Windows on, jotta lisäneuvoja osataan antaa.

Huvittava tuo 61 Mt:n kiintolevy. Taitaa siinä olla jo 'hivenen' ikää ehkä jopa parikymmentä vuotta.  ;D

Edit - ellei sitten ole emolevyn BIOSin apulevy tai vastaava.

Oli sillä 160 kovolla.... Mitään fyysistä 61mt:n levyä ei pitäs olla. Se voi olla joku partition hässäkkä...

Jos olen tuhonnut windowsin, niin olen varmaan tuhonnut myös asennetut ojelmat? Eli siellä ei ole mitään pelastettavaa?

Saattaa löytyä jotain pelastettavia normaaleja tiedostoja kuten kuvia. Valitettavasti vain olet kirjoittanut Ubuntulla ko. tiedostojen päälle, joten kaikkea ei ole pelastettavissa.

Pelastamista voi kokeilla esim. Ubuntun livelevyllä asentamalla siihen photorec-ohjelman ja ajamalla sitä päätteellä. Nykyiseen linuxiin sitä ei kannata asentaa, koska se tuhoaisi lisää tiedostoja.

Tosin tämän ohjelman käyttö vaatii perustiedot komentorivin käytöstä.