Kirjoittaja Aihe: Verkkoyhteyksien hallinta - puuttuvia valikoita 8.10 ?  (Luettu 2586 kertaa)

Hanttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Onkohan omaa osaamattomuutta, kun en löydä ohjeiden mukaisesti Verkkoasetukset -kohtaa lainkaan Ubuntu 8.10. Siis tämän ohjeen mukaan pitäisi löytyä: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/J%C3%A4rjestelm%C3%A4n_asetukset#Verkko näin: Järjestelmä -> Ylläpito -> Verkkoasetukset.

En löydä Ylläpidosta kuin kohdan Verkkotyökalut. Asetukset -kohdasta taas löytyy Network Configuration.

ONGELMA siis on, että en pysty muokkaamaan yhteyksiä. Kotona löytää wlanin, mutta kännyn kautta en saa enää yhteyttä tai suoraan ADSL-modeemista kaapelilla.

Aiemmin paneelissa oli sellainen vihreä kuuluvuus -palkki, mistä näpäyttämällä pääsi hallitsemaan langattomia ja muita yhteyksiä, mutta se on hävinnyt jonnekin.

Mikä avuksi? Olenko vahingossa poistanut jonkin ohjelman vai onko jakelussa vikaa, kun valikoita uupuu?

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Verkkoyhteyksien hallinta - puuttuvia valikoita 8.10 ?
« Vastaus #1 : 02.04.09 - klo:11.39 »
lisää paneeliin verkon seuranta sovelma
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Hanttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Verkkoyhteyksien hallinta - puuttuvia valikoita 8.10 ?
« Vastaus #2 : 02.04.09 - klo:20.23 »
Olen kyllä lisännyt Verkon seuranta sovelman, mutta ei sieltä pysty yhteyksiä käyttämään. Pystyy kyllä katsomaan signaalin voimakkuutta. Sovelmahan on nimenomaan Net Status.

Tarkoitan, että aikaisemmin sovelma oli erinäköinen vihreä palkki, missä oli päällekkäin eri pituisia (levyisiä) vihreitä palkkeja.

Ja kaveri asensi siis tuon 8.10 (i 386.iso) jakelun, jolloin se yhteyksien hallinta oli alussa valmiina. Sitä en tiedä oliko Verkkoasetukset koskaan siellä missä se pitäisi olla.

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Verkkoyhteyksien hallinta - puuttuvia valikoita 8.10 ?
« Vastaus #3 : 02.04.09 - klo:21.06 »
En tiedä auttaako tämä, mutta minulla wlanin voimakkuuden näyttää tuollainen sininen palkisto josta pääsee myös muokaamaan asetuksia. Tämä sinisen palkiston tuottaa paneeliin NetworkManager-sovelma joka näkyy järjestelmän valvonnassa nimellä nm-applet.

Minulla on asennettuna Network managerista paketit network-manager-gnome, network-manager, libnm-util0 ja  libnm-glib0
Luulisin että joku noista paketeista on tuon nm-appletin takana.

Hanttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Verkkoyhteyksien hallinta - puuttuvia valikoita 8.10 ?
« Vastaus #4 : 02.04.09 - klo:22.48 »
En tiedä auttaako tämä, mutta minulla wlanin voimakkuuden näyttää tuollainen sininen palkisto josta pääsee myös muokaamaan asetuksia. Tämä sinisen palkiston tuottaa paneeliin NetworkManager-sovelma joka näkyy järjestelmän valvonnassa nimellä nm-applet.

Minulla on asennettuna Network managerista paketit network-manager-gnome, network-manager, libnm-util0 ja  libnm-glib0
Luulisin että joku noista paketeista on tuon nm-appletin takana.


