Kirjoittaja Aihe: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...  (Luettu 20227 kertaa)

nebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #20 : 26.04.09 - klo:09.35 »
Itse olen tuosta julkaisusyklistä valitellut jo ties kuinka moneen kertaan... se on AIVAN liian tiheä.

Tuo puolenvuoden sykli on liikaa, mutta että on jokin ennalta asetettu julkaisupäivä ja sitä orjallisesti noudatetaan vain pahentaa asiaa.
Nyt on seelkeästi niin että uusi julkaisu julkaistaan sinä määrättynä päivänä, vaikka olisi kuinka "vaiheessa".
Ei tämä Jauntykään ole LÄHELLÄKÄÄN valmista.
Ongelma ei välttämättä vaivaa minua niinkään, koska olen jo tottunut tähän ja siihen että joutuu aina päivittäessä säätelemään, mutta miettikääpä uusia käyttäjiä jotka päättää kokeilla linuxiaja aloittaa "suosituimmasta"... ubuntusta.

" nyt se uusin on ilmestynyt... lataanpas ja asennan"
"hups...tämähän on ihan raakile"
---> takaisin "turvalliseen Windowsiin"

Toinen ja naurettavin ongelama on toi mitä tuolla ketjun alkupäässä joku jo mainitsikin.
Päivitys ei onnistu ja joutuu asentamaan kokonaan uusiksi... tiedän että toi on LIIAN usein oikeasti TOTTA !!!

Ei stana...
Siis ei pitäisi alkaa vertailla windowsiin, koska se herättää paljon turhaa ja p**kaa keskustelua, mutta nyt on silti pakko sanoa.

On kaksi suurinta syytä miksi ainakin itse käytän linuxia enkä windowsia.

1.tietoturva
2.Systeemi ei mene solmuun ajan kanssa.

...hei .... mitä vttua.... ton 2. voi unohtaa :O :/

Nythän näyttää että täytyy asentaa puolenvuoden välein järejestelmä uusiksi jos aikoo pysyä ajan tasalla... eihän edes windowsia tarvitse asentaa niin usein uusiksi !!!!!!!!

Tosin voihan sitä jättää päivittämättä ja antaa mennä ns. vanhalla versiolla ja olla "ajasta jäljessä"
Tai ...voisihan sitä pysyä vaikka ajan tasallakin, jos vain hiukan jaksettaisiin odotella ja julkaista VAIN vakaita versioita.

Mutta toisaalta...

Ei pidä syyttää ubuntua liikaa... taitaa mennä melkein kaikki distrot pikkuhiljaa tuohon puolen vuoden sykliin

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #21 : 26.04.09 - klo:10.03 »
Johtuuko havaitut ongelmat ohjelmien vioista, joista ei voi syyttä distron tekijää - tiedä tuota. Itsellä ollut Kubuntu käytösä ja KDE 4.0 ja 4.1.x ovat pilanneet kokonaan päivitysinnon. Nyt kun 4.2 on otettu käyttöön toivon, että Kubuntu alkaa taas ihan oikesti pelata.

Itseänikin ärsyttää liian nopea päivitystahti. Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa meltä puolen vuoden välein tapahtuvasta  uudelleen asennuksesta. Muutaman päivityksen epäonnistuttua asennan aina käyttiksen alusta. Helppoahan se sinänsä kyllä on.  Jatkossa ajattelin ihan oikeasti ottaa vaarin vihjeestä: Pitäydy LTS-versioissa. Näin saa hieman hengähdystaukoa päivitysrumbaan. Olen käyttänyt kahta distroa koneella rinnakkain. Toisella tehdään töitä ja toisella tutkiskellaan, voisiko sillä aloittaa töiden teon. Töitä tehdään vielä 8.04:lla joten vstaus aiheeseen: Ei ole (K)ubuntu yhtään  parantunut uusissa versioissa (ei se muuten ole vielä huonkaan).


wicke

  • Vieras
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #22 : 26.04.09 - klo:11.38 »
Kyllä se niin on, että Ubuntukin paisuu, vaikkakin hitaammin kuin M$:n käyttikset. Ei se enää heikoimmilla nurkista löytyvillä koneilla pyöri. Vanhan IP2:n ikä tuli vastaan jo 6.06:n kohdalla, enkä enää itse edes yrittäisi tuoreimpia distroja alle 1 GHz:n suorittimella ja 256 Mt muisteilla yrittäisi Ubuntun työpöytäasennusta (Desktop-levyltä käynnistäminen lähes mahdotonta, alternatella vielä kutakuinkin asentuu) edes pyörittää.

Sen sijaan miniläppäreiden huonolla raudalla Ubuntu näyttää pyörivän tavallista kevyemmin ja jopa kevyet 3D-pelit, kuten Frets on Fire pyörii kutakuinkin nykimättä 9.04:n päällä. 8.10:n kanssa melkein jo harkitsin Xubuntua. Tälläkin hetkellä oman Acer Aspire One:n päällä tavallinen työpöytäasennus, ja netbook-asennus saattaisi vielä hiukan jopa lisätä nopeutta.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #23 : 26.04.09 - klo:12.51 »
Seinäjoen julkkareissa eilen oli 600mhz/256MT kone jossa pyöri Xubuntu hyvinkin näppärästi. Gnomen tai KDE:n kanssa tosin en kyllä lähtisi kokeilemaan tuolla raudalla.

Marque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #24 : 27.04.09 - klo:19.48 »
Harvemmin tällä forumilla täytyy vierailla, mikä on oikeastaan hyvä.
Mutta tää uus päivitys herätti juuri sellaisia tunteita, mitä alkupuolella tuotiin ilmi. Mut Macciin ei oo varaa ja Windows ei ole vaihtoehto. Pitääkö vaihtaa distroa?

Päivityksen jälkeen kone pykää ja vaikka nelisen vuotta jo Ubuntua olen käyttänyt, rm-koodit ovat täyttä hepreaa ja koodiriviä väännän vain pakon edessä. perunatuttaa tällane. Ensimmäistä kertaa neljään vuoteen Ubuntu perunatuttaa.

Amarokkiki päivitti ittensä todella rumannäkösee versio kakkoseen ja hävitti samal radiolistat. Ei toimivaa olis tarvinnu korjata.

Ketä tästä voi syyttää?!  :P


Sakari Koivunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #25 : 27.04.09 - klo:20.54 »
Ubuntun hyvä puoli on se, että siinä on osattu tuotteistaa jakelu. Näkyvyyttä on saatu niin paljon, että jopa tälläkin foorumilla jotkut ajattelevat, että Ubuntu=Linux.
Tässä on siis onnistuttu ja saatu uusia käyttäjiä valtavasti Linuxin pariin mikä on mukavaa!


Olen täysin samaa mieltä. Minäkin olen siinä mielessä "Ubuntun lapsia", että Ubuntu 5.04 aloitti minun kohdallani jokapäiväisen Linux-käytön.

Minusta Ubuntu tuo melko vähän "omia lisämausteita" perus "vanilla" gnomeen.

Varmaankin ihan totta, mutta minusta se ei ole välttämättä kovinkaan huono asia. Ubuntu-yhteisölle käsittääkseni on tärkeää, että kehitystyön hedelmät viedään ylävirran projekteihin mahdollisimman laajasti ja nopeasti. Tämä johtaa siihen, että hyvät Ubuntu-spesifit uudistukset päätyvät myös puhtaaseen perusgnomeen (mitä Ubuntu sitten käyttää). Aina tietenkään ei niin käy, mutta mielestäni on tärkeää että kehitystyö päätyy ylävirtaan.

Sitten vielä jakeluiden päivittämisestä uudelleen. Henkilökohtaisesti minulla se ei ole ikinä onnistunut, ei ikinä! Aina on pitänyt tehdä puhdas asennus. AIna puolen vuoden välein on järjestelmä rakennettava uudestaa, etenkin jos ei ole omaa /home osiota. Tämä on syy miksi itse vaihdoin distroon mikä on "rolling release". Muille asennan uusimman Ubuntun ja otan ohjelmalähteistä pois päivityskehoituksen.

Eihän järjestelmää toki tarvitse asentaa uudestaan puolen vuoden välein! Minulla ainakin on rullannut tämä nykyinen jo reilut kaksi vuotta, ei (ole koskaan ollutkaan) mitään ongelmia. Jos haluaa kikkailla, toki saa aina päivitelläkin, mutta minä en viitsi kun vanha toimii mainiosti.

Tutuille ei-aktiiveille LTS + poistettu päivityskehoitus on varmaankin aika hyvä vaihtoehto.



Olen käyttänyt ubuntua 5.04:stä asti ja mielestäni 6.06 oli paras.

Rivien välistä ymmärsin, ettet enää käytä 6.06:sta. Mikset? Ei parhaasta kannata luopua. Itsekin pidän 6.06:sta vallan hyvänä.

Kiva että ihmiset osaavat sanoa kritiikkinsä sekä ääneen että asiallisesti. On totta että Ubuntussa, kuten kaikissa muissakin, on paljon kehitettävää ja puutteita. Olen ehkä onnekas kun minulla ei ole juuri mitään purnattavaa :) Toki jotain pieniä, mutta pieniä ongelmia on aina ollut ja tulee todennäköisesti aina olemaan kaikissa käyttöjärjestelmissä, hinnasta tai kehitysfilosofiasta riippumatta.

Minä olin vilpittömän otettu kun kokeilin liveltä 8.10-versiota ja se toimi todella sujuvasti ja hienosti suoraan levyltä. En asentanut koska olin laiska ja vanha toimii hyvin, mutta tuntui hienolta kun liveversio toimi niin mainiosti. Tätä uusinta en ole vielä testannut.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #26 : 27.04.09 - klo:21.26 »
Rivien välistä ymmärsin, ettet enää käytä 6.06:sta. Mikset? Ei parhaasta kannata luopua. Itsekin pidän 6.06:sta vallan hyvänä.
Työpöydän tuki loppuu kesällä ja palvelin version parin vuoden päästä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

pirttima

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #27 : 28.04.09 - klo:22.38 »
Kovin monen aikaisemman version paremmuudesta tai huonommuudesta ei itselläni ole kokemusta. Omasta mielestäni kyllä käyttämäni 8.04-8.10-9.04 ovat olleet edellistä parempia. Tosin oma Linux osaamisenikin on jossain määrin lisääntynyt tänä aikana nollasta hiukan plussan puolelle joten mielikuva distron kehittymisestä voi johtua tästäkin. Olen myös minä sitä mieltä että julkaisutahti on kiivas. 8.10 alkoi juuri olla säädetty kohdalleen ja mieleiseksi, kun se pitikin päivittää 9.04. Tiedän kyllä ettei olisi ollut pakko, mutta halusin mm. OO 3.0 itselleni.
Pidän kannatettavan ajatuksena ettei tälläistä versiojakoa olisi lainkaan vaan olisi vain yksi, jatkuvasti kehittyvä ja päivittyvä Ubuntu, jossa kukin halujensa mukaan voisi valita/säätää kuinka vakaan tai uuden version itselleen haluaa. Miksei samantien tätä säätöä varten voisi olla samanlaista liukupalkkia kuten esim äänenvoimakkuuden säädössä ja sitä voisi siirrellä edestakaisin vakaammaksi/uudemmaksi ja Ubuntu päivittäisi sitten itse itsensä tämän valinnan mukaiseksi?

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #28 : 29.04.09 - klo:13.02 »
Joskus jos taitotaso kasvaa niin kannattaa kokeilla versiottomia distroja, kuten Arch Linux. Aina sama versio käytännössä johon vain tulee päivitykset, ja tekijöiden toimesta otetaan vain välillä uusi levykuva joka laitetaan nettiin ja sen kautta voi asentaa. Toki sitäkin päivitetään, mutta ei tarvitse versioa vaihtaa. Oletetaan, että asensit jossain välissä sen, mukana vanha Firefox 2, vanha OO yms, sitten se unohtui pitkäksi aikaa. Tänään boottaatkin sen ja heität
Koodia: [Valitse]
(sudo) pacman -Syu jolloin pacman-pakettihallinta päivittää listat, ja asentaa uudet päivitykset. Tuloksena täysin tuore Firefox, OO, ydin ja kaikki muukin. Asetuksia hukkaamatta ;)
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

mikkokan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #29 : 29.04.09 - klo:14.44 »
Joskus jos taitotaso kasvaa niin kannattaa kokeilla versiottomia distroja, kuten Arch Linux. Aina sama versio käytännössä johon vain tulee päivitykset, ja tekijöiden toimesta otetaan vain välillä uusi levykuva joka laitetaan nettiin ja sen kautta voi asentaa. Toki sitäkin päivitetään, mutta ei tarvitse versioa vaihtaa. Oletetaan, että asensit jossain välissä sen, mukana vanha Firefox 2, vanha OO yms, sitten se unohtui pitkäksi aikaa. Tänään boottaatkin sen ja heität
Koodia: [Valitse]
(sudo) pacman -Syu jolloin pacman-pakettihallinta päivittää listat, ja asentaa uudet päivitykset. Tuloksena täysin tuore Firefox, OO, ydin ja kaikki muukin. Asetuksia hukkaamatta ;)
Tämän vuoksi tässä itsekin kaikissa koneissa Arch. Mutta tokihan pitää muistaa, ettei tämä ole aloittelijan distro, tosin wiki sivut ovat todella esimerkilliset!

Pari viikkoa sitten päivitty gnome versioon 2.26 versiosta 2.24. Tätä ihmettelin aikoinaan, että miksei Ubuntu voi esim. backportata LTS-versioihin uutta gnomea, niin sanottiin että se on mahdotonta, koska riippuvuuksia on liikaa. Archilla se tuli kuitenkin reilussa 5 minuutissa rutiinipäivitysten mukana.  :-\

Tämäkään viesti ei ole tarkoitettu loukkaukseksi, arvostan edelleen Ubuntua  ;)

oivajussi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #30 : 29.04.09 - klo:15.50 »
Olen 70-vuotias, erittäin huonosto englantia taitava ja tietotekniikan perustaidotkin ovat edelleen hakusessa. Tästä huolimatta olen käyttänyt Ubuntua jokapäiväisesti runsaan vuoden. XP on toki varalla mutta sitä en ole enää tarvinnut. Käytössä on kaksi pöytäkonetta, joista toinen on kasautettu omavalintaisista osista vuoden vaihteessa. Siinä toisella kiintolevyllä on XP ja toisella Ubuntu, nyt 9.04. Koneessa on Nvidia 9400 Gt näytönohjain. Toisessa, kuusi vuotta vanhassa pakettikoneessa (Ati Radeon 9200 näytönohjain) on 80 Gt:n kiintolevyllä "käyttövertailussa" kolme Linuxia, Mandriva, OpenSuse ja Kubuntu 9.04 (puhdas DVD asennus). Näistä minulle mieluisin on Mandriva. Kubuntu 9.04 vaikuttaa jotenkin keskentekoiselta ja OpenSusea en ilmeisesti ole harjoitellut tarpeeksi. Tarkoitus on pudottaa jokin jakelu pois ja ottaa toinen tilalle. Onko suosituksia? Pyydän huomioimaan taitoni, erityisesti huono englanti.

Hyötykoneessa oli Ubuntu 8.10 KDE 4.1 pöydällä. Se toimi hyvin. Kun tarjottiin päivitystä 9.04:een, hyväksyin sen ja muuten kaikki meni hyvin, mutta päivityksen aikana tuli kaksi valintakysymystä (toinen suomeksi ja toinen englanniksi), joista en ymmärtänyt mitään, joten tein valinnat summamutikassa. Ilmeisesti jotain meni pieleen, sillä esim. käynnistyslataimessa lukee edelleen 8.10 ja kernel versio 2.6.27-11. Muutakin käytön kankeutta KDE 4.2 työpöytä aiheutti, joten vaihdoin Gnomeen ja nyt kaikki toimii mielestäni taas hyvin (huolimatta tuosta Grubin merkinnästä). Lisäksi huomasin, että Gnome onkin vallan hyvä työpöytä;  siirsin paneelin alas ja korotin sitä sekä laitoin itse otetun kuvan taustakuvaksi. Lisäksi ohjeita on paljolti suomennettu, joka on minulle tärkeä asia. Seuraavaksi yritän asentaa tähän hyötykoneeseen Ubuntun rinnalle Mandrivan. Täytyy taas kysyä foorumeilta ohjeita.

Lopuksi haluaisin korostaa sitä, että ilman foorumeilta saamiani ohjeita ja tukea ei Linux harrastukseni olisi päässyt edes alkamaan.

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #31 : 29.04.09 - klo:20.13 »
Sitten vielä jakeluiden päivittämisestä uudelleen. Henkilökohtaisesti minulla se ei ole ikinä onnistunut, ei ikinä! Aina on pitänyt tehdä puhdas asennus. AIna puolen vuoden välein on järjestelmä rakennettava uudestaa, etenkin jos ei ole omaa /home osiota. Tämä on syy miksi itse vaihdoin distroon mikä on "rolling release". Muille asennan uusimman Ubuntun ja otan ohjelmalähteistä pois päivityskehoituksen.

Minulla taas on aina jakelupäivitys onnistunut ilman mainittavampaa säätämistä. Tämän pöytäkoneen olen itse rakentanut linux yhteensopivista komponenteista, mutta läppäri on hyllykamaa (Asus). Eihän tämä Ubuntu tietysti täydellinen ole, mutta omasta mielestäni hinta-laatu suhde on parhaasta päästä. Päivitystahti on minulle yhdentekevää, koska vakiokäytössä on aina LTS.  Läppärillä pyörii aina tuorein julkaisu.

Viime viikolla päivitin kokeiluosiolla 8.10 > 9.04, sekin meni heittämällä, bootti on nopeampi ja ff vaikutti myös nopeammalta, skypen kanssa piti äänijuttuja hieman säätää.

Linux user #424871

Mr.Ubuntu

  • Vieras
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #32 : 30.04.09 - klo:07.45 »
Ihme xxxx foorumi täynnä, ihme ulinaa. Nulikoita tai vanhempia ihmisiä valittamassa miksei tämä ole windows. Yhyy. Varmaa poistaa tunnukset täältä.


edit. noh noh tytöt ja pojat, tädit ja sedät...eipäs kiroilla -ilokaasu
« Viimeksi muokattu: 30.04.09 - klo:09.06 kirjoittanut Ilokaasu »

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #33 : 30.04.09 - klo:08.07 »
Ihme paskaa foorumi täynnä, ihme ulinaa. Nulikoita tai vanhempia ihmisiä valittamassa miksei tämä ole windows. Yhyy. Varmaa poistaa tunnukset täältä.



Noh, noh... Tässä on kuitenkin käyty ihan kelpo keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa keskustelualueella.

nebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #34 : 30.04.09 - klo:08.18 »
No mutta hei...
Katso kuka sen on kirjoittanut:

Mr.Ubuntu
Vieras

Kannattaako vaivaitua miettimään sen mielipidettä ? :/ :D

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #35 : 30.04.09 - klo:08.20 »
Ihme paskaa foorumi täynnä, ihme ulinaa. Nulikoita tai vanhempia ihmisiä valittamassa miksei tämä ole windows. Yhyy. Varmaa poistaa tunnukset täältä.
Mitähän palstaa sinä oikein olet lukenut. Täälä pyörii korkeintaan pari tuollaista hahmoa satoja joukossa.
Joku uusi "kaikki mulle heti"-sukupolven edustaja saattaa ensitöikseen vähän parkua, kun homma ei toimikaan joko omasta syystä(ohjeisden lukemattomuus) tai näytön  tunnistamattomuuden takia. suurin osa keskustelusta on asiallista ongelmien ratkontaa ynnä muuta aihepiiriin kuuluvaa.

Oma kommentiisi tuntuu minusta kyllä tuollaiselta itkulta, ja vielä vieraalla tunnuksella. Edes omaa nic:iä et käytä.
Kyllä se päivä tästä paranee, aurinkokin jo paistaa. Hymyä huuleen :D

T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 30.04.09 - klo:09.10 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

epa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #36 : 30.04.09 - klo:09.07 »
Olen 70-vuotias, erittäin huonosto englantia taitava ja tietotekniikan perustaidotkin ovat edelleen hakusessa. Tästä huolimatta olen käyttänyt Ubuntua jokapäiväisesti runsaan vuoden. XP on toki varalla mutta sitä en ole enää tarvinnut. Käytössä on kaksi pöytäkonetta, joista toinen on kasautettu omavalintaisista osista vuoden vaihteessa. Siinä toisella kiintolevyllä on XP ja toisella Ubuntu, nyt 9.04. Koneessa on Nvidia 9400 Gt näytönohjain. Toisessa, kuusi vuotta vanhassa pakettikoneessa (Ati Radeon 9200 näytönohjain) on 80 Gt:n kiintolevyllä "käyttövertailussa" kolme Linuxia, Mandriva, OpenSuse ja Kubuntu 9.04 (puhdas DVD asennus). Näistä minulle mieluisin on Mandriva. Kubuntu 9.04 vaikuttaa jotenkin keskentekoiselta ja OpenSusea en ilmeisesti ole harjoitellut tarpeeksi. Tarkoitus on pudottaa jokin jakelu pois ja ottaa toinen tilalle. Onko suosituksia? Pyydän huomioimaan taitoni, erityisesti huono englanti.

Itse olen kokeillut eri distroja [jakeluja] alkaen n. 10 vuotta sitten ja aktiivisesti siirryin käyttämään linuxia työpöydällä töissä 8 vuotta sitten ja kotona pari vuotta sitten. Aloitin aikoinaan Slackware:lla joka oli aika tuskaa, Redhat oli tuolloin jollainlailla käytettävissä perushommiin, mutta vasta 7 vuotta sitten SUSe oli mielestäni napakymppi jota käytin Ubuntun ilmestymiseen saakka. Ubuntu oli käytettävyydeltään tuolloisiin jakeluihin ylivoimainen ja useimmilta osin oli sillä tasolla tähän saakka. 7.04-version jälkeen Ubuntussa on alkanut ärsyttää tietynlainen keskeneräisyys joka julkaisussa joka taas korjaantuu päivityksillä vähän ennen seuraavaa julkaisua. Tämä johtuu varmasti siitä että alussa Ubuntussa käytettiin kokolailla suoraan Debianin paketteja ja myöhemmin jakelu alkoi eriytyä ja käyttää Debianin epävakaita versioita viritettyinä oikotienä uusiin ominaisuuksiin. Muistan vielä miten 5.04-versiossa pystyi asentamaan kde:n debianin pakettivarastoista ja kaikki toimi.

Käytettävyys on pysynyt kohtuullisen hyvällä tasolla, mutta KDE 4:n tulon ja päivittymisen edettyä on vaihto Gnomesta KDE-työpöytään alkanut tuntua houkuttelevalta sillä siinä on monia pikku juttuja jotka helpottavat työntekoa. Myönnän, että joitakin samanlaisia ominaisuuksia saa myös Gnomeen lisäpalikoilla, mutta kokemukseni esim. kansiolistauksen lisääminen palkkiin saa työpöydän hyytymään pirullisesti välillä minuutiksi kun tämän Plasman vastaava toimii sujuvasti.

Ubuntun KDE-versiota on vain alusta alkaen vaivannut harrastelijamainen purkkaliimausilme sekä toiminta vielä tässä 9.04-versiossakin eli työpöydässä törmää toimimattomiin ja hyytyviin ominaisuuksiin jotka kilpailevat jakelijat ovat korjanneet tukemalla paremmin KDE:n kehitystä ja hiomalla jakelua ennen julkaisua. Ubuntussa käytettävyyttä viilattiin Gnomessa pikku karkeilla paremmaksi alusta saakka ja se on ollut hyvä sillä se on pakottanut myös kilpailijat petraamaan kehitystään. Parasta laatua on mielestäni saanut aikaan Fedora ja erityisesti Mandriva, jonka 2009.1-versio jättää ubuntun ja erityisesti Kubuntun pölypilveen loppuun asti viilatulla ulkonäöllä ja helpolla käytettävyydellä. Ainoa asia missä Ubuntu vielä pistää nenäänsä veden pinnalle on mediatoiston koodekkien lisääminen kun taas Mandriva valittaa asiaa ja suosittelee niiden ostamista Fluendo:sta. Tuo ei ole hirveän kauheaa sillä eivät nuo koodekit maltaita maksa. Fedoraa en suosittele kuin työtä pelkäämättömälle harrastajalle, sillä konsolia joutuu käyttämään paljon järjestelmää viilatessa ja jokainen Fedoran versio on vain Redhatin kehitysversio.

Ubuntu suomen sivulla sanotaan "Ubuntu on helppokäyttöinen". Tuo on tällä hetkellä yliampuva lause sillä Ubuntu on helppokäyttöinen vain jos tietokoneen osat ovat täysin tuettuja. Näytönohjaimet ja näytöt aiheuttavat erityisesti harmaita hiuksia ja täällä ja netissä yleensä annetaan ratkaisuksi xrandr konsoliohjelma joka minun kokemuksillani on sieltä syvältä p-reiästä ja surkea paikkaus huonoon x:n konfigurointiin. Tämä on nykyään paljon paremmin hoidettu Mandriva:ssa ja OpenSuSe:ssa.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #37 : 30.04.09 - klo:09.08 »
Jos tulee tänne kiroilemaan ja mesooomaan niin en tiedä kumpi olisi parempi: Mesota vieras nimimerkillä vai rekisteröityä sisään ja mesota sillä. Molempi parempi. :P

ilu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 384
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #38 : 30.04.09 - klo:09.48 »
Höpö höpö ei tämä laatu ole mihinkään heikentynyt versio versiolta, mä aloitin 6.06 ja nyt testaillaan 9.04 niin kyllä asiat on mennyt todella paljon eteenpäin, 6.06 sehän on ihan kökkö tähän uuteen verrattuna.
Muutama pikku juttu kun olis toisin niin täydellinen olisi, eka juttu on sammuminen se ei edelleenkään toimi vanhemmilla biosilla varustetuissa koneissa kun 6.06 hoiti homman täydellisesti,toinen on tämä puolenvuoden välein tuleva uusi versio, oikeasti todella rasittavaa eikö todellakaan parannukset voi tulla normaalien päivitysten mukana?
Nyt vanha versio jämähtää kivikaudelle esim. Javan ja Open officen osalta, mutta taas jos päivität uusimpaan niin saattaa jokin ohjelma jäädä toimimattomaksi tai jumittaa todella pahasti, siis ainoa täysin toimiva ratkaisu on puhdas asennus puolenvuoden välein, hei miettikääs vähän aika typerää tavallisen käyttäjän kannalta, mua nyt ei haittaa kun on tälläinen vähän "nörtti" ;D

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Ubuntu laatu heikkenee versio versiolta...
« Vastaus #39 : 30.04.09 - klo:12.18 »
Höpö höpö ei tämä laatu ole mihinkään heikentynyt versio versiolta, mä aloitin 6.06 ja nyt testaillaan 9.04 niin kyllä asiat on mennyt todella paljon eteenpäin, 6.06 sehän on ihan kökkö tähän uuteen verrattuna.
Muutama pikku juttu kun olis toisin niin täydellinen olisi, eka juttu on sammuminen se ei edelleenkään toimi vanhemmilla biosilla varustetuissa koneissa kun 6.06 hoiti homman täydellisesti,toinen on tämä puolenvuoden välein tuleva uusi versio, oikeasti todella rasittavaa eikö todellakaan parannukset voi tulla normaalien päivitysten mukana?
Nyt vanha versio jämähtää kivikaudelle esim. Javan ja Open officen osalta, mutta taas jos päivität uusimpaan niin saattaa jokin ohjelma jäädä toimimattomaksi tai jumittaa todella pahasti, siis ainoa täysin toimiva ratkaisu on puhdas asennus puolenvuoden välein, hei miettikääs vähän aika typerää tavallisen käyttäjän kannalta, mua nyt ei haittaa kun on tälläinen vähän "nörtti" ;D

Osin Ilu voi yhtyä & osin sitten ei ollenkaan muitakin on mutta yksi suuri miinus version 8,10 & jälkeen 1 neljästä käytössä olevasta näytöstä tai näytönohjaimesta mm,  ei tunnistu  ja vaikka on kehoitettu opastamaan graafista kautta kysyjille ( vasta-alkajille).  Esim edellämainitussa asiassa se ei ole mahdollista & se on myöskin useimmissa tapauksissa mahdotonta komentorivin kautta, koska edelläoleva asia on annettu kernelin tehtäväksi mutta se ei pysty toteuttamaan tätä. Ja mitään helppoa graafista työkalua ei ole.

Tämä on näissä uusissa jakeluissa oikeastaan kaikkista pahin puute & samalla myös takapakki, suuriosa käytössäolevista laitteista kuitenkin on 3 - 6 vuotta vanhaa rautaa & ehkä kolmas tai neljäsosa vieläkin vanhempaa.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04