Kirjoittaja Aihe: Hakemistojen sekä tiedostojen käyttöoikeudet  (Luettu 1745 kertaa)

LinuxKubuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Olen vajaan vuoden verran käyttänyt Linuxista versiota Kubuntu 8.XX Tällä hetkellä 8.10. Muuten toimii (melkein?!) kuten olen halunnut, mutta...
– miten saan käyttäjänä itselleni sellaiset valtuudet asioiden suorittamiseen, että:
a) ne ovat "riittävät" (kuten eräs automerkki asian ilmaisee...) ja
b) niitä ei kysellä aina ja joka paikassa?
Kun konettani ei käytä eikä tule käyttämään kukaan muu kuin minä, haluaisin root-oikeudet (luku, kirjoitus ja suoritus) mieluimmin vaikka kaikkiin hakemistoihin. Kun nyt en pääse kirjoittamaan edes sellaisiin hakemistoihin, joita joidenkin ohjelmien asentaminen on luonut. Kuten esim. Google Earth. Siinä ohjelma ei edes suostu käynnistymään, kun ei pysty kirjoittamaan luomiinsa hakemistoihin (mm. Cache).
Koska en ole juurikaan kiinnostunut käyttiksen "säätämisestä" – sitä kun on joutunut tekemään tämänkin kanssa  jo ihan riittävästi – toivoisin mahdollisimman "simppeliä" ohjeistusta.
Kiitos.

juyli

  • Vieras
Vs: Hakemistojen sekä tiedostojen käyttöoikeudet
« Vastaus #1 : 04.04.09 - klo:15.00 »
Kun konettani ei käytä eikä tule käyttämään kukaan muu kuin minä, haluaisin root-oikeudet (luku, kirjoitus ja suoritus) mieluimmin vaikka kaikkiin hakemistoihin.
Et ole sisäistänyt Linux/Unix-filosofiaa. Lisäksi käyttäjän rajoittamattomat oikeudet on tietoturvariski.
Käyttäjä saa täydet oikeudet kuuluessaan sopiviin ryhmiin. Määrittelytiedosto on /etc/group

Mutta ennenkuin teet turhia typeryyksiä tietämättömyyttäsi, koita ymmärtää, miksi monenkäyttäjän järjestelmissä on ylipäätään erilaisia oikeustasoja. Nykyisinhän tämä koskee myös Windows-versioita, mutta tuo on ollut Unix-koneiden perusominaisuus jo alusta asti.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Hakemistojen sekä tiedostojen käyttöoikeudet
« Vastaus #2 : 04.04.09 - klo:15.08 »
Kun konettani ei käytä eikä tule käyttämään kukaan muu kuin minä, haluaisin root-oikeudet (luku, kirjoitus ja suoritus) mieluimmin vaikka kaikkiin hakemistoihin.

Kaikissa aseissa lienee varmistin - miksi? - jotta et ampuisi omaan jalkaasi, eikö vain.

Ota huviksesi selvää, mitä tämä käsky tekee, kun ensin olet antanut itsellesi kaikki oikeudet kaikkiin hakemistoihin.

Koodia: [Valitse]
rm -rf /

Tuossa muutaman merkin pituisessa käskyssä ei ole mitään huvittavaa.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

LinuxKubuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Hakemistojen sekä tiedostojen käyttöoikeudet
« Vastaus #3 : 04.04.09 - klo:15.22 »
Noh, jos käyttöoikeuksien muuttaminen on näin typerää ja epäasiallista, niin miten saan ainakin tuohon jo esittämääni asiaan (Google Earth) muutoksen/korjauksen?

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Hakemistojen sekä tiedostojen käyttöoikeudet
« Vastaus #4 : 04.04.09 - klo:15.36 »
Noh, jos käyttöoikeuksien muuttaminen on näin typerää ja epäasiallista, niin miten saan ainakin tuohon jo esittämääni asiaan (Google Earth) muutoksen/korjauksen?

Asentamalla sen paketinhallinnan kautta.

http://packages.ubuntu.com/intrepid/googleearth-package

https://help.ubuntu.com/community/GoogleEarth

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.