Kirjoittaja Aihe: winen käyttö..??  (Luettu 3763 kertaa)

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
winen käyttö..??
« : 23.01.09 - klo:19.20 »
osaako joku kertoa mistä mahtaa löytyä ohje Winen käyttöön. Olen saanu tumpuloitua sen koneelle, mutta en osaa onneton käyttää sitä...vielä...Olisko ohjeita missään..suomeks???
jussi57

jarpppi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 111
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
Vs: winen käyttö..??
« Vastaus #1 : 23.01.09 - klo:20.12 »
Terve,

Winen käyttö ei ainakaan omasta mielestäni ole ollut haastavaa. Mahdollisesti se alkuun oli hieman hankalaa, ennen kun oppi tavoilla, en muista enää. Lähinnä pelien asennuksen ja toimivuuden kanssa on ollut ongelmia. Kun kaikki Windows-ohjelmat ei tosiaan toimi Winenkään avulla, vain suosituimmat toimivat.

Seuraavissa linkeissä neuvotaan asentamaan kaikenmaailman Winedoorseja, mutta itse en ole asentanut ja hyvin olen pärjännyt. Vain ainoastaan Winen olen asentanut seuraavasti:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install wine
Linkkejä liittyen Wineen:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Wine
http://wiki.ubuntu-fi.org/Wine
http://fi.wikipedia.org/wiki/Wine

Wineä käytetään suljetun lähdekoodin ohjelmien, esimerkiksi monien pelien ajamiseen. Tälläisiä pelejä ovat mm. WoW, CS sun muita...

Kun sinulla on ohjelman asennustiedosto, klikkaat asennustiedostoa hiiren oikealla ja valitset: "Avaa ohjelmalla Wine Windows Emulator". Asennus luultavasti käynnistyy ja pääset asentamaan. Kun olet asentanut ohjelman, se ilmestyy tänne: (Sovellukset-Wine->Programs).

edit: Täältä voit myös tarkastella Winellä toimivia ohjelmia.

-jarppi-
« Viimeksi muokattu: 23.01.09 - klo:20.17 kirjoittanut jarpppi »

uunox

  • Vieras
Vs: winen käyttö..??
« Vastaus #2 : 23.01.09 - klo:20.21 »
Enpäs ole edes etsinyt mitään ohjeita, koska eihän sitä wineä käytetä vaan Windows sovelluksia siinä, eli on ensin asennettava joku em. ohjelma siihen, joko sovelluksen omalla asennusohjelmalla tai painamalla hiiren oikeaa korvaa ja valitsemalla, Avaa ohjelmalla "Wine Windows Program Loader" ja kun se sitten joskus on asentunut Wineen niin sen käynnistin sitten kyllä pitäisi löytyä Winen valikoista...
Tosin ei siihen nyt aivan mitä tahansa kannata asennella, lähinnä sellaista vain mitä ilma ei juurikaan toimeen tule ja sitä ei voi korvata Ubuntun sovelmilla...

juyli

  • Vieras
Vs: winen käyttö..??
« Vastaus #3 : 23.01.09 - klo:21.08 »
http://appdb.winehq.org/ voit myös tarkastella Winellä toimivia ohjelmia.

Minusta aika hauska ja simppeli sivusto on http://frankscorner.org
Tietenkin Winen kotisivut ovat täynnä asiaa. Lisäksi on myös muistettava nuo muutamat muut tosin kaupalliset emulaattoria muistuttavat ohjelmat: CrossOver Linux, Cedega sekä Bordeaux.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: winen käyttö..??
« Vastaus #4 : 24.01.09 - klo:14.41 »
Wineä kannattaa ajaa komentoriviltä jos vain mahdollista meinaan se kertoo aika tehokkaasti jos esim jotain dll tiedostoja puuttuu, en tiedä tosin kertooko "graafinen tapa" tätä ollenkaan ? Näkee myös jos ohjelmat menee solmuun tai jos ne valittaa jotain.


Senior

  • Vieras
Vs: winen käyttö..??
« Vastaus #5 : 26.02.09 - klo:14.18 »
Winen poistaminen ja sen uudelleen asentaminen on johtanut siihen, että koko Wine vaikuttaa olevan täysi fiasko. Toiseen käyttöliittymään ei tule edes Wine-valikkoa. Lisäksi sovellukset joissa Wine aiemmin toimi moitteettomasti kaatuvat mm. "mouse over"-toimintaan. Ts. esim eräässä aiemmin aika hyvin toimineessa Windows-sovelluksessa hiiren kursorin vieminen kuvan päälle "MouseOver"-toiminnalla jolloin suoritetaan äänitoiminta ("click") aiheuttaa koko sovelluksen hyytymisen. Lisäksi kyseisessä sovelluksessa ei eräässä osa-alueella näy enää sen paremmin kuvat kuin tekstitkään. Tulee vain ilmoitus että "HTML-toiminnat eivät voimassa".

Kaikenkaikkiaan Wine on ollut minulle todella suuri pettymys. Ilmeisesti on alettava yhden mokoman sovelluksen takia käyttämään VirtualBoxia.

