Kirjoittaja Aihe: Korjausasennus vanhan päälle  (Luettu 2314 kertaa)

KJJ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Korjausasennus vanhan päälle
« : 29.03.09 - klo:19.08 »
Nyt tarttis saada ubuntu uudelleen asennettua, onko mitään mahdollista vanhan "päälle" eli ns. korjausasennus... jotain olen saanut rikottua, älä kysy mitäi, ei suostu käynnistymään ollenkaan (nyt olen liven kanssa). Onko ainoa vaihtoehto formatointi ja uudelleen asennus?

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Korjausasennus vanhan päälle
« Vastaus #1 : 29.03.09 - klo:19.16 »
Käynnistyykö edes recovery-moodissa? Ja mikä on viimeinen temppu, joka sen rikkoi? Joku velho täällä forumilla saattaa osata neuvoa korjauksenkin, kun tietää mikä on rikkonut systeemin.

En tiedä korjausasennuksista mitään, mutta jos asentaessa on tenyt erillisen osion kotihakemistolle, niin uuden asennuksen pystyy tekemään niin, että kotikansion sisältö säilyy. Samalla säilyy suurin osa ohjelmien asetuksista. Uudelleen asentaessa valitaan sama osio homeksi kuin aiemminkin ja varmistetaan ettei ole täppää osion formatointi boksissa. Käyttäjätunnus on kanssa syytä pitää ennallaan, jotta saa ohjelmien asetukset säilymään. Asennuksen jälkeen vaan asentelee ohjelmat uusiksi Synapticilla, niin on aika lähellä lähtötilannetta, jos ei ole tehnyt mitään virityksiä. Noin tekemällä olen saanut suoritettua uudelleen asennuksen melko pienellä vaivalla.

KJJ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Korjausasennus vanhan päälle
« Vastaus #2 : 29.03.09 - klo:19.24 »
Käynnistyykö edes recovery-moodissa? Ja mikä on viimeinen temppu, joka sen rikkoi? Joku velho täällä forumilla saattaa osata neuvoa korjauksenkin, kun tietää mikä on rikkonut systeemin.

En tiedä korjausasennuksista mitään, mutta jos asentaessa on tenyt erillisen osion kotihakemistolle, niin uuden asennuksen pystyy tekemään niin, että kotikansion sisältö säilyy. Samalla säilyy suurin osa ohjelmien asetuksista. Uudelleen asentaessa valitaan sama osio homeksi kuin aiemminkin ja varmistetaan ettei ole täppää osion formatointi boksissa. Käyttäjätunnus on kanssa syytä pitää ennallaan, jotta saa ohjelmien asetukset säilymään. Asennuksen jälkeen vaan asentelee ohjelmat uusiksi Synapticilla, niin on aika lähellä lähtötilannetta, jos ei ole tehnyt mitään virityksiä. Noin tekemällä olen saanut suoritettua uudelleen asennuksen melko pienellä vaivalla.

Ei siis käynnisty ollenkaan, enpä ole erillisiä osioita tehnyt... nyt tämän liven kautta kansioita päässyt katselemaan, missäköhän sähköpostit oli (Thunderbird) eipä mulla ole kuin muutama talukkolaskenta ja tekstei vähän, eipä niillä niin merkitystä (ne löysinkin ja sain talteen... ihan mukavuus syistä olis kiva kun sais vain vanhan päälle, vois taas sekottaa ja uusia asennuksen kun olis kokemusta ;)  mut se thunderbird olis kiva tallessa olla.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Korjausasennus vanhan päälle
« Vastaus #3 : 30.03.09 - klo:09.24 »
Thunderbirdin kansion löydät normaali tilanteessa menemällä reittiä Sijainnit>Kotikansio>Näytä>Näytä piilokansiot. Kansiot ovat aakkosjärjestyksessä ikkunassa. Kopioi tarvitsemasi kansiot. Olen itse käyttänyt muistitikkua apuna. Toivottavasti onnistuu tässä tilanteessa (live-CD:llä).
DonJuhan ehdotus erillisestä /home osiosta on kannatettava, juuri näiden häiriötilanteiden varalta. Omia kokemuksia on  ;D  terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

juyli

  • Vieras
Vs: Korjausasennus vanhan päälle
« Vastaus #4 : 30.03.09 - klo:11.23 »
Nyt tarttis saada ubuntu uudelleen asennettua, onko mitään mahdollista vanhan "päälle" eli ns. korjausasennus...

Onhan toki mahdollista asentaa vanhan päälle formatoimatta eli tekemättä tiedostojärjestelmiä (mkfs) uudelleen - takuuta senkään toimimisesta ei voi antaa, sillä esim. /etc/init.d hakemistossa olisi yhtä sun toista vanhoja käynnistyviä palveluja edellisen asennuksen jäljiltä. Valitettavasti vain levylle jäänee kovasti "toimimatonta" tauhkaa, jota olet asentanut edellisen asennuksen jälkeen. Tuo ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista, jos jollakin muulla tavalla saisit järjestelmän korjatuksi.
Live-CD:ltä voit tallentaa /home ja käyttäjien hakemistot ja datat talteen muistitikuille, DVD:lle tai muille varmuustallennusmedioille ennen uudelleenasennusta levyosiot tyhjentäen.