Kirjoittaja Aihe: Ylläpitäjän IT - stressi  (Luettu 11697 kertaa)

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #20 : 11.04.09 - klo:01.20 »
Pidin joskus PC-alkuaikoina 80-luvun lopulla yllä myös silloisen Suomen Pankin paikalliskonttorin koneita. Konttoritätien koneet olivat kovassa käytössä ja niitä piti myös aika ajoin korjailla. Sainpa sitten työmäärayksen toimittaa sinne uusinta uutta AT-teknologiaa(i286) edustavan myllyn. Oletin ilman muuta, että se menee sille tägille, jolla näppis kului puhki vuodessa, mutta ei se vietiinkin konttorinjohtajan pöydälle, joka ei osannut edes käyttää masiinaa. Vuoden päästä kun tehtiin määräaikainen järjestelmähuolto siinä konessa ei ollut yhtäkään käyttäjän tekemää tiedostoa. Ja ne tädit tekivät edellen töitä 8086-koneilla  >:( ???

Kuulostaako tutulta ilmiöltä: Talon paras kone seisoo tyhjän panttina pomon pöydällä ;D

T:Jallu59

No nykyään sentään koneet ostetaan tarpeen mukaan ja tiukalla budjetilla.
Tästä pääseekin aasinsiltaa siihen kuinka myös kolleegat voivat aiheuttaa stressiä:

Eräässä firmassa työskennellessäni Isolle pomolle oli hankittu kotiin kone, jolla ei ollut tarkoitus tehdä oikeastaan muuta kuin lukea sähköpostia.
Hankin halvimman mahdollisen työaseman (kannettavaa ei tarvinnut).
Kone kesti käytössä neljä vuotta, jonka jälkeen poweri pimahti.

Poweria ei kannattanut uusia, mutta hankintahinta oli niin halpa että neljälle vuodelle ei paljon kulua tullut.

Vikaa tutkittaessa kuitenkin aloitteleva it - apulainen ilmoitti suureen ääneen "tässä on kyllä aika vähän muistia".
Iso pomo katsoi minua kuin olisin tahallani hankkinut hänelle "huonon" koneen.
Jouduin keksimään tekosyyn jolla pääsin puhumaan kahden kesken ja selitin että käyttötarkoitukseen vähempikin olisi riittänyt ja koneen valintaan vaikutti yksinomaan edullisuus.
Tämä tyydyttikin isoa pomoa, jonka jälkeen sen suureempia tekosyitä keksimättä otin juniori-nörtin kanssa pikapalaverin...

Mukavasti "asiantuntevat" lausahdukset jäivät vähemmälle sen jälkeen.

Vielä "hauskempi" harmi ovat tietenkin sitten ns. Wannabe adminit jotka tulevat esittämään arvostelevia kommentteja tyyliin "miksei työasemiin ole esiasennettu Opera-selainta" tai "tästäkin olsi kyllä macilla päässyt" jne...
.
T.
Tunkkaamo

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #21 : 11.04.09 - klo:02.19 »
Vielä "hauskempi" harmi ovat tietenkin sitten ns. Wannabe adminit jotka tulevat esittämään arvostelevia kommentteja tyyliin "miksei työasemiin ole esiasennettu Opera-selainta" tai "tästäkin olsi kyllä macilla päässyt" jne...

Itse ilmeisesti kuulun näihin, kun yritän meilläkin saada Linuxia työpöydillekin pelkkien palvelinten sijaan. Samoin ohjelmistoissa voisi mielestäni suosia enemmän ilmaisia vaihtoehtoja ja olen näistä asioista ylemmille tahoille maininnutkin. Toki tuossakin riippuu paljon siitä, voiko heittojaan perustella vai huudetaanko vain sitä kovempaa, mitä enemmän on mutua.

brojericho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
  • oikeesti?
    • Profiili
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #22 : 15.04.09 - klo:13.11 »
Minulle syntyi stressi kun olin puhunut kyseisessä koulussa harjoittelijana mahdollisesta aikuisten opettamisesta (josta pidän kyllä), ainakin kun saa kiitokset aina palkaksi.

Stressiä on myös se, että vaikka yrittäisi kuinka saada oikeasti hyviä ideoita läpi, mutta porukka ei ole siihen valmis. Muutos on niin pelottava. Oli se sitten kuinka pieni tahansa. Siksi minua hieman huvittaa etukäteen se miten tekemäni Linux-luokan käy kun opettaja ei ole millään tavalla tietoinen koko käyttöjärjestelmästä. Ehkä en ole täällä enää silloin kun hän ymmärtää, että tässä pitäisi saada jotain opastusta. Ehdotin verkkoympäristöä tiedostojen käsittelyyn opettajan ja oppilaiden välillä, mutta ei niin ei.

