Kirjoittaja Aihe: Samsung ML-1610 ei toimi  (Luettu 4254 kertaa)

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Samsung ML-1610 ei toimi
« : 08.04.06 - klo:17.37 »
Ostin tänään tollaisen otsikon tulostimen. Sain sen toimimaan Windowsissa, mutta en linuxissa. Ubuntun tulostimet kohdassa sitä ei ole. Sitten löysin tuollasen ajurin: http://www.samsung.com/fi/support/productsupport/download/FileView.aspx?cttfileid=303020&type=Printer&typecode=15&subtype=Laser+Printer&subtypecode=&cmssubtypecode=1501&model=ML-1610&filetype=DR&language=
(Järkyttävän pitkä linkki)
Latasin, purin sen ja käynnistin sen komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo ./setup.shAsennus meni läpi onnistuneesti, mutta. Kun avasin ohjelman, ja yritin lisätä laitetta, sainkin tälläisen ikkunan: (Kuva liitteenä) Annoin salasanani, mutta sitten se herjaa näin: (kuva liitteenä) Ubuntussahan ei ole root-käyttäjää aktivoituna, joten mitä minun pitäisi tehdä?

[ylläpito on poistanut liitteen]
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Samsung ML-1610 ei toimi
« Vastaus #1 : 08.04.06 - klo:18.07 »
Ostin tänään tollaisen otsikon tulostimen. Sain sen toimimaan Windowsissa, mutta en linuxissa. Ubuntun tulostimet kohdassa sitä ei ole.

tulostin voi toimia jonkun läheisen mallin ajureilla, mutta koska löysit paketin jossa tuonkin mallin ajurit ovat, niin mitä sitä turhia kokeilemaan.

Latasin, purin sen ja käynnistin sen komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo ./setup.sh

minulla ei ole mitään käsitystä mitä tuo tekee, koska en jaksanut lukea sen sisältöä. oletettavasti se kuitekin muiden asioiden ohessa kopioi paketista löytyvät printterien PPD:t oikeaan paikkaan.

Asennus meni läpi onnistuneesti, mutta. Kun avasin ohjelman, ja yritin lisätä laitetta, sainkin tälläisen ikkunan: (Kuva liitteenä) Annoin salasanani, mutta sitten se herjaa näin: (kuva liitteenä) Ubuntussahan ei ole root-käyttäjää aktivoituna, joten mitä minun pitäisi tehdä?

saahan ubuntuunkin tuon root tunnuksen vainn aväliaikaisesti käyttöön, mutta minä lähtisin kyllä setvimään tätä ongelmaa ihan ubuntun omilla työkaluilla. jos tuo setup-scripti oikeasti kopioi ne PPD:t niin viimeistään CUPSin uudelleenkäynnistyksen jälkeen printterin pitäisi näkyä ubuntun/gnomen/KDE:n printterien hallintaan tarkoitetussa työkalussa.

jos se ei näy, niin minä kopioisin ensin PPD:t ja yrittäisin sitten em. työkalulla ja jos sekään ei onnistaisi, niin vasta viimeiseksi päästäisin jonkun ulkopuolisen softan sörkkimään järjestelmääni.
Janne

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Samsung ML-1610 ei toimi
« Vastaus #2 : 08.04.06 - klo:18.10 »
Ostin tänään tollaisen otsikon tulostimen. Sain sen toimimaan Windowsissa, mutta en linuxissa. Ubuntun tulostimet kohdassa sitä ei ole.

tulostin voi toimia jonkun läheisen mallin ajureilla, mutta koska löysit paketin jossa tuonkin mallin ajurit ovat, niin mitä sitä turhia kokeilemaan.

Latasin, purin sen ja käynnistin sen komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo ./setup.sh

minulla ei ole mitään käsitystä mitä tuo tekee, koska en jaksanut lukea sen sisältöä. oletettavasti se kuitekin muiden asioiden ohessa kopioi paketista löytyvät printterien PPD:t oikeaan paikkaan.

