Kirjoittaja Aihe: Thomson tcw710 (Ratkaistu)  (Luettu 3858 kertaa)

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Thomson tcw710 (Ratkaistu)
« : 17.07.09 - klo:17.09 »
Ostin kyseisen kaapelimodeemin, jossa on Wlan. No nyt sain yhteyden kannettavallani  tuohon wlaniin, mutta mitään suojausta ei ole vielä päällä, siis nyt vain testailen yhteyksiä. Olen vähän ymmälläni, että mitä noihin asetuksiin pitäisi oikein kirjoittaat ja mitä ottaa käyttöön. Ohjekirjaakin yritin lueskella, mutta ei ole tämä langaton maailma vielä oikein avautunut minulle. Ohjekirja löytyy pdf:änä googlella hakusanalla thomson tcw710.

Vielä disabled tilassa olevat vaihtoehdot ovat:
WPA   
WPA-PSK   
WPA2   
WPA2-PSK

Käsittääkseni kannattaisi valita tuo WPA2 tai WPA2-PSK, mutta sitten varsinainen ongelma tulee.

Valittuani WPA2 tulisi minun valita kohtaan WPA/WPA2 Encryption jotakin, vaihtoehdot ovat
TKIP
AES
TKIP+AES

Seuraavista minulla ei ole hajuakaan, mitä noihin pitäisi tulla:
RADIUS Server:
RADIUS Port:
RADIUS KEY:

Alempana asetus sivulla olisi vielä WEP Encryption asetukset, mutta niihn ei käsittääkseni tarvitse koskea, olenko oikeassa?
« Viimeksi muokattu: 17.07.09 - klo:23.52 kirjoittanut Crisa »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Thomson tcw710
« Vastaus #1 : 17.07.09 - klo:17.17 »
Käsittääkseni kannattaisi valita tuo WPA2 tai WPA2-PSK, mutta sitten varsinainen ongelma tulee.
Juu näin on, tosin sitä en tiedä kumpi on parempi, mutta sillä ei pitäisi olla väliä, kun ne ovat kumpikin ihan tarpeeksi vahvoja salauksia. :)

Valittuani WPA2 tulisi minun valita kohtaan WPA/WPA2 Encryption jotakin, vaihtoehdot ovat
TKIP
AES
TKIP+AES
Salauksen tyyppi. Noista vahvin lienee alin, mutta kaikki toiminevat.

Seuraavista minulla ei ole hajuakaan, mitä noihin pitäisi tulla:
RADIUS Server:
RADIUS Port:
RADIUS KEY:
[/quote]
Mitenhän nuo liittyvät tähän...paitsi jos on joku erikoisempi systeemi. http://fi.wikipedia.org/wiki/RADIUS

Alempana asetus sivulla olisi vielä WEP Encryption asetukset, mutta niihn ei käsittääkseni tarvitse koskea, olenko oikeassa?
Ei varmaankaan, mutta onko siellä paikkaa WPA(2) keylle? Jos ei niin voi olla, että se tuleekin niihin kenttiin, mutta en sitten tiedä...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Thomson tcw710
« Vastaus #2 : 17.07.09 - klo:17.50 »
Niin kuten sanottu olen vähän pihalla näistä asetuksista, kun en ennen ole asiaan törmännyt. Tuossa Kuvassa näkyy nyt koko sivu, kun WPA2 on valittuna muuttuu nuo viisi seuraavaa laattikkoa aktiivisiksi, paitsi tuo WPA Pre-Shared Key.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Thomson tcw710
« Vastaus #3 : 17.07.09 - klo:17.58 »
Vähän mielenkiintoinenhan tuo näyttää olevan... Mitä jos tyhjennät nuo RADIUS-kentät? Voitko sitten kirjoitaa siihen WPA Pre-Shared Key -kenttään?

Täällä ainakin on sitten jotain ohjeita jos nämä auttaisivat.
https://www.elisacom.fi/asiakastuki/index.cfm?o=1992.02

EDIT: Toimisko tuo WPA-salauksella paremmin? Jos kokeilet niitä? Tai sitten pitää odotella, että joku tuollaisen omistava (tai tuollaista käyttänyt) neuvoo. Täällä on vain D-Link, jossa WEP-salaus, koska NDS Lite ei tue muita. :(
« Viimeksi muokattu: 17.07.09 - klo:18.04 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Thomson tcw710
« Vastaus #4 : 17.07.09 - klo:18.50 »
höh, no nyt se alko pelittään. Koitin vielä tuolla wpa2-psk ja nyt se antaa laittaa tuon wpa pre-shared keyn... No onko sillä nyt sitten merkitystä kuinka pitkän litanian laitan tuohon numeroita ja kirjaimia vai tyydynkö ihan perussalasanaan. Myös tuo wpa/wpa2 encryption on vielä aktiivisena joten pitäisi valita joko se TKIP, AES tai TKIP+AES.

Edit: noista valitsin pienen googlettelun jälkeen tuon AES:n
« Viimeksi muokattu: 18.07.09 - klo:18.46 kirjoittanut Crisa »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Thomson tcw710
« Vastaus #5 : 17.07.09 - klo:21.18 »
höh, no nyt se alko pelittään. Koitin vielä tuolla wpa2-psk ja nyt se antaa laittaa tuon wpa pre-shared keyn... No onko sillä nyt sitten merkitystä kuinka pitkän litanian laitan tuohon numeroita ja kirjaimia vai tyydynkö ihan perussalasanaan. Myös tuo wpa/wpa2 encryption on vielä aktiivisena joten pitäisi valita joko se TKIP, AES tai TKIP+AES.
Heh. Arvaappa miksi. WPA2-Pre Shared Key = WPA2-PSK. :D Tajusin justiinsa... ::)
Mitä erilaisempia ja pitempi sen parempi siitä salauksesta pitäisi tulla, mutta ainakin WEPillä sen pitää olla tietyn pituinen. Sanotaanko sen pituudesta ohjekirjassa mitään? Tosin yhden olen laittanut WPA-salauksella suojatuksi ja muistaakseni sen pitäisi hyväksyä eri pituuksia avaimelle... :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Thomson tcw710
« Vastaus #6 : 17.07.09 - klo:23.51 »
Niin no jos sitä noin aletaan ajattelemaan niin kuulostaahan tuo järkevältä :O

Kiitoksia nyt kuitenkin jälleen avusta. :)