Tarkistin eli latasin nuo uudestaan Synapticin kautta. Ei mitään muutosta. Siis kaksi osin päällekkäistä näyttöä ja niiden vieressä vihreä yhteyden voimakkuuden palkki, joka muuttuu korkeussuunnassa, on näytöllä. Mutta klikkaamalla siinä kohtaa hiiren oikeaa tulee ainoastaan alekkain vaihtoehdot: Ominaisuudet, Ohje, Tietoja, Poista paneelista, Siirrä, Lukitse paneeliin. Klikkaamalla hiiren vasenta tulee kaksi välilehteä: Yleistä ja Tietoja, joista ei pysty tekemään muutoksia.

Onko lisää ideoita?  :-\

konrad

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Verkkoyhteyksien hallinta - puuttuvia valikoita 8.10 ?
« Vastaus #5 : 03.04.09 - klo:00.00 »
Kokeile käynnistää nm-applet ohjelma päätteessä nähdäksesi mahdolliset virhesanomat. Kirjoita siis päätteeseen
Koodia: [Valitse]
killall nm-applet && sudo nm-applet

Hanttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Verkkoyhteyksien hallinta - puuttuvia valikoita 8.10 ?
« Vastaus #6 : 03.04.09 - klo:07.59 »
Kokeile käynnistää nm-applet ohjelma päätteessä nähdäksesi mahdolliset virhesanomat. Kirjoita siis päätteeseen
Koodia: [Valitse]
killall nm-applet && sudo nm-applet

hannes@hannes-laptop:~$ killall nm-applet && sudo nm-applet
nm-applet(6364): Toiminto ei ole sallittu
nm-applet: ei lopetettuja prosesseja
hannes@hannes-laptop:~$

Ensimmäisellä yrityksellä kysyi Passwordia, joka näytti olevan sama kuin Synapticiin eli ylläpitäjän salasana.

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Verkkoyhteyksien hallinta - puuttuvia valikoita 8.10 ?
« Vastaus #7 : 03.04.09 - klo:19.40 »
Lainaus
Siis kaksi osin päällekkäistä näyttöä ja niiden vieressä vihreä yhteyden voimakkuuden palkki, joka muuttuu korkeussuunnassa, on näytöllä. Mutta klikkaamalla siinä kohtaa hiiren oikeaa tulee ainoastaan alekkain vaihtoehdot: Ominaisuudet, Ohje, Tietoja, Poista paneelista, Siirrä, Lukitse paneeliin. Klikkaamalla hiiren vasenta tulee kaksi välilehteä: Yleistä ja Tietoja, joista ei pysty tekemään muutoksia.

Kyseessä on gnome-netstatus-applet ja se tosiaankin kertoo vain yhteyden perustietoja.

Minulla näkyy kuvake jossa on neljä erikorkuista pylvästä jotka ovat kaikki sinisiä jos kenttä on erittäin hyvä. Kentän ollessa huonompi pylväät muuttuvat valkoisiksi korkeimmasta alkaen. Langallista yhteyttä käytettäessä kuvake muuttuu tavalliseksi "kaksi tietokonetta"-kuvakkeeksi. Sen "Tietoja"-valinta kertoo olevansa NetworkManager- sovelma 0.7.0. Tämän kuvakkeen saa tietääkseni aikaiseksi nm-applet niminen prosessi ja sen kautta on mahdollista muokata yhteyksiä.
Jos sinulla näkyy järjestelmän valvonnassa nm-applet mutta ei tuota kuvaketta niin menee yli minun ymmärykseni. Meidän kaikissa Ubuntu 8.10 koneissa kyseinen kuvake on toiminnassa riippumatta siitä käytetäänkö langallista vai langatonta yhteyttä, enkä tiedä tehneeni mitään erityistä asennuksen jälkeen saadakseni kyseisen kuvakkeen esiin.

Hanttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Verkkoyhteyksien hallinta - puuttuvia valikoita 8.10 ?
« Vastaus #8 : 04.04.09 - klo:10.20 »
Minulla näkyy kuvake jossa on neljä erikorkuista pylvästä jotka ovat kaikki sinisiä jos kenttä on erittäin hyvä. Kentän ollessa huonompi pylväät muuttuvat valkoisiksi korkeimmasta alkaen. Langallista yhteyttä käytettäessä kuvake muuttuu tavalliseksi "kaksi tietokonetta"-kuvakkeeksi. Sen "Tietoja"-valinta kertoo olevansa NetworkManager- sovelma 0.7.0. Tämän kuvakkeen saa tietääkseni aikaiseksi nm-applet niminen prosessi ja sen kautta on mahdollista muokata yhteyksiä.

