Kirjoittaja Aihe: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?  (Luettu 15860 kertaa)

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Tämmöistä on jonkin verran tullut mietittyä, olisi minusta hyvä idea.

Eli tämä foorumi toki on aivan mainio paikka kysyä apua GNU/Linuxin, varsinkin Ubuntun, käytössä, mutta varsinkin aloittelijalle olisi huomattavasti helpompaa saada käyttötukea ihan paikan päällä. Usein aloittelija ei kuitenkaan tiedä omalta alueeltaan ketään Linux-taitoista, joten internet-tuki jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Hyvin esitettyyn, selkeään kysymykseen täältä saakin paljon apua, mutta usein kysyjillä ei oikein sana ole hallussa ja on vaikeuksia hahmottaa, missä se koko vika oikein on. Tästähän ne "minun linux ei toimi" -tyyppiset kysymykset tulevat. Tämän seurauksena pitää ensin aloittelijalta esimerkiksi kysellä eri komentojen tulosteita ja toivoa samalla, että tämä ei turhaudu odotteluun ja koko systeemin toimimattomuuteen tai omatoimisella ongelmanratkaisulla väännä konettaan vielä pahempaan solmuun.

Henkilökohtaisella avustuksella voitaisiin tällaisia ongelmia vähentää. Osaavalla käyttäjällä menee esimerkiksi Ubuntun käyttökuntoon laittamiseen asennuksen jälkeen ehkä tunti tai alle, jolloin aloittelijan ei tarvitsisi turhautua avun hitauteen ja kömpelyyteen tai pelätä esimerkiksi osiointivaiheen sekavuutta. Jos avustaja tekisi samalla työnsä huolella ja selittäisi 'asiakkaalleen', mitä on tekemässä ja miksi, tämä saattaisi seuraavalla kerralla osata paremmin etsiä ongelmien syitä itse ja vaikkapa kirjoittaa laadukkampia kysymyksiä internet-foorumeille. Mikäli avustajalla ei vain hermot mene, jäisi hommasta ainakin luultavasti hyvä maku uudelle käyttäjälle. Minusta jo IRC on ollut paljon kätevämpi neuvojen antamisessa, koska sen kautta keskustelu on ollut välittömämpää ja on esim. ollut helppo selittää tekemisen ohessa, mitä ollaan tekemässä ja varmistaa, että oppi myös menee perille, ainakin hetkeksi.

Onko missään vaiheessa kukaan yrittänyt järjestää internetiin esimerkiksi jotain listaa, jolla olisi halukkaita auttajia eri paikkakunnilla? Itse esimerkiksi voisin mainiosti täällä Rovaniemellä tarjota jonkinlaista käyttötukea, sen mukaan mitä osaan. Uskoisin myös muitakin tällaisesta kiinnostuneita ihmisiä olevan.

En tullut tehneeksi nyt mitään varsinaista pohjatyötä tämän eteen, vaan ihan oman vähäisen kokemuksen pohjalta kirjoitan. Ongelmiakin toki voisi olla, esimerkiksi vastuukysymykset. Tällaisessa listassa tai tietokannassa kuitenkin haluaisin olevan eri alueiden tarjolla olevat ihmiset hyvin järjestettynä, ainakin siis nimi ja paikkakunta. Lisäksi ainakin sähköposti voisi olla pakollisena tietona ja sen lisänä voisi tarjota vaikka puhelinnumeroa ja eri pikaviestimien tunnuksia. Kunhan yhteys avustajan ja asiakkaan välille saataisiin, voisivat he keskenään sopia, miten loput hommista toteutettaisiin. Avustajilla tulisi myös olla mahdollisuus poistaa itsensä listalta halutessaan.

Homma olisi siis ihan vapaaehtoisuuteen perustuvaa, tarkoituksena helpottaa uusien käyttäjien vapaisiin ohjelmiin siirtymistä ja tuottaa auttamisen iloa.

[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #1 : 21.04.06 - klo:00.27 »
Ihan mielenkiintoinen ajatus.

Tuollainen chat - tyyppinen tuki on helpompi toteuttaa ja vaatii periaatteessa tukijalta vähemmän resursseja - jos vain osaa sulkea sen chatin eikä roiku siellä aina ;)

Mieleen tuli että jos tällaista yhteystietolistaa kerättäisiin niin yhteystietojen pitäisi tulla näkyviin aina arvotussa järjestyksessä - muuten aakkosten ensimmäinen / ensimmäiseksi tietonsa antanut tms. joutuisi kohtuuttoman (?) kuormituksen kohteeksi ;)

Puhelintuki - esim. kukin päivystäisi haluamanaan aikana jossain päin suomea (maailmaa: ip - puhelut..) ja ajat voisi ilmoitella esim. täällä forumilla.

