Kirjoittaja Aihe: Osiot & Tiedostojärjestelmät  (Luettu 3635 kertaa)

Joonaps

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Osiot & Tiedostojärjestelmät
« : 14.05.09 - klo:20.00 »
Hei!
Elikkäs mitään probleemaa ei löydy vaan haluaisin tarkistaa onko kovoni osiointi tehty "oikein"...
Olen törmännyt moniin eri mielipiteisiin ubuntun osiointiin liittyen ja koittanut noudattaa niistä hyviltä kuulostavia neuvoja.
Haluaisin tarkistaa onko nykyisessä mallissani jotain ongelmaa / haittapuolta tms. Vain varmistaakseni että jälkeenpäin ei ilmene mitään ongelmia.

Osioni näyttävät tältä:

10gt - Ext3 - Liitoskohta: /   ...(riittävästi?)
4gt - Swap... (Jostain luin että swapille on hyvä varata 2x keskusmuistin verran?)
loppukovo (about 145gt) - Ext3 - Liitoskohta: /home (Päädyin Ext3 koska fat32:ssa on tiedostojen koko rajoitukset liian pienet, Onko Ext3 hyvä /home:lle?)

Ubuntu on nyt ollut koneellani n. 3 viikkoa ilman minkään erityisen ongelman ilmaantumista.. Ainakaan mitään mitä huomaisin.

ps: Kone ei ole dualboot, elikkä ntfs:sää en tarvitse mihinkään käyttöön. :)
« Viimeksi muokattu: 14.05.09 - klo:20.02 kirjoittanut Joonaps »
Kaikki mikä on minun on minun, on minun....
Kaikki mikä on sinun on yhteistä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #1 : 14.05.09 - klo:20.09 »
Osioni näyttävät tältä:

10gt - Ext3 - Liitoskohta: /   ...(riittävästi?)
4gt - Swap... (Jostain luin että swapille on hyvä varata 2x keskusmuistin verran?)
loppukovo (about 145gt) - Ext3 - Liitoskohta: /home (Päädyin Ext3 koska fat32:ssa on tiedostojen koko rajoitukset liian pienet, Onko Ext3 hyvä /home:lle?)

tuo vaikuttaa ainakin minun silmääni ihan hyvältä. riippuu ihan siitä mitä koneella tietysti tekee. moni pärjää 10GB juuriosiolla, vaikka minä en pärjääkään. levyn koon huomioon ottaen tuo on varmaan ihan fiksu jako. linux-käyttöön ei kannata edes harkita fat32:sta tai ntfs:ää. ext3 on turvallinen valinta.
Janne

Joonaps

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #2 : 14.05.09 - klo:20.15 »
Osioni näyttävät tältä:

10gt - Ext3 - Liitoskohta: /   ...(riittävästi?)
4gt - Swap... (Jostain luin että swapille on hyvä varata 2x keskusmuistin verran?)
loppukovo (about 145gt) - Ext3 - Liitoskohta: /home (Päädyin Ext3 koska fat32:ssa on tiedostojen koko rajoitukset liian pienet, Onko Ext3 hyvä /home:lle?)

tuo vaikuttaa ainakin minun silmääni ihan hyvältä. riippuu ihan siitä mitä koneella tietysti tekee. moni pärjää 10GB juuriosiolla, vaikka minä en pärjääkään. levyn koon huomioon ottaen tuo on varmaan ihan fiksu jako. linux-käyttöön ei kannata edes harkita fat32:sta tai ntfs:ää. ext3 on turvallinen valinta.

Kiitos nopeasta vastauksesta!
Jos olen ymmärtänyt oikein, juuriosiohan on tarkoitettu itse käyttöjärjestelmälle & ohjelmille / ajureille?
Jos joskus tila loppuisikin niin onnistuuko juuriosion (/) koon lisääminen gpartedilla tai vastaavalla ohjelmalla ilman ongelmia / vaaroja tiedostojen vaurioitumisesta?

Mielenkiinnosta... Minkäkaltaista sen käytön pitää olla jotta /:lle ei riitä se 10gb ?

Luokittelisin oman käyttöni ns: peruskäytöksi... Musiikin kuuntelua, työtehtävien tekemistä (Tekstieditorit yms. Toimisto-ohjelmat) , elokuvien katsomista, pelejen pelaamista....... tätä rataa   ;)
« Viimeksi muokattu: 14.05.09 - klo:20.17 kirjoittanut Joonaps »
Kaikki mikä on minun on minun, on minun....
Kaikki mikä on sinun on yhteistä.

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #3 : 14.05.09 - klo:20.16 »
Mulla on 4gb juuressa vielä  tilaa jäljellä, toisessa on 5gb ja tässä 10, ainakin riittää.
Swappia ei välttämättä tarvi kyllä paljoa, tietääkseni 1gb riittää yleensä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #4 : 14.05.09 - klo:20.50 »
Swappia ei välttämättä tarvi kyllä paljoa, tietääkseni 1gb riittää yleensä.

Jep. Nyky koneilla 1GB on aivan tarpeeksi (ja 90% liikaa :D), paitsi kannettavilla, joilla käytetään hibernatea eli lepotilaa. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #5 : 14.05.09 - klo:21.16 »
Jos olen ymmärtänyt oikein, juuriosiohan on tarkoitettu itse käyttöjärjestelmälle & ohjelmille / ajureille?

jotakuinkin noin ja tietysti kaikille käyttäjille saatavissa oleville ohjelmille.

Jos joskus tila loppuisikin niin onnistuuko juuriosion (/) koon lisääminen gpartedilla tai vastaavalla ohjelmalla ilman ongelmia / vaaroja tiedostojen vaurioitumisesta?

osioiden koon muuttaminen on aina riskialtista puuhaa ja kasvattaminen onnistuu tietysti vain yhtenäiselle vapaana olevalle tilalle. tuota tilaa voi kuitenkin taikoa erilaisin kikkailuin jo homma alkaa muuten käymään ahtaaksi.

Mielenkiinnosta... Minkäkaltaista sen käytön pitää olla jotta /:lle ei riitä se 10gb ?

no, äkkiseltään vilkaisemalla huomasin, että doom3 ja quake4 vievät asennettuna 4,4GB, tuohon vielä päälle vaikka Neverwinter Nights niin johan tilaa palaa. tai vaikka sitten scratchbox ja pari targettia nokian internet tablettien kehitysympäristölle.

Luokittelisin oman käyttöni ns: peruskäytöksi... Musiikin kuuntelua, työtehtävien tekemistä (Tekstieditorit yms. Toimisto-ohjelmat) , elokuvien katsomista, pelejen pelaamista....... tätä rataa   ;)

kyllä se varmaan riittää ihan hyvin.
Janne

Joonaps

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #6 : 14.05.09 - klo:21.54 »
Jos olen ymmärtänyt oikein, juuriosiohan on tarkoitettu itse käyttöjärjestelmälle & ohjelmille / ajureille?

jotakuinkin noin ja tietysti kaikille käyttäjille saatavissa oleville ohjelmille.

Jos joskus tila loppuisikin niin onnistuuko juuriosion (/) koon lisääminen gpartedilla tai vastaavalla ohjelmalla ilman ongelmia / vaaroja tiedostojen vaurioitumisesta?

osioiden koon muuttaminen on aina riskialtista puuhaa ja kasvattaminen onnistuu tietysti vain yhtenäiselle vapaana olevalle tilalle. tuota tilaa voi kuitenkin taikoa erilaisin kikkailuin jo homma alkaa muuten käymään ahtaaksi.

Mielenkiinnosta... Minkäkaltaista sen käytön pitää olla jotta /:lle ei riitä se 10gb ?

no, äkkiseltään vilkaisemalla huomasin, että doom3 ja quake4 vievät asennettuna 4,4GB, tuohon vielä päälle vaikka Neverwinter Nights niin johan tilaa palaa. tai vaikka sitten scratchbox ja pari targettia nokian internet tablettien kehitysympäristölle.

