Kirjoittaja Aihe: Compaq Mini 110C  (Luettu 37694 kertaa)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #20 : 25.08.09 - klo:20.33 »
Yritin räpeltää mikrofonin kanssa eilen illalla, mutta laihoin tuloksin. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #21 : 25.08.09 - klo:20.43 »
Mikrofoonista puheen ollen ainakin minulla on aina ollut ongelmia mikrofoonin kanssa, kun siitä ei tahdo kuulua mitään. Piti äänenvoimakkuuden hallinnasta vääntää käyttöön Mikrofoni (taisi olla jo), Mic Boost, Nauhoitus, Mikrofoni nauhoitus (tai Linjatulo nauhoitus riippuen vähän mistä lähteestä se ääni tulee) ja sitten laittaa ne käyttöön ja sopivalle (jos liian kovalla niin kiertää) äänen voimakkuudelle.
Tuossa olisi kyllä parannettavaa. Ainakin nuo valinnat pitäisi olla oletuksena näkyvissä ja mielellään yhden valinnan takaa käyttöön otettavissa eli vaikka mikrofonin kohdalta äänetön ja siitä kun näppää niin alkaa kuulua (ainakin Mic Boostin säädön jälkeen). :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #22 : 25.08.09 - klo:21.38 »
Asetin kaiken mahdollisen käyttöön ja poistin punaiset ruksit mikrofonikuvakkeiden päältä. Hanat täysille ja testaus Ääninauhurilla. Ei onnistunut tällä(kään) kertaa. Ihmettelin miksi ääniasetusten Äänenkaappaus osiossa "kokeile ääntä" antaa hyvälaatuisen testivingun, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #23 : 25.08.09 - klo:21.49 »
Ehkäpä niiden ei kannattaisi olla täysillä... Ainakin itselläni vinkuu silloin. :-\
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #24 : 28.08.09 - klo:19.43 »
Akun purkautumista seuraava kuvake/ohjelma on tullut "hulluksi"!  :D 85% varausta jäljellä ja ennuste 4h 50 minuuttia potkua jäljellä, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #25 : 20.09.09 - klo:21.17 »
Onko löytynyt mikrofoniongelmaan ratkaisua? Googlailin aikani pitkin ja poikin löytämättä ratkaisua. jenkit tuntuvat käyttävän nelinumeroisia mallimerkintöjä!?!? Testailin mikkiä ääninauhurilla ja tuloksena oli tuttu testivinku. Alsamixeristäkään en löytänyt apua. Parannusta sentään, että äänet toimivat 2.6.28-15 kernelillä rebootinkin jälkeen. terveisin Timo
ps. uskaltaisiko jo asentaa 9.10 Alpha 6? Siinä olisi uudempi kerneli....
"Linux, made in Finland"

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #26 : 21.09.09 - klo:09.48 »
Se akkumittari "oppii" laitteen lataus- ja purkautumisvauhdin  ja tekeen sen perusteella noita arvioita. 85%/liki 5 tuntia kuitenkaan kuulosta jopa liki realistiselta, mutta minä näin joskus niin villejä lukemia että päätin pistää koko akkumittarin yläpalkista piiloon.

Mikrofoniongelmaan ei (tietääkseni) ole vielä ratkaisua, mutta minäkin toivon että se korjaantuu 9.10-versiossa. Viimeisimmän 9.10 alphan asentaminen ei varmaankaan ole enää mitään extremeä ja se kai päivittyy jakeluversioon sitten automaattisesti.

Tämä malli tunnetaan maailmalla nimillä Compaq Mini 110C, HP Mini 110 ja nähtävästi myös HP Mini 1101. Muut mallinumerot viittaavat muihin malleihin, joissa voi olla eri sisuskalut ja sen takia niiden virittelyohjeet eivät välttämättä sovi tähän.


Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #27 : 21.09.09 - klo:15.51 »
Kiitokset kommenteista. Olen ollut tyytyväinen tähän "konvehtirasiaan". Mökkiolosuhteissa täyteen varattu akku pelittää viikonlopun kohtuu käytöllä. Foorumia tulee selattua.... terveisin Timo
ps. taidan kaivaa ulkoisen levyaseman kaapin kätköistä illan aikana. 9.10 Alpha 6 on poltettu levylle.
"Linux, made in Finland"

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
"Linux, made in Finland"

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #29 : 29.09.09 - klo:12.30 »
Suomen markkinoille on tosiaan tuotu vain pari kiinteän kokoonpanon Compaq Mini 110C -mallia. Jenkkilässä voi sitten kilkuttelemalla räätälöidä itselleen sellaisen kuin haluaa, vaikkapa Linuxilla.

Huomasitko muuten, että XP-malliin on saatavilla näyttövaihtoehdoiksi 10.1" 1024x600 tai 1366x768, jostain syystä noita paneeleja ei tarjota Linux-vaihtoehdossa.

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #30 : 04.10.09 - klo:18.44 »
Pitkäaikaisen linuxsin käytönjälkeen sain oma koneen. Tämmöisen compaq miniläppärin:
http://www.markantalo.fi/product/tietotekniikka/minikannettavat/CPQ110C1010SO/compaq-minikannettava
Koneessa on windows XP. Joidenkin viikkohen jälkeen minulle on tullut ikävä linuxsia ja ole ajatellut asentaa sen nyt tämän windowssin rinnelle koska windowsissa on kuitenkin hyödyllisiä ohjelmia. Kysymyksiä Ubuntusta:
Onko se nopemapi kuin XP?
Saako sen käynistymään suoraan?
Saako Ubuntun sisällä halutessaan käynnistää windowssin?
Mikä olisi helpoin tapa asentaa?

