Kirjoittaja Aihe: Projekti: Palvelin  (Luettu 2284 kertaa)

Jussi Nirhamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 117
    • Profiili
Projekti: Palvelin
« : 10.10.08 - klo:09.39 »
Hei kaikille foorumin käyttäjille! Päätimme serkkuni kanssa aloittaa tällaisen pienimuotoisen projektin, eli Ubuntuun pohjautuvan palvelimen luomisen. Suurin ongelma projektissa varmastikin on se että emme kumpikaan ole ennen palvelimiin koskenut saati sitten säätänyt niitä toimiviksi mutta tavoitteenamme on saada toimiva palvelin sekä samalla oppia tulevaisuutta ajatellen. Itse ajatus lähti siitä kun meillä kummallakin on liikaa vapaa-aikaa sekä tarvitsisimme oman tiedostopalvelimen jolle voisimme molemmat uppia kuvia ja muuta pientä sälää ja jota kumpikin voisi käyttää kotoamme.

Teen koko projektista päiväkirjan kuvineen jonka sitten laitan kaikkien nähtäväksi uudelle palvelimelleni  :D

Palvelimen pitäisi pyörittää yhtäaikaisesti seuraavia prosesseja:

SSH
Tiedostopalvelin (Samba?)
Ventrilo
Teamspeak
Webbipalvelimeen kuuluvat härpäkkeet (ja nämä ovat?)
Sekä sitten minulle ja serkulleni screenit että saamme irssin pyörimään  :D

Palvelimen specsit ovat seuraavat:

Sempron 2800+ Socket-A, Spire kuparisydän cooleri
Chaintech nForce2 Ultra emo
Geforce MX440 passiivijäähdytetty AGP
1GT DDR400 (dual channel)
40GB + 40GB + 40GB kovot
Lukeva DVD-Asema
korppuasema
Vanha kayakin koppa ja 300w poweri.

Distroksi olen valinnut ubuntun tai jonkin sen variaatioista (server edition olisi varmaankin aika passeli?). Sillä ei ole merkitystä kuinka vaikea sitä on käyttää sillä olemme halukkaita oppimaan sekä google on hyvä ystävämme  ;D

Mites on riittääkö tietokoneen tehot noiden kaikkien asioiden hoitamiseen vai pitääkö hankkia tehokkaampi mikro? Myös muita valaisevia ehdotuksia otetaan ilolla vastaan!

-Jussi
Puunakki

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Projekti: Palvelin
« Vastaus #1 : 10.10.08 - klo:11.09 »
Mites on riittääkö tietokoneen tehot noiden kaikkien asioiden hoitamiseen vai pitääkö hankkia tehokkaampi mikro? Myös muita valaisevia ehdotuksia otetaan ilolla vastaan!

Wiki on täynnä oppaita.

http://wiki.ubuntu-fi.org/#head-ffdbd8bce57dba0a261002a8d3687566e47a7298

Parhaat englanninkieliset löytyvt HowtoForgesta.

http://www.howtoforge.com/howtos/linux/ubuntu

--

Tämän tyyppiset kysymykset ovat mahdottomia vastata. Paras oppimiskäyrä syntyy, kun ensin opettelee perusasiat - netti on pullollaan suomen- ja englanninkielisiä ohjeita - ja palaa tänne konkreettisen ongelman kanssa. Ja kysymyksestä pitää myös näkyä, että kotitehtävät on tehty  - konkreettinen ongelma ei ole kysymys: Miten asennan Apace2 -palvelimen Ubuntu Serveriin, jossa ei ole graafista käyttöliittymää? ;)

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 10.10.08 - klo:11.12 kirjoittanut Asmo Koskinen »

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Projekti: Palvelin
« Vastaus #2 : 10.10.08 - klo:13.00 »
Rakensin kotia samantapaisen (LAMP + ssh) palvelimen käyttäen ubuntun server versiota. Prosessori PII 333MHz, muistia 128Mt. Sen perusteella sanoisin että noin uusi ja tehokas tietokone pyörittää palvelinta (tai miksei perus-ubuntuakin) ihan hienosti.

Olen aika tuore ja satunnainen kävijä täällä forumilla, mutta ubuntua olen käyttänyt jo muutaman vuoden. Aika moneen viritykseen apu on löytynyt joko suoraan ubuntun ohjeista: http:/help.ubuntu.com/8.04/ tai viimeistään eri ubuntu-forumeilta hakemalla. Yksi ubuntun hyvistä puolista on juuri se että se on niin suosittu. Niinpä ongelmatapauksissa sama pulma on todennäköisesti tullut vastaan monelle muullekin. Vain harvoin joutuu googlaamaan tai kysymään forumilla.

Asmon linkin perusteella on todettava että näköjään hyviä ohjeita löytyy nykyään myös suomeksi.