Kirjoittaja Aihe: Gimp WindowsXP-masiinaan vai sittenkin Ubuntu?  (Luettu 3866 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Gimp WindowsXP-masiinaan vai sittenkin Ubuntu?
« : 25.09.09 - klo:20.35 »
Ystäväni on ikäihminen, mutta tekee eläkeläisenäkin toimittajan ja taittajan hommia. Hänellä on ikivanha Mac ja jotenkin toimiva WindowsXP-masiina. Usein kiireiset työnsä hän tekee näillä kahdella.

Kaluston heikoin lenkki on WindowsXP. En kuitenkaan sitä mielelläni virittelisi, koska se on ystävän nettikone ja sisältää myös Adoben kevyen kuvankäsittelyohjelman.  Olen toki kertonut linuxista, mutta ystävääni ei muu kiinnosta kuin että laitteisto toimii.

Nyt joku lähetti hänelle valokuvia pdf-tiedostoina. Hän ei saanut niitä liitettyä lehteen, jota hän Macissa taittaa. Siirsin yhden tiedoston miniläppäriini, jossa on Ubuntu 9.04 ja Gimp luki pdf-tiedoston, josta leikkasin kuvan ja tallensin jpg:ksi.

Nyt ystäväni kirjoittaa: "Miten saisin koneeseeni sen Linus-ohjelman, jolla sait kuvan kääntymään pdf:stä jpg:ksi?"

Toimintavaihtoehdot:

1. Asennan Windowssin rinnalle Ubuntun. Toki ensin tehtävä työläs backup ja järjesteltävä kovalevy. Olen asentanut monta linuxia Windows-koneisiin ongelmitta, mutta nyt mikron on ehdottomasti pysyttävä käyttökunnossa,joten minua hiukan pelottaa.

2. Liitän ystävän koneeseen minulla olevan vanhahkon Mandriva Flash - usbtikun. Siinä toimiva Gimp.

3. Imuroin ja asennan Windows-version Gimp-ohjelmasta. Olen epäluuloinen sen toimivuuden suhteen muutenkin jo kuluneessa XP:ssä.

4. Olisiko joku muu kätevä konversio-ohjelma kuville pdf --> jpg ?

Miten te tekisitte ???

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Gimp WindowsXP-masiinaan vai sittenkin Ubuntu?
« Vastaus #1 : 25.09.09 - klo:20.39 »
Sen GIMPin voi asentaa myös Maciin. http://gimp.lisanet.de/Website/Overview.html

Täällä yhdessä Windows XP koneessa on GIMP ja hyvinhän tuo toimii.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Gimp WindowsXP-masiinaan vai sittenkin Ubuntu?
« Vastaus #2 : 26.09.09 - klo:09.48 »


4. Olisiko joku muu kätevä konversio-ohjelma kuville pdf --> jpg ?

inkscapella sain tehtyä pdf:n ainakin png muotoon. avasin pdf tiedoston ja tallensin sitten bittikartan.
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Gimp WindowsXP-masiinaan vai sittenkin Ubuntu?
« Vastaus #3 : 26.09.09 - klo:10.03 »
Lainaus
1. Asennan Windowssin rinnalle Ubuntun. Toki ensin tehtävä työläs backup ja järjesteltävä kovalevy. Olen asentanut monta linuxia Windows-koneisiin ongelmitta, mutta nyt mikron on ehdottomasti pysyttävä käyttökunnossa,joten minua hiukan pelottaa.
Jospa kokeilisi live cd:llä, ja jos kaikki toimii niin asentaminen on suhteellisen turvallista.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Gimp WindowsXP-masiinaan vai sittenkin Ubuntu?
« Vastaus #4 : 26.09.09 - klo:13.18 »
Sen GIMPin voi asentaa myös Maciin. http://gimp.lisanet.de/Website/Overview.html

Täällä yhdessä Windows XP koneessa on GIMP ja hyvinhän tuo toimii.
Kiitos tiedosta!

Minulla on vanhana ostettu PowerMac. Käyttöjärjestelmä on OS X 10.4.11 Tiikeri. Prossa ei ole nykyMacien Intell vaan PowerProcessor. Hankin siihenkin Gimpin, tosin Hopeisen Omenan sivuilla väitetään, että Gimp toimii huonosti Macissa.