Asennus meni läpi onnistuneesti, mutta. Kun avasin ohjelman, ja yritin lisätä laitetta, sainkin tälläisen ikkunan: (Kuva liitteenä) Annoin salasanani, mutta sitten se herjaa näin: (kuva liitteenä) Ubuntussahan ei ole root-käyttäjää aktivoituna, joten mitä minun pitäisi tehdä?

saahan ubuntuunkin tuon root tunnuksen vainn aväliaikaisesti käyttöön, mutta minä lähtisin kyllä setvimään tätä ongelmaa ihan ubuntun omilla työkaluilla. jos tuo setup-scripti oikeasti kopioi ne PPD:t niin viimeistään CUPSin uudelleenkäynnistyksen jälkeen printterin pitäisi näkyä ubuntun/gnomen/KDE:n printterien hallintaan tarkoitetussa työkalussa.

jos se ei näy, niin minä kopioisin ensin PPD:t ja yrittäisin sitten em. työkalulla ja jos sekään ei onnistaisi, niin vasta viimeiseksi päästäisin jonkun ulkopuolisen softan sörkkimään järjestelmääni.
Miten käynnistetään CUPS uudestaan? Katsoin tonne Tulostimet kohtaan, latasin ne PPD-tiedostot sinne ja valitsin ne. Yritin tulostaa testisivun, mutta tulostimesta ei tullut mitään.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Samsung ML-1610 ei toimi
« Vastaus #3 : 08.04.06 - klo:18.49 »
Miten käynnistetään CUPS uudestaan? Katsoin tonne Tulostimet kohtaan, latasin ne PPD-tiedostot sinne ja valitsin ne. Yritin tulostaa testisivun, mutta tulostimesta ei tullut mitään.

oiskohan sudo /etc/init.d/cupsys restart, tai sudo reboot(sudo init 6)
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Samsung ML-1610 ei toimi
« Vastaus #4 : 08.04.06 - klo:20.01 »
Miten käynnistetään CUPS uudestaan? Katsoin tonne Tulostimet kohtaan, latasin ne PPD-tiedostot sinne ja valitsin ne. Yritin tulostaa testisivun, mutta tulostimesta ei tullut mitään.

oiskohan sudo /etc/init.d/cupsys restart, tai sudo reboot(sudo init 6)

kiitti sulle. Tosin tämäkään ei auttanut. Ajattelin laittaa ton tulostimen Windows-koneeseen, ja jakaa sen SMB:llä.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

lexxa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Re: Samsung ML-1610 ei toimi
« Vastaus #5 : 22.04.06 - klo:14.52 »
Ostin tänään tollaisen otsikon tulostimen. Sain sen toimimaan Windowsissa, mutta en linuxissa. Ubuntun tulostimet kohdassa sitä ei ole. Sitten löysin tuollasen ajurin: http://www.samsung.com/fi/support/productsupport/download/FileView.aspx?cttfileid=303020&type=Printer&typecode=15&subtype=Laser+Printer&subtypecode=&cmssubtypecode=1501&model=ML-1610&filetype=DR&language=
(Järkyttävän pitkä linkki)
Latasin, purin sen ja käynnistin sen komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo ./setup.shAsennus meni läpi onnistuneesti, mutta. Kun avasin ohjelman, ja yritin lisätä laitetta, sainkin tälläisen ikkunan: (Kuva liitteenä) Annoin salasanani, mutta sitten se herjaa näin: (kuva liitteenä) Ubuntussahan ei ole root-käyttäjää aktivoituna, joten mitä minun pitäisi tehdä?

Minulla sama laite toimii mainiosti Ubuntussa olevalla Samsung ML-1710:n ajurilla!