Samoihin aikoihin ehkäpä voisi päivystellä myös jossain chatissa, ircissä tai pikaviestimilla...

Toki paikanpäälläkäyminen on paras tapa mutta no, seudusta ja ihmisten menoista ja liikkumiskyvyistä riippuen on hankala järjestää...

edit: Ja jos ei muuta niin auttava henkilö saa ainakin jotain ajatuksia ongelmasta ja jos siltä tuntuu, voisi sitä vaikka täällä foorumeilla selvitellä muiden gurujen kanssa..?

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #2 : 21.04.06 - klo:08.47 »
onhan tuossa ideaa.

itse olisin enemmän sen chat/irc tai vastaavan avun puolella kuitenkin auttajalle tulee kustannuksia, jos lähtee käymään paikanpäällä jos nyt ei satu olemaan naapuri. ja sitten auttajien yhteys tiedot saattaisivat joutua vääriin käsiin lähinnä puhelinnumero, jonka avulla monesti saa kaikki muutkin tiedot selville.

Mutta mikä ettei kyllähän tuollainen olisi kätevä palvelu olisi ubuntu ainakin hyvin tuettu järjestelmä sen jälkeen. :)

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #3 : 21.04.06 - klo:09.11 »
Tosin jos se kone on oikeesti kyykyssä niin huonopa sitä on mitään ircciäkään käyttää - ellei ole elitistinen kahden koneen käyttäjä ;)
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #4 : 21.04.06 - klo:09.16 »
onhan tuossa ideaa.

Puhelintuen voisi korvata Skypellä, uskoisin, että jos asennuksen saa suoritettua, niin Skypenkin saa asennettua. Minusta Skypeä voisi muutenkin hyödyntää näissä vapaa-ehtoisissa HelpDesk-ideoissa. Skype siksi, että "se nyt vaan toimii Linuxissa, Mäkissä ja Windowsissa".

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #5 : 21.04.06 - klo:12.31 »
Mukavaa, että ei ihan täysin teilattu tätä ideaa.

Minusta tuota vaivaa ja kulunkia ei tulisi paikalla käymisestä niin kovin paljoa tulisi. Kaupunkien sisällä välimatkat ovat kuitenkin kohtuulyhyitä. Harrastustahan tämä muistuttaisi kovastikin, enkä sitä välttämättä niin kovin vaivattomaksi meinannutkaan. Myös moneen muuhun ihmisten auttamiseen joutuu näkemään vaivaa, samoin kuin vaikka näiden vapaiden ohjelmien koodaamiseen. Suuri osa niistä ei kuitenkaan tuota mitään. Myös autettava joutuisi järjestämään tähän käytännössä vapaan illan, koska aikaa kuluu arvaamattomia määriä ongelmia selvitellessä. Tätä pidän isompana ongelmana.

Minusta neuvominen on kuitenkin niin paljon mukavampaa ja -uskoisin -tehokkaampaa paikan päällä, että luulisin tällaiseen olevan enemmänkin halukkaita.

Jos tätä joku aloitteleva lukee, onko mitään kommenttia tämäntyyppisen avun tarpeellisuudesta?

[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #6 : 23.04.06 - klo:13.14 »
Idea on hyvä. Sillä olisi varmaan käyttöä.

Linux user # 406601

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #7 : 23.04.06 - klo:14.09 »
Olin aikoinaan lähes fanaattinen OS/2 käyttäjä ja tuolloin oli sellainen järjestö kun Team OS/2 (? tjsp). Tämä kyseinen poppoo ihan oikeasti kierteli pitkin kontuja ja torppia asentelemassa ja auttamassa hädässä olevia OS/2 käyttäjiä. Tämä kaikki täysin maksutta.. tosin kovin moni tuskin kehtasi olla antamatta kavereille fyffeä.
Tuolloin elettiin tosin aikaa, jolloin internet oli todella harvojen saatavilla ja modeemeitaan ei kovin monella ollut.
Nykyisin on aika vaikea uskoa, että kukaan tervejärkinen viitsisi tuollaiseen ryhtyä, mutta internetin välityksellä tuollaista apua ehkä pystyisi jollain tapaa jakamaan. Miten ja mitä kautta tuon sitten toteuttaisi, onkin täysin toinen seikka. En kuitenkaan suosittelisi käyttämään Skypeä tai muita suljettuja järjestelmiä tuon toteutukseen.
Registered Linux user #186837

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #8 : 13.02.07 - klo:02.12 »
Eipä ketään tämän ketjun keskustelijoista (tai muistakaan?) kiinnostaisi ruveta kehittelemään tätä hommaa ihan oikeasti toimivaksi jutuksi ja liittyä tukitiimiin (kts. http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Tiimit ).

