Kirjoittaja Aihe: ADSL-modeemi Roadrunner-24 [ratkaistu]  (Luettu 2594 kertaa)

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
ADSL-modeemi Roadrunner-24 [ratkaistu]
« : 09.08.09 - klo:11.05 »
Sonera lahjoittanut joskus liittymän kylkiäisenä A-linkin Roadrunner 24 -modeemin. Siinä on sellainen ärsyttävä ominaisuus, että osoitteiden hakeminen kestää kauan, jos modeemi ei ole konfattu siltaavaksi. Eli firefoxin statuspalkissa lukee looking up www.jotain.com... useamman sekunnin. Kun modeemin konffaa siltaavaksi niin kaikki pelaa sukkelaan. Muistaakseni XP:ssä modeemi toimi ongelmitta,joten kyse ei ole puhtaasti modeemin ominaisuudesta.

Olen googlaamisen perusteella kokeillut seuraavia juttuja:
- disabloinut NATin ja palomuurin modeemista
- ottanut firefoxista ipv6:n pois käytöstä

Käytössäni on 8.04, mutta olen nähnyt saman ongelman myös 9.04:n jollain esiversiolla. Olen käyttänyt modeemia siltaavana, mutta nyt olen ajatellut hankkia verkkokovalevyn ja sen voisi olla hyvä olla NATin takana, jotta ei käy kuin naapurille, jonka leffakokoelmat näkyvät televisiossani DLNA-serverin kautta :)
« Viimeksi muokattu: 13.08.09 - klo:17.35 kirjoittanut DonJuha »

piiseli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: ADSL-modeemi Roadrunner-24
« Vastaus #1 : 11.08.09 - klo:13.41 »
Mielenkiintoista! Mulla ei valitettavasti oo ratkaisua tarjolla, vaan sama ongelma. Olen joskus aikoinaan yrittänyt vikaa selvitellä tuloksetta. Eli siis tuo viive selaimessa "selvitetään verkko-osoitetta blaablaa". Tosi ärsyttävää, kun joutuu turhaan odottelemaan.

Mulla tuo vika on kaikissa käyttöjärjestelmissä; Windows XP, Ubuntu 9.04 ja eeebuntu eli jokaisella pöytäkoneella ja miniläppärissä selaimesta riippumatta. Ei oo tullu mieleen paikallistaa vikaa modeemista (A-link RR24 myöskin) johtuvaksi, mutta niin se näyttää olevan. Nimittäin mobiilitikullani tuota ongelmaa ei ilmene.

Olen luullut (tai niin ainakin manuaalissa lukee), että RR24 on oletustilana siltaavassa. Eli mitään konffauksia en tuohon modeemiin oo tehny. Siispä mulla on NAT ja palomuuri päällä ja ne haluaisin pitää päällä jatkossakin.

Löytysköhän tohon ratkaisu vai olisiko edessä uuden modeemin hankinta? Turhalta tuntuisi, kun muuten toimii. Luulis, että jotenkin tuo RR24 täytyisi saada konffatuksi. Ja mistä sen tietää, ettei uuden modeemin kanssa olisi samaa ongelmaa?

ihmettelee nuubi Linux-maailmassa

910

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 96
    • Profiili
Vs: ADSL-modeemi Roadrunner-24
« Vastaus #2 : 11.08.09 - klo:14.38 »
Vähän kuulostaisi modeemin DNS-palvelun jumimiselta. Kokeilkaapa määrittää työasemalle käytettävät nimipalvelimet käsin siten, että käytetään suoraan operaattorin nimipalvelimia (tai esim. opendns).

Tämän voi mahdollisesti säätää modeemin tarjoilemista DHCP-asetuksista tai sitten suoraan työaseman käyttöjärjestelmästä. Määrittelyn voi tehdä tiedostoon /etc/resolv.conf, mutta käyetttäessä näitä automaattiverkkoasetusvirityksiä, pitää kaiketi käyttää jotain niiden tarjoamia työkaluja muutoksen saamiseksi pysyväksi.

piiseli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: ADSL-modeemi Roadrunner-24
« Vastaus #3 : 13.08.09 - klo:13.10 »
Vitsit, kiitti, 910! Äkkiseltään näyttäisi auttavan vinkkisi. Modeemista en löytänyt paikkaa, missä olisin voinut määritellä kiinteää DNS:ää, kun kuitenkin haluaisin DHCP:n olevan päällä ainakin koneiden IP-osoitteiden ollessa kyseessä. Mutta määritin tuon DNS:n käyttöjärjestelmästä käsin ja ongelma näyttäisi ratkenneen. Eli nyt surffailu nopeutui silmin nähden. Enää googlaaminen siihen, miten saan eeebuntussa muutoksen pysyväksi.

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: ADSL-modeemi Roadrunner-24
« Vastaus #4 : 13.08.09 - klo:17.34 »
Kiitos. Taas yksi esimerkki, että kannattaa kysyä ennemmin kuin kärsiä :)

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=27260.0
noilla ohjeilla ainakin Ubuntu 8.04:ssa onnistui lukitsemaan resov.conf:n. Toistaiseksi ainoa sivuefekti on, että nm-applet väittää ettei verkkoyhteyttä ole, mutta sen kanssa pystynee elämään, kun verkko kuitenkin tuntuu toimivan.

Edelleen olen tosin sitä mieltä, että Windowsissa toimi ainakin hieman nopeammin, mutta voin olla kyllä väärässäkin, koska Windowsin käytöstä on vierähtänyt pari vuotta. Nokian N810 ja E51 myös pelaavat ilman kikkailuja langattoman verkon kautta.

Edit:
Keksin toisenkin keinon. nm-appletista manual configuration ja DHCP pois päältä. Sitten vain DNS-välilehdelle palveluntarjoajan DNS-osoitteet.
« Viimeksi muokattu: 13.08.09 - klo:18.24 kirjoittanut DonJuha »