Luokittelisin oman käyttöni ns: peruskäytöksi... Musiikin kuuntelua, työtehtävien tekemistä (Tekstieditorit yms. Toimisto-ohjelmat) , elokuvien katsomista, pelejen pelaamista....... tätä rataa   ;)

kyllä se varmaan riittää ihan hyvin.

... sanoitpas sopivasti kun en ole vielä kerennyt doom 3:sta asentaa  ;D...
Kun sen winellä asennan niin viekö peli siis juuriosiolla tilaa? Luulin että winen "C-asema" on /home:ssa mutta piilotettuna. (Korjatkaa jos olen väärässä! :D)

tällä hetkellä näyttäisi olevan 5.2GB vapaata tilaa tuossa juuriosiossa... Jos pelkkä ubuntu on about 3GB niin loput varmaan koostuu ohjelmista jne... (?)
Tällä hetkellä koneella on windows pohjaisia pelejä; Deus ex, Gothic2 ja Counter strike (+steam)... enkä usko että nämä vievät juuriosiolta tilaa. (kaikki winellä asennettu). Ja tähän päälle tulee vielä ainakin doom 3 ja fallout 3.

Vai mitä tarkoitit kun mainitsit doom 3:n ja Quake4:n vievän tilaa sen 4.4gb.
Kaikki mikä on minun on minun, on minun....
Kaikki mikä on sinun on yhteistä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #7 : 14.05.09 - klo:22.51 »
Juu ei ne Winellä asennetut pelit juureen menekään vaan /homeen (tosin sen pitää olla sitten erillinen osio), mutta natiivit Doom (3) ja Quake (4) menevät ellet erikseen halua niitä sinne /homelle asennella. ::)
Itse tosin luulen, että pärjään kannettavallani 15GB:n osiollakin aivan hyvin, vaikka "pari" peliä sinne juureen päätyisikin (tosin ei kovin monta), mutta yleensä tulee laitettua 20GB... ::) Palvelimeni onkin sitten eri juttu, koska sinne ei asennella koko ajan uusia ohjelmia. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #8 : 14.05.09 - klo:23.51 »
Vai mitä tarkoitit kun mainitsit doom 3:n ja Quake4:n vievän tilaa sen 4.4gb.

juu siis Tomppeli tuossa tuota asiaa selittikin. minulla on tosiaan kyseiset pelit asennettuna natiiveina versioina, eli käytännössä olen ladannut linux-binäärit iD:n sivuilta, ajanut installerin ja kopioinut pelidatat windows-levyiltä.

eikä minullakaan ole juuressa tällä hetkellä kuin 11GB, koska tämä on verraten uusi asennus siirryttyäni 64-bittiselle puolelle :)
Janne

juyli

  • Vieras
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #9 : 15.05.09 - klo:14.32 »
Mielenkiinnosta... Minkäkaltaista sen käytön pitää olla jotta /:lle ei riitä se 10gb ?

Myös minun mielestäni osiontisi on ihan ok. Juuriosio voi käydä siis ahtaaksi, jos asentelet määrättömän määrän, laajoja ohjelmistoja. Lisäksi on otettava huomioon, että ohjelmat käyttävät yleensä juuriosion alihakemistoja tilapäistiedostojen tallentamiseen (esim. hakemistot /var ja /tmp). Esim. Kuvankäsittely, DVD-polttaminen tms. voivat kuluttaa levytilaa oletusasetuksin tilapäisesti joskus melkoisesti. Tosin nämä ohjelmien tms. hakemistot voi määritellä tehtävän muuallekin.
Nykyisin itse rakennan jakelun 20Gt osiolle (aiemmin riitti 5Gt-10Gt /home -hakemistoineen), mutta muita kiintolevylläolevia osioita käytän tarpeiden mukaan. Yleensä nuo osiot eivät ole edes oletuksena liitettyinä, vaan ne liitän tarpeiden tai käyttötarkoitusten mukaan.

Joonaps

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #10 : 15.05.09 - klo:16.23 »
Kiitos kaikille vastauksista!

