Kirjoittaja Aihe: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?  (Luettu 8380 kertaa)

scorpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« : 02.05.09 - klo:12.42 »
Mistä johtuu että /home/käyttäjänimi kansioon tulee kaikenlaisia roska kansioita. Noi voi kyllä poistaa(.gvfs ei voi poistaa), mutta vahän ajan kuluttua ne ilmestyy uudelleen.

Esim:
.gconfd
.gnome2
.gstreamer-0.10
.gvfs
.local
.nautilus
.thumbnails

Mikä tässä mättää? Olen juuri asentanut Ununtu 9.04 aivan alusta. Ainoastaan /home kansion jätin edellisestä ubuntusta(8.10) talteen.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #1 : 02.05.09 - klo:12.45 »
nuo kansiot on piilokansioita ja tulee jokaiselle joka ubuntun asentaa. se mitä kuikin kansio sisältää on melko työlästä alkaa selittään mutta vaikka ne siellä on niin ei ne mitään haittaa. jos häirittee liikaa niin ota tiedostonhallinan muokkaa näytä valikosta pois ruksi kohdasta näytä piilotiedostot
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

BBT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 352
    • Profiili
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #2 : 02.05.09 - klo:12.46 »
Ne on asetustiedostojen kansiota. Esimerkiksi .mozilla kansiossa on Firefoxin ja muiden Mozillan tuotteiden asetukset, .gnome2 kansiossa on Gnomen asetukset ja .nautilus kansiossa Nautiluksen asetukset yms. Ei niitä kansiota kanntta poistaa jos et halua joka kerta esim. Firefoxin avatessa pistää asetuksia uusiksi. Nuo pisteellä alkavat kansiot ovat piilotiedostoja, eli saat ne pois silmistä kun klikkaat vaikka kotikansion ollessa auki Näytä --> Näytä piilotiedostot --> Ruksi pois.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #3 : 02.05.09 - klo:13.05 »
Tai painamalla näppäinyhdistelmää ctrl+h ;)
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #4 : 02.05.09 - klo:18.30 »
Mistä johtuu että /home/käyttäjänimi kansioon tulee kaikenlaisia roska kansioita. Noi voi kyllä poistaa(.gvfs ei voi poistaa), mutta vahän ajan kuluttua ne ilmestyy uudelleen.

Niiden poistamisesta ei ole muuta haittaa kun paluu oletusasetuksiin (tehdään jos tulee työpöytään liittyviä ongelmia). Olen poistanut joskus .adobe, .macromedia ja .thumbnails -hakemistojen sisällön.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #5 : 02.05.09 - klo:18.34 »
Tallennus (ja avaus) ikkunoissa nuo säädetään ilmeisesti erillään Tiedostonhallinnasta (=nautilus). Niissä sen saa pois klikaamalla tiedostolistausta oikealla ja poistamalla ruksin kohdasta Näytä piilotiedostot. Tuli vain mieleeni, kun iskä ihmetteli samaa asiaa. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

henritakkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #6 : 02.05.09 - klo:19.31 »
Niiden poistamisesta ei ole muuta haittaa kun paluu oletusasetuksiin (tehdään jos tulee työpöytään liittyviä ongelmia). Olen poistanut joskus .adobe, .macromedia ja .thumbnails -hakemistojen sisällön.

Itse olen kopioinut esim. Firefoxin ja Thunderbirdin piilohakemistot talteen, jos olen tehnyt Ubuntun täysasennuksen uuteen versioon. Ei sitten tarvi kirjainmerkkejä tai postiasetuksia laitella uudestaan. Nykyään tosin harrastan /home:n pitämästä omalla osiollaan.
Antec Sonata III, Asus P8H67, Intel i3

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #7 : 03.05.09 - klo:14.55 »
Niiden poistamisesta ei ole muuta haittaa kun paluu oletusasetuksiin (tehdään jos tulee työpöytään liittyviä ongelmia).
Itse olen kopioinut esim. Firefoxin ja Thunderbirdin piilohakemistot talteen, jos olen tehnyt Ubuntun täysasennuksen uuteen versioon. Ei sitten tarvi kirjainmerkkejä tai postiasetuksia laitella uudestaan. Nykyään tosin harrastan /home:n pitämästä omalla osiollaan.

Näinhän se kannattaa tehdä. Melkein aina kun siirtelen profiileja paikasta toiseen, pitää poistaa joitakin tiedostoja että saan toimimaan (ilmoitus: firefox/ thunderbird on jo käynnissä jne).
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

odysseus

  • Vieras
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #8 : 10.05.09 - klo:18.53 »
Mistä johtuu että /home/käyttäjänimi kansioon tulee kaikenlaisia roska kansioita. Noi voi kyllä poistaa(.gvfs ei voi poistaa), mutta vahän ajan kuluttua ne ilmestyy uudelleen.

