Kirjoittaja Aihe: Evolution hukkaa posteja?  (Luettu 4297 kertaa)

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Evolution hukkaa posteja?
« : 31.07.09 - klo:10.38 »
Terppa.

Koska iso osa ubuntuilijoista käyttänee evolutionia, niin esitän asiani täällä sen sijaan että hipsisin dev-teamin sivuille.

Eli nyt jo hyvän aikaa olen huomannut laskevan trendin päivittäisten postien määrässä. Ok, kesä hiljentää mutta välillä saattaa mennä useampi päivä ilman minkäänlaista postia. Kuulun kuitenkin likemmäs kymmeneen sp-listaan ja jo ihan kavereiltakin tulee käytännössä päivittäin pari postia.

Nyt satuin huomaamaan, että evolution hakia postia, "pop-upissa" luki että fetching mail 3/12 mutta kun postit oli haettu, ne eivät ilmaantuneet minnekään. Evolution väitti ettei ole uusia posteja.
Kävin tarkistamassa selaimella webmailin kautta, ja tosiaankin, oli tullut uusia posteja jotka evolution oli jostain syystä hukannut jonnekin.

Rupesin miettimään, että tuleekohan evolutionin rajat vastaan. Erillisiä kansioita jonne posti ohjataan lähettäjän tms. perusteella on 9. Sähköpostitilejä evolutionissa on kaksi (spämmi tili ja se "oikea" tili). Laskin että saapuneita on nyt tallessa vajaat 20K, ja lähetettyjä 7K.

Pitääkö siivota (tätä en haluaisi tehdä) kaikki yli vuoden vanhat pois tms. että evolution taas alkaisi pelaamaan vai vai vai...hjälp mi  :'(

odysseus

  • Vieras
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #1 : 31.07.09 - klo:14.43 »
Minä olen huomannut saman(kaltaisen) onglman.

Evolution työntää välillä mailit lokaaliin "junk"-kansioon ja ko. kansion kohdalle ei tule uusien viestien määrää näkyviin kuten muiden kansioiden kohdalla (bugi?).
Vasta kun laitat lähettäjän osoitekirjaan, viestit tulee "inboxiin"...

Pitää siis itse älytä mennä "junk"-kansioon katsomaan.. ja merkkailemaan viestit "not junk":ksi.

Jostain syystä tämä tapahtuu minulla vain läppärillä, jossa on Ubuntu. Pöytä-PC:ssäni olevan Fedoran kanssa ongelmaa ei ole.


E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #2 : 31.07.09 - klo:20.33 »
Terve odysseus ja kiitos vinkistä.

Viestit tosiaankin löytyivät muka-luettuina junkista. Niitä olikin siellä aika hemmetinmoinen määrä. Pitänee laittaa viestiä dev-teamille asiasta. Tosin he varmaankin siitä jo tietävät. On kuitenkin harmi kun muuten niin kivasta softasta löytyy tuollainen bugi.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #3 : 31.07.09 - klo:20.45 »
Viestit tosiaankin löytyivät muka-luettuina junkista. Niitä olikin siellä aika hemmetinmoinen määrä. Pitänee laittaa viestiä dev-teamille asiasta. Tosin he varmaankin siitä jo tietävät. On kuitenkin harmi kun muuten niin kivasta softasta löytyy tuollainen bugi.

kyllä tuo minusta on ihan ominaisuus. tai siis ei mua ainakaan kiinnosta nähdä montako roskapostia mulla on lukematta.
Janne

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #4 : 31.07.09 - klo:20.49 »
Mielestäni huono ominaisuus, jos käyttäjälle ei tule tietoa että vastaanotettuja viestejä on siirretty "kaatopaikalle". Tärkeää viestiä odotellessa pitänee tarkastaa junk joka kertta kun evolution hakee viestejä, siltä varalta että jokin funktio on päättänyt merkitä viestin roskaksi?

peran

  • Vieras
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #5 : 31.07.09 - klo:23.14 »
Mielestäni huono ominaisuus, jos käyttäjälle ei tule tietoa että vastaanotettuja viestejä on siirretty "kaatopaikalle". Tärkeää viestiä odotellessa pitänee tarkastaa junk joka kertta kun evolution hakee viestejä, siltä varalta että jokin funktio on päättänyt merkitä viestin roskaksi?