Tiimi voisi tosiaan kehittää tuen antamista: päivystellä ircissä, forumilla, skypen ääressä, mitä vain tiimi keksii ja haluaa..
Tässä vaiheessa haalitaan porukkaa joka olisi kaitsemassa tiimin toimintaa ja katsomassa että homma toimii, muutaman viikon päästä ruvetaan etsimään sitten muuta väkeä.

Jos kiinnostaa tai on muita ajatuksia, heittäkää yksityisviestillä


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #9 : 13.02.07 - klo:12.12 »
Tosin jos se kone on oikeesti kyykyssä niin huonopa sitä on mitään ircciäkään käyttää - ellei ole elitistinen kahden koneen käyttäjä ;)

Eikös irssin käyttö onnistu ihan live-cd:n kauttakin?

Ja tekemällä oppii...  ;) (noin 10^10 kertaa asentanut ubuntunkin uusiksi, kun säädin jotain mistä en aivan kaikkea ymmärtänyt  :P)

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #10 : 13.02.07 - klo:13.34 »
Eikös irssin käyttö onnistu ihan live-cd:n kauttakin?

Onko irssi mukana live-cd:llä?

Ja tekemällä oppii...  ;) (noin 10^10 kertaa asentanut ubuntunkin uusiksi, kun säädin jotain mistä en aivan kaikkea ymmärtänyt  :P)

.. monilla vain on tuossa vaiheessa loppunut mielenkiinto jo (10^10)-1 kertaa .. Jos joku haluaa kokeilla Ubuntua ja todellakin käyttää sitä eikä upota mitenkään syvälle järjestelmän saloihin ja on valmis ottamaan apua vastaan, on mielestäni sitä ihan korrektia tarjota. Tästä syystä kaikenlaiset 'tyhmäkö oot' tai 'lue man-sivuja' - kommentit ovat ihan omaa luokkaansa tappamaan motivaatiota. Täällä Ubuntu-mestoilla henki on kyllä ollut järjestään erittäin hyvä ja kaikkiin kysymyksiin vastataan asiallisesti. Tietysti moni niistäkin kysymyksistä ratkeaisi hakukoneella ja ubuntu_tutuksi - wikikirjalla...


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

juyli

  • Vieras
Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #11 : 13.02.07 - klo:14.12 »
tai 'lue man-sivuja' - kommentit ovat ihan omaa luokkaansa tappamaan motivaatiota.

Voi ei :(  Päinvastoin, ihmisten pitäisi oppia hyödyntämään koneella jo olevat opasteet, kuten
man-sivut ja muu ohjelmien dokumentti, joka on jo käden ulottuvilla ihan silmien edessä.

Nyt on vallalla palstoilla kysellä asioista, jotka selviäisivät palstan omalla hakuvälineellä tai
googlella tai vastaavilla hakukoneilla. Odottamatta tunti- tai päiväkausia, kun joku kysymykseen
vastaa, ja vastaus ratkaisee ongelman (ei mikään helppo homma).
Mielestäni ehdottomasti pitäisi opastaa uusikin käyttäjä tutustumaan jo tarjollaolevaan
tietoon.

Aiemmin (ja kaipa noita on yhä) oli erilaisia tietokonekerhoja. Ja mm. Flug on järjestänyt
erilaisia opas/esitelmätilaisuuksia tai ylipäätään tapaamisia PK-seudulla. Olinpa käymässä
myös Hki:ssä järjestetyillä "Ubuntu-asennusjuhlilla" ;)
Jos aktiivisuutta ja toimintaa halutaan, kannattaisi ehkä harkita omallakin
(pienelläkin) paikkakunnallaan kerätä muitakin Unix*/Linux/Ubuntu -käyttäjiä erilaisilla
verukkeilla yhteen. Tiedä sitten saisiko tuollaiset ihmisiä liikkeelle?

PS. Ennen siirtymistäni Linux-käyttöjärjestelmän pauloihin, käytin OS/2 v. 2.1:stä lähtien.
(Myös OS/2 1.3:n joskus ostin, mutta silloinen kone ei sisältänyt 4Mt muistia, joka oli
ko. version minimi). Tuolloinkin jonkin ATK-kerhon kanssa käytiin IBM:llä ihmettelemässä
OS/2:n ominaisuuksia.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #12 : 13.02.07 - klo:15.08 »
tai 'lue man-sivuja' - kommentit ovat ihan omaa luokkaansa tappamaan motivaatiota.

