Ubuntun hyvä puoli on se, että siinä on osattu tuotteistaa jakelu. Näkyvyyttä on saatu niin paljon, että jopa tälläkin foorumilla jotkut ajattelevat, että Ubuntu=Linux.
Tässä on siis onnistuttu ja saatu uusia käyttäjiä valtavasti Linuxin pariin mikä on mukavaa!
Olen täysin samaa mieltä. Minäkin olen siinä mielessä "Ubuntun lapsia", että Ubuntu 5.04 aloitti minun kohdallani jokapäiväisen Linux-käytön.
Minusta Ubuntu tuo melko vähän "omia lisämausteita" perus "vanilla" gnomeen.
Varmaankin ihan totta, mutta minusta se ei ole välttämättä kovinkaan huono asia. Ubuntu-yhteisölle käsittääkseni on tärkeää, että kehitystyön hedelmät viedään ylävirran projekteihin mahdollisimman laajasti ja nopeasti. Tämä johtaa siihen, että hyvät Ubuntu-spesifit uudistukset päätyvät myös puhtaaseen perusgnomeen (mitä Ubuntu sitten käyttää). Aina tietenkään ei niin käy, mutta mielestäni on tärkeää että kehitystyö päätyy ylävirtaan.
Sitten vielä jakeluiden päivittämisestä uudelleen. Henkilökohtaisesti minulla se ei ole ikinä onnistunut, ei ikinä! Aina on pitänyt tehdä puhdas asennus. AIna puolen vuoden välein on järjestelmä rakennettava uudestaa, etenkin jos ei ole omaa /home osiota. Tämä on syy miksi itse vaihdoin distroon mikä on "rolling release". Muille asennan uusimman Ubuntun ja otan ohjelmalähteistä pois päivityskehoituksen.
Eihän järjestelmää toki tarvitse asentaa uudestaan puolen vuoden välein! Minulla ainakin on rullannut tämä nykyinen jo reilut kaksi vuotta, ei (ole koskaan ollutkaan) mitään ongelmia. Jos haluaa kikkailla, toki saa aina päivitelläkin, mutta minä en viitsi kun vanha toimii mainiosti.
Tutuille ei-aktiiveille LTS + poistettu päivityskehoitus on varmaankin aika hyvä vaihtoehto.
Olen käyttänyt ubuntua 5.04:stä asti ja mielestäni 6.06 oli paras.
Rivien välistä ymmärsin, ettet enää käytä 6.06:sta. Mikset? Ei parhaasta kannata luopua. Itsekin pidän 6.06:sta vallan hyvänä.
Kiva että ihmiset osaavat sanoa kritiikkinsä sekä ääneen että asiallisesti. On totta että Ubuntussa, kuten kaikissa muissakin, on paljon kehitettävää ja puutteita. Olen ehkä onnekas kun minulla ei ole juuri mitään purnattavaa
Toki jotain pieniä, mutta pieniä ongelmia on aina ollut ja tulee todennäköisesti aina olemaan kaikissa käyttöjärjestelmissä, hinnasta tai kehitysfilosofiasta riippumatta.
Minä olin vilpittömän otettu kun kokeilin liveltä 8.10-versiota ja se toimi todella sujuvasti ja hienosti suoraan levyltä. En asentanut koska olin laiska ja vanha toimii hyvin, mutta tuntui hienolta kun liveversio toimi niin mainiosti. Tätä uusinta en ole vielä testannut.