Kirjoittaja Aihe: ZyXEL P-660HW-61 (ADSL-modeemi) ei jaksa, Ubuntu tilalle?  (Luettu 2591 kertaa)

buunt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Linuxista on kokemusta, mutta useamman vuoden takaa (2000-luvun alusta). Silloin HTV:n kaapelimodeemin jakoi sisäverkkoon linux-purkki, jakeluna taisi olla Gentoo 0.x ja myöhemmin Debian. Välissä on ollut useamman vuoden katko, mutta nyt olen jälleen nopeamman yhteyden päässä (Sonera 24mb ADSL), mutta mukana tullut ADSL-modeemi ei jaksa. Yhteyksien määrä käy sille hyvin pian ylivoimaiseksi ja purkki yksinkertaisesti resetoi itsensä. Myös WLANin kanssa ongelmia, taitaa olla kokonaisuutena huono laite.

Tarkoitus olisi siis saada jaettu nettiyhteys, käytössä on yksi pc, MacBook Pro ja Xbox 360. PC on normi perus-pc, jossa tuntuu Ubuntu 9.1 alpha 2 toimivan kiltisti. Onko Ubuntu edes oikea jakelu, kun haluan jakaa yhteyden? Tarkoitus olisi myös päästä jotenkin verkkoon myös langattomasti, Netwjork 54Mbps Wlan-tukiasema löytyy hyllystä, jolla asia pitäisi onnistua?

Tarkkaa suuntaa ei tällä hetkellä ole, muistikuvat 2000-luvun alusta ovat liian hämärät. ADSL-modeemista piuha kiinni linux-koneen ensimmäiseen verkkokorttiin. Toisesta verkkokortista piuha kiinni Netwjork 54Mbps Wlan-tukiasemaan ja tähän kiinni kaikki muut sisäverkossa olevat laitteet.

Mitä ohjelmia linuxiin piti asentaa, että saisi natin, palomuurin ja DHCP:n? Tarkoitus on estää kaikki tuleva liikenne, ellei sitä erikseen ole konfiguraatiossa hyväksytty. Tarkoitus olisi myös käyttää linux-konetta normaalisti työpöytäkäytössä, vaikka se samalla toimisi "palvelimena".

Olen kiitollinen kaikista vinkeistä oikeaan suuntaan. Ihan aluksi pitää tosin etsiä se toinen verkkokortti, täällä maalla ei ole atk-kauppoja. Googlen uskon myös olevan suureksi avuksi, mutta täältä olisi ainakin kiva saada varmistus siihen, että juttu on yleensä mahdollista ja vieläpä käyttämälläni Ubuntun versiolla.

Qusai

  • Vieras
Vs: ZyXEL P-660HW-61 (ADSL-modeemi) ei jaksa, Ubuntu tilalle?
« Vastaus #1 : 24.08.09 - klo:23.59 »
Itse varsinaiseen Linux purkkiin en osaa sanoa mitään mutta oletko koittanut päivittää Zyxelin firmwarea ja lisätä sallittujen yhteyksien määrää jostain sieltä ADSL:n asetuksista. Itsellä meni torrent liikenteestä aina juntturaan kunnes tein ko. operaation. Oman Zyxelin mallia en tarkalleen muista mutta joku 660HW se oli kans. Jotenkin tuntuu omaan korvaan hullulta että kolmella koneella saa semmosen modeemin juntturaan mikä on tarkoitettu neljälle tietokoneelle.
http://www.zyxel.fi/web/support_download_detail.php?sqno=1593365

Itsellä kävi päivityksen yhteydessä sellainen ongelma että VCI ja VPI arvot oli uudessa firmwaressa vakiona aivan jotain muuta mikä on oman operaattorin arvot eli ne voit joutua pistämään uudestaan.
http://www.easytel.fi/ohjeita/adsl28.htm

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: ZyXEL P-660HW-61 (ADSL-modeemi) ei jaksa, Ubuntu tilalle?
« Vastaus #2 : 27.08.09 - klo:10.37 »
Ratkaisu, jossa vääntö riittää
Mulla kotona jaettu netti (hyi hyi) siinnä on välillä ollut neljäkin taloutta
ja koneita kerralla käytössä yli 10 kpl ja toimii ongelmitta

minun valintani http://fi.wikipedia.org/wiki/SmoothWall
http://www.smoothwall.org
Tuke kolmen verkkokortin ratkaisua (DMZ)
Web-hallittava
Valmiit raportit ja liikennemäärien seurannat verkkokorttikohtaisesti,
sisääntuleva ja lähtevä liikenne eritelty
Liikennemäärät IP-kohtaisesti realiajassa
Reititysten teko onnistu melkein "rastiruutuun" periaatteella

Plussat
Nopea asennus 10 min (saa CD-imagen jossa kaikki valmiina)
nopat määrittelyt 10 min
Hyvä hallittavuus ym+++
Palomuurikoneksi käy joku vanha kone (muistia saisi olla jos proksy käytössä)
Kone ei tarvi näyttöä. Kaikki hallinta tehdään WEB-yhteyden kautta.

Haitat
Vaatii oman koneen (ei pyöri missään virtuaalikoneessa)
Kuluttaa sähköä
Lisää melua kämppään (mulla autotallissa ei haittaa)

edit:
Ohjelmassa on helppokäyttöinen DHCP-palvelin.
Olen sitonut kaikkien työasemien ip-osoittet verkkokortin MAC-osoitteisiin.
Näin palumuurin reititystiedot pysyy ajantasalla. Eikä työasimien IP-asetuksiin tarvitse lainkaan koskea

(Helppoutta kuvaa se että meillä 14 vuotias poikani aloitti hoitamaan verkon reititysten teon.
Samoi IP-osoitteiden sitomisen verkkokorttiin hoitaa poikani. Minä vai tarkistelen että kaikki ok.)

« Viimeksi muokattu: 27.08.09 - klo:11.25 kirjoittanut Ripa »