Stressiä minulle tuo myös se, että joudun opettamaan eräällä OPO-tunnilla 9-luokkalaisia tietoturvasta. Olen päättänyt valita suht raflaavan tyylin, sillä puhuessani heille Linuxista, n. 2-3 oppilasta kuunteli. Toisaalta: mitäs menin lupautumaan (?)...

Minua ei stressaa auttaminen, mutta kun säädin Linuxia neuvotteluhuoneessa ja laitoin punaisen valon palamaan(varattu) ja otin puhelun eräälle Linux-gurulle niin opettaja ryntää sisään kahden opiskelijan kanssa ja alkaa tehdä koetta joka perustuu sanelun mukaiseen kirjoittamiseen.

Yritin kuulla mitä jargonia puhelimesta kuuluu, mutta kovempana kuului vain "Jag ska....svenskasvenska...diipadaa"

Homma tyrehtyi täysin silläkin hetkellä. Keskeytykset häiritsevät eniten... Tai se kun olen opettajien työhuoneen koneessa Järjestelmänvalvojan tunnuksilla(joita opettajat eivät saa tietää tai käyttää) ja joku "repii hihasta väkisin oman ongelmansa pariin..." En voi edes logata ulos jos jokin prosessi on kesken koneella...

Tiedän, että tämä ei ollut niin hauska juttu vaan ihan autenttista stressimatskua. ;)

Järjestelmätukihenkilöopiskelija
Omaehtoinen Linux-"opiskelija"

- Peace & *Nix - brojericho -

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #23 : 15.04.09 - klo:13.26 »
Minua ei stressaa auttaminen, mutta kun säädin Linuxia neuvotteluhuoneessa ja laitoin punaisen valon palamaan(varattu) ja otin puhelun eräälle Linux-gurulle niin opettaja ryntää sisään kahden opiskelijan kanssa ja alkaa tehdä koetta joka perustuu sanelun mukaiseen kirjoittamiseen.

Yritin kuulla mitä jargonia puhelimesta kuuluu, mutta kovempana kuului vain "Jag ska....svenskasvenska...diipadaa"

Homma tyrehtyi täysin silläkin hetkellä. Keskeytykset häiritsevät eniten... Tai se kun olen opettajien työhuoneen koneessa Järjestelmänvalvojan tunnuksilla(joita opettajat eivät saa tietää tai käyttää) ja joku "repii hihasta väkisin oman ongelmansa pariin..." En voi edes logata ulos jos jokin prosessi on kesken koneella...

Tiedän, että tämä ei ollut niin hauska juttu vaan ihan autenttista stressimatskua. ;)


Minä hiiltyisin.

AkuKalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 211
    • Profiili
    • ict manuaali
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #24 : 15.04.09 - klo:13.48 »
Vielä "hauskempi" harmi ovat tietenkin sitten ns. Wannabe adminit jotka tulevat esittämään arvostelevia kommentteja tyyliin "miksei työasemiin ole esiasennettu Opera-selainta" tai "tästäkin olsi kyllä macilla päässyt" jne...

Itse ilmeisesti kuulun näihin, kun yritän meilläkin saada Linuxia työpöydillekin pelkkien palvelinten sijaan. Samoin ohjelmistoissa voisi mielestäni suosia enemmän ilmaisia vaihtoehtoja ja olen näistä asioista ylemmille tahoille maininnutkin. Toki tuossakin riippuu paljon siitä, voiko heittojaan perustella vai huudetaanko vain sitä kovempaa, mitä enemmän on mutua.

Eniten näissä sapettaa se että yleensä perustelu on tasoa "tuplaklikkasin sitä kotikoneellani ja se toimi" (en tarkoita että sinä olisit tätä tasoa). Selitäppä sitten tälläiselle kaverille mitä se tarkoittaa jos homma pitäisi tehdä 1000 työasemalle, ja kuinka tärkeää roolia näissä tilanteissa näyttelee esimerkiksi ohjelmistovakiointi. Harvaa adminia kiinnostaa tuplata työtään sen takia että yksi työntekijä on valveutunut ja lopuille joutuu selittelemään mitä tämä tarkoittaa.

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #25 : 16.04.09 - klo:10.10 »
Vielä "hauskempi" harmi ovat tietenkin sitten ns. Wannabe adminit jotka tulevat esittämään arvostelevia kommentteja tyyliin "miksei työasemiin ole esiasennettu Opera-selainta" tai "tästäkin olsi kyllä macilla päässyt" jne...

