Kirjoittaja Aihe: oma mielipide Ubuntusta  (Luettu 8780 kertaa)

Urgenus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #20 : 08.10.09 - klo:09.51 »
Mutta winukan "helposti toimivuus" on kyllä aika iso asia, joka (yleisesti) Linuksin pitäisi parantaa.

Omat kokemukset:
 
Itsellä ollut hiukan erilaisia käsityksiä windows xpn toimivuudesta. Ei pysty asentamaan uudestaan ilman että tyhjentää käyttöjärjestelmäosion,
 jota ennen tiedostot pitää siirtää talteen.

Kyllä minun muistaakseni XP:n sai myös edellisen asennuksen päälle laitettua. Mutta en muista tarkasti, koska itselle ei mikään noin järjetön ole tullut koskaan mieleeni. Itse pidän juurikin loogisena sitä, että pistää samalla käyttisosion uusiksi jos käyttiksenkin. Omassa käytössä käyttisosiolla on varmuuskopsattavaa filezillan "tietokanta" sekä laskutusohjelman "tietokanta" ja sitten firefox. Kaikki muu tarpeellinen onkin sitten toisella osiolla ja saa siellä pysyäkkin. Eli ei juurikaan siirrettävää. Noiden muutamien tietojen varmuuskopiointia "raskaampi" (eli yli 10min homma:) taitaa olla se vaiva kun siirtää/tekee portable ohjelmien pikakuvakkeet uusiksi ja laittaa sähköpostit / omat tiedostot yms. polkuviittaukset kuntoon asennuksen jälkeen.

Ajureita en koskaan ole varmuuskopsinu (poislukien kaikki käytetyt printterit asetuksineen, koska se on niin kätevää kun ei tartte joka vitun verkkotulostinta uudelleen asentaa). Käyttis tulee niin harvoin uudelleen asennettua, että monista ajureista on saattanu ilmestyä uusia/parempia versioita joten ne on ihan ok noukkia netistä. Sama koskee Ibarin apuohjelmia.

Rekisteri valitettavasti windowsissa paisuu, jos käyttäjä ja ohjelmat sitä paisuttaa. Se on windowsin "ongelma" sillä ohjelmien on annettu kirjoittaa rekisteriin, mutta käyttis ei mitenkään siivoa paskojen koodarien ohjelmien tekemiä lisäyksiä kun ohjelma poistuessaan ei sitä tee.

Itse en pidä rekisteriä ongelmana, koska koneellani ei käy kaikki mailman miljoona ohjelmaa, ja olen minä kerran rekisterin putsannutkin muistaakseni. Mutta kyllähän tuo koneen ylläpito monesti tosiaan unohtuu kun ei ole ollut pakollista tarvetta.

Jos nyt pitäisi XP:stä joku negatiivinen asia sanoa, niin ketuttaa tuo "tietoturvakeskus" kun se herjaa puuttuvasta virustorjunnasta niin kauan kunnes koko höskän käy ottamassa pois päältä. Sitä ei tarttisi ottaa pois päältä, jos siihen olisi tajuttu koodata pieni "rasti ruutuun" johon voi kuitata sen, ettei käytä virustorjuntaa. Sama homma olisi kai palomuurin kanssa, mutta koska se (winukan oma) minulla on päällä niin ei tuo haitannut aikoinaan ennen koko höskän disabloimista.

Enemmän minulla kestää Ubuntua säätää uuden asennuksen jälkeen kuin winkkaria, mutta nämä on niin yksilöllisiä asioita.


rob

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #21 : 08.10.09 - klo:10.23 »
Olen erittäin tyytyväinen ubuntuun ja ubuntu yhteisöön. Kun nyt olen katsellut esim. tuota uutta windowssia en löydä siitä mitään sellaista joka antaisi syyn siirtyä siihen, vaikka sen ilmaiseksi saisikin.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #22 : 08.10.09 - klo:10.24 »
Enemmän minulla kestää Ubuntua säätää uuden asennuksen jälkeen kuin winkkaria, mutta nämä on niin yksilöllisiä asioita.

Ei oikeastaan: Windowsissa joka ohjelman asennuksen ja päivityksen jälkeen täytyy kone käynnistää uudelleen. Ensin asennetaan järjestelmä ja käynnistetään uudelleen. Sitten asennetaan ohjelma 1 ja käynnistetään uudelleen. Sitten ohjelman tilkkauspaketti 1 ja käynnistetään kone uudelleen, sitten tilkkauspaketti 2 ja käynnistetään uudelleen. Tätä kun toistaa muutamankin ohjelman verran, yksi työpäivä on mukavasti saatu kulumaan :P
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #23 : 08.10.09 - klo:10.27 »
Enemmän minulla kestää Ubuntua säätää uuden asennuksen jälkeen kuin winkkaria, mutta nämä on niin yksilöllisiä asioita.

