Kirjoittaja Aihe: ajurin asennus  (Luettu 3107 kertaa)

joentu

• Käyttäjä
    • Profiili
ajurin asennus
« : 14.05.09 - klo:11.43 »
Ibm 30t 2Ghz/512/40  versio 9.04  Olen saanut hankittua koneelle äänikorttiajuritiedoston (soundmax, AD i988_linux.zip) vaan kun en osaa asentaa sitä, saisinko ohjeeita ja hyvä jos löytäisin kirjallisuutta (otin kikjastosta Linux  Wiile Kuutti- AriRantala) mutta on jo vanha kun ei siinä juuri ubuntusta ole.
ibm t30 thikpad

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: ajurin asennus
« Vastaus #1 : 14.05.09 - klo:11.51 »
Luultavasti ajuri on jo asennettu, harvoin on todellista tarvetta ladata ajuria jostain ulkopuolisesta lähteestä

Mitä kertoo tulosteet seuraavista komennoista
Koodia: [Valitse]
lsmod |grep snd ; aplay -l
jos ei ääniä kuulu, niin tarkista onko joku äänilähtö mykistetty
alsamixer
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

retu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.05.09 - klo:13.44 »
Ibm 30t...jne. tarkoittaa varmaan T30 tyypin Thinkpadia?  ::)

Katsoitko jo T30 sivua ThinkWikistä? Siellä on myös ubuntun asennuksesta, tosin 8.04 versiosta, muttei menne kovin paljon metsään.

Jos äänet toimii/ei toimi, kokeile painella "mute"-nappulaa. Se on yleinen "ominaisuus" näissä ettei äänet kuulu torkkujen jälkeen (kuten gdm:kin vihjaili).

joentu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.05.09 - klo:00.30 »
snd_intel8x0           37532  3
snd_ac97_codec        112292  1 snd_intel8x0
ac97_bus                9856  1 snd_ac97_codec
snd_pcm_oss            46336  0
snd_mixer_oss          22656  1 snd_pcm_oss
snd_pcm                82948  3 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss
snd_seq_dummy          10756  0
snd_seq_oss            37760  0
snd_seq_midi           14336  0
snd_rawmidi            29696  1 snd_seq_midi
snd_seq_midi_event     15104  2 snd_seq_oss,snd_seq_midi
snd_seq                56880  6 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_seq_midi_event
snd_timer              29704  2 snd_pcm,snd_seq
snd_seq_device         14988  5 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_rawmidi,snd_seq
snd                    62628  16 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_seq_oss,snd_rawmidi,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device
soundcore              15200  1 snd
snd_page_alloc         16904  2 snd_intel8x0,snd_pcm
**** Luettelo PLAYBACK laitteista ****
kortti 0: I82801CAICH3 [Intel 82801CA-ICH3], laite 0: Intel ICH [Intel 82801CA-ICH3]
  Alalaitteet: 1/1
  Alalaite #0: subdevice #0

ibm t30 thikpad

joentu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 15.05.09 - klo:09.24 »
Olen avannut kaikki mahdolliset kanavat alsamixeriltä, mutta pihaustakaan en saa kuulumaan. En todellakaan tiedä mitä tässä vois tehdä. Ainakin tuo äänen symboli näyttää tuolla yläpalkissa että äänet periaatteessa pitäs olla toiminnassa. mielestäni siinä on punainen ruksi silloin jos on vaimennukset päällä. Tässä ei toimi rytmilaatikko eikä elokuvasoitin, siis ääni. Totemista  kuva kyllä näkyy hyvin. Mitä minun pitäisi vielä kertoa lisää  selventääkseni. Mitä muita ääneen liityviä valikoita tässä on mistä mahd. äänet vois olla lukittuna. :(
ibm t30 thikpad

joentu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 15.05.09 - klo:10.49 »
aplay /usr/share/sounds/question.wav  komennolla sain sitte viimeinkin kuulumaan. Enpäs tiedä mitä tuo on mutta toimi ainakin äsken. Miten noita lainauksia tuolta muilta alueilta otetaan, meinaan nuo kodia jutut.
ibm t30 thikpad

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
« Vastaus #6 : 15.05.09 - klo:11.24 »
Miten noita lainauksia tuolta muilta alueilta otetaan, meinaan nuo kodia jutut.