--Lefa

Ubuntu Linux / WinXP
AMD Duron 1,2 GHz / 768 Mt RAM
NVIDIA GeForce2 Ti

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Samsung ML-1610 ei toimi
« Vastaus #6 : 22.04.06 - klo:19.54 »
Ostin tänään tollaisen otsikon tulostimen. Sain sen toimimaan Windowsissa, mutta en linuxissa. Ubuntun tulostimet kohdassa sitä ei ole. Sitten löysin tuollasen ajurin: http://www.samsung.com/fi/support/productsupport/download/FileView.aspx?cttfileid=303020&type=Printer&typecode=15&subtype=Laser+Printer&subtypecode=&cmssubtypecode=1501&model=ML-1610&filetype=DR&language=
(Järkyttävän pitkä linkki)
Latasin, purin sen ja käynnistin sen komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo ./setup.shAsennus meni läpi onnistuneesti, mutta. Kun avasin ohjelman, ja yritin lisätä laitetta, sainkin tälläisen ikkunan: (Kuva liitteenä) Annoin salasanani, mutta sitten se herjaa näin: (kuva liitteenä) Ubuntussahan ei ole root-käyttäjää aktivoituna, joten mitä minun pitäisi tehdä?

Minulla sama laite toimii mainiosti Ubuntussa olevalla Samsung ML-1710:n ajurilla!

--Lefa


Kiitti vinkistä. Täytyy kokeilla heti kun kerkeää.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Hemppa77

  • Vieras
Re: Samsung ML-1610 ei toimi
« Vastaus #7 : 16.05.06 - klo:15.06 »
Moi!

Tappelin kanssa juuri tuon saman autentikointi ongelman kanssa. Mulla on Samsung ML-2250 tulostin ja Dapper beta.

Tässä tarkat ohjeet miten homma hoituu  :)

1. Avaa pääte
2. sudo adduser cupsys shadow
3. sudo /etc/init.d/cupsys restart
4. Tee väliaikainen pääkäyttäjän salasana: sudo passwd root
5. Suorita mainitsemasi setup.sh joka tuli ajureiden mukana
6. Seuraa kehotetta, Jos kaikki menee nappiin niin pääset Samsungin asetus ohjelmaan. Jos et päädy siihen automaattisesti, niin kirjoita linux-config.
7. Lisää tulostin.
8. Anna tekemäsi väliaikainen pääkäyttäjän salasana
9. Seuraa kehotteita
10. Kun olet valmis niin poista väliaikainen pääkäyttäjän salasana komennolla: sudo passwd -l root
11. Tulostimen tulis näkyä nyt kohdassa "Järjestelmä->Hallinta->Tulostus"

Toivottavasti tämä auttoi. Ohje on ehkä liiankin rautalankaa, mutta eipä siitä liene haittaa ole :)

T: Henry

Supremacy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Samsung ML-1610 ei toimi
« Vastaus #8 : 04.06.06 - klo:20.19 »
 :-[ olen täysin aloittelija linuxin kanssa ja kysynkin että miksi tuota asetus ohjelmaa ei näy vaikka kirjoitan päätteeseen linux-config? kertokaas nyt joku kuinka tuo pitää tehdä?

asennus kohta menee ihan sujuvasti, sitten ku se on asentanu ja siihen tulee et "tiedostot on asennettu plää plää plää.." kirjoita linux-config aloittaaksesi asennusksen.. mitä sitten pitää tehä? oon koittanu päätteeseen "linux-config" ja "sudo linux-config" olen myös koittanut käynnistää linux-config.gladea /usr/local/linuxprinter/ kansiosta

eli mitää teen väärin?

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Re: Samsung ML-1610 ei toimi
« Vastaus #9 : 12.09.06 - klo:14.14 »
Moro,

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=80137&highlight=ML-1610

mukaan ML-1610 toimii hyvin  Dapperissa valmiina löytyvällä 1510 ajurilla. Eli ei tarvitsisi tuheraa Samsungin ajuriohjelman kanssa, joka selvästikään ei ole Ubuntu-ystävällinen.

Marko