Minulla on samanlainen palkki, jossa neljä päällekkäin olevaa lohkoa, mutta väriltään vihreä. Sen vieressä kaksi mustaa näyttöä. Molemmista tulee samat valikot klikkaamalla hiiren oikealla ja Tietoja -kohdasta tulee tiedot: gnome-netstatus-applet 2.12.2

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Verkkoyhteyksien hallinta - puuttuvia valikoita 8.10 ?
« Vastaus #9 : 04.04.09 - klo:15.45 »
Minulla on samanlainen palkki, jossa neljä päällekkäin olevaa lohkoa, mutta väriltään vihreä. Sen vieressä kaksi mustaa näyttöä. Molemmista tulee samat valikot klikkaamalla hiiren oikealla ja Tietoja -kohdasta tulee tiedot: gnome-netstatus-applet 2.12.2
Nämä "gnome-netstatus-applet 2.12.2"- ja "NetworkManager- sovelma 0.7.0"-kuvakkeet paneelissa ovat ihan eri asioita vaikka näyttävätkin osin samoja juttuja. Kokeilin tuossa että niitä voi vallan hyvin käyttää myös yhtäaikaa.

Tämän "gnome-netstatus-applet 2.12.2"-kuvakkeen saa helposti paneeliin "Lisää paneeliin..." toiminnolla ja yhtä helposti pois.
Tämä "NetworkManager- sovelma 0.7.0"-kuvake puolestaan sijaitsee paneelin ilmoitusalueella päiväyksen ja kellonajan vieressä, eikä siinä hiiren oikealla klikatessa ole poistamismahdollisuutta.

Juuri tämän "NetworkManager- sovelma 0.7.0"-kuvakkeen sinä nyt tarvitsisit. Sen pitäisi mielestäni olla paneelin vakiokamaa, mutta sinulla nyt jostain syystä kadoksissa.

Aletaanpa siis etsimään tätä kadonnutta kuvaketta.
Koska "NetworkManager- sovelma 0.7.0" on minun käsitykseni mukaan nm-appletin "näkyvä" ilmentymä niin tarkistetaan ensin että nm-applet toimii. Avaa Järjestelmä -> Ylläpito -> Järjestelmän valvonta
Tarkista näkyykö avautuneessa listassa prosessia nimeltä nm-applet.
Ellei näkynyt siellä, niin löytyykö  Järjestelmä -> Asetukset -> Istunnot ja sieltä kieleke "Käynnistyvät ohjelmat", ohjelma nimeltä "Network Manager". Jos Network Manager on listalla niin onko se valittu käynnistymään.
Jos edellisissä tuli vesiperä niin mahtaako sitten löytyä tätäkään Järjestelmä -> Asetukset -> Network Configuration sillä ainakin pystyy muokaamaan niitä verkkoasetuksia.

Minulla on asennettuna Network managerista paketit network-manager-gnome, network-manager, libnm-util0 ja  libnm-glib0
Luulisin että joku noista paketeista on tuon nm-appletin takana.
Tutkailin tuota lisää ja totesin että tämä NetworkManager- sovelma 0.7.0 on osa pakettia network-manager-gnome joka sinullakin on asennettuna.

Kun Synaptic-pakettienhallinnassa klikkaat pakettia network-manager-gnome hiiren oikealla ja valitset ominaisuudet, avautuu kielekkeestä "Asennetut tiedostot" lista paketin asentamista tiedostoista polkuineen.
Tämän ongelman kannalta oleellisia tiedostoja ovat ainakin "/usr/bin/nm-applet" ja "/etc/xdg/autostart/nm-applet.desktop"