Oon törmännyt monessa paikassa tohon "prosentin Linuxiin". Se on ilmeisesti Microsoftin hatusta heitetty luku. En ainakaan itse siihen pysty uskomaan. Noissa "tilastoissa" mm. esitetään aina, että mäkkejä on enemmän kuin Linuxeja, mutta itse ainakin tunnen paljon enemmän ihmisiä, jotka käyttävät Linuksia.
On tullut aika selväksi se, että tällä hetkellä ei kukaan osaa sanoa kovin tarkkaa määrää, kun tilastojen kokoamisessa on niin paljon ongelmia.
Luin tässä vähän aikaa sitten mielenkiintoisen jutun, jossa eräs Dellin insinööri olisi suunnitellut ohjelman tilastoja varten. Ohjelma asennettaisi valmiiksi jokaiseen Linux -kerneliin ja se olisi yhteydessä serveriin, joka ylläpitäisi Linux -tilastoa. Tämäkään ei laskisi kaikkia yksilöitä, sillä kaikki maailman linuxit eivät ole netissä, mutta se olisi mun mielestä kuitenkin hyvä arvio.
Alkoi kiinnostamaan tuon ohjelman periaatteellinen toiminta. Onko koneessa jotakin sarjanumeroa tms. jolla sen voi tunnistaa yksikäsitteisesti.
Mitäs muut on mieltä? Onko teille tärkeätä, että todellinen määrä tiedetään?
Mulle tilastot ei sinänsä oo tärkeitä, mutta tietysti todella mielenkiintoisia. Sen sijaan laitevalmistajille ja pelintekijöille tilastot olisivat hyvä juttu.
Yritin löytää linkkiä tohon tilasto-ohjelmaan, mutta en löytänyt.
Muokkaus: Linkki löytyi.
http://blogs.computerworld.com/how_many_desktop_linux_users