Kirjoittaja Aihe: IRC  (Luettu 5022 kertaa)

Astireloth

  • Vieras
IRC
« : 21.01.08 - klo:19.06 »
Haluaisin liittyä kanavalle Quakenettiin. Latasin X-chatin, laitoin nimet kuntoon, valitsin valikoista Quakenetin ja niin edelleen. Mutta sitten kun olen yhdistänyt Quakenettiin ja liittynyt kanavalle, siellä ei ole ketään?
Kyselin tästä ongelmasta jo kavereiltani ja he sanoivat "Jospa se vaan on oikeasti tyhjä?" mutta asia ei näin ole. Mesen kautta kyselin niiltä kanavallaolijoilta, ja vastaus kuului "Tällä ollaan, L-botin kanssa"

Eli tuo IRC-clientti yhdistää jollekin muualle kuin Quakenettiin vaikka osoitteeksi on laitettu irc.quakenet.org.
(Tulipas taas sekasesti selitettyä, noh kysykää sitten  ;))

P.S. Kokeilin winellä ajaa mIRCiä. mIRCin kanssa kyllä pääsin siihen kanavaan kuten pitääkin, mutten Linuxin omilla clienteillä..  ???
« Viimeksi muokattu: 24.01.08 - klo:20.42 kirjoittanut Astireloth »

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: IRC
« Vastaus #1 : 21.01.08 - klo:19.20 »
P.S. Kokeilin winellä ajaa mIRCiä. mIRCin kanssa kyllä pääsin siihen kanavaan kuten pitääkin, mutten Linuxin omilla clienteillä..  ???

Jos komentorivikammo ei ole pahinta sorttia, kannattaa kokeilla irssiä. Mulla ainakin pelitti:

irssi -c irc.quakenet.org

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: IRC
« Vastaus #2 : 21.01.08 - klo:19.42 »
Onko kanavan nimessä ääkkösiä? Minulla oli kerran vastaavia ongelmia ja syy oli siinä, että clienttini käytti eri merkistöä kuin kanavan nimessä oli käytetty, jolloin päädyin eri kanavalle.

edit: Voit joka tapauksessa kokeilla päästä kanavalle sillä tavalla, että joku kanavalla oleva lähettää sinulle inviten.
« Viimeksi muokattu: 21.01.08 - klo:19.44 kirjoittanut Sunar »

larpa

  • Vieras
Vs: IRC
« Vastaus #3 : 21.01.08 - klo:19.43 »
Itse olen myös irssin kannalla.
t, ubuntu-fi idlaaja  ;D

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: IRC
« Vastaus #4 : 21.01.08 - klo:20.16 »
Kyllä. Kanavan nimessä on ä kirjaimia.
Eikö ole mahdollista säätää noitä X-Chattia tai Irssiä siten, että ne tukevät Ä ja Ö kirjaimia?

Kyllähän ne skandeja tukee, mutta Ubuntun ollessa kyseessä UTF-8 -koodaus on oletuksena. Tarvitset varmaan ISO-8859-15 -koodauksen.

Googlehaku skandit irssi auttanee.

Ks. esim. http://linux.fi/index.php/Unicode#IRC

Irssistä:

Lainaus
Erään ongelman muodostavat kanavat, joiden nimissä käytetään esimerkiksi Latin1-merkkejä, suomenkielisillä kanavilla yleensä ääkkösiä. UTF-8-terminaalilla niitä ei suoraan voi kirjoittaa ja UTF-8:lla kirjoitettu kanava #ääkkönen tietenkin on irc-serverin kannalta täysin eri kanava kuin vastaava nimi Latin1:llä kirjoitettuna. Ongelman voi kiertää esimerkiksi käyttämällä komennon /join #ääkkönen sijaan /eval-komentoa, jolloin merkkien numerokoodeja voidaan kirjoittaa suoraan esimerkiksi oktaaleina: /eval /join \344\344kk\366nen. Merkkien koodeja voi tarkistaa esimerkiksi tästä taulukosta.

