Kirjoittaja Aihe: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin  (Luettu 4341 kertaa)

Senior

  • Vieras
Kokeilin asentaa Fedoraan koneelle, jonka kovo 40 Megaa. Varasin puolet Fedoralle ja puolet jätin Ubuntulle, joka oli aiemmin asennettu. Fedoran asennus epäonnistui, se oli keskeytettävä ja kun kävin tsekkaamassa Ubuntun tilannetta niin sillä oli tietysti enää vain puolet varattuna. Kuinka palauttaa nuo puuttuvat 17-18 megaa. Olen tarkastellut Gpartedilla tilannetta:

/dev/sda1   ext3 / liitokohta  koko 36.85 Gib käytössä      16,72 Gib20.12 Gib vapaana  --- boot
/dev/sda2  extended  1,44 Gib
/dev/sda5 linux-swap 1,44Gib


Gpartedilla en pysty tekemään mitään tuolle /dev/sda1:lle.... Tosiasiassa Ubuntun käytössä on vain 2,7 Gigaa...

Järjestelmän valvonta näet ilmoittaa

/dev/sda1 yhteensä 19,4 Gib joista vapaana 16,7
« Viimeksi muokattu: 17.06.09 - klo:15.39 kirjoittanut Senior »

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #1 : 17.06.09 - klo:16.27 »
Kokeilin asentaa Fedoraan koneelle, jonka kovo 40 Megaa. Varasin puolet Fedoralle ja puolet jätin Ubuntulle, joka oli aiemmin asennettu. Fedoran asennus epäonnistui, se oli keskeytettävä ja kun kävin tsekkaamassa Ubuntun tilannetta niin sillä oli tietysti enää vain puolet varattuna. Kuinka palauttaa nuo puuttuvat 17-18 megaa. Olen tarkastellut Gpartedilla tilannetta:

/dev/sda1   ext3 / liitokohta  koko 36.85 Gib käytössä      16,72 Gib20.12 Gib vapaana  --- boot
/dev/sda2  extended  1,44 Gib
/dev/sda5 linux-swap 1,44Gib


Gpartedilla en pysty tekemään mitään tuolle /dev/sda1:lle.... Tosiasiassa Ubuntun käytössä on vain 2,7 Gigaa...

Järjestelmän valvonta näet ilmoittaa

/dev/sda1 yhteensä 19,4 Gib joista vapaana 16,7


Pitäisi pystyä Live-CD:ltä. Eli käynnistys (asennus) levykkeeltä.
« Viimeksi muokattu: 17.06.09 - klo:16.29 kirjoittanut kalarm »
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

Senior

  • Vieras
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #2 : 17.06.09 - klo:16.33 »
Siinäpä se. Ei ole live-cd:tä, vain Alternative. Tuo pakosta keskeytynyt Fedora-asennus aiheutti sen, että puolet tuosta kovosta on nyt "jonkin" käytössä - vaan ei Ubuntun. Muutenkin tuo osioititaulu näyttää minusta hieman omituiselta. Fedoran asennus sinänsä lähti käyntiin mutta sitten alkoi tulla virheilmoituksia ja asennus oli pakko keskeyttää - sitä ei nimittäin voinut jatkaa. Ja sen verran pitkälle olin jo edennyt että olin juuri suorittanut osion "viipaloinnin" Fedoraa varten.

Näyttää siltä, että Ubuntu menee uudelleenasennukseen ja syyttävä sormi sojottaa omaan otsaani ja/tai Fedoraan.
« Viimeksi muokattu: 17.06.09 - klo:16.36 kirjoittanut Senior »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11473
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #3 : 17.06.09 - klo:16.36 »
Onnistuisiko sillä Fedoran levyllä?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Senior

  • Vieras
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #4 : 17.06.09 - klo:16.37 »
Onnistuisiko sillä Fedoran levyllä?

Ei onnistu. Kolme kertaa olen yrittänyt ja aina on tyssännyt.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11473
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #5 : 17.06.09 - klo:16.44 »
Onnistuisiko sillä Fedoran levyllä?