Ei oikeastaan: Windowsissa joka ohjelman asennuksen ja päivityksen jälkeen täytyy kone käynnistää uudelleen. Ensin asennetaan järjestelmä ja käynnistetään uudelleen. Sitten asennetaan ohjelma 1 ja käynnistetään uudelleen. Sitten ohjelman tilkkauspaketti 1 ja käynnistetään kone uudelleen, sitten tilkkauspaketti 2 ja käynnistetään uudelleen. Tätä kun toistaa muutamankin ohjelman verran, yksi työpäivä on mukavasti saatu kulumaan :P

Ei ihan noinkaan...

Juuri päivitin windows Vistan... (viikko sitten asennettu (ei ollut päivitetty), vain että, sai HTC Heron päivitettyä)
Ajurien asennus (näyttis, verkko)
Windowsin omat päivitykset..
Kaikki pystyi asentamaan yhteen syssyyn (jokainen vuorollaan)
Jonka jälkeen uudelleen käynnistys...

No se hauska kohta.. aikaa kului neljä tuntia.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #24 : 08.10.09 - klo:11.17 »
Windowsissa joka ohjelman asennuksen ja päivityksen jälkeen täytyy kone käynnistää uudelleen. Ensin asennetaan järjestelmä ja käynnistetään uudelleen. Sitten asennetaan ohjelma 1 ja käynnistetään uudelleen. Sitten ohjelman tilkkauspaketti 1 ja käynnistetään kone uudelleen, sitten tilkkauspaketti 2 ja käynnistetään uudelleen. Tätä kun toistaa muutamankin ohjelman verran, yksi työpäivä on mukavasti saatu kulumaan :P

Ei ihan noinkaan... [...] Kaikki pystyi asentamaan yhteen syssyyn (jokainen vuorollaan) Jonka jälkeen uudelleen käynnistys...

Oletkos kokeillut Corelin ohjelmia? :P
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

iiro!

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
  • \m/
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #25 : 08.10.09 - klo:11.42 »
Se oli todella merkittävää että lisäsivät nuo Wacomin ajurit niin nyt toimii piirtopöytäkin out-of-the-box, vai mikä se termi nyt olikaan :D Sen lisäksi Ubuntun kautta on helpompi kytkeä Xbox360 nettiin kuin Windowsin kautta kun ei tarvitse alkaa siltaamaan yhteyksiä ja sen sellaista

Ainoastaan petyin siihen kuinka hankalaa tuo ulkonäön kustomointi on, jonkun pitäisi uhrautua ja tehdä perusteellinen "tutoriaali" :D
Jeppanpebaa

Urgenus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #26 : 08.10.09 - klo:13.47 »
Windowsissa joka ohjelman asennuksen ja päivityksen jälkeen täytyy kone käynnistää uudelleen. Ensin asennetaan järjestelmä ja käynnistetään uudelleen. Sitten asennetaan ohjelma 1 ja käynnistetään uudelleen. Sitten ohjelman tilkkauspaketti 1 ja käynnistetään kone uudelleen, sitten tilkkauspaketti 2 ja käynnistetään uudelleen. Tätä kun toistaa muutamankin ohjelman verran, yksi työpäivä on mukavasti saatu kulumaan :P

Ei ihan noinkaan... [...] Kaikki pystyi asentamaan yhteen syssyyn (jokainen vuorollaan) Jonka jälkeen uudelleen käynnistys...

Oletkos kokeillut Corelin ohjelmia? :P

Itsellä on PSP ja ei tuo kyllä tarvinnut edes omien päivitystensä jälkeen uudelleenkäynnistystä. Asennuksensa jälkeen taisi moista kysyä, mutta sen asensin samalla kun muut ohjelmat jolloin sitä ei itsensä takia tarvinnut käynnistää uudelleen. Ja päivitystensä jälkeen ei tarttenu uudelleenkäynnistää kuin itse ohjelma =)

Ja mitä tulee uudelleen käynnistysten kertoihin, niin kun winkkarin asentaa SP3 paketoidulta levyltä ja asennuksen jälkeen asentaa ajurit ja sitten ohjelmat niin se yksi tai kaksi uudelleen käynnistystä on hyvä antaa tapahtua sitten kun automaattiset päivitykset on hakenu noi SP3:sen jälkeen tulleet paketit. Jos ehdon tahdon haluaa renkata konettaan, niin mikäs siinä, mutta itse en ole jaksanut moista pelleilyä.

IE8 päivitys taisi pyytää uudelleenkäynnistystä, mutta koska en moista käytä mutta annoin sen asentua niin en osaa sanoa toimiko se heti oikein kun en koneen antanu suotta uudelleen käynnistyä silloin... Öisinhän kone sammuu kuitenkin, kun ei mikään palvelin ole.

Mutta kuten sanoin, niin nää on yksilöllisiä asioita ja eri ihmisillä tuntuu olevan eri rutiinit samojen asioiden hoitoon.

