Kirjoittaja Aihe: NÄYTTÖ KATEISSA  (Luettu 2551 kertaa)

ilkkasunila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
NÄYTTÖ KATEISSA
« : 25.04.09 - klo:12.32 »
Kytkin näytö pois päältä resoluutiovalikosta ja koneeni on nyt ilman näyttöä. Onko mitään keinoa saada näyttö takaisin päälle ilman että joutuu ryhtymään mihinkään suurempaan purkaa ja kokoa projektiin. Heräsi pari kysymystä: VOISIKO ALOITUSVALIKOSSA (sijaitsee vasemmassa alakulmassa avattaessa ohjelmaa) OLLA ENEMMÄ VAIHTOEHTOJA, ESIM. PERUSASETUKSIA JA VALOT VIKATILASSA ETTÄ SILLÄ VOI TEHDÄ EDES JOTAIN. On vain tuo sudoruutu joka ei toiminut oikein ainakaan minulla. Toiseksi: Miksi moinen näytönpimennys vaihtoehto on edes olemassa, jos ei siihen ole yhtä yksinkertaista vastaratkaisua, vaan käyttäjä ja kone on pois pelistä yhdellä hutipainalluksella ? MUUTEN OLEN UBUNTUUNI ERITTÄIN TYYTYVÄINEN JA WINDOWS POISTUU KONEELTANI HETI KUN SAAN VALOT TAKAISIN RUUTUUN !!
« Viimeksi muokattu: 28.04.09 - klo:08.20 kirjoittanut ilkkasunila »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Vaihtoehdot-valikko avattaessa ohjelmaa
« Vastaus #1 : 25.04.09 - klo:15.35 »
Lainaus
On vain tuo sudoruutu joka ei toiminut oikein ainakaan minulla
Täsmennystä...?

Koititko recovery moden kautta "fix x" juttua ?

ilkkasunila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Vaihtoehdot-valikko avattaessa ohjelmaa
« Vastaus #2 : 25.04.09 - klo:19.20 »
Olen vasta aloittanut tietokoneen käytön joten en tiedä miten täsmentäisin asiaa enempää. Fix x juttu vilautti litanian tekstirivejä enkä ymmärrä niistä mitään. Näyttö edelleen pimeä. Kaipaankin jotain rautalankamalleja, paksummasta sellaisesta.

tommis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 418
    • Profiili
Vs: Vaihtoehdot-valikko avattaessa ohjelmaa
« Vastaus #3 : 25.04.09 - klo:21.37 »
Olen vasta aloittanut tietokoneen käytön joten en tiedä miten täsmentäisin asiaa enempää. Fix x juttu vilautti litanian tekstirivejä enkä ymmärrä niistä mitään. Näyttö edelleen pimeä. Kaipaankin jotain rautalankamalleja, paksummasta sellaisesta.
Laitappa se fix x tekemä teksti rivi tänne koodi nappulaa hyväksi käyttäen.

ilkkasunila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Vaihtoehdot-valikko avattaessa ohjelmaa
« Vastaus #4 : 26.04.09 - klo:07.25 »
Tekstiä tulee noin 70 riviä / kaksi näytöllistä joka vilahtaa siinä noin 2-3 sekunttia ja koodinappulasta mulla ei ole hajuakaan mikä se on. Koneellani on siis vista ja ubuntu rinnakkain joten joudun välillä sulkemaan vistan jos haluan kokeilla ubuntulla jotain ja sulkemaan ubuntun ja avaamaan taas vistan päästäkseni nettiin tälle sivulle. Ubuntu avattuna siis kytkin näytön pois käytöstä joka pimensi myös vistan, mutta palautin vistaa pari tuntia taakse päin koska en muuta ymmärtänyt tehdä joka palautti näytön vain vistaan eikä ubuntuun. Onkohan ubuntuun suomenkielistä manuaalia joka kattaisi kokonaan kaikki toiminnot mitä ohjelma pitää sisällään Tai missä kohtaa englanninkielisessä ohjeessa löytyy kyseinen näytön takaisinkytkentä ohje niin koitan suomennuttaa sen jollain, oma englannintaitoni ei ole kovin kehuttava. Luulisi tällaiseen asiaan olevan jokin normaali ratkaisu ettei tarvis ihmetellä moisen asian kanssa. En varmasti ole ainoa joka on kytkenyt näytön pois päältä joko sitten vahingossa tai tarkoituksella.

nebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Vs: Vaihtoehdot-valikko avattaessa ohjelmaa
« Vastaus #5 : 26.04.09 - klo:07.51 »
seuraavalla kerralla kirjoitappa toi siihen sun "sudoruutuun":

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
En muista tarkalleen mitä se kyseli, mutta...

anna salasana
valitse resoluutio
valitse ajuriksi nvidia... kuistaakseni kysyy sitäkin

kysele lisää jos et saa toimimaan... ongelman ei pitäisi oikeasti olla suuri :)

ilkkasunila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Vaihtoehdot-valikko avattaessa ohjelmaa
« Vastaus #6 : 26.04.09 - klo:08.20 »
Olen kokeillut kyseistä koodi jonka jälkeen kysyy salasanaa, jota ei ota vastaan, vilkuttaa vain tolppaa josta pitäis kirjoituksen alkaa. Eli ei toimi ilmeisesti oikein mun "sudoruutu"

Bysmyyr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 212
    • Profiili
Vs: Vaihtoehdot-valikko avattaessa ohjelmaa
« Vastaus #7 : 26.04.09 - klo:09.25 »
Se kuuluu olla semmonen. kirjoitat vain salasana ja painat entteriä.

ilkkasunila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Vaihtoehdot-valikko avattaessa ohjelmaa
« Vastaus #8 : 26.04.09 - klo:11.09 »
Nytpä sain koodin ja salasanan läpi. Sain vastaukseksi seuraavaa: xserver-xorg posting warning: possibly-customised configuration file: backup in /etc/X11/xorg.conf.20090426102628  ja taas en tiedä mitä sitten pitäisi tehdä, jotain pyytää kirjoittamaan, kokeilin tuosta /ect/X11 jne... mutta lupa evätty tai jotain...

nebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Vs: Vaihtoehdot-valikko avattaessa ohjelmaa
« Vastaus #9 : 26.04.09 - klo:13.48 »
kirjoitappa siihen "sudoruutuun"

Koodia: [Valitse]
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.20090426102628 /etc/X11/xorg.conf
sen jälkeen
Koodia: [Valitse]
startx
...toimiiko...jos ei niin mitä sanoo

ilkkasunila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
NÄYTTÖ KATEISSA
« Vastaus #10 : 26.04.09 - klo:17.52 »
Eipä toimi. Sanoo että: Tilaa ei voi lukea: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
« Viimeksi muokattu: 28.04.09 - klo:08.50 kirjoittanut ilkkasunila »