Niiden poistamisesta ei ole muuta haittaa kun paluu oletusasetuksiin (tehdään jos tulee työpöytään liittyviä ongelmia). Olen poistanut joskus .adobe, .macromedia ja .thumbnails -hakemistojen sisällön.

Saako tuota oletuspaikkaa mitenkään muutettua?

Haluaisin mielummin tehdä kotikansioon piilokansion ".etc", jonne kaikki konfigit sitten voisivat mennä... Tuo tapa olisi Linux-loogisempaa ja ihan vaan periaatteesta kun ärsyttää tuo "juureen" tallentaminen.

juyli

  • Vieras
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #9 : 10.05.09 - klo:20.34 »
Saako tuota oletuspaikkaa mitenkään muutettua?

Saa toki, mahdollisesti useammallakin tapaa. Linux on hyvin muokattava järjestelmä.
Kovin järkevänä en noiden henkilökohtaisten määrittelytiedostojen siirtämistä pitäisi, mutta
linkittämällä ne voivat hyvin sijaita muuallakin kuin oletuksena nyt ovat.
Koodia: [Valitse]
man 1 lnOhjelmien omissakin konffeissa on usein määritelty, minne käyttäjäkohtaiset asennukset
tehdään.

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #10 : 10.05.09 - klo:21.57 »
Itsellä kun on tapana pitää piilotiedostot aina näkyvissä, niin olen järjestänyt home-kansion käytön seuraavasti:
Olen tehnyt home-kansioon kansion nimeltään aaalku. Tämän aaalku-kansion sisään olen sitten rustannut oman hakemistopuuni.

Tuo aaalku on kansion nimenä ihan vain siitä syystä että näin se näkyy home-kansion listauksessa varmasti ylimpänä, jolloin pystyn löytämään omat juttuni paljon helpommin kuin näkyvillä olevien piilotiedostojen suosta.

odysseus

  • Vieras
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #11 : 11.05.09 - klo:10.05 »
Itsellä kun on tapana pitää piilotiedostot aina näkyvissä, niin olen järjestänyt home-kansion käytön seuraavasti:
Olen tehnyt home-kansioon kansion nimeltään aaalku. Tämän aaalku-kansion sisään olen sitten rustannut oman hakemistopuuni.

Tuo aaalku on kansion nimenä ihan vain siitä syystä että näin se näkyy home-kansion listauksessa varmasti ylimpänä, jolloin pystyn löytämään omat juttuni paljon helpommin kuin näkyvillä olevien piilotiedostojen suosta.

Juuri samasta syystä haluaisin ne sen ".etc"-kansion alle. Linuxiin soisi ehdotettavan sellaista muutosta ja samoin sellaista, että nuo ohjelmat sitten erottelisivat todellisen konfiguraatiodatan sinne ja sitten muut "turhat jutut" toisaalle, esim .thumbnails jne, niin olisi helpompaa varmistaa kotikansion sisältö siten, että turhaa dataa ei varmistettaisi.

..mitä ihmettä on esimerkiksi kansiossa -metacity/sessions ? Miksi jotain vanhoja sessioita pitää tallentaa hirveä määrä?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #12 : 11.05.09 - klo:10.48 »
[niin olisi helpompaa varmistaa kotikansion sisältö siten, että turhaa dataa ei varmistettaisi.

Ei sen kovin vaikeaa pitäisi olla nytkään, koska esim. * ei täsmää pistealkuisiin tiedostoihin. Komentotulkissa voi siis huoletta komentaa esim.

Koodia: [Valitse]
tar --create -jf varmuuskopio.tar.bz2 *
...eikä asetustiedostoja oteta mukaan.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

juyli

  • Vieras
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #13 : 11.05.09 - klo:10.49 »
Juuri samasta syystä haluaisin ne sen ".etc"-kansion alle. Linuxiin soisi ehdotettavan sellaista muutosta ja samoin sellaista, että nuo ohjelmat sitten erottelisivat todellisen konfiguraatiodatan sinne ...

Ne ovat siksi piilotiedostoja, jotka eivät oletuksena käyttäjälle edes näy. Niiden käpistely ei yleensä ole lainkaan tarpeen - erityisesti
jos ei tiedä niiden merkitystä. Mutta kuten jo neuvoin, voit rauhassa "viritellä" omaa systeemiäsi haluamaasi suuntaan.
Järjestelmätasolla ohjelmien määrittelyt löytyvät (yleensä) siis /etc hakemistosta, johon tavallisella käyttäjällä ei ole kirjoitusoikeuksia.
Sattuneesta syystä.

odysseus

  • Vieras
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #14 : 13.05.09 - klo:13.15 »
[niin olisi helpompaa varmistaa kotikansion sisältö siten, että turhaa dataa ei varmistettaisi.