Mutta kyllähän sitä joskus on pitäny kesken ajureiden asentamisen jälkeen hoitaa buutti. Nimittäin velipojan pöytäkoneeseen piti ensin asentaa äänikortin ajurit ja sitten buutata ja sitten vasta asentaa näytönohjaimen ajurit ja ohjelmat jotta näytönohjain osasi myös äänet hakea HDMI ulostuloonsa käyttiksen kautta. En sitten tiedä kuinka helppoa tahi vaikeaa tuo olisi ollut Ubuntussa, sillä siihen koneeseen tuli vain Windows XP.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #27 : 08.10.09 - klo:16.26 »
Ja mitä tulee uudelleen käynnistysten kertoihin, niin kun winkkarin asentaa SP3 paketoidulta levyltä ja asennuksen jälkeen asentaa ajurit ja sitten ohjelmat niin se yksi tai kaksi uudelleen käynnistystä on hyvä antaa tapahtua sitten kun automaattiset päivitykset on hakenu noi SP3:sen jälkeen tulleet paketit. Jos ehdon tahdon haluaa renkata konettaan, niin mikäs siinä, mutta itse en ole jaksanut moista pelleilyä.

En ”renkkaa” ehdoin tahdoin, mutta Corelin ohjelmien (Draw, Ventura, Paradox) joka ikisen pätsin jälkeen kone on käynnistettävä uudelleen, ennen kuin seuraavaa voi asentaa. Ja kun ohjelmilla on vähän ikää, pätsejä on tullut melkoinen tukku.

Ja kyllä se Windows itsekin käynnistelee itseään uudestaan ihan riittävän tiheään :(
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #28 : 08.10.09 - klo:17.19 »
Ei oikeastaan: Windowsissa joka ohjelman asennuksen ja päivityksen jälkeen täytyy kone käynnistää uudelleen. Ensin asennetaan järjestelmä ja käynnistetään uudelleen. Sitten asennetaan ohjelma 1 ja käynnistetään uudelleen. Sitten ohjelman tilkkauspaketti 1 ja käynnistetään kone uudelleen, sitten tilkkauspaketti 2 ja käynnistetään uudelleen. Tätä kun toistaa muutamankin ohjelman verran, yksi työpäivä on mukavasti saatu kulumaan :P

Ei ihan noinkaan...

Juuri päivitin windows Vistan... (viikko sitten asennettu (ei ollut päivitetty), vain että, sai HTC Heron päivitettyä)
Ajurien asennus (näyttis, verkko)
Windowsin omat päivitykset..
Kaikki pystyi asentamaan yhteen syssyyn (jokainen vuorollaan)
Jonka jälkeen uudelleen käynnistys...

No se hauska kohta.. aikaa kului neljä tuntia.
Kyllä itse ainakin olen joutunut tekemään muutaman uudelleen käynnistyksen Windows asennuksissa. Vistassa on ainakin erikoinen ominaisuus, että päivityksien ja uudelleen käynnistyksen jälkeen löytyykin taas muutama lisä pätsi ladattavaksi, joita ei aiemmin ole näkyvissä. Tosin itse kun teen puhtaan asennuksen, niin joudun tekemään sen SP1:stä ja prosessiin siis kuuluu SP2:n asennus, joka voi ehkä kyllä olla yksi syy tuollaiseen.

LTG

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #29 : 13.10.09 - klo:14.58 »
Windows ei lainkaan sopinut "tehokäyttöön", ja Mäkin kanssa sama homma. OS X taipui aavistuksen enemmän, ja ongelmia oli vähemmän vaikka eipä niitä juurikaan Windowsin kanssa ollut. En ole vuosiin nähnyt tarpeelliseksi kumpaakaan käyttöjärjestelmää joista edellä mainitsin, sillä Linux (distrot) sopii minulle niin paljon paremmin.

Ei ole rajoituksia ja pystyy mielensä mukaan säätämään, ja jos jotain ongelmia tulee, se johtuu lähinnä minusta ja ne pystyy ratkaisemaan. Itse suosittelen esimerkiksi Ubuntua niille, jotka eivät pahemmin pelaile vaan lähinnä tahtoo että se facebook ja youtube toimii, ja pystyy jotenkin "mesettämään" jos siihen on hurahtanut. Parilla tuttavalla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, peruskäytössä. Koneistaan ei tiedä juurikaan mitään, ja jos ongelmia jossain vaiheessa tulisi niin se johtuisi luultavasti tietämättömyydestä tahi laitteiston uusimisesta, jos ei tukea sille olisi.

Mikä siinä on, että Windowsia pidetään niin helppona? Kokemuksen perusteella Ubuntu sopii paremmin kuin Windows, jos ei koneista mitään tiedä. Ei tarvitse pelätä viruksia, ja surffailu onnistuu turvallisesti ja paljon muuta.

Varmasti varsin sekava viesti mutta työt odottaa.