Kirjoittaja Aihe: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)  (Luettu 20828 kertaa)

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #40 : 18.11.09 - klo:17.32 »
Itse tosiaan ostin juuri tällaisen koneen ku kerran halvalla sai, nyt vaan pitäis päättää jätänkö xp:een dual boottiin vai jyräänkö kokonaan yli, ja muisti vois tosiaan päivittää 2 gigaan jossain vaiheessa tiedä sitten alkaako wintoosa kranttuila moisesta tempusta.
Ei ala.

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #41 : 18.11.09 - klo:18.38 »
Itse tosiaan ostin juuri tällaisen koneen ku kerran halvalla sai, nyt vaan pitäis päättää jätänkö xp:een dual boottiin vai jyräänkö kokonaan yli, ja muisti vois tosiaan päivittää 2 gigaan jossain vaiheessa tiedä sitten alkaako wintoosa kranttuila moisesta tempusta.
Ei ala.
Mistä tiedät ettei ala?
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #42 : 18.11.09 - klo:18.54 »
Itse tosiaan ostin juuri tällaisen koneen ku kerran halvalla sai, nyt vaan pitäis päättää jätänkö xp:een dual boottiin vai jyräänkö kokonaan yli, ja muisti vois tosiaan päivittää 2 gigaan jossain vaiheessa tiedä sitten alkaako wintoosa kranttuila moisesta tempusta.
Ei ala.
Mistä tiedät ettei ala?
Minulla miniläppäri, jossa on 2 gigaa keskusmuistia ja ULCPC-lisenssillä levitettävä XP.

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #43 : 18.11.09 - klo:19.13 »
Itse tosiaan ostin juuri tällaisen koneen ku kerran halvalla sai, nyt vaan pitäis päättää jätänkö xp:een dual boottiin vai jyräänkö kokonaan yli, ja muisti vois tosiaan päivittää 2 gigaan jossain vaiheessa tiedä sitten alkaako wintoosa kranttuila moisesta tempusta.
Ei ala.
Mistä tiedät ettei ala?
Minulla miniläppäri, jossa on 2 gigaa keskusmuistia ja ULCPC-lisenssillä levitettävä XP.

Siis olet itse lisännyt/vaihtanut muistipalikan vai oliko valmiina? Sinällään outoa jos valmiina on ollut, kun lisenssi kieltää myymästä/mainostamasta enempää, kuin 1 Gb.
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #44 : 18.11.09 - klo:19.22 »
Itse tosiaan ostin juuri tällaisen koneen ku kerran halvalla sai, nyt vaan pitäis päättää jätänkö xp:een dual boottiin vai jyräänkö kokonaan yli, ja muisti vois tosiaan päivittää 2 gigaan jossain vaiheessa tiedä sitten alkaako wintoosa kranttuila moisesta tempusta.
Ei ala.
Mistä tiedät ettei ala?
Minulla miniläppäri, jossa on 2 gigaa keskusmuistia ja ULCPC-lisenssillä levitettävä XP.
Siis olet itse lisännyt/vaihtanut muistipalikan vai oliko valmiina? Sinällään outoa jos valmiina on ollut, kun lisenssi kieltää myymästä/mainostamasta enempää, kuin 1 Gb.
Tuo muistipalikka lisätty koneeseen sen hankintapäivänä myyjäliikkeessä (DSGi-ryhmän liike Isossa-Britanniassa).

atom

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #45 : 19.11.09 - klo:09.20 »

Ehtisikö joku 5101:n omistaja kokeilla esim. noita Ctrl-E tai Ctrl-R käyttäen oikeanpuoleista Control-näppäintä, niin saisi vahvistettua että ne ehjässä koneessa toimii.

Tuo vika on ilmeisesti ohjelmistossa koska sain molemmat ctrl-napit toimimaan kun säädin biossista fn-napin asetuksen disabled->enabled. Muutenkin pidän enemmän siitä että f-näppäimet oletuksena ja sitten "järjestelmätoimintoihin" (mitenköhän tuokin pitäisi suomentaa) pääsee sitten fn-nappia painamalla.