Ei sen kovin vaikeaa pitäisi olla nytkään, koska esim. * ei täsmää pistealkuisiin tiedostoihin. Komentotulkissa voi siis huoletta komentaa esim.

Koodia: [Valitse]
tar --create -jf varmuuskopio.tar.bz2 *
...eikä asetustiedostoja oteta mukaan.

Nythän se nimenomaan on vaikeaa kun pitää erotella piilotiedostoista haluttava data erilleen roskasta! Ongelma on siis siinä, että:

1) HALUAN konfiguraatiodatan talteen, samoin esimerkiksi sähköpostit kansiosta .evolution/mail/..
2) EN halua varmuuskopioida turhia sessioita, tmv esimerkiksi kansiosta .evolution/cache/..

Haluaisin eritellä nämä siis omiin kansioihinsa enkä suoraan kodin juureen! Siis vaikka siten, että "tarkeä konfiguraatiodata" on hakemiston $HOME/.etc alla ja "roina" on kansiossa $HOME/.tmp.

Näin saisin samalla piilotiedostot-ominaisuuden "omaan" käyttöön kunnolla, kun juuressa ei olisi 64 turhaa piilotiedostoa ja kansiota häiritsemässä.

On käsittämätöntä, että nuo ylipäätään menee $HOME:n juureen. Eihän ne mene juureen rootissakaan, vaan juuri mainitun /etc:n alle ja roskat sitten /tmp:n..

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #15 : 13.05.09 - klo:13.21 »
On käsittämätöntä, että nuo ylipäätään menee $HOME:n juureen. Eihän ne mene juureen rootissakaan, vaan juuri mainitun /etc:n alle ja roskat sitten /tmp:n..

Väärin, jos käytät rootin tiliä menee asetukset /root/ hakemistoon samalla lailla kun normikäyttäjällä
/home/$USER/

/etc/ sisältää sovellusten asetus{hakemistot,tiedostot} järjestelmätasolla.
muokkaukset tallentuvat jokaisen käyttäjän kotiin.

Jos haluat muokata kyseisiä tallennuspaikkoja, niin tutustu koodiin ja XDG_CONFIG_DIR on se mitä haluat.

Nykyisellään mitä ajat takaa, ei minun mielestäni saavuteta mitään muuta kuin haittaa.
Näin on toimittu aikojen alusta.
« Viimeksi muokattu: 13.05.09 - klo:13.28 kirjoittanut gdm »
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

odysseus

  • Vieras
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #16 : 13.05.09 - klo:13.35 »
Väärin, jos käytät rootin tiliä menee asetukset /root/ hakemistoon samalla lailla kun normikäyttäjällä
/home/$USER/

Tarkoitin "root" hakemistoa, siis "/", en pääkäyttäjää.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #17 : 13.05.09 - klo:13.38 »
Väärin, jos käytät rootin tiliä menee asetukset /root/ hakemistoon samalla lailla kun normikäyttäjällä
/home/$USER/

Tarkoitin "root" hakemistoa, siis "/", en pääkäyttäjää.


Aivan, Jos ajat ohjelmaa root-käyttäjänä, tallentuu asetukset hakemistoon /root/ ei / (juurihakemistoon)

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

odysseus

  • Vieras
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #18 : 13.05.09 - klo:13.41 »
Näin on toimittu aikojen alusta.

Pakko vastata vielä tähän, että jos kaikkialla toimittaisiin kuin on "toimittu aikojen alusta", niin Linux olisi varsin surkea systeemi. Tässäkin olisi siis muutoksen paikka. Historian painolastia voisi poistaa ja *nix-historian sekavaa hakemistorakennetta voisi muutenkin selkeyttää -myös järjestelmätasolla!

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Outoja kansioita ilmestyy home kansioon?
« Vastaus #19 : 13.05.09 - klo:13.53 »
Ymmärrän idean eri näkökulmista mutta sanoisin että tämä ongelma on ainakin alkuvaiheessa helpompi väistää kuin voittaa.  Käyttäjän "Motalb" idea on hyvä jos piilohakemistot häirtsevät.  Hakemistopuun modifiointi johtaa ylläpito-ongelmiin --- tätä tarkoittaa tuo "gdm" käyttäjän sanoma "aikojen alusta".   
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.