Imuroi Ubuntu 9.04 asennus-CD image. Kopioi se muistitikulle unetbootin-ohjelmalla (http://unetbootin.sourceforge.net/), boottaa kone muistitikulta ja pääset asennuksessa käyntiin. Dualbootti syntyy juohevasti, Ubuntu-asennus hoitaa levytilan järjestelyn ja grubin konffauksen automaattisesti.

Nopeuseroista en osaa kommentoida kun en ole Ubuntu-asennuksen jälkeen XP:tä tuossa käyttänyt, vaikka se sieltä dualbootin takaa löytyy.

Alkuperäisen Windows-asennuksen ajaminen Ubuntun sisällä (virtuaalikoneessa) ei onnistu, ainakaan helposti. Voit tietenkin asentaa virtualboxin ja tehdä sen sinne uuden Windows-asennuksen.

Miksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #31 : 04.10.09 - klo:19.20 »
Minulla on tämä kone ja ajattelin laittaa siihen ubuntun. Laitoin tämän nämä toiselle alueelle:
Lainaus
Pitkäaikaisen linuxsin käytönjälkeen sain oma koneen. Tämmöisen compaq miniläppärin:
http://www.markantalo.fi/product/tietotekniikka/minikannettavat/CPQ110C1010SO/compaq-minikannettava
Koneessa on windows XP. Joidenkin viikkohen jälkeen minulle on tullut ikävä linuxsia ja ole ajatellut asentaa sen nyt tämän windowssin rinnelle koska windowsissa on kuitenkin hyödyllisiä ohjelmia. Kysymyksiä Ubuntusta:
Onko se nopemapi kuin XP?
Saako sen käynistymään suoraan?
Saako Ubuntun sisällä halutessaan käynnistää windowssin?
Mikä olisi helpoin tapa asentaa?

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #32 : 04.10.09 - klo:20.26 »
Veekoo on jo ystävällisesti vastannut kysymyksiisi (klo 18:44). terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Miksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #33 : 05.10.09 - klo:17.12 »
Olen myös ajatellut käyttää Wubia? Onko hyvä?
Ja miten sitten käynistyksessä valitaan kumpaa järjestelmää käytetään?

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #34 : 05.10.09 - klo:17.58 »
Olen myös ajatellut käyttää Wubia? Onko hyvä?
Ja miten sitten käynistyksessä valitaan kumpaa järjestelmää käytetään?
Etunahan wubissa on se että ihme virityksellä saadaan ubuntun levy pudotettua Windowsin tiedostojärjestelmään, eikä windows-osion kokoa tarvitse pienentää. Ubuntu käynnistetään windowsin käynnistysvalikon kautta. Etsi täältä foorumilla avainsanalla "wubi". Et taida löytää yhtään viestiä jossa suositeltaisiin tuon käyttöä.

Miksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #35 : 05.10.09 - klo:18.12 »
ok. Pitääkö minun jotenkin eheyttää windows?

edit: nyt löytyy muistitikku jossa on ubuntun unebootattuna. Pitääkö minun valmistella konetta mitenkään muutoin kuin tökkäämällä koneeseen?
« Viimeksi muokattu: 05.10.09 - klo:20.08 kirjoittanut Miksu »

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #36 : 05.10.09 - klo:21.07 »
ok. Pitääkö minun jotenkin eheyttää windows?

edit: nyt löytyy muistitikku jossa on ubuntun unebootattuna. Pitääkö minun valmistella konetta mitenkään muutoin kuin tökkäämällä koneeseen?

Ei välttämättä, eihän tuo kone ole kauan ollut käytössä, joten ei se Windows-osio ole välttämättä sen kummoiseemmin "levinnyt". Tärkeintä on että windows ajetaan siististi alas, jotta NTFS-osio on siistissä tilassa (Windows:in talletus lepotilaan ei riitä).

Sinulla on tietysti varmuuskopiot tärkeistä windowsin puolella tehdyistä dokumenteista...

Miksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #37 : 05.10.09 - klo:21.15 »
ei ole varmuus kopioita. tarkoitatko documenteillä omia tiedostoja?

Miksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #38 : 06.10.09 - klo:16.46 »
Testaan nyt Ubuntua muistitikulla.  ;D
En ole viela uskaltanut asentaa. Pitaako minun tehda siis mitaan kiintolevylle.
Eihan mitaan tiedostoja katoa windows puolelta.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Compaq Mini 110C
« Vastaus #39 : 06.10.09 - klo:17.26 »
Muistitikulla ja live-CD:llä kokeilu ei vahingoita Windowsia. Ellet varta vasten mene win-puolelle sorkkimaan ja deletoimaan tiedostoja. Olet lähtenyt oikealla mielellä liikkeelle Ubuntun testauksen kanssa. Katsele ja testaa ihan rauhassa. Pöyhi ja tongi mitä löytyy, opettele ja tietysti kysele apuja kun omat hartiat eivät riitä. Foorumilla on myös hakutoiminto jota kannattaa käyttää.

110c on mukava pikku-läppäri. Käytän sitä mökkiolosuhteissa foorumin selaamiseen ultra hitaan mokkulayhteyden avulla (Lupaan etten juo kahvia samaan aikaan vrt eräs toinen topic  :D) ja tekstinkäsittelyyn. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"