Jos haluat
tällaista niin kirjoita ne [ code ] tagien sisään. Tagit saat, kun klikkaat kirjoittaessasi tuota risuaitaa (#) tuosta hymiöiden yläpuolelta ja kirjoitat niiden tekstiin ilmestyvien tagien sisään koodisi. Testaus-alueella on hyvä testata noiden käyttöä.

joentu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.05.09 - klo:11.51 »
Tämä komentojen käytön oppiminen voisikin olla mielenkiintoinen juttu, vaatiiko pitkänkin oppimäärän, vai onko ne valmiiksi laadittu jossain. Miten tuota logiikkaa vois opiskella?
ibm t30 thikpad

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
« Vastaus #8 : 15.05.09 - klo:12.00 »
Itse olen opiskellut hengailemalla täällä foorumilla. Lisäksi työn puolesta on joutunut opiskelemaan komentoriviä jonkin verran. Itse osaan ehkä muutaman kymmentä peruskomentoa selkäytimestä ja loput haetaan sitten man-sivuilta tai googlettamalla.

Jos on paljon ylimääräistä aikaa ja hyvä muisti, voit opiskella monia komentoja kerralla: http://linux.fi/wiki/Komentorivikomennot

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 15.05.09 - klo:12.38 »
Tämä komentojen käytön oppiminen voisikin olla mielenkiintoinen juttu, vaatiiko pitkänkin oppimäärän, vai onko ne valmiiksi laadittu jossain. Miten tuota logiikkaa vois opiskella?

Älä kiirehdi, ne komennot voivat olla välillä aika hepreaa, mutta ajan kanssa niihin tottuu ja logiikka hahmottuu.
Useimmista komennoista on tosiaan "man" sivu joka kertoo mitä sillä voi tehdä ja niin edelleen.

Mutta älä ikinä suorita komentoja mitä et tunnista, varsinkaan sokeasti jostain nettisivuilta.

joentu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 16.05.09 - klo:12.14 »
minulla unohtui kyselemätä, mitä se kertoi tuo tiodosto minkä sain tuossa alussa gdm: n antamalla komennolla :P?
ibm t30 thikpad

joentu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16.05.09 - klo:12.32 »
Ja mitä tämä" aplay /usr/share/sounds/question.wav " tarkoitti, itse asiassa tein varmaan tyhmästi kun käytin sitä ihan summassa, mutta se oli tuolla jossain kun joku neuvoi jollekin samanlaisessa ongelmassa.  :D Olin epätoivoinen
ibm t30 thikpad

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 16.05.09 - klo:12.35 »
minulla unohtui kyselemätä, mitä se kertoi tuo tiodosto minkä sain tuossa alussa gdm: n antamalla komennolla :P?

Mikä komento?

Ja mitä tämä" aplay /usr/share/sounds/question.wav " tarkoitti, itse asiassa tein varmaan tyhmästi kun käytin sitä ihan summassa, mutta se oli tuolla jossain kun joku neuvoi jollekin samanlaisessa ongelmassa.  :D Olin epätoivoinen

Kyseinen komento "aplay" soittaa halutun tiedoston ALSAn läpi, tässä tapauksessa tuo ../../question.wav

Mutta toimiiko äänet sinulla?

Yksikään noista komennoista ei sinällään vaikuta äänikortin toimintaan, kertoo vain tietoa laitteistosta.

joentu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 16.05.09 - klo:16.01 »
Mitä kertoo tulosteet seuraavista komennoista

l
lsmod |grep snd ; aplay -
ja kertoo:

snd_intel8x0           37532  3
snd_ac97_codec        112292  1 snd_intel8x0
ac97_bus                9856  1 snd_ac97_codec
snd_pcm_oss            46336  0
snd_mixer_oss          22656  1 snd_pcm_oss
snd_pcm                82948  3 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss
snd_seq_dummy          10756  0
snd_seq_oss            37760  0
snd_seq_midi           14336  0
snd_rawmidi            29696  1 snd_seq_midi
snd_seq_midi_event     15104  2 snd_seq_oss,snd_seq_midi
snd_seq                56880  6 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_seq_midi_event
snd_timer              29704  2 snd_pcm,snd_seq
snd_seq_device         14988  5 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_rawmidi,snd_seq
snd                    62628  16 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_seq_oss,snd_rawmidi,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device
soundcore              15200  1 snd
snd_page_alloc         16904  2 snd_intel8x0,snd_pcm
**** Luettelo PLAYBACK laitteista ****
kortti 0: I82801CAICH3 [Intel 82801CA-ICH3], laite 0: Intel ICH [Intel 82801CA-ICH3]
  Alalaitteet: 1/1
  Alalaite #0: subdevice #0

Mitä tuosta ylh. olevasta ilmenee?

aplay /usr/share/sounds/question.wav
Vein tämän päätteelle ja äänet alkoi toimimaan ??? Siksi ihmettelin että mikä se on
ibm t30 thikpad