Kirjoittaja Aihe: Vanhan koneen suorituskyky  (Luettu 1955 kertaa)

Lamma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vanhan koneen suorituskyky
« : 04.04.09 - klo:17.53 »
Kaipaisin ajatuksia, vinkkejä, mitä minun kannattaisi tehdä koneelle, jonka emolevy on EPoX 8K9Ai. Prossu on AMD Athlon 2200++, muistia 512Mt ja näyttiksenä Radeon 9200SE. Kone oli käyttämättömänä kolmisen vuotta, joten tipuin kärryiltä, että mihin tuosta raudasta enää on. Joku voisi kutsua ser-romuksi, mutta on tuosta vielä johonkin - sen tiedän :-)

Asentelin tuohon nyt uuden Ubuntun ja toimii oikein hyvin. Ainoa ongelma oli, etten saanut M-Audion Audiophile-äänikorttia (PCI) toimimaan, mutta eiköhän se selviä. Muinaisessa Ubuntu-asennuksessa se toimi, kun sitä kokeilin ennen asennusta. Tarkoitus olisi käyttää konetta palvelimena (web-testialusta & backupit yms.) ja musiikkisoittimena, johon se riittää mainiosti. Syy koneen käyttämättömyyteen oli näytön puuttuminen ja nyt sain sen käyntiin kun hankin TV:n. Työpöytä toimii kelvollisesti 1920x1080 resoluutiolla, joten homma sitä myöten ok.

Ongelma: Kun kone kerran on kiinni hyvässä näytössä, niin seuraavaksi tietysti sitten mielenkiinto kohdistuu videoihin ;-) Niitä kone ei jaksa pyörittää. Itseasiassa edes noin 720p tarkkuutta vastaavalla näytön resolla (en muista tarkkoja numeroita) kone ei pysty flash-videota koko näytöllä sulavasti toistamaan. Joskus muinoin koneella on jopa kai jopa pelattu 1280x1024 resolla, joten nykyisten flash-videoiden toistaminen full screenilla on ilmeisesti todella raskasta (prossulle vai näyttikselle, pitääpä tutkailla kohta). Kokeilin Nelosen netti-tv:tä/youtubea ja vielä pikku boksissa video toistuu pahemmin nykimättä. Saman ongelma oli myös Windowsissa, joten eiköhän tuo ole puhtaasti raudasta kiinni.

Kysymys: Auttaako tuossa muu kuin uuden koneen osto? Vai toisiko esim. muistikampa & ATI:n HD 2000/3000 -sarjan AGP-näyttis riittävän teholisän? Uutta konetta en ala ostamaan, mutta onko tuo pikku päivitys turhaa rahan menoa? Muut tarpeet täyttyvät tällä kokoonpanollakin, joten päivityksen pitäisi tuoda riittävästi potkua jotta nettiselailu onnistuisi flasheja myöten. Osaisiko joku arvioida?
Linux-miehen sielu elämää 3.3.-07 #ubuntu.fi@Ircnet
20:35 < pucce> mutta oikeestaan mukava että on jotain rikki. mulla on jonkunlainen pakkomielle aina säätää kaikkea ja täysin toimivaa käyttistä on tosi tylsä käyttää :)

Juh0`

  • Vieras
Vs: Vanhan koneen suorituskyky
« Vastaus #1 : 04.04.09 - klo:17.59 »
Jos haluat vielä säilyttää tuon vanhan rouskun niin yksi keino että katot paljonkon tuohon saa laitettua muistia, eli muistit täyteen. Näyttis taitaa olla 128MB ja onko ajrurit asennettu? M-audion voit saada ajureilla kuntoon.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Vanhan koneen suorituskyky
« Vastaus #2 : 05.04.09 - klo:09.08 »
Itse olen katsellut vastaavan tehoisella(parempi prossu, huonompi näytönohjain) pöytäkoneellani 720p videoita sujuvasti 1280x1024 monitorista. Tuo monitorisi HD tarkkuus linenn se ahdistava tekijä, kun prosessoitavia pikseleitä on lähes tuplaten.

Jos koneesi swappaa videoita katsellessa, silloin lisämuisti saattaa auttaa, muuten töytyy hakea lisää vääntöä paremmasta näytönohjaimesta ja/tai prosessori/emolevy-yhdistelmästä.

Yleisesti ottaen lisämuisti ei olisi pahitteksi, jos koneelle halutaan pitkää ikää ja se kannattaa ostaa nyt, kun ddr-muistiti ovat vielä siedettävissä hinnoissa. Yleisohje on että jos lompakko kestää, niin kalusta emolevy maksimimääräänsä, Gigatavulla pärjää kuitenkin jo pitkälle, ellei ala harrastamaan rankkaa kuvankäsittelyä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Lamma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Vanhan koneen suorituskyky
« Vastaus #3 : 07.04.09 - klo:00.42 »
Itse olen katsellut vastaavan tehoisella(parempi prossu, huonompi näytönohjain) pöytäkoneellani 720p videoita sujuvasti 1280x1024 monitorista. Tuo monitorisi HD tarkkuus linenn se ahdistava tekijä, kun prosessoitavia pikseleitä on lähes tuplaten.
Nyt kun testasi, niin mpeg4-video (720p) toistuu ihan sulavasti suurimmaksi osaksi. Ihan kaikkein näyttävimmissä leffa-efekteissä ei joku pysynyt mukana, ja eläväkuva muuttui hetkeksi diaesitykseksi (kun liian iso osa pikseleistä näytöllä vaihtui tms). Ongelma siis vain flashit, jotka ilmeisesti syövät kaiken prosessoritehon (jo surkealla kuvan laadulla). Vanhaa konetta käyttäessä sitä taas muistaa, minkälainen tehosyöppö flash-player on.

Kiitti vastauksista.. Ehkä koitan jostain saada tuohon käytetyn näyttiksen ja ostan ne muistit ainakin :)
Linux-miehen sielu elämää 3.3.-07 #ubuntu.fi@Ircnet
20:35 < pucce> mutta oikeestaan mukava että on jotain rikki. mulla on jonkunlainen pakkomielle aina säätää kaikkea ja täysin toimivaa käyttistä on tosi tylsä käyttää :)

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Vanhan koneen suorituskyky
« Vastaus #4 : 07.04.09 - klo:07.58 »
Olihan varmasti Flash 10 asennettuna? Ja kokeile huviksesi myös Operalla, ainakin jos on kyse jostai YT-videoista. Itselläni pyöri vanhassa koneessa paljon paremmin Operalla. Nimenomaan prossukuorma oli helpompi.