Voi ei :(  Päinvastoin, ihmisten pitäisi oppia hyödyntämään koneella jo olevat opasteet, kuten
man-sivut ja muu ohjelmien dokumentti, joka on jo käden ulottuvilla ihan silmien edessä.

Nyt on vallalla palstoilla kysellä asioista, jotka selviäisivät palstan omalla hakuvälineellä tai
googlella tai vastaavilla hakukoneilla. Odottamatta tunti- tai päiväkausia, kun joku kysymykseen
vastaa, ja vastaus ratkaisee ongelman (ei mikään helppo homma).
Mielestäni ehdottomasti pitäisi opastaa uusikin käyttäjä tutustumaan jo tarjollaolevaan
tietoon.

Riippuu kovasti käyttäjästä.. Olen toki samaa mieltä että paras olisi jos käyttäjä tutustuisi tietoon ja oppisi (koska ei kuitenkaan vielä sitä osaa ;) kaivamaan itse sitä tietoa - mutta kaikki eivät tähän pysty. Ja ehkäpä juurikin tärkein tilanne on tarjota apua heti asennuksen jälkeen kun joku homma oikeasti mättää (tyyliin X ei käynnisty). Tässä vaiheessa käyttäjän tulisi saada apua mahdollisimman helposti jotta pääsisi käytön makuun eikä jäisi heti alkuun paha maku suuhun. Tai WLANin pystyttäminen.. Ja auttamista on toki myös käyttäjän ohjaaminen oikean tiedon lähteille ja mieluusti vielä ystävällisesti.. Peruskäyttöä ('mitemmä asennan skypen'?) pitäisi kyllä jokaisen itse opiskella ja siihen tuhrata aikaansa..

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #13 : 13.02.07 - klo:17.12 »
Jos joku haluaa kokeilla Ubuntua ja todellakin käyttää sitä eikä upota mitenkään syvälle järjestelmän saloihin ja on valmis ottamaan apua vastaan, on mielestäni sitä ihan korrektia tarjota. Tästä syystä kaikenlaiset 'tyhmäkö oot' tai 'lue man-sivuja' - kommentit ovat ihan omaa luokkaansa tappamaan motivaatiota. Täällä Ubuntu-mestoilla henki on kyllä ollut järjestään erittäin hyvä ja kaikkiin kysymyksiin vastataan asiallisesti. Tietysti moni niistäkin kysymyksistä ratkeaisi hakukoneella ja ubuntu_tutuksi - wikikirjalla...
r

Joo mikään ei pistä vihaksi niin paljoa kuin nämä "Ootko tyhmä", "RTFM" tai "Käytä sitä windowssia jos et osaa" kommentit. Jokainen joka näin sanoo voisi muistella sitä aikaa kun itsekkin ekaa kertaa asensi / kokeili linuxia... Ei se ole kivaa.  ;)

Mutta tuosta irssistä. Se oli kyllä breezy-edgy live-cd:llä mukana, mutta feistyssä sitä ei jostain syystä ollut muistaakseni.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #14 : 13.02.07 - klo:19.24 »
Lainaus
Joo mikään ei pistä vihaksi niin paljoa kuin nämä "Ootko tyhmä", "RTFM" tai "Käytä sitä windowssia jos et osaa" kommentit. Jokainen joka näin sanoo voisi muistella sitä aikaa kun itsekkin ekaa kertaa asensi / kokeili linuxia... Ei se ole kivaa.  ;)
Eipä ole tälläistä ollut näillä foorumeilla...
alias vililikku

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #15 : 13.02.07 - klo:19.44 »
Lainaus
Joo mikään ei pistä vihaksi niin paljoa kuin nämä "Ootko tyhmä", "RTFM" tai "Käytä sitä windowssia jos et osaa" kommentit. Jokainen joka näin sanoo voisi muistella sitä aikaa kun itsekkin ekaa kertaa asensi / kokeili linuxia... Ei se ole kivaa.  ;)
Eipä ole tälläistä ollut näillä foorumeilla...

Hyvinkin totta.  ;D Ylivoimaisesti paras foorumi minkä tiedän.  ;)

fly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 265
    • Profiili
    • o_O
Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #16 : 13.02.07 - klo:20.26 »
Tää foorumi on kyllä mahtava. Siitä huolimatta mielestäni voi miettiä muitakin keinoja ja tapoja saada apua ja tukea.

Mun mielestä toi live-tuki on hyvä idea, ei se tarkota että kaikki tuki siirtyis reaaliaikaseks tai syrjäytä manuaaleja. Tottakai kannattaa hyödyntää jo olemassa dokumentaatio ja ohjeistus. Se vaan on tosiasia, että monet tarvitsevat "kädestäpitäen opastusta" / live-tukea päästäkseen alulle, ja sitä olisi hyvä kehittää.

