Trallallaa
Vihdoinkin olen saanut koneeni ylenmääräisen tuulettimen käytön pienentymään ahkeran googlettamisen avulla sekä tietysti yritys ja erehdys menetelmää unohtamatta.
Ongelma oli siis se, että Lenovo läppäriini piti laittaa jotain komentoja /etc/modprobe.d kansioon.
Aikaisemmin tässä viestissä opin, että kun painaa alt + f2 ja kirjoittaa gksudo gedit niin pääsee muokkaamaan tiedostoja. Gedit:iin sitten kirjoitin
options thinkpad_acpi fan_control=1
ja tallensin sen options nimellä /etc/modprobe.d kansioon. Tämä oli todennäköisesti se temppu, joka avasi ovet tuulettimen säätöihin
Pari kysymystä kuitenkin vielä:
1. Joissakin ohjelmissa neuvotaan laittamaan ibm_acpi blaa blaa blaa jne.. koodi etc/modules tiedostoon. Modules ei ole mikään kansio, vaan jokin teksti tiedosto, joka näkyy gedit:ssä kun sen avaa. Voinko siis tehdä toimivia muutoksia siten, että teen edellä kuvatun gksudo gedit avauksen ja avaan mudules tiedoston, jonne laitan koodeja ja sen jälkeen tallennan suljen sen?
2. /etc/modprobe.d kansioon tuli tehtyä vahingossa nimettömiä koodi-tiedostoja, kun en tallentaessa älynnyt antaa niille nimeä. Miten näitä "tallentamaton asiakirja" tiedostoja pystyy poistamaan sieltä?
3. Huonontuuko akku, jos koneen lämpötila on nyt noin 10 astetta kuumempi, eli 55 astetta?
Kiitoksia jo etukäteen ja toivottavasti ymmärrätte mitä yritän selittää.
Sitten itse asiaan. Aivan uskomattoman hieno graafinen ohjelma lämpötilojen säätöön ainakin IBM ja Lenovo koneisiin on Thinkpad fancontrol osoitteessa:
http://www.gambitchess.org/mediawiki/index.php/ThinkPad_Fan_ControlTuossa pystyy siis jokaista anturia erikseen säätämään, että milloin puhallin käynnistyy, millä nopeudella se pyörii ja milloin lopettaa jäähdytyksen. Kaikkien antureiden lämpötilat näkee graafisesti samaan aikaan, joten helppoa hommaa. Jos saman homman tekee päätteessä toimivalla ohjelmalla, niin tällöin voi käydä niin, että itse prosessori ei vaadi jäähdytystä, mutta jokin muu komponetti vaatii, ja puhallin alkaa pyörimään, mutta käyttäjällä ei ole hajuakaan tästä asiasta. Tässä ohjelmassa tällaisen tilanteen näkee suoraan ja muokkaus on helppoa. En tiedä toimiiko tämä muissakin läppäreissä, mutta jos kiinnostaa, niin kannattaa googlettaa.