Vaihda sitten vaikka ThunderBirdiin, jossa roskapostit kyllä merkataan, mutta pitää itse siirtää (tosin kaikki kerrallaan) roskiin.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #6 : 01.08.09 - klo:00.13 »
Jos vaihdan, niin vaihdan siksi että evolution tuuppaa käytännössä kaiken tulevan postin roskiin. Sitä ennen kuitenkin yritän saada softan pelittämään kuten se ennen pelitti. Pahoittelen jos joku satutti mielensä tästä off-topiikista koskien evolutionia. Siitä ei kait tarvinne tämän enempää jatkaa.

Storck

  • Vieras
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #7 : 01.08.09 - klo:00.21 »
Jos vaihdan, niin vaihdan siksi että evolution tuuppaa käytännössä kaiken tulevan postin roskiin. Sitä ennen kuitenkin yritän saada softan pelittämään kuten se ennen pelitti. Pahoittelen jos joku satutti mielensä tästä off-topiikista koskien evolutionia. Siitä ei kait tarvinne tämän enempää jatkaa.

Eipä kai tuo mitää OT:tä ollut vaan aihetta..

Siis mihin ne häviää ne postit? Löytyykö mistään? Oletko kokeillut "kokonaan" poistaa Evolutionia ja asentaa uudestaan? Itselläni ollut pelkästään Evolution pitkään jo käytössä eikä tuollaista ongelmaa ole ollut näkyvissä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #8 : 01.08.09 - klo:00.25 »
Mielestäni huono ominaisuus, jos käyttäjälle ei tule tietoa että vastaanotettuja viestejä on siirretty "kaatopaikalle". Tärkeää viestiä odotellessa pitänee tarkastaa junk joka kertta kun evolution hakee viestejä, siltä varalta että jokin funktio on päättänyt merkitä viestin roskaksi?

niin no, kai tässä on sitten vähän kyse siitäkin mitä posteilultaan haluaa. minä toivoisin, ettei minun tarvitse nähdä roskaposteja saati sitten reagoida niihin. jos roskapostit näkyisivät junkissa lukemattomina, myös inbox indikoisi sovelluksessa olevan lukemattomia posteja ja saadakseni tämä kuitattu, minun tulisi käydä erikseen merkkaamassa roskapostit luetuiksi. toki sen verran niihin reagoin, että tyhjentäessäni toisinaan junkin, tarkistan onko hakemistossa aiheettomia hittejä.

oikea ongelma tässä on se, että oikeaa postia luokitellaan roskapostiksi. siihen pitäisi auttaa kyseisten postien merkitseminen ei-roskapostiksi ja siihenkin pitäisi riittää kerta. toki jos ei koe tuota väärinluokittelua ongelmaksi, vaan mielellään lukee lukemattomaksi merkattuja posteja vaikka sitten sieltä junkista, niin se onkin sitten jo täysin erilainen tapa käyttää sähköpostia kuin omani. sekin toki sallittakoon, mutta minun näkökulmastani katsottuna nykyinen toimintamalli on oikein.
Janne

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #9 : 01.08.09 - klo:09.01 »
Off-topic koska alunperin ketjussa oli kyse siitä, että evolution on nyt alkanut pistämään lähes kaiken saapuneen postin junkkiin, ilman mitään selkeää syytä. Postit jotka on aina lähetetty samasta osoitteesta niin kauan kuin ubuntu on koneella ollut (5.04) päätyvät nykyään siis junkkiin.

Ubuntu-Suomen, effin, facebookin ja lähes kaikkien kavereiden sekä niin edelleen meilit menevät nyt roskiin, vaikka ne on tähän saakka filtteröity nätisti omiin kansioihinsa.

Miksi evolution alkoi näin käyttäytymään, on se dilemma. Ei se kuka tykkää minkäkinlaisesta roskan käsittelystä.

Itseltäni on pari kertaa mennyt ohi tärkeä sähköposti juurikin siksi, etten ole seurannut roskiin siirrettyjä saapuneita. Kaikille ei ehkä tule sellaisia viestejä, jotka vaatisivat nopeaa reagointia, mutta kun minulle tulee.