Eikä siinä yleensä mene kauaa, kun nuo apua saaneet ovat jakamassa neuvoja eteenpäin.  :)

Olisikin hyvä että ihmisiä innostuisi noista tiimeistä, esim tukitiimi on hyvä mahdollisuus lähteä kehittämään tuota tukea vieläkin parempaan suuntaan.

Naranek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #17 : 13.02.07 - klo:21.23 »
Semmonen ajatus tuli mieleen, että tätä voisi toteuttaa isommassakin mittakaavassa uudella live-help-ohjelmalla. Se olisi softa jossa olisi suurinpiirtein vain teksti-ikkuna johon kirjoitetaan kysymys ja Kysy-nappi. Sen jälkeen ohjelma lähettäisi kysymyksen jonnekin livehelpers-sivulle tai erilliseen vastausohjelmaan josta joku kirjoittaisi simppelin vastauksen, joka taas näkyisi automaattisesti kysyjällä. Sillon ei tarvitsisi päästä irkkiin tai www-sivuille tai mitään. Ainoa vaatimus olisi toimiva nettiyhteys. Kysyjä voisi myös esittää jatkokysymyksiä joiden vastaus menisi taas saman kuvion mukaan. Vastausta odotellessa kävijälle voisi ehdottaa jotain yleisiä ohjeita, tai mahdollisesti analysoida kysymyksessä olleita sanoja ja tarjota aikaisemmin annettuja vastauksia.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #18 : 13.02.07 - klo:22.47 »
Semmonen ajatus tuli mieleen, että tätä voisi toteuttaa isommassakin mittakaavassa uudella live-help-ohjelmalla. Se olisi softa jossa olisi suurinpiirtein vain teksti-ikkuna johon kirjoitetaan kysymys ja Kysy-nappi. Sen jälkeen ohjelma lähettäisi kysymyksen jonnekin livehelpers-sivulle tai erilliseen vastausohjelmaan josta joku kirjoittaisi simppelin vastauksen, joka taas näkyisi automaattisesti kysyjällä. Sillon ei tarvitsisi päästä irkkiin tai www-sivuille tai mitään. Ainoa vaatimus olisi toimiva nettiyhteys. Kysyjä voisi myös esittää jatkokysymyksiä joiden vastaus menisi taas saman kuvion mukaan. Vastausta odotellessa kävijälle voisi ehdottaa jotain yleisiä ohjeita, tai mahdollisesti analysoida kysymyksessä olleita sanoja ja tarjota aikaisemmin annettuja vastauksia.

Aika kova ehdotus ja vaatii tietysti aika paljon settiä että toimii - mm. tuon päivystyksen. Ehkäpä helpoin tapa olisi toteuttaa jonain web-palikkana jotta toimisi millä tahansa systeemillä eikä vaatisi edes sitä ohjelmaa.. Eli.. selainpohjainen irc-clientti. Joka voi jatkossa olla muuten vaikka javapohjainen jos plugin rupeaa olemaan oletuksena mukana. Ajax tms. lienee kuitenkin parempi, ei tarvitse edes sitä java-pluginia.

Mielenkiintoinen ajatus joskin vaatisi ponnistuksia toteuttaa.


r
r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
« Vastaus #19 : 13.02.07 - klo:23.07 »
Joo mikään ei pistä vihaksi niin paljoa kuin nämä "Ootko tyhmä", "RTFM" tai "Käytä sitä windowssia jos et osaa" kommentit. Jokainen joka näin sanoo voisi muistella sitä aikaa kun itsekkin ekaa kertaa asensi / kokeili linuxia... Ei se ole kivaa.  ;)

Yllä olevista lausahduksista en uskoisi käyttäväni ensimmäistä mutta "RTFM" ja "käytä Windowsia jos et halua opiskella Linuxia" ovat varsin käyttökelpoisia silloin kun siihen on aihetta.

Linuxin käytön alkuaikoina (kuten myös nykyään) olen etsinyt tietoa omatoimisesti. En muista koskaan kysyneeni normaaleissa ongelmissa mitään Linuxiin liittyvää. Joku muu on yleensä kysynyt sitä aikaisemmin ja riittää kun Googlella löytää tämän kysymyksen ja siihen tulleet vastaukset. Yleisiin ongelmiin löytyy runsaasti myös howto-ohjeita ja faq-sivuja. Useimmiten tämä on myös nopein tapa ratkaista ongelmat ja päästä eteenpäin.