Itse ilmeisesti kuulun näihin, kun yritän meilläkin saada Linuxia työpöydillekin pelkkien palvelinten sijaan. Samoin ohjelmistoissa voisi mielestäni suosia enemmän ilmaisia vaihtoehtoja ja olen näistä asioista ylemmille tahoille maininnutkin. Toki tuossakin riippuu paljon siitä, voiko heittojaan perustella vai huudetaanko vain sitä kovempaa, mitä enemmän on mutua.

Eniten näissä sapettaa se että yleensä perustelu on tasoa "tuplaklikkasin sitä kotikoneellani ja se toimi" (en tarkoita että sinä olisit tätä tasoa). Selitäppä sitten tälläiselle kaverille mitä se tarkoittaa jos homma pitäisi tehdä 1000 työasemalle, ja kuinka tärkeää roolia näissä tilanteissa näyttelee esimerkiksi ohjelmistovakiointi. Harvaa adminia kiinnostaa tuplata työtään sen takia että yksi työntekijä on valveutunut ja lopuille joutuu selittelemään mitä tämä tarkoittaa.

Juuri nuo "power userit" mitkä hallitsee oman kotikoneensa hyvin, on kaikkein v-mäisimpiä....
Päästä sellainen irti yritysverkkoon niin kohta on systeemit sekaisin!
T.
Tunkkaamo

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #26 : 16.04.09 - klo:10.49 »
Aamulla iskettiin 400 sivun manuaali käteen ja iltapäivällä tulee asentaja laittamaan softan. Voi tulla henkevät keskustelut ohjelman toiminnasta ja ominaisuuksista.

brojericho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
  • oikeesti?
    • Profiili
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #27 : 18.04.09 - klo:20.06 »
Aamulla iskettiin 400 sivun manuaali käteen ja iltapäivällä tulee asentaja laittamaan softan. Voi tulla henkevät keskustelut ohjelman toiminnasta ja ominaisuuksista.
 
*Nixin opas? Millä kielelllä joudut lukemaan ja onko ko. kieli iisiä? Käsitin et se manuaali lyötiin sun käteen? Onko se ees hyvin kirjoitettu?  ;) Vai sellainen statistinen kuvaus ohjelmiston kuvauksesta?
Järjestelmätukihenkilöopiskelija
Omaehtoinen Linux-"opiskelija"

- Peace & *Nix - brojericho -

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #28 : 18.04.09 - klo:23.08 »
Aamulla iskettiin 400 sivun manuaali käteen ja iltapäivällä tulee asentaja laittamaan softan. Voi tulla henkevät keskustelut ohjelman toiminnasta ja ominaisuuksista.
 
*Nixin opas? Millä kielelllä joudut lukemaan ja onko ko. kieli iisiä? Käsitin et se manuaali lyötiin sun käteen? Onko se ees hyvin kirjoitettu?  ;) Vai sellainen statistinen kuvaus ohjelmiston kuvauksesta?

Ihan oli englanninkielinen PDF-tiedosto, geneerinen selostus ohjelman ominaisuuksista. Mut luettu on ja ehkä jopa jotain ymmärrettykin.

Ohjelmistovakioinneista tuli mieleen, että maksaisin jonkin verran, jos kaikki IE-only -yritysratkaisut sais hävitettyä maailmasta :D

AkuKalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 211
    • Profiili
    • ict manuaali
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #29 : 18.04.09 - klo:23.13 »
Aamulla iskettiin 400 sivun manuaali käteen ja iltapäivällä tulee asentaja laittamaan softan. Voi tulla henkevät keskustelut ohjelman toiminnasta ja ominaisuuksista.
 
*Nixin opas? Millä kielelllä joudut lukemaan ja onko ko. kieli iisiä? Käsitin et se manuaali lyötiin sun käteen? Onko se ees hyvin kirjoitettu?  ;) Vai sellainen statistinen kuvaus ohjelmiston kuvauksesta?

Ihan oli englanninkielinen PDF-tiedosto, geneerinen selostus ohjelman ominaisuuksista. Mut luettu on ja ehkä jopa jotain ymmärrettykin.

