Kirjoittaja Aihe: Kuinka korjata laiteasennusten virheet ubuntu 8.04 lts:ssä?  (Luettu 1950 kertaa)

jhlehto

• Käyttäjä
    • Profiili
Yritin asentaa windows-pohjaisen tv/video-kortin wine:lla, mutta en saanut sitä toimimaan ubuntussa. Poistin asennuksen, mutta töppäsin siinä ilmeisesti aika pahasti, koska tv-kortin asennuksen poiston jälkeen ubuntun kirjautumissivu tilttasi aina joko käyttäjätunnusta tai salasanaa kirjoittaessani. Jonkin aikaa odotettuani jumitus lakkaa ja pääsen kirjautumaan sisään ubuntuun. Joskus salasanan kirjoittaminen tilttaa ubuntun esim. päivityten salasana-vahvistusten yhteydessä.

Ed. tapausta aikaisemmin olin lisäksi vaihtanut grafiikkakortin, jolla voi tietysti olla osuutensa ongelmaan. Grafiikkakortti on nvidia geforce 7600 gs.

Osaako joku antaa toimivia neuvoja ubuntun saamiseksi taas virheettömään toimintakuntoon?

Toiseksi kysyisin, mistä saan parhaiten tietoa ymmärtääkseni paremmin ubuntun ja yleensä linuxin toimintaa ja rakennetta? Olen entinen pitkäaikainen windows-käyttäjä. Windowsista on kokemusperäisesti karttunut näppituntuma käyttöjärjestelmään, mutta linux ja ubuntu ovat vielä suurimmaksi osaksi suuria kysymysmerkkejä, kun pitäisi lähteä syvemmälle käyttiksen ongelmia ratkomaan. Käytännön työpöytätyöskentely sujuu jo, mutta ongelmien ratkaisussa menee sormi suuhun :o.

Odotan kiitollisena vastauksianne!

Terveisin jhlehto

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Jos Synapticissa poistaisi Winen asetuksineen, niin luulisi tuon asennuksenkin poistuvan. Löytyy, kun klikkaa pakettia Synapticissa oikealla ja valitsee "poista asetuksineen" (suunnilleen noin meni, en pysty nyt tarkistamaan). Saman voi hoitaa myös päätteestä (Ohjelmat - Apuohjelmat - Pääte) komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get remove --purge wine Naputtelet salasanan (vaikkei se siihen ilmestykään) ja painat enter.

Toiseksi kysyisin, mistä saan parhaiten tietoa ymmärtääkseni paremmin ubuntun ja yleensä linuxin toimintaa ja rakennetta?

Tältä foorumilta tietenkin  ;) Alkuun kannattanee lukea tämä. Oma taktiikka ongelman ilmestyessä eteen on yleensä ensin iskeä sopivat hakusanat foorumin hakuun. Jos ei sillä aukea, haetaan googlella. Tämän jälkeen vielä hieman Ubuntun omalla irc-kanavalla kyselyä ja man-sivujen selailua.

Sellainen pdf-kirja (kai sitä myös fyysisessä muodossa saa) kuin Ubuntu Linux Bible voi myös antaa mukavaa taustatietoa järjestelmästä. Itse pidän kyllä enemmän käyttämällä oppimisesta, mutta kyllä tuosta kirjasta on saanut monia hyviä vinkkejäkin.

tuke81

• Käyttäjä
    • Profiili
aika epätodennäköisenä pidän kyllä sitä, että tuo johtuisi winestä. Wine kun ei paljoa koske itse järjestelmään vaan tekee ~/.wine kansioon omat virtuaali asemansa asetuksineen. Hankala näillä tiedoin on kyllä sanoa oikeaa syytä, mitä ajureita käytät sille näytönohjaimellesi? Pistäs logeja pastebin.orggiin: /var/log/Xorg.0.log ja /var/log/dmesg
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

jhlehto

• Käyttäjä
    • Profiili
aika epätodennäköisenä pidän kyllä sitä, että tuo johtuisi winestä. Wine kun ei paljoa koske itse järjestelmään vaan tekee ~/.wine kansioon omat virtuaali asemansa asetuksineen. Hankala näillä tiedoin on kyllä sanoa oikeaa syytä, mitä ajureita käytät sille näytönohjaimellesi? Pistäs logeja pastebin.orggiin: /var/log/Xorg.0.log ja /var/log/dmesg

Olit oikeassa: ongelma ei johtunut winesta vaan nvidian näytönohjaimen ajureista eli "proprietary drivers", jotka otin käyttöön system - administration - hardware drivers -kohdasta. Nyt olen yrittänyt asentaa ajureita erilaisia netistä löytyviä ohjeita apuna käyttäen, mutta aina tulee vastaan joku virhe-sanoma. Ohjeita vain on niin paljon, ettei tiedä mitä niistä käyttäisi. Viimeksi koitin yhtä ohjetta just a thought -sivuilta: "installing nvidia drivers in ubuntu". Siinä oli seikkaperäiset ohjeet step-by-step, jonka tyylisiä olin yrittänyt etsiä netistä. Siinäkin asennus tyssäsi kohtaan sudo apt-get install linux headers. Em. komennon jälkeen tuli virhesanoma: "couldn't find package headers". En tiennyt miten pitäisi edetä tuon virhesanoman jälkeen.

Mikä muuten on pastebin.org?

Terveisin jhlehto

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Oisko tästä ohjeesta apua suljettujen ajureiden poistossa?

Mikä muuten on pastebin.org?

Terveisin jhlehto

pastebin.org on paikka, johon voit laittaa esim. lokin pätkiä muiden katseltavaksi. Kätevä, jos tarvitsee esim. irc-keskustelussa näyttää lokia toiselle, eikä halua häiriköidä muita.