Suuret kiitokset vinkistä, vaihdoin tuon asetuksen biosista ja oikea Control -näppäin toimii nyt kuten pitääkin. Lisäksi pidän itsekin enemmän siitä että F-näppäimet ovat oletuksena.

lebilebi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #46 : 26.11.09 - klo:18.26 »
Ei suostu tuo 9.10 asentumaan millään. Valitsen alkuvalikosta "Install", jonka jälkeen ruudulle tulee hetkeksi Ubuntun logo, jonka jälkeen vain mustaa. Missäköhän ongelma?

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #47 : 26.11.09 - klo:18.38 »
Ei suostu tuo 9.10 asentumaan millään. Valitsen alkuvalikosta "Install", jonka jälkeen ruudulle tulee hetkeksi Ubuntun logo, jonka jälkeen vain mustaa. Missäköhän ongelma?

Pistä F6 takaa ACPI=off asennuksen ajaksi.
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

lebilebi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #48 : 26.11.09 - klo:18.56 »
"Can not mount /dev/loop1 on /cow"

Heittää tollasen ja jää siihen (siis f6 painamisen jälkeen). On kyllä nyt todella nyyppä-meininkiä, mutta...

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #49 : 26.11.09 - klo:19.25 »
"Can not mount /dev/loop1 on /cow"

Heittää tollasen ja jää siihen (siis f6 painamisen jälkeen). On kyllä nyt todella nyyppä-meininkiä, mutta...

Mulla oli kans pienoisia kiintolevy ongelmia. Mountpoint oli cd-rom. Eikä kiintolevy päässyt osioimaan millään. Siksi jyräsin kaikki yli.

Pistäppäs se ACPI=off ja valitse valikosta se ylin vaihtoehto Kokeile ilman muutoksia tai asenna, en muista sanatarkasti miten se lukee, mutta kuitenkin.
Pitäis käynnistyä Live -työpöydälle ja tuolta valitse asenna/install
« Viimeksi muokattu: 26.11.09 - klo:19.29 kirjoittanut orat71 »
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

Igor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
  • GPL for life.
    • Profiili
Vs: HP mini 5101
« Vastaus #50 : 14.01.10 - klo:10.05 »
Ubuntu 9.10 live-tikulla testattu myös.
Ja homma jatkuu edelleen perin merkillisesti. Ei vaan yksinkertaisesti anna muuttaa XP:n osion kokoa.

Tulee vähän myöhässä tämä neuvo, mutta tappelin eilen tämän saman ongelman kanssa... windowsin puolelta chdsk /f ja päälle kaksi reboottia (kuten gparted neuvoo sitä huutomerkillä varustettua varoituskolmiota klikkaillessa), sen jälkeen gparted suostui muuttamaan ntfs-osion kokoa.
GPL = Grand Prix Legends ;)

Thaurwylth

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #51 : 10.02.10 - klo:15.49 »
Nyt on uusia tietoja tuohon langattoman nettikortin ongelmaan.

Ennen sitä kuitenkin: Do dii. Nyt on kone hommattuna. Marginaalisen testikäytön perusteella ja yhden Windows-käyttöisen hotellireissun jälkeen tuntuu ihan toimivalta. Vaihdatin ostettaessa liikkeessä 1 GB ==> 2 GB muistipalikan. Nyt asennettuna on Karmic Koala 32-bittisenä.

Sitten langattomaan verkkokorttiin. Kaveri lainasi ensin D-Linkin USB-nettipulikan ja sillä päästiin langattomaan verkkoon, jonka yli saatiin sitten imettyä päivittyksiä verkosta. Nyt vähintäänkin 10.2.10 alkaen näyttää siltä, että suoraan Ubuntun asetuksista löytyvän laiteajuripäivittimen tarjoama "restricted"-ajuri toimii sen suuremmitta mukinoita.

Mitään paketteja ei ole tarvinnut pakotetusti käsin poistaa. Broadcomin sivuilta ei tarvinnut imeä eikä käsin asentaa paketteja tai mitään muutakaan. Kone tilttasi tuon restricted-ajurin käyttöönoton yhteydessä, mutta hätäbuutin jälkeen ajuri oli käytössä ja ihan suorilta vannon, että netti toimii. (D-Link on irrotettu koneesta ja uusi yhteys muodostettu, joten pakko sen on tarkoittaa sitä, että langaton kortti toimii. Lisäksi aiemmin punaisena palanut langattoman merkkivalo vasemmasta etureunasta on muuttunut aiemmasta punaisesta siniseksi.)