Ystäväni Mac on vielä vanhempi kuin minulla, käyttis OS 9 - jotain. Muistia on peräti 48 Mb. NykyGimpit tuskin siinä toimivat. Tarkoitukseni on virittää minun hieman uudempi Mac ystävän työkoneeksi.

Sallittaneen syrjähyppy varsinaisesta aiheesta, koska tämä foorumin osa on "Muut käyttöjärjestelmät ja Linux-jakelut":

Ainakin Debianista on versio PowerProcessorille. Voinen asentaa myös linuxin Maciini Tiikerin seuraksi. OS X perustuu BSD-Unixiin, joten OS X - terminaalista voi tiirata tutunnäköistä maailmaa.

Juttua linuxista nykyMaceissa on lehdessä Linux Format August 2009 "Mac OS X and Linux - cousins under the skin".


fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Gimp WindowsXP-masiinaan vai sittenkin Ubuntu?
« Vastaus #5 : 26.09.09 - klo:13.33 »
Lainaus
1. Asennan Windowssin rinnalle Ubuntun. Toki ensin tehtävä työläs backup ja järjesteltävä kovalevy. Olen asentanut monta linuxia Windows-koneisiin ongelmitta, mutta nyt mikron on ehdottomasti pysyttävä käyttökunnossa,joten minua hiukan pelottaa.
Jospa kokeilisi live cd:llä, ja jos kaikki toimii niin asentaminen on suhteellisen turvallista.
Kokeilin jo Ubuntu 9.04 elo-cd:tä ja toki pelasi ihan hyvin.

Toisen kokeilun tein Mandriva Flash usb-tikulla, eikä siinäkään ollut valittamista.

Kovalevylle asentaminen kuitenkin edellyttää Windowssin NTFS-alueen supistamista ja swap ja juuriosion luontia. Ubuntun asennusohjelma toki tekee sen kokemukseni mukaan turvallisesti, mutta kokemukseni mukaan kokemukseen ei voi aina luottaa.

Ensimmäinen linux, jonka yritin mikrolleni asentaa Windowssin seuraksi oli Fedora 3. "Asennuksen" tulos oli nalkkiintunut kone, jonka sain kuntoon vain asentamalla Windowsin uudelleen. Yhtä sun toista katosi siinä rytinässä, ei toki mitään korvaamatonta. Jatkoin linux harrastusta. Seuraavas oli joku Ubuntu, jonka asennusohhjelma jumittui. Onnistunut linux oli SuSe 10.4 boxed, joka toimi oikein hyvin. Jotainhan se oli maksanutkin.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Gimp WindowsXP-masiinaan vai sittenkin Ubuntu?
« Vastaus #6 : 27.09.09 - klo:18.44 »
Ihan oikeassa olet joskus voi sattua ikäviä kämmejä asennuksessa (kokemusta on), olisikohan mitenkään mahdollista hankkia toinen kiintolevy siihen rinnalle johon asentaisi Ubuntun niin olisi kovasti turvallisempi olo?

~unknown

  • Vieras
Vs: Gimp WindowsXP-masiinaan vai sittenkin Ubuntu?
« Vastaus #7 : 28.09.09 - klo:19.01 »
[pilkunviilaus]Eikös se ole PowerPC (Power Performance Computing) eikä PowerProcessor?[/pilkunviilaus]

Kävisikö ulkoinen USB-kovalevy?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Gimp WindowsXP-masiinaan vai sittenkin Ubuntu?
« Vastaus #8 : 28.09.09 - klo:20.49 »
Kävisikö ulkoinen USB-kovalevy?

Se voipi olla aika hidas.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Gimp WindowsXP-masiinaan vai sittenkin Ubuntu?
« Vastaus #9 : 03.10.09 - klo:16.45 »
Vanhan, mutta ei ikivanhan Macin prossa on toki PowerPC, mitä en muistanut
http://en.wikipedia.org/wiki/PowerPC

Imuroin Windows Gimpin. Toimii oikein hyvin. Minulla on WinXP-64 omassa mikrossani ja Gimpistä on myös 64-bittinen versio WinXP:lle. Mielenkiintoista asentaa Gimp joka pystyy hyödyntämään 4 Gb:n muistiani - vaikka ei se toki vielä mitään ole :(