Senior

  • Vieras
Vs: winen käyttö..??
« Vastaus #6 : 26.02.09 - klo:14.32 »
Pääte antoi muuten tuossa "MouseOver"-jutussa tuollaisen ilmoituksen kun kursosi vietiin sellaisen objektin päälle joka kohta hyydytti sovelluksen...


fixme:mciwave:MCIWAVE_DriverProc Unsupported yet command [2115]
Päätetty


Jos sovelluksesta otetaan äänet pois, ei kursorin vieminen objektin päälle aiheuta ohjelman jämähtämistä... Liittyy audiotoimintaan...
« Viimeksi muokattu: 26.02.09 - klo:14.55 kirjoittanut Senior »

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: winen käyttö..??
« Vastaus #7 : 26.02.09 - klo:15.52 »
Winen poistaminen ja sen uudelleen asentaminen on johtanut siihen, että koko Wine vaikuttaa olevan täysi fiasko.

Poistitko myös ~/.wine -kansion? Se on varmaan oleellisempaa kuin itse wine-paketin uudelleenasennus.

Senior

  • Vieras
Vs: winen käyttö..??
« Vastaus #8 : 27.02.09 - klo:07.42 »
Winen poistaminen ja sen uudelleen asentaminen on johtanut siihen, että koko Wine vaikuttaa olevan täysi fiasko.

Poistitko myös ~/.wine -kansion? Se on varmaan oleellisempaa kuin itse wine-paketin uudelleenasennus.

Poistin. Itseasiassa poistin kaikki wineen liittyvät tiedostot ja asensin sitten winen sekä siihen liittyviä muita paketteja mm. Geckon uudelleen. Ei toimi läheskään niin hyvin ainakaan tuon mainitsemani sovellusohjelman suhteen kuin syksyllä. Jotain hämminkiä tässä nyt on. Asia on myös niin, että se Wine mikä nyt koneellani on ei ole tietenkään enää sama kuin syksyllä ensiasennettu wine vaan versio 1.1.xxxx (???). Täytynee toivoa että että Winen päivitys poistaisi ongelmat.

Ps. mainitsemani sovellus toimii siis ilman hyytymistä kun otan äänet sovelluksesta pois. Sen sijaan tympeämpi juttu on että html:ään liittyvät tehtävä-tekstiosat kuvineen eivät näy. Herjaa HTML:stä. En tajua miksi?

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: winen käyttö..??
« Vastaus #9 : 27.02.09 - klo:10.06 »
Asia on myös niin, että se Wine mikä nyt koneellani on ei ole tietenkään enää sama kuin syksyllä ensiasennettu wine vaan versio 1.1.xxxx (???).

Winellä on useinkin hyvin versioriippuvaista toiminta eri ohjelmien kohdalla, eikä aina niin päin että uudempi olisi parempi. Mikäänhän ei estä asentamasta käsin sitä tiettyä versiota winestä, jolla homma toimi. Käsin asennettuna se ei myöskään päivity omia aikojaan.

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: winen käyttö..??
« Vastaus #10 : 27.07.09 - klo:16.23 »
Minullakin on omat ongelmani winen kanssa, joihin tahtoisin apua. Suurin onkkelma on sovellusten poisto. Esim. Foobar:a poistettaessa  tulee ilmoitus, että minun täytyisi kirjautua pääkäyttäjän oikeuksilla sisään. Luulen ettei tässä sudot paljoa auta, vai? Voinko miten muokattu winen asutuksia niin, että saisin ohjelmat poistettua

EDITTIÄ: Onko turvallista poistaa Foobarin kansio kokonaan, vai sekoaako wine siitä?
« Viimeksi muokattu: 27.07.09 - klo:16.25 kirjoittanut Immo »
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Ape3000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: winen käyttö..??
« Vastaus #11 : 27.07.09 - klo:17.34 »
Minullakin on omat ongelmani winen kanssa, joihin tahtoisin apua. Suurin onkkelma on sovellusten poisto. Esim. Foobar:a poistettaessa  tulee ilmoitus, että minun täytyisi kirjautua pääkäyttäjän oikeuksilla sisään. Luulen ettei tässä sudot paljoa auta, vai? Voinko miten muokattu winen asutuksia niin, että saisin ohjelmat poistettua

EDITTIÄ: Onko turvallista poistaa Foobarin kansio kokonaan, vai sekoaako wine siitä?

Et kai vain ole asentanut ohjelmia sudolla? Winen ei ikinä pitäisi tarvita sitä.

Ohjelminen kansioiden manuaalinen poistaminen on yhtä haitallista kuin sama natiivilla windowisilla. Siitä saattaa jäädä turhia roskia rekisteriin, mutta ei se toimintaa merkittävästi huononna. Pitkällä aikavälillä toki saattaa kertyä paljon roskaa.

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: winen käyttö..??
« Vastaus #12 : 28.07.09 - klo:17.40 »
En ole sudolla asentanut windows sovelmia. Tarkoitin vain sitä, että sudon avullahan Ubuntussa saa pääkäyttäjän oikeudet, mutta winessähän kyseistä ominaisuutta ei ole. Olen koneen pääkäyttäjä, mutta silti foobarin uninstall.exe tiedostoa ajaessa tulee ilmoitus, että täytyy kirjautua sissään pääkäyttäjänä
« Viimeksi muokattu: 31.07.09 - klo:19.40 kirjoittanut Immo »
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"