Noh, tähän asti on tuo Gimp riittänyt aivan hyvin kaikkeen kuvankäsittelyyn mitä olen joutunut tekemään.
En ole vielä Openofficea jaksanut asentaa mutta sekin tulee tässä lähipäivinä.
Jos joskus huomaan että tila loppuu kesken niin eipä se kauhea homma ole ottaa tärkeät talteen ja asentaa live cd:ltä uudelleen hieman suuremmalla juuriosiolla.  :)
Mutta vielä puolet jälellä tilaa joten ei syytä huoleen. :P

En tiedä vievätkö nuo paljoa mutta voisin poistaa noiden ns. "oletuspelien" asennukset... ei tule paljoa noita pelailtua. (pasianssit jne..)

Noh osaanpahan tästä lähtien varata varuilta enemmän tilaa juuriosiolle jos koskaan tulee tarvetta.
Kiitoksia tiedoista!
Kaikki mikä on minun on minun, on minun....
Kaikki mikä on sinun on yhteistä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #11 : 15.05.09 - klo:16.35 »
En tiedä vievätkö nuo paljoa mutta voisin poistaa noiden ns. "oletuspelien" asennukset... ei tule paljoa noita pelailtua. (pasianssit jne..)

Eivät taida ihan hirveästi viedä, mutta paketti taitaa olla (Ubuntussa ja Xubuntussa) "gnome-games". :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #12 : 15.05.09 - klo:20.23 »
Swappia ei välttämättä tarvi kyllä paljoa, tietääkseni 1gb riittää yleensä.

Jep. Nyky koneilla 1GB on aivan tarpeeksi (ja 90% liikaa :D), paitsi kannettavilla, joilla käytetään hibernatea eli lepotilaa. :)

Ei kannata kertoa sitä mun koneelle:

Koodia: [Valitse]
$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          7865       7819         46          0         16       3193
-/+ buffers/cache:       4609       3256
Swap:         3903        985       2918

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #13 : 15.05.09 - klo:20.27 »
Swappia ei välttämättä tarvi kyllä paljoa, tietääkseni 1gb riittää yleensä.

Jep. Nyky koneilla 1GB on aivan tarpeeksi (ja 90% liikaa :D), paitsi kannettavilla, joilla käytetään hibernatea eli lepotilaa. :)

Ei kannata kertoa sitä mun koneelle:

Koodia: [Valitse]
$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          7865       7819         46          0         16       3193
-/+ buffers/cache:       4609       3256
Swap:         3903        985       2918
Heh. :D Mitenkäs sitä on noin paljon käytetty, vaikka on vielä puolet muistista käyttämättä? Välillä ajettu jotain kuluttavampaa? Noh, lähinnä tarkoitin normaalia käyttöä... ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #14 : 19.05.09 - klo:21.29 »
Meikäläinen on osioinut tähän koneeseen 1,5GB swap koska sen verran keskus muistia ja sitten loppu kovo sitä juuri osiota.
Ei ainakaan tarvii miettiä loppuuko tuo osio kesken vai ei.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Osiot & Tiedostojärjestelmät
« Vastaus #15 : 19.05.09 - klo:21.38 »
Meikäläinen on osioinut tähän koneeseen 1,5GB swap koska sen verran keskus muistia ja sitten loppu kovo sitä juuri osiota.
Ei ainakaan tarvii miettiä loppuuko tuo osio kesken vai ei.

Juurelle riittää peruskäyttäjälle ~10GB ja loput sinne /home osiolle, jotta uudelleen asennus ei tuhoa omia tiedostoja.

Koodia: [Valitse]
taavikko@hp-dv5:~$ df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1              15G  2.9G   11G  22% /
tmpfs                 2.0G     0  2.0G   0% /lib/init/rw
varrun                2.0G  100K  2.0G   1% /var/run
varlock               2.0G     0  2.0G   0% /var/lock
udev                  2.0G  276K  2.0G   1% /dev
tmpfs                 2.0G   76K  2.0G   1% /dev/shm
/dev/sda5             280G   71G  195G  27% /home
swappia ei ole ollenkaan käytössä.
Koodia: [Valitse]
taavikko@hp-dv5:~$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          3894        704       3189          0         40        266
-/+ buffers/cache:        398       3496
Swap:            0          0          0
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!