Olisin valmis omasta puolestani julistamaan: Ongelmaa ei enää ole, vaan kortti toimii nykyään Ubuntun järjestelmäasetuksista päivitettävällä restricted-ajurilla. Mahdollinen ongelma voi olla tuo tilttaaminen asennettaessa; en tiedä, oliko se yksittäistapaus.

Seuraavaksi taidamme kokeilla 64-bittisen Ubuntun asentamista tähän päälle. (Itse asiassa 32-bittinen järjestelmä asennettiin vahingossa.) Vai onko siitä mitään marginaalistakaan hyötyä? Muistiahan ei ole kuin 32-bittisenäkin käytettävät 2 gigaa. Mutta yhden tutun puheista olin päättelevinäni, että 64-bittinen arkkitehtuuri mahdollistaa muutenkin vähän nopeammin toimivien systeemien kirjoittamisen. (Siitä ei sitten ole varmuutta, onko 64-bittiselle Ubuntulle tarjolla olevissa paketeissa näitä mahdollisuuksia hyödynnetty.)

-- Nute
Oulu

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #52 : 10.02.10 - klo:16.29 »
Seuraavaksi taidamme kokeilla 64-bittisen Ubuntun asentamista tähän päälle. (Itse asiassa 32-bittinen järjestelmä asennettiin vahingossa.) Vai onko siitä mitään marginaalistakaan hyötyä? Muistiahan ei ole kuin 32-bittisenäkin käytettävät 2 gigaa. Mutta yhden tutun puheista olin päättelevinäni, että 64-bittinen arkkitehtuuri mahdollistaa muutenkin vähän nopeammin toimivien systeemien kirjoittamisen. (Siitä ei sitten ole varmuutta, onko 64-bittiselle Ubuntulle tarjolla olevissa paketeissa näitä mahdollisuuksia hyödynnetty.)

-- Nute
Oulu

Itse en asentaisi 64-bittistä, enkä näe mitään muuta syytä sen tekemiseenkään kuin tuon muistin kokonaisvaltaisen käytön joka ei tässä tapauksessa täyty. Hankaluuksia voi tulla Adobe Flash:n kanssa.
« Viimeksi muokattu: 10.02.10 - klo:17.22 kirjoittanut orat71 »
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

Thaurwylth

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: HP mini 5101 (Wlan ratkaistu)
« Vastaus #53 : 10.02.10 - klo:17.51 »
Itse en asentaisi 64-bittistä, enkä näe mitään muuta syytä sen tekemiseenkään kuin tuon muistin kokonaisvaltaisen käytön joka ei tässä tapauksessa täyty. Hankaluuksia voi tulla Adobe Flash:n kanssa.

Tämä juttu ratkesi ennen kuin ehti käytännössä alkaakaan. Arkkitehtuuri ei salli 64-bittisen asennusmedian buuttia eikä suostu tietenkään asentamaan 64-bittistä versiota. Pienen netinselauksen, wikipediailun ja kavereiden kanssa juttelemisen perusteella selvisi, että Intel Atom N280, joka siis on HP Mini 5101:ssä prossuna, on 32-b prosessori. Olin tästä ihan hämmästynyt, luulin, että tietokonekäytössä 32-b on jo aikaa sitten kuollut konsepti, mutta näin vain on.

Siispä laitteessa toimii vain 32-b käyttis. Jatkan siis tuon aiemman asennuksen virittelyä. Kohta on ohjelmassa tuplabuutin asentaminen.

Tuosta Flashistä sen verran, että eräs kaveri sanoi kokemuksesta, että uudemmissa 64-b Ubuntun versioissa Flash on korjattu. Sen sijaan Google Gearsissa on ongelmia, mutta sen puuttuminen ei esim. minua haittaisi. En ollut koskaan aiemmin edes kuullut mistään Google Gearsista.

-- Nute
Oulu