Helpoin ja fiksuin tapahan olisi, että voisi valita haluaako ilmoituksen roskikseen siirretyistä viesteistä vai ei. Turha siitä sen enempää on vängätä.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #10 : 01.08.09 - klo:09.04 »
Siis mihin ne häviää ne postit? Löytyykö mistään? Oletko kokeillut "kokonaan" poistaa Evolutionia ja asentaa uudestaan? Itselläni ollut pelkästään Evolution pitkään jo käytössä eikä tuollaista ongelmaa ole ollut näkyvissä.

Postit eivät häviä, vaan menevät suoraan roskikseen. Evolution ei ilmoita roskikseen siirretyistä meileistä. Tällä hetkellä joudun käytännössä tarkistamaan saapuneet roskiksesta, ja merkkaamaan ne erikseen "No-junk". Suhteellisen ärsyttävää kun meilejä saattaa tulla likemmäs sata per päivä.

Testinä emäntä lähetti minulle meilin. Se meni roskikseen, merkkasin sen ei roskaksi. Emäntä lähetti uuden viesti, ja se päätyi taas roskikseen.
Otin nyt täpän pois asetuksista tuon junkkiin siirtämisen suhteen ja nyt näyttäisi pelittävän ainakin tällä hetkellä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #11 : 01.08.09 - klo:18.20 »
Off-topic koska alunperin ketjussa oli kyse siitä, että evolution on nyt alkanut pistämään lähes kaiken saapuneen postin junkkiin, ilman mitään selkeää syytä. Postit jotka on aina lähetetty samasta osoitteesta niin kauan kuin ubuntu on koneella ollut (5.04) päätyvät nykyään siis junkkiin.

niin no, siis evolutionhan siirtää junkkiin ne postit jotka spammifiltteri merkitsee roskapposteiksi. ja näistäkin se jättää vaihtoehtoisesti poistamatta ne joiden lähettäjä on osoitekirjassa. jos ongelma on noinkin laaja, niin on lienee syytä koettaa tyhjentää spammifiltterin asetukset oletuksille. tarkistaa käyttääkö bogofilteriä vai spamassasinia ja jos ongelma ei korjaannu, niin kannattanee sitten kokeilla sitä toista filtteriä.
Janne

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #12 : 01.08.09 - klo:20.12 »
@Janne. Spammifiltteriin en ole koskaan koskenut ja se näyttäisikin olevan ihan defaulteilla. Nyt olen ottanut koko junk-filtteröinnin pois päältä niin näyttää siltä että viestit taasen jakautuvat kansioihin kuten ennenkin.

En tiedä miksi se alkoi niitä kaikkia junkkiin heittämään, itse en ole mihinkään asetuksiin koskenut. Kyllä tällä taas menee mainiosti.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #13 : 01.08.09 - klo:20.26 »
@Janne. Spammifiltteriin en ole koskaan koskenut ja se näyttäisikin olevan ihan defaulteilla. Nyt olen ottanut koko junk-filtteröinnin pois päältä niin näyttää siltä että viestit taasen jakautuvat kansioihin kuten ennenkin.

siitä on aikaa kun ole viimeeksi evolutionia säätänyt puhtaalta pöydältä, mutta äkkiseltään kuvittelisin sen käyttävän oletuksena bogofilteriä. nyt kun se on poissa käytöstä, voisit koettaa tuhota hakemiston ~/.bogofilter kokeillaksesi jos se korjaisi tilanteen. toki myös spamassassin on kokeilemisen arvoinen, mutta sitä varten pitänee muistaakseni käydä napsauttamassa se erikseen päälle plugineista.
Janne

Storck

  • Vieras
Vs: Evolution hukkaa posteja?
« Vastaus #14 : 01.08.09 - klo:21.44 »
toki myös spamassassin on kokeilemisen arvoinen, mutta sitä varten pitänee muistaakseni käydä napsauttamassa se erikseen päälle plugineista.

Jep ja Synapticilla asentaa kyseinen paketti, spamassasin

Tuo minulla on käytössä ja toimii hyvin.