Ei onnistu. Kolme kertaa olen yrittänyt ja aina on tyssännyt.

Sitten ei taida auttaa kuin hommata sellainen Ubuntun livecd...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

vmapinf

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #6 : 17.06.09 - klo:18.26 »
Menisin sanomaan, että uusi asennus edessä. Tästä opimme, että varmuuskopsut ovat poikaa AINA kun osioihin tehdään muutoksia. Jos gparted ei osaa korjata niin osiotaulussa vikaa.
Itse tuossa juuri yritin muuttaa NTFS osiota gparted:lla ja taas huomasin, että kannattaa käyttää Windows softia NTFS osioihin.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #7 : 17.06.09 - klo:19.40 »
GParted osaa tuon tietysti tehdä. Se ettei anna tehdä, johtuu siitä että osio on liitettynä.

Kokeilepa tätä liveä, on huomattavasti nopeampi ladata kuin Ubuntun livecd ja sisältää mm. GPartedin.
Voit polttaa levylle tai tehdä boottaavan tikun esim. unetbootin-ohjelmalla.

http://koti.tamk.fi/~c7jkeran/temp/TC-survival-0.3.iso

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #8 : 17.06.09 - klo:19.42 »
Itse tuossa juuri yritin muuttaa NTFS osiota gparted:lla ja taas huomasin, että kannattaa käyttää Windows softia NTFS osioihin.

Perustelu?

vmapinf

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #9 : 17.06.09 - klo:19.45 »
No mun tapauksessa gparted rikkoi osiotaulun ja piti korjata Partition Magic:lla. Kyseessä ei ollut käyttäjän moka.
En tarkoita, etteikö gpartedia uskaltaisi käyttää, mutta NTFS muutokset ainakin itse teen jatkossakin winkkarisoftilla. Toki olen monesti muutellut NTFS osioitakin Linux kaluilla, mutta riskit ovat suuremmat.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #10 : 17.06.09 - klo:19.48 »
No mun tapauksessa gparted rikkoi osiotaulun
Millä tavalla?

vmapinf

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #11 : 17.06.09 - klo:20.00 »
Millä tavalla?

Tässä tapauksessa piti poistaa kovolta Linux osiot ja laajentaa NTFS osio koko kovolle. Tein sen liveCD:llä ja gpartedilla.
Kaikki näytti menneen hyvin, mutta Windows ei näyttänyt että osio olisi laajentunut. Tarkistin vielä uudestaan liveCD:llä ja sen mukaan kaikki oli kunnossa. Boottasin sitten Partition Magic softalla joka heti alkuun herjasi ettei osiotaulu ole kunnossa ja korjasi vian. Tietty nyt vaan yksittäistapaus.

Senior

  • Vieras
Kiitokset henkisestä tuesta. Sain ongelman selvitettyä Puppy Linux live-cd:n avulla. Sen Gparted hoiti homman. Asensin samalla myös Leonidasin koneen toiseen osioon. Probleemia siinäkin, mutta se onkin jo toinen juttu.

juyli

  • Vieras
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #13 : 17.06.09 - klo:21.47 »
Kokeilin asentaa Fedoraan koneelle, jonka kovo 40 Megaa. Varasin puolet Fedoralle ja puolet jätin Ubuntulle, joka oli aiemmin asennettu.
Viitsitkö hieman valaista, miten varasit tuon osan kiintolevystäsi muiden Linux-jakelujen asentamista  varten?
Itse huolehdin siitä, että kiintolevyilläni on valmiiksi osio tai useampi jonkin muun jakelun asentamista varten.

Senior

  • Vieras
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #14 : 19.06.09 - klo:17.26 »
Kokeilin asentaa Fedoraan koneelle, jonka kovo 40 Megaa. Varasin puolet Fedoralle ja puolet jätin Ubuntulle, joka oli aiemmin asennettu.
Viitsitkö hieman valaista, miten varasit tuon osan kiintolevystäsi muiden Linux-jakelujen asentamista  varten?
Itse huolehdin siitä, että kiintolevyilläni on valmiiksi osio tai useampi jonkin muun jakelun asentamista varten.

