Kirjoittaja Aihe: KDE kokeilu  (Luettu 2887 kertaa)

Cronos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 66
    • Profiili
KDE kokeilu
« : 18.02.06 - klo:21.04 »
Olen tässä nyt jonkin aikaa käyttänyt ubuntua ja olen ollut tähän todella tyytyväinen, mutta nyt on on tullut kiusaus kokeilla kde:tä. Ilmeisesti tuon kde asennus gnomen rinnalle ei tuota vaikeuksia mutta ilmeisesti sillon menevät gnomen ja kde valikot sekaisin.
Eli siis menevätkö kaikki ohjelmat molempien puolien valikoihin?

Ja jos nyt kokeilen asentaa tuon kde:n niin saanko sen yhtä helposti pois, ja lähtevätkö ne ylimääräiset ohjelmat pois gnomen valikoista vai tuleeko siitä ylimääräisiä ongelmia?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: KDE kokeilu
« Vastaus #1 : 18.02.06 - klo:21.10 »
Olen tässä nyt jonkin aikaa käyttänyt ubuntua ja olen ollut tähän todella tyytyväinen, mutta nyt on on tullut kiusaus kokeilla kde:tä. Ilmeisesti tuon kde asennus gnomen rinnalle ei tuota vaikeuksia mutta ilmeisesti sillon menevät gnomen ja kde valikot sekaisin.

no, tulee niistä ainakin täydemmät.

Eli siis menevätkö kaikki ohjelmat molempien puolien valikoihin?

suurimmaksi osaksi kyllä.

Ja jos nyt kokeilen asentaa tuon kde:n niin saanko sen yhtä helposti pois, ja lähtevätkö ne ylimääräiset ohjelmat pois gnomen valikoista vai tuleeko siitä ylimääräisiä ongelmia?

periaatteessa juu. ei siitä pitäisi mitään mahdottoman suurta ongelmaa tulla. ehkä kuitenkin ottaisin varuiksi ylös ne paketit jotka kde haluaa asentaa, jos sen haluaakin joskus poistaa.
Janne

Cronos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 66
    • Profiili
Re: KDE kokeilu
« Vastaus #2 : 18.02.06 - klo:21.31 »
Ok. Kiitoksia.
Taidan kokeilla tänään asentaa sen ja otan ne paketit ylös varmuuden vuoksi.

Taidan kokeilla myös muitakin juttuja lähiaikoina, minkäslainen tuo XFCE4 on?
Entäs noi eri ikkuna managerit FluxBox, Openbox ja windowmaker.
Osaatko kertoa niistä jotain? Esim jotain hyviä ja huonoja puolia perus ubuntuun verrattuna.
Vai kannattaako vain itse kokeilla niitä jossain vaiheessa ja vetää sen jälkeen omat johtopäätökset

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: KDE kokeilu
« Vastaus #3 : 18.02.06 - klo:22.33 »
Taidan kokeilla myös muitakin juttuja lähiaikoina, minkäslainen tuo XFCE4 on?

no, se on ihan siisti ja vähän gnomea ja kdetä kevyempi työpöytäympäristö. kyllä se on ihan siistin näköinen ja kaikkea, mutta ei se oikein ole minuun iskenyt. moni muu siitä kuitenkin pitää,joten kyllä siinä varmaan jotain on.

Entäs noi eri ikkuna managerit FluxBox, Openbox ja windowmaker.
Osaatko kertoa niistä jotain? Esim jotain hyviä ja huonoja puolia perus ubuntuun verrattuna.

no, ulkonäöltään ne ovat perus (k)ubuntua vaatimattomampia ja tarjoavat vähemmän palveluita käyttäjälle, mutta vastapainona ne ovat hemmetin paljon kevyempiä ja nopeampia käynnistymään.

fluxbox, openbox ja blackbox ovat kaikki "samansukuisia", kevyitä ja siistejä. niissä on jonkin verran vivahde-eroja ja esim. oma suosikkini on openbox vaikka tunnen monta jotka pitävät paljon fluxboxistakin. blackboxin kehitys näytti yhdessä vaiheessa pysähtyneen, mutta nyt sitä on taas jatkettu. kaiketi myös waimea kuuluu tähän sarjaan kuten myös kahakai.

windowmaker puolestaan pyrkii (ainakin ulkoisesti) olemaan NeXTStepin kaltainen, kuten afterstepkin.

myös enlightenment voi olla kokeilemisen arvoinen ympäristö. tämä nykyinenkin toimii kyllä ihna hyvin, mutta vielä valmisteilla oleva e17 vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta.

löytyyhän noita vaikka kuinka paljon jos niitä haluaa testailla. jos esim haluaa hiirestä eroon, niin ratpoison tai ion voi olla hyväkin vaihtoehto.

Vai kannattaako vain itse kokeilla niitä jossain vaiheessa ja vetää sen jälkeen omat johtopäätökset

itsehän sen parhaiten tietää mistä itse pitää. kokeilemalla löytää itselleen sen sopivaimman.
Janne

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Re: KDE kokeilu
« Vastaus #4 : 19.02.06 - klo:02.54 »
Lainaus
Ilmeisesti tuon kde asennus gnomen rinnalle ei tuota vaikeuksia mutta ilmeisesti sillon menevät gnomen ja kde valikot sekaisin.

Tässä olisi skripti auttamaan asiaa. Pitäisi kai tehdä ennen kubuntu-desktopin asennusta.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2033.0

munakuutio-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Re: KDE kokeilu
« Vastaus #5 : 29.03.06 - klo:17.26 »
No tuli tossa joku aika sitten asennettua kubuntu-desktop gnomen vieruksille eikä tuo KDE tuohu nyt oikein kuitenkaan napannut ja nyt haluaisin nuo kubuntu-desktopin mukana tulleet ohjelmat pois kuten myös itse KDE:n.

Mitä teen ?  :o

munakuutio-

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: KDE kokeilu
« Vastaus #6 : 29.03.06 - klo:17.38 »
Kannattaisikohan tuollaiset paketit asentaa vaikkapa aptitudella, niin jäisi merkintä paketteihin, että ne on asennettu toisen paketin (kubuntu-desktop) riippuvuuksina ja sitten ne voisi kaikki siivota. Käsittääkseni aptitudessa on tuo orpojen pakettien siivous.
Jos nyt jälkikäteen haluaa aloittaa siivoamisen niin ihan jotain kde:n peruskirjastoja poistamalla luulisi lähtevän ainakin suurimman osan, jos nyt vähän jotain jää niin levy on kumminkin halpaa.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: KDE kokeilu
« Vastaus #7 : 01.04.06 - klo:17.48 »
Pitäisi onnistua näin kde:n poisto , eli ensin
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude remove kdelibs4c2a
ja sitten
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude -y remove `deborphan`
« Viimeksi muokattu: 01.04.06 - klo:17.56 kirjoittanut Kannisto »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.