Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 9.04, Intel x3100 -näytönohjain (Acer TM 6292) ja mustat ... [RATKAISTU]  (Luettu 2895 kertaa)

vikke172

• Käyttäjä
    • Profiili
Moi,

uusin Ubuntu on asennettu Vistan rinnalle ja melkein meni putkeen. Ainoa ongelma (havaittu) on näytön laitoihin jäävät mustat sivupalkit, jotka johtuvat puutteellisten resoluutio vaihtoehtojen vuoksi. Tällä hetkellä käytössä 1024x768 75Hz (4:3). Näyttö on 12" 16:9 suhteella, joten toivoisin hieman apua, jotta saan hyödynnettyä muutenkin jo pienen näyttöalan.

Olen jo toista päivää haeskellut vastauksia täältä ja muualta, mutta ei ole tärpännyt. Muillakin on ollut ongelmia, mutta tähänastisista vinkeistä ei ole ollut minulle hyötyä. Vastaus on saattanut olla nenäni alla, mutta tietotaitoa ei ole ollut niitä hyödyntää. Toivonkin kärsivällisyyttä ja selkeitä ohjeita. Onko tälle ongelmalle löydetty jo ratkaisua? Mistä kannattaisi lähteä selvittämistä  ongelman?

Kiitoksia jo etukäteen!
Vikke

EDIT: Otsikko.
« Viimeksi muokattu: 16.05.09 - klo:17.15 kirjoittanut vikke172 »

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Tuossa näyttäisi olevan jonkun liki toimiva xorg.conf samasta laitteesta. Mutta en tosiaan takaa, että se tuolla lähtee toimivan, enkä ota mitään vastuuta, jos loppukin osa kuva-alasta katoaa. Onkos tuossa näytössä natiivireso 1280 x 800? Entä onko Ubuntu tarjonnut rajoitettuja ajureita näytönohjaimelle ja jos on, oletko asentanut ne?

Tämänkin lukemisesta saattaa olla jotain apua.

vikke172

• Käyttäjä
    • Profiili
Kummatkin linkit olen lukenut muutamaan kertaa jo aiemmin. Ekasta linkistä sen verran, että hallussani olevalla englannilla, tulin siihen tulokseen ettei ongelmaa ole onnistuttu ratkomaan. Kakkoslinkki on myös luettu ja siinä taitaa olla ongelma myöskin ratkomatta.

Asentaessani Ubuntua, oli minulla kiinni koneessa kakkosnäyttö vaikkei olisi saanut. En tiedä vaikuttiko tämä asennettaviin ajureihin, joten kysynkin onko jollan toimiva Acer TM 6292 kokoonpano Ubuntulla?

Pitäisikö asentaa Ubuntu 9.04 uudelleen ja tulisiko siinä huomioida jotain erityistä?
- Vikke

Karvameduusa

• Käyttäjä
    • Profiili
Itselläni oli sama ongelma x3100 kanssa. Sain 1280x800 resot, kun valitsin Järjestelmä --> Asetukset --> Näyttö ja painoin tunnista näyttö. 
Tämän jälkeen tuli 16:9 kuvasuhteella olevat resot. Muutoksien jälkeen kirjauduin ulos ja sisään.
« Viimeksi muokattu: 15.05.09 - klo:19.44 kirjoittanut Karvameduusa »

vikke172

• Käyttäjä
    • Profiili
Testattu monesti, ei auttanut!

Koska sinulla Karvameduusa toimii, niin voisitko laittaa tänne kopion sun ajureista/konffauksesta, niin testaan niitä omaan läppäriin.
Ohjeistus kuinka saan muutettua/konfattua olisi myös paikalla. Eli peruskäsitteet komennoista vielä hieman hakusessa. Todennäköisesti kun sais muutettua resoluutiot 1024x768 > 1024x800, niin se olis siinä.
Kuinkas tämän teen ja tuleeko ottaa huomioon virkistystaajuudet?
- Vikke

Karvameduusa

• Käyttäjä
    • Profiili
Koodia: [Valitse]
# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# Note that some configuration settings that could be done previously
# in this file, now are automatically configured by the server and settings
# here are ignored.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection

Default konffit on käytössä.

Sori kuvasuhde oli 16:10.

vikke172

• Käyttäjä
    • Profiili
Kiitoksia Karvameduusa sekä muille keskusteluun osallistuneille!

Kokeilin  sudo dpkg-reconfigure -phigh xorg, kirjauduin ulos ja sisään, niin resoluutio valinta vaihtoehtoja oli ilmestynyt muutama lisää. Nyt pelittää koko ruudun täydeltä.
Toisin kuin sinulla Karvameduusa, niin minulla näytön tunnistuskuva näyttää 12".
- Vikke

PS. Otsikkokenttään ei mahtunut kirjoittaa RATKAISTU, joten muokkasin sitä hieman.
Alkuperäinen otsikko: Ubuntu 9.04, Intel x3100 -näytönohjain (Acer TM 6292) ja mustat sivupalkit!

Karvameduusa

• Käyttäjä
    • Profiili
Lainaus
Toisin kuin sinulla Karvameduusa, niin minulla näytön tunnistuskuva näyttää 12.
Juu, minulla on Lenovon läppäri 14 tuuman näytöllä.  :-X