Yritin asentaa Leonidasin ottamalla 20 Gigaa Ubuntu-osiosta. Fedora ei antanut luoda kolmea osiota, vaati että /-osio oli oltava ext4 ja boot-osio ext3. Koko homma meni aivan persauksilleen. .Iso-tiedosto mitä ilmeisemmin ext4. Ongelmia myös siinä, että vanhan koneen romppuasema laiska. Myös kovo saattaa vetellä viimeisiään.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #15 : 20.06.09 - klo:00.46 »
Yritin asentaa Leonidasin ottamalla 20 Gigaa Ubuntu-osiosta. Fedora ei antanut luoda kolmea osiota, vaati että /-osio oli oltava ext4 ja boot-osio ext3. Koko homma meni aivan persauksilleen. .Iso-tiedosto mitä ilmeisemmin ext4. Ongelmia myös siinä, että vanhan koneen romppuasema laiska. Myös kovo saattaa vetellä viimeisiään.
Miltä levyltä asensit Fedoran? Joltain livelevyltä?

Senior

  • Vieras
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #16 : 20.06.09 - klo:05.17 »
Yritin asentaa Leonidasin ottamalla 20 Gigaa Ubuntu-osiosta. Fedora ei antanut luoda kolmea osiota, vaati että /-osio oli oltava ext4 ja boot-osio ext3. Koko homma meni aivan persauksilleen. .Iso-tiedosto mitä ilmeisemmin ext4. Ongelmia myös siinä, että vanhan koneen romppuasema laiska. Myös kovo saattaa vetellä viimeisiään.
Miltä levyltä asensit Fedoran? Joltain livelevyltä?

Live-cd, i686. 32-bittinen. Ja kone jolle yritin asentaa on joitakin vuosikausia oppilaitoksilla pyörineitä. Siinä 40 gigan kovo. Tarkoitus oli jakaa kovo puoliksi Ubuntun ja Fedoran kesken. Jo Ubuntun asentamisessa sai olla kärsivällisyyttä, mutta lopulta asennus meni hyvin. Fedora sen sijaan ei millään. Täytyy tässä lähipäivinä kokeilla asentaa tuohon toiseen puolikkaaseen Mint 7 (Gloria).


Fenotype

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Puolet kovosta "kadoksissa" - miten palauttaa takaisin
« Vastaus #17 : 26.06.09 - klo:21.52 »
Itse kanssa ennen ubuntua kokeilin kaikkea ps*kaa Sabayonia, Sampapaija, Lelux, red hat tms.
Niin siellä Gpartedin ohjelman tekijöillä pitäisi löytyä jostain teksti filusta pienillä kirjaimilla mitä kaikkea gparted ohjelma saattaa aiheuttaa... Ja mitä bugeja vielä on gpartetissa korjaamatta.. Huomasin että gparted oikeasti ei tee sitä mitä käsketään, vaan se saattaa sekoittaa mbr osittain.. Niin kävi myös minun linux kiintolevyille aikoinaan.

Mutta sain korjattua tilanteen Microsoftin -talon ohjelmalla nimeltään DISKPART suosittelen sitä ohjelma tuntuu alussa vieläkin vaikeammalta käyttää kuin linux mutta kun sen hanskaa niin kaikki, mitä kiintolevylle tarvitsee tehdä onnistuu.

Eli jos olen oikein ymmärtänyt niin käsket diskpart ohjelmalla vapauttaa se kiinni oleva osioimaton alue ja ja en enää muista pitikö tehdä vielä sen jälkeenkin jotain. Varmaankin seuraavaksi takaisin ubuntuun ja ottaa loputkin käyttöön..
« Viimeksi muokattu: 26.06.09 - klo:21.55 kirjoittanut Fenotype »