Ohjelmistovakioinneista tuli mieleen, että maksaisin jonkin verran, jos kaikki IE-only -yritysratkaisut sais hävitettyä maailmasta :D

Onnistuu. Järjestä ad:hen vakiona firefoxia varten yhtä laajat gpo:t kuin ie:lle niin olen heti mukana. Niin ja päivitys wsussulla kiitos... Ite lähtisin liikkeelle koko käyttis vaihtoon kuin näitä purkka patentti pala kerrallaan ratkaisuja
« Viimeksi muokattu: 18.04.09 - klo:23.16 kirjoittanut AkuKalle »

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #30 : 19.04.09 - klo:10.35 »

Homma tyrehtyi täysin silläkin hetkellä. Keskeytykset häiritsevät eniten... Tai se kun olen opettajien työhuoneen koneessa Järjestelmänvalvojan tunnuksilla(joita opettajat eivät saa tietää tai käyttää) ja joku "repii hihasta väkisin oman ongelmansa pariin..." En voi edes logata ulos jos jokin prosessi on kesken koneella...

Tiedän, että tämä ei ollut niin hauska juttu vaan ihan autenttista stressimatskua. ;)



Itse pyrin em. syystä olemaan mahdollisimman vähän fyysisesti paikalla, jotta taviskäyttäjät joutuvat ensin edes vähän miettimään ennenkuin ottavat jonkin itsestäänselvyyden takia yhteyttä....

Naamatusten kommnikoin itse asiassa mieluummin vain "isojen pomojen" kanssa ja raportoin heille suoraan onnistumiset, epäonnistumiset, projektien statukset jne...
Näin heille sentään syntyy oikea kuva hommista: Muutoin he olisivat varmaan siinä käsityksessä että kaikki on vinksallaan, kun osaamattomat taviskäyttät koko ajan vinkuvat "mikään ei toimi" (lue: "kukaan ei osaa käyttää omia työkalujaan") jankutustaan.

Tässähän sitä taas avautumista  ;D
T.
Tunkkaamo

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #31 : 19.04.09 - klo:16.11 »
Itse pyrin em. syystä olemaan mahdollisimman vähän fyysisesti paikalla, jotta taviskäyttäjät joutuvat ensin edes vähän miettimään ennenkuin ottavat jonkin itsestäänselvyyden takia yhteyttä....
Mikäs siinä, jos toimenkuvaasi kuuluu olla suunnittelija tai huoltomies eikä käyttöneuvoja. Jos käyttäjä tulee kesken töidensä kysymään jotain, kysymyksessä on jokin sellainen asia, joka estää tai hidastaa hänen työtään eikä ole hänelle itsestään selvä. Neuvojan asia on poistaa käytön esteitä, johtuvatpa ne sitten ohjelmien ja laitteiden huonosta suunnittelusta, vajavaisesta opastuksesta tai (mitä ei sanota ääneen) käyttäjän rajoittuneesta oppimiskyvystä.

Ei ole urakehityksen kannalta eduksi suhtautua alentuvasti niihin ihmisiin, joiden työn edistämisestä itse nauttii palkkaa. Tietokoneet ja -verkot ovat työpaikoilla sitä varten, että ne tavikset (?) saavat tehdä niillä oikeita töitä, eivät suojatyöllistettyjen mörököllinörttien hupina.

Jos työntekijöiden IT-taidot eivät riitä työvälineiden käyttöön, on työnantajan asia huolehtia koulutuksesta. Kun kerran pidät pomojen kanssa palavereja, vie viestiä sinne päin, jos puutteita huomaat.

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #32 : 19.04.09 - klo:23.33 »
Itse pyrin em. syystä olemaan mahdollisimman vähän fyysisesti paikalla, jotta taviskäyttäjät joutuvat ensin edes vähän miettimään ennenkuin ottavat jonkin itsestäänselvyyden takia yhteyttä....
Mikäs siinä, jos toimenkuvaasi kuuluu olla suunnittelija tai huoltomies eikä käyttöneuvoja. Jos käyttäjä tulee kesken töidensä kysymään jotain, kysymyksessä on jokin sellainen asia, joka estää tai hidastaa hänen työtään eikä ole hänelle itsestään selvä. Neuvojan asia on poistaa käytön esteitä, johtuvatpa ne sitten ohjelmien ja laitteiden huonosta suunnittelusta, vajavaisesta opastuksesta tai (mitä ei sanota ääneen) käyttäjän rajoittuneesta oppimiskyvystä.

Ei ole urakehityksen kannalta eduksi suhtautua alentuvasti niihin ihmisiin, joiden työn edistämisestä itse nauttii palkkaa. Tietokoneet ja -verkot ovat työpaikoilla sitä varten, että ne tavikset (?) saavat tehdä niillä oikeita töitä, eivät suojatyöllistettyjen mörököllinörttien hupina.