XChatista:
Lainaus
X-Chat
Verkkokohtainen merkistön voi valita asetuksista. Merkistön automaattinen tunnistus on käytössä vain kun UTF-8-merkistö on valittu.
X-Chatin sivustolta löytyy myös python-scripti (lamechan.py), jolla voi kanavakohtaisesti valita käytetäänkö UTF-8:aa vai jotain toista merkistöä. Tätä scriptiä ei ole saatu toimimaan X-Chatin Windows-versioilla.
« Viimeksi muokattu: 21.01.08 - klo:20.20 kirjoittanut MikkoJP »

larpa

  • Vieras
Vs: IRC
« Vastaus #5 : 21.01.08 - klo:20.54 »
Koodia: [Valitse]
/set term_charset iso-8859-10 En saanut irssissä skandeja ylläolevasti toimimaan vaan näin:
Koodia: [Valitse]
/set term_charset UTF-8

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: IRC
« Vastaus #6 : 24.01.08 - klo:21.11 »
Eipäs toimikaan.
Mitä pitää säätää irssissä että pääsen UTF-8 merkistön kanssa kanavalle jossa on Latin skandeja nimessä?

Ks. jo antamani http://linux.fi/index.php/Unicode#IRC

Lainaus
Ongelman voi kiertää esimerkiksi käyttämällä komennon /join #ääkkönen sijaan /eval-komentoa, jolloin merkkien numerokoodeja voidaan kirjoittaa suoraan esimerkiksi oktaaleina: /eval /join \344\344kk\366nen. Merkkien koodeja voi tarkistaa esimerkiksi tästä taulukosta.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: IRC
« Vastaus #7 : 24.01.08 - klo:21.46 »
Vain tähän välihuomautuksena väliin, että itse käytän XChattia ja toimii aivan täydellisesti.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: IRC
« Vastaus #8 : 24.01.08 - klo:22.04 »
Päätteen ääkköset pitäisi ehkä vaihtaa?

Minulla lähti sillä tavalla skulaamaan aikoinaan :D
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi

larpa

  • Vieras
Vs: IRC
« Vastaus #9 : 25.01.08 - klo:07.20 »
/set term_charset UTF-8
Tuo toimii mulla irssissä.

laibo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: IRC
« Vastaus #10 : 17.09.09 - klo:22.34 »
terve.

tähän ketjuun ei ole aikoihin kukaan kirjoitellut mutta painin nyt itse yhdistelmää irssi + utf-8 + kanava_jonka_nimessä_ääkkösia koskevan ongelman kanssa.

Muuten toimii ääkköset ja kaikki irssissä aivan loistavasti mutta tosiaan edelleen tuottaa päänvaivaa tuo kanavalle, jonka nimessä on ääkkösiä, liittyminen.. Onko siihen mahdollisesti tässä viimeaikoin keksitty jotain ratkaisua?

Olen kovasti ja ahkerasti yrittänyt nyt vajaan viikon verran korjata ongelmaa siinä onnistumatta.

Minulla on oma serveri tuolla pöydän alla jossa ajan ubuntu server 9.04:sta. Kyseinen käyttis käyttää merkistökoodaukseen utf-8:a niin kuin kaikki vähänkin fiksummat järjestelmät. Kyseiseen palvelimeen otan yhteyttä milloin mistäkin nutty:n avulla ja käytän screenissä sitten irssiä, jolla on tarkoitus irkata.

Muuten toimisi täydellisesti mutta en vain pääse kanavalle, jonka nimessä on ääkkösiä. Ja tiedän että voi käyttä komentoa /eval /join #\344\344kk\366nen halutessani liittyä kanavalle #ääkkönen, mutta tuo ei ratkaise ongelmaa haluamallani tavalla. Tuolla käskyllä aukeaa kaksi ikkunaa kyseistä kanavaa varten. toiseen voin kirjoittaa tekstiä ja toisesta pitää lukea mitä muut sanovat kanavalla. Se ei käy! Pitäisi hoitua yhdessakin ikkunassa :P