Kirjoittaja Aihe: Ubuntu usb flash levylle tai SD kortille  (Luettu 5380 kertaa)

Bent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Ubuntu usb flash levylle tai SD kortille
« : 10.10.09 - klo:22.51 »
Heips,

Olen tässä pidempään käyttänyt usb flash asemia cd ja dvd levyjen korvikkeena ja nyt hiljattain olen asentanut ja käyttänyt niitä myös kovalevyn korvikkeena asentamalla käyttöjärjestelmän flash levylle.

Nyt kysyisinkin onko flash levylle asennettu käyttöjärjestelmä hitaampi kuin periteiselle kovalevylle asennettu ? Puhun nyt peruskäytöstä jossa surffaan netissä ja katson videoita, kirjoitan tekstitiedostoja, muokkaan kuvia jne mahdollisesti availen verkon yli isojakin video tiedostoja. Flash levyn lukunopeudethan ovat luokkaa 17-30 Mb/s. Perinteisen kovalevyni  testasin juuri läpi ja lukunopeudet olivat vähän yli 100 Mb/s

Huomasin kyllä että kun vedin apt-get upgradet niin ubuntu 9.10 oli hitaampi asentamaan päivityksiä mutta tuota ei nyt ihan joka päivä tule tehtyä joten tuo hitaus ei häiritse.

Kysyn lähinnä siksi kun olen huomannut outoa hitautta varsinkin media täytteisillä verkkosivuilla surffatessa mutta epäilen että ongelma saattaisi olla beta vaiheen karmicissa eikä flash aseman käytössä. Enivei jos kaikki hyvin ostan varmaan SD kortin kun saan sen tähän läppäriin "piiloon" eikä tarvitse pelätä että osun johonkin ja murran sen kuten nykyisellä pendrivella. En pysty työkoneeni kovalevylle tekemään tilaa linuxille kun levy on salattu enkä oikeastaan haluakkaan pitää työkoneeni aseman erikseen että kotona vain sätätä omiani.


Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu usb flash levylle tai SD kortille
« Vastaus #1 : 12.10.09 - klo:00.27 »
Kyllähään se hitaampi on, mutta minkä verran, on eri asia. USB-tikulla käytellessäni huomasin omasta mielestäni melko selkeän eron, mutta se tikku oli hidas muutenkin.

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu usb flash levylle tai SD kortille
« Vastaus #2 : 12.10.09 - klo:03.59 »
Kyllähään se hitaampi on, mutta minkä verran, on eri asia. USB-tikulla käytellessäni huomasin omasta mielestäni melko selkeän eron, mutta se tikku oli hidas muutenkin.

Nopealla tikulla/muistikortilla n. 30 Mt/s on ihan siedettävää käyttää Ubuntua. Videot toiminevat hitaammin, mutta selain ja muut ohjelmat saattavat aueta nopeammin. Siis tikun luku/kirjoitusnopeudet ovat hitautta kiintolevyyn verrattuna, mutta hakuajat ovatkin nopeita. Siitä yleensä seuraa, että suurilla tiedostoilla perinteinen kiintolevy on ylivoimainen, ja monilla tiedostoilla hakuaika tulee merkittävämpään asemaan, jolloin se kaventaa nopeuseroja. Aito nopea SSD-levy on varmaankin varsin rivakan tuntuinen, mutten ole päässyt testaamaan. Tosin muukin kalusto on mulla varsin antiikkista.

Bent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Ubuntu usb flash levylle tai SD kortille
« Vastaus #3 : 12.10.09 - klo:08.22 »
Joo enivei toi tahmaisuus selvisi ja olikin karmicin beta vaiheen ongelma, se katosi eilisessä päivityksessä eli jokin siellä tahmasi.
Mulla oli patriot warp extreme SSD joka kesti kuukauden ennenkuin meni rikki. Odottelen nyt juuri että saan uuden. Ihan rivakka on kyllä jos pysyvät ehjänä.


Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Ubuntu usb flash levylle tai SD kortille
« Vastaus #4 : 12.10.09 - klo:11.08 »
Mulla oli miniläppärissä Ubuntu aluksi SD-kortilla. Kyllä sen kanssa pystyi elämään mutta ei se hauskaa ollut. Kortti oli Kingstonin microkokoa ja sitä häiritsi ainakin liika lämpeneminen. Se oli hidas.

Muuten se kyllä pelitti aivan omana juttunaan, siten että kun buutatessa valitsi SD-muistilla olevan järjestelmän, ei systeemi vaikuttanut mitenkään koneen kiintolevyyn. Se siis toimi edelleen, kuten kaupasta haettuna, eikä Grub "sekoittanut" tavallisen käyttäjän mieltä.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Ubuntu usb flash levylle tai SD kortille
« Vastaus #5 : 12.10.09 - klo:18.18 »
Moikka.

Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata kun olen käyttänyt vain flash muistia koneessa, siis ssd mukamaslevyä, joka kai on juuri flash muistia tekniseltä rakenteeltaan. Tämä miniläppäri on Asus eee901. Näissähän se ssd on jaettu kahteen osaan, joista toinen on nopeampi. On siis olemassa myös nopeaa flash muistia, näin voisin päätellä. Tuttava asensi tavalliseen pönttömallin kovalevylliseen koneeseen Ubuntun ja se ei minusta vaikuta yhtään nopeammalta, vaikka on kohtalaisen moderni kone. Aikaisempi kokemukseni tietokoneista perustuu Windowsiin ja voin vakuuttaa, että olen ollut kovin ilahtunut tämänkin koneen nopeudesta Ubuntulla. Tämä on vieläpä Netbook Remix, joka on Gnomen laajennuksensa takia kai astetta työläämpi veivattava, verrattuna tavalliseen JJ:en.

Ubuntun käyttöön olen jo niin tottunut, että paluuta entiseen ei ole.

Tuo idea käyttää flash muistia, ja nimenomaa sd-korttia, systeemin taltiona on tosiaan mielenkiintoinen. Kokeilen sitä kyllä vielä joskus, koska lähipiirissäni on koneita, joihin ei voi asentaa Linuxia kovalevylle.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo