Kirjoittaja Aihe: Alkukirjainten perusteella arvaileva bash-history? [RATKAISTU!]  (Luettu 1578 kertaa)

linuxoija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Ville Pöntinen kirjoitti aikoinaan:
Lainaus
Alkukirjainten perusteella arvaileva bash-history komentotulkkiin?

En tiedä mistä sormeni muistavat seuraavanlaisen toiminnon (jokin kauan sitten kokeilemani linux, DOS?), mutta saako sitä bash:iin tai johonkin muuhun tulkkiin vai olisiko se olemassa jossain?

Eli kyse on historyn käyttämisestä arvaten. Jos vaikka kirjoitan päätteeseen "su" ja painan nuolta ylös, ehdottaa bash viimeksi kirjoittamaani käskyä. Haluaisin sen ehdottavan edellistä su-alkuista komentoani ja toisella painalluksella sitä edellistä jne.

Vanha aloitusviesti, mutta tuli ajankohtaiseksi minulla. Kyllä tämmöinen aloittajan kuvaama toiminto on linuxissa mahdollinen. Minulla oli se käytössä Debianissa. Siirryin juuri Ubuntuun, mutta samalla .bashrc -tiedostolla en saa tuota toimimaan. Osaisiko joku avittaa, puuttuuko minulta ehkä joku paketti tms?

Tässä on olennaisia .bashrc -rivejä liittyen tuohon toiminnallisuuteen:

Koodia:

Koodia: [Valitse]
#
# History boost up:
#
shopt -s histappend
PROMPT_COMMAND='history -a'
source /etc/bash_completion

Miten siis onnistuisi?
 :-\
« Viimeksi muokattu: 09.04.09 - klo:09.39 kirjoittanut linuxoija »

olga

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • Hurmetta ja lurexia
    • Profiili
Ajaako näppäinyhdistelmä ctrl-r saman asian?

linuxoija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Ei se ihan sama valitettavasti ole :)  Parempi käyttöliittymä tuossa käyttämässäni jutussa ja olen tottunut siihen :)

Mutta jipii! Nyt löytyi - minulta puuttui määrittely nuolinäppäimille. Se tuli seuraavalla tavalla:

~/.inputrc
Koodia: [Valitse]
"\e[A": history-search-backward
"\e[B": history-search-forward
"\M-s": menu-complete
« Viimeksi muokattu: 09.04.09 - klo:09.39 kirjoittanut linuxoija »