Jos työntekijöiden IT-taidot eivät riitä työvälineiden käyttöön, on työnantajan asia huolehtia koulutuksesta. Kun kerran pidät pomojen kanssa palavereja, vie viestiä sinne päin, jos puutteita huomaat.

Kyllä aika hyvin saavat koulutusta nykyään; Kuinka hyvin se menee perille on toinen asia.
Juu, en tosiaan ole käyttöneuvonnassa: Siellä olisi vähän vaikea karkuun päästäkin :)

Olen kyllä huomannut sellaisen asian että jos käyttöneuvonta / tuki / kuka vaan it-taitoinen on lähellä niin mieluummin mennään piinaamaan sitä kuin ratkaistaisiin asia itse esimerkiksi opettelemalla käyttämään tarvittavia työkaluja....

Pieni suodatus on aina paikallaan.

Sitten taas jos taviskäyttäjille jostain syystä annetaan vähänkin admin - oikeuksia niiin niitä ollaan heti käyttämässä väärin:
Oli sellainen tapaus että eräälle oli pakko antaa admin oikudet koska eräs erikoissofta ei vistassa ilman niitä kertakaikkiaan pelannut, niin eikös sinne oltu heti menty laittamaan bittorrenttia!

Uh, Uh, harmaata hiusta pukkaa  :-[
« Viimeksi muokattu: 19.04.09 - klo:23.38 kirjoittanut Tunkkaamo »
T.
Tunkkaamo

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #33 : 19.04.09 - klo:23.35 »
Kyllä aika hyvin saavat koulutusta nykyään; Kuinka hyvin se menee perille on toinen asia.
Juu, en tosiaan ole käyttöneuvonnassa: Siellä olisi vähän vaikea karkuun päästäkin :)

Olen kyllä huomannut sellaisen asian että jos käyttöneuvonta / tuki / kuka vaan it-taitoinen on lähellä niin mieluummin mennään piinaamaan sitä kuin ratkaistaisiin asia itse esimerkiksi opettelemalla käyttämään tarvittavia työkaluja....

Pieni suodatus on aina paikallaan.

Sitten taas jos taviskäyttäjille jostain syystä annetaan vähänkin admin - oikeuksia niiin niitä ollaan heti käyttämässä väärin:
Oli sellainen tapaus että eräälle oli pakko antaa admin oikudet koska eräs erikoissofta ei vistassa ilman niitä kertakaikkiaan pelannut, niin eikös sinne oltu heti menty laittamaan bittorrenttia!

Uh, Uh, harmaata hiusta pukkaa  :-[


Windows-koneissa oma ongelmansa on vielä ne miljoonat softat, jotka toimii oikein vain admin-oikeuksilla. Niiden kanssa on revitty hius jos toinenkin.

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #34 : 20.04.09 - klo:07.50 »
Kyllä aika hyvin saavat koulutusta nykyään; Kuinka hyvin se menee perille on toinen asia.
Jos koulutus ei mene perille, sitä ei ole joko mukautettu koulutettavien tasolle (suom: menee yli hilseen tai ei opeta mitään uutta) tai sitten ei ole aikaa sulatella asioita työssä. Koulutukseen panostaminen menee hukkaan, jos koulutusjaksot ovat työstä irrallisia touhutuokioita, joiden merkitystä koulutettava ei itse oivalla. Toki työntekijälläkin on vastuu taitojensa päivittämisestä; jos itse ei sitä älyä, on esimiehen muistutettava siitä riittävän selvästi.

Koulutuksen pitää olla jatkuvaa ja suunnitelmallista, sopivasti annosteltua ja arkiseen työhön nivottua. Sen takia saatavilla on oltava käyttötukihenkilö tai kokeneempi vertainen. Vertaistuessa on vain se riski, että yksi itseoppinut tuhokäyttäjä levittää neroutensa hedelmät yhteiseksi vakiokäytännöksi.

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #35 : 20.04.09 - klo:09.34 »
Oli sellainen tapaus että eräälle oli pakko antaa admin oikudet koska eräs erikoissofta ei vistassa ilman niitä kertakaikkiaan pelannut, niin eikös sinne oltu heti menty laittamaan bittorrenttia!
Siinähän se painajainen on: osaamista ilman ymmärrystä.

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
« Vastaus #36 : 20.04.09 - klo:14.10 »
"Vertaistuessa on vain se riski, että yksi itseoppinut tuhokäyttäjä levittää neroutensa hedelmät yhteiseksi vakiokäytännöksi."

"tehokäyttäjä" = TUHOKÄYTTÄJÄ  :P
T.
Tunkkaamo