Kirjoittaja Aihe: Jotain windowsmaisia GNOMEa ja KDEtä innovatiivisempaa?  (Luettu 2017 kertaa)

succee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
  • Estetty foorumeilta, rhino-käyttäjän alter ego
    • Profiili
Itse olen ollut aika pettynyt näihin "windowsmaisiin"/perinteisiin GNOME- ja KDE-työpöytäympäristöihin ja niiden "kehitykseen".
Olisin kovasti odottanut avoimen lähdekoodin yhteisöltä jotain oikeaa innovatiivisuutta kehittää ja toteuttaa jotain kokonaan uutta ja toimivaa, jotain todella erilaista windowsin ja os x:n ja perinteisten *nix-työpöytien uudenaikaisemmaksi vaihtoehdoksi. Jotain vähemmän tieto/toimintokeskeistä, jotain ihmisajattelua ja toimintaa paremmin tukevaa, uudenaikaisempaa.

Omaan mieleen on tullut esim. ajatus työpöydästä/käyttöliittymästä, missä
* Olisi verkkomainen, miellekarttamainen rakenne, monipuolisesti muokattavissa ja jäsennettävissä. Eli jollain lähtien minä-keskeisesti, haarana vaikka työasiat, harrastukset, multimedia jne ja haaroja ja niiden yhteyksiä ja niihin liittyviä objekteja ja tiedostoja sekä omalla koneella että vaikka verkossa. Eli jotenkin noinhan ihmisen oikeasti jäsentää ja käsittelee asioita, eikä valikoista ja tietokoneteknisistä näkökulmista, mihin konemaisesti Gnomen/KDEnkin käyttöliittymä rakentuu, ja KDE4nkin paneelit ovat vain tekninen lisäpikkuviritys, ei oikeasti mitään kauhean uutta ja innovatiivista (eikä etenkään yhteisö/yrityskäyttöön niin hyödyllisesti sovitettavaa - vaan aika yksilökeskeistä).
* Miellekarttamaisuus voisi olla sitten sovitettavissa yhteisöllisyyteen joustavasti ja muokattavasti, kun tuo tekniikka olisi kunnolla mietitty. Eli verkossa voisi olla mukana myös internetin tai muun verkon kautta verkottuneesti muitakin. Erityisesti yritys- ja muussa yhteisökäytössä. Siinä voisi olla mukana yrityksen projekteja, asiakastietoja yms tai avoimen lähdekoodin yhteisöjä. Verkottuneesta tiedosta voisi poimia osasia kunkin yksilön tai yhteisön tarpeiden mukaan ja niissä voisi olla mukana käyttöhallintaa tuota määrittelemässä.
* Olisi tuon miellekarttanäkymän lisäksi ainakin listamuotoinen näkymä ja aikataulunäkymä, joihin ja joista voisi vaihtaa. Miksei muitakin näkymiä ja käsittelytapoja - mutta olennaiset tärkeät ulottuvuudet, eli tuo asia-assosiaatio miellekarttaverkko/listanäkymänä visuuaalisille/lista-ihmisille asioitten jäsentämiseen ja aina tarpeellinen aikaperspektiivi olisivat nyt ainakin tärkeimmät.

Nämä nykyiset käyttöliittymät ovat niin teknisiä. Jokin tuollainen käyttäjä/asiakeskeinen olisi ainakin omasta mielestäni jotain paljon parempaa ja eritoten todellinen vaihtoehto. Vaatisi tietysti uutta näkökulmaa monessa mielessä, mutta olisi ainakin käyttäjäkeskeisempi iänikuiseen konemaisuuteen verrattuna. Tiedä sitten vaikka joku näistä vaihtoehtojen tarjoajista jotain tuollaistakin olisi kehittelemässä... Jollain aivan uudella ja oikeasti muut hakkaavalla tavalla tätä Linuxienkin työpöytäkäytön yleistymisen jämähtämistä pitäisi saada vietyä eteenpäin. Nyt ollaan vain windowsmainen vaihtoehto windowsille, eikä se nyt ihan niin houkuta moniakaan - os x on selvemmin vähän erilainen ja siksi se onkin pärjännyt.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Jotain windowsmaisia GNOMEa ja KDEtä innovatiivisempaa?
« Vastaus #1 : 20.08.09 - klo:12.47 »
Olen hyvin pitkälle samaa mieltä. Itse en enää käytä työpöytäympäristöjä koska ne tuntuvat aina olevan vain tiellä.

Mutta kyllä jotain uuttakin kehitellään:

http://dev.nepomuk.semanticdesktop.org/
http://www.markshuttleworth.com/archives/223

En sen paremmin noita tunne mutta pääajatuksena tuntuu kuitenkin olevan irtipääsy hakemisto/tiedosto -ajattelusta.
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori