Kirjoittaja Aihe: Sivustojen toimivuus tummilla teemoilla  (Luettu 2243 kertaa)

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Sivustojen toimivuus tummilla teemoilla
« : 13.04.09 - klo:14.04 »
Tervehdys,

Onko kenelläkään ollut ongelmia joidenkin sivustojen kanssa, kun käytössä on tumma teema.
Yksi ratkaisu on tietenkin määritellä esim firefoxin .css tiedostoon miten toimia, mutta eikö olisi hienoa jos sivuston tekijät määrittelisivät
<body> tagiin valmiiksi taustavärin, jolloin ei tarvitsi turvautua itse määrittelemästä tyylitietoja...

Koodia: [Valitse]
<BODY style="background-color: #f5f5f5;">Tuon enempää muutosta se ei kait tarvii?

Itse aloitin tänään ristiretken ja lähetin eräälle sivuston ylläpitäjälle mailia, jossa ilmoitin asiasta.
Jos teitä harmittaa sama asia, niin ottakaa iloisesti yhteyttä sivuston ylläpitäjään jotta webbi olisi miellyttävämpi paikka seikkailla tummien teemojen kanssa.

Itse lähetin viestiä seuraavan sivuston ylläpitäjälle http://www.uruk.org/~erich/
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Sivustojen toimivuus tummilla teemoilla
« Vastaus #1 : 13.04.09 - klo:14.38 »
Itse lähetin viestiä seuraavan sivuston ylläpitäjälle http://www.uruk.org/~erich/

En ole ihan varma että ymmärrän mitä tarkoitat tummilla teemoilla ja mitä ongelmia siitä voisi seurata, mutta kun nyt vilkaisin tuota sivua ja vielä tarkemmin sen lähdekoodia niin siellähän ei ole mitään värejä määritelty mihinkään, eikä myöskään mitään tyylitiedostoja eikä muita, eli siis jos tuon sivun värit eivät miellytä niin ne värivalinnat on tehty siellä sinun selaimessasi, eli epäsopivat värit ovat siinä mielessä ihan kokonaan sinun omaa syytäsi.

Jos haluat että esimerkiksi oletuksena taustaväri on hieman tummempi niin sen saa esim. firefoxin asetuksista säädettyä, mikä tuntuu kyllä paljon paremmalta ratkaisulta kuin että kaikkiin maailman verkkosivuihin lisättäisiin jotain CSS-määrittelyjä.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Sivustojen toimivuus tummilla teemoilla
« Vastaus #2 : 13.04.09 - klo:14.46 »
Itse lähetin viestiä seuraavan sivuston ylläpitäjälle http://www.uruk.org/~erich/

En ole ihan varma että ymmärrän mitä tarkoitat tummilla teemoilla ja mitä ongelmia siitä voisi seurata, mutta kun nyt vilkaisin tuota sivua ja vielä tarkemmin sen lähdekoodia niin siellähän ei ole mitään värejä määritelty mihinkään, eikä myöskään mitään tyylitiedostoja eikä muita, eli siis jos tuon sivun värit eivät miellytä niin ne värivalinnat on tehty siellä sinun selaimessasi, eli epäsopivat värit ovat siinä mielessä ihan kokonaan sinun omaa syytäsi.

Niin, kuten aloitusviestissä mainitsin, kun ottaa tumman teeman käyttöön, näytetään sivut siinä määritellyissä väreissä...
Ongelmaa ei esiinny jos sivuston koodissa on määritelty se taustaväri, ohittaa omat määrittelyt.

« Viimeksi muokattu: 13.04.09 - klo:14.50 kirjoittanut gdm »
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Sivustojen toimivuus tummilla teemoilla
« Vastaus #3 : 13.04.09 - klo:15.08 »
Niin, kuten aloitusviestissä mainitsin, kun ottaa tumman teeman käyttöön, näytetään sivut siinä määritellyissä väreissä...

Itseasiassa et maininnut, eikä kyseistä ongelmaa näyttäisi olevan esim. minulla Gnome+Firefox-yhdistelmällä, eli olisiko ongelma sittenkin siellä selaimen asetuksissa? Firefoxissa ainakin saa säädettyä mitkä ovat taustan ja tekstin värit silloin kun niitä ei ole sivulla erikseen määritelty.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Sivustojen toimivuus tummilla teemoilla
« Vastaus #4 : 13.04.09 - klo:15.17 »
Niin, kuten aloitusviestissä mainitsin, kun ottaa tumman teeman käyttöön, näytetään sivut siinä määritellyissä väreissä...

Itseasiassa et maininnut,

Oho, en näköjään tarkasti maininnutkaan.

Lainaus käyttäjältä: Tommi S.
eikä kyseistä ongelmaa näyttäisi olevan esim. minulla Gnome+Firefox-yhdistelmällä, eli olisiko ongelma sittenkin siellä selaimen asetuksissa? Firefoxissa ainakin saa säädettyä mitkä ovat taustan ja tekstin värit silloin kun niitä ei ole sivulla erikseen määritelty.

Sama ongelma on FF:n kanssa, FF ottaa käyttöön ne muutokset jokaisella sivulla, jonka jälkeen seikkailu netissä on aika tuskaa.
Valitse käytettävät värit. En kai ole huomannut sivustokohtaisia määrityksiä siellä missään?

Ei minulla tässä asiassa sen kummempaa ongelmaa ole, osaan vaihtaa oletusvärit takaisin jolloin kaikki on hyvin, mutta mutta, jos haluaa käyttää tummia teemoja, niin silloin on tehtävä kaikenlaisia kikkoja saadakseen sivustot toimimaan oikein.

Tallensin tuon kyseisen sivuston lähdekoodin, muokkasin halutuksi, jolloin FF ja konqi näytti ne ilmaan mitään ongelmia.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Sivustojen toimivuus tummilla teemoilla
« Vastaus #5 : 13.04.09 - klo:15.23 »
Sama ongelma on FF:n kanssa, FF ottaa käyttöön ne muutokset jokaisella sivulla, jonka jälkeen seikkailu netissä on aika tuskaa.
Valitse käytettävät värit. En kai ole huomannut sivustokohtaisia määrityksiä siellä missään?

Minä kun menen Firefoxissa yläpalkista Muokkaa->Asetukset->Sisältö(välilehti)->Värit(nappula), niin sieltä saa säädettyä oletusvärit. Sieltä saa asetettua tekstin ja taustan ja linkkien värit. Sitten siellä on sellainen raksi-ruutuun-kohta kuin "Sivut voivat käyttää omia värejään oletusten sijaan", ja siihen kun laittaa raksin niin ne värimäärittelyt toimivat ainoastaan silloin kun sivuilla ei ole mitään värimäärittelyjä, eli kun nyt laitoin punaisen taustavärin niin esim. tämä foorumi ja muut sivut näkyvät edelleen normaalisti, mutta se sinun esimerkkisivusi tausta onkin nyt punainen.