Kirjoittaja Aihe: Käyttöjärjestelmän käynnistysjärjestys [RATKAISTU]  (Luettu 2420 kertaa)

hörökorva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Minulla on pöytäkone jossa Windows XP Home/Fi Haluan kokeilla ja oppia Linuxin käytön toisena selaimena ja ehkä siirtyä myöhemmin pelkästään siihen.
Latasin netistä ja asensin Ubuntu 9.04  vapaana olleeseen osioon ja se asentui hyvin. Nyt alkuun paljon opeteltavaa mutta yksi asia nousi heti vaivaamaan eli... ::)
Kun avaan koneen niin siinä pitää valita kumpaa selainta käyttää ja ellei tee valintaa niin Upuntu avautuu hetkenpäästä automaattisesti.

Onko mahdollista ja kuinka sen voi tehdä/muuttaa että järjestys olisi päinvastainen eli ensin avautuisi Winukka ja Ubuntun voisi valita vaihtoehtoisesti.
En ole mitenkään etevä tietokoneen käytössä ja siksi toivoisin mahdollisimman selkeää "rautalanka" ohjetta.

Ensikokemus tuntuu mielenkiintoiselta ja uutta opittavaa/kysyttävää varmaan tulee kunhan ehdin syventyä selaimeen lähemmin.
Etukäteen vastauksista kiittäen


Edit//gdm, otsikko muokattu.
« Viimeksi muokattu: 16.06.09 - klo:20.03 kirjoittanut Tomppeli »
Jos tietokone kuatuu, nosta se ylös..
Vastasen varalle oes hyvä hommata asiallinen atk-tuki, siihen kääp parrunpätkähii.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Selainten käynnistysjärjestys
« Vastaus #1 : 16.06.09 - klo:15.32 »
Heh. Ne eivät itseasissa ole selaimia vaan käyttöjärjestelmiä, ;) mutta joka tapauksessa sen käynnistysvalinnan vaihtaminen onnistuu näin: :)

1. Asenna Ubuntuun StartUp-Manager Lisää/Poista sovelluksia -toiminnolla.
2. Avaa StarUp-Manager löytyy Järjestelmä > Ylläpito -valikosta.
3. Valitse Default operating system kohdasta käyttöön se jota haluat käyttää oletuksena.
4. Myös sitä aikaa voi säätää siitä Timeout-kohdasta.
5. Sulje se Sulje-painikkeesta.
Valmis.

Siinä rautalankaa, vaikka tämäkin olisi löytynyt haulla (en tiedä miten helposti tai vaikeasi, mutta et ole ensimmäinen joka tätä kysyy).

Muuten tervetuloa. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

hörökorva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Selainten käynnistysjärjestys
« Vastaus #2 : 16.06.09 - klo:19.04 »
Heh. Ne eivät itseasissa ole selaimia vaan käyttöjärjestelmiä, ;) mutta joka tapauksessa sen käynnistysvalinnan vaihtaminen onnistuu näin: :)

Siinä rautalankaa, vaikka tämäkin olisi löytynyt haulla (en tiedä miten helposti tai vaikeasi, mutta et ole ensimmäinen joka tätä kysyy).

Muuten tervetuloa. :)
Ensiksi suurkiitos nopeasta ja selkeästi kerrotusta neuvosta, ihan "suoraa rautalankaa",,, ;)

Joo tahtoo tuo dementia ikäimmeisellä sekoittaa noita nimikkeitä ja toisinaan menee senat sakasin, puhuu aidan seipäästä vaikka tarkoittaa aitaa... ;D
Olin noin tunnin vanha ubuntulainen tuota kysyessäni ja en vielä ehtinyt itse kovin pitkälle selvittää ohjeita joista osa enkuksi ja se ei minun kielessä oikein taivu.. hehee
Jatkossa yritän ensin selvitä itse.


Jos tietokone kuatuu, nosta se ylös..
Vastasen varalle oes hyvä hommata asiallinen atk-tuki, siihen kääp parrunpätkähii.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Selainten käynnistysjärjestys
« Vastaus #3 : 16.06.09 - klo:20.03 »
Jatkossa yritän ensin selvitä itse.

Juu eipä mitään. :) Muokkaan vähän tuota ensimmäistä otsikkoa. :)

Muoks. Olitkin näköjään tehnyt sen itse. Lisäsin siihen ratkaistu, jotta muutkin tietäisivät katsoa tätä viestiä ongelmaansa. :)

EDIT: Se olikin GDM... :D
« Viimeksi muokattu: 16.06.09 - klo:20.05 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.