Kirjoittaja Aihe: Ääni ongelma  (Luettu 1640 kertaa)

Juhis80

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Ääni ongelma
« : 05.04.09 - klo:20.16 »
Eli päivittelin Kubuntu 8.10 --> 9.04 tämän ohjeen mukaan https://help.ubuntu.com/community/JauntyUpgrades/Kubuntu ja kun tuli kohta 8) niin minä töhönä näpäsin siihen että remove blaa blaa packages, niin eihän mulla enään sen jälkeen toimineet äänet ilmoittaa ALSA ajureista jotain eivät enään toimi. Äänikorttina mulla on Creativen Fatal1ty xtremegamer X-Fi, creativen sivuilta oon ajurit hakenu ja asentanu ohjeen mukaisesti ja tässä se ongelma just on eli kun yrittää tehdä sen niin ilmoittaa seuraavaa:
Koodia: [Valitse]
juha@juha-desktop:~/Templates/XFiDrv_Linux_Public_US_1.00$ make
make -C /lib/modules/2.6.27-14-generic/build M=/home/juha/Templates/XFiDrv_Linux_Public_US_1.00
make: *** /lib/modules/2.6.27-14-generic/build: No such file or directory.  Stop.
make: *** [all] Error 2
. Eli miten saisin tuon nyt sitten pelittämään.

P.S. Kiitos jo etukäteen auttajille jotka jaksavat auttaa aloittelijoita aina tarpeen vaatiessa.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ääni ongelma
« Vastaus #1 : 05.04.09 - klo:20.23 »
Ensimmäisenä silmiin pistää kernelin versio.
Jauntyssa uusin käytössä oleva on 2.6.28-11-generic

Toinen asia, tuo kortti vaatii OSS toimiakseen, ei alsaa.
Jos olit asentanut jotain kolmannen osapuolen ohjelmia, niin päivitys poisti ne iloisesti.
asentamalla "kubuntu-desktop" metapaketin, pitäisi siis saada takaisin järjestelmään kuuliuvat paketit.

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

jywuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Ääni ongelma
« Vastaus #2 : 05.04.09 - klo:21.46 »
Mulla on kanssa X-Fi äänikortti ja huomasin aina uuden kernelin asentuessa äänten häviävän. Ne olen saanut takaisin, kun olen mennyt tuohon X-Fi:n kansioon ja antanut ensin komennon "make uninstall" sen jälkeen komento "make" ja viimeiseksi komento "make install" ja niin tietysti jokaiseen komentoon sudo eteen. Eli olen poistanut vanhan asennuksen ja asentanut sen jälkeen uudelleen ja näin olen saanut alsan pelaamaan.

Juhis80

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Ääni ongelma
« Vastaus #3 : 05.04.09 - klo:23.17 »
Ensimmäisenä silmiin pistää kernelin versio.
Jauntyssa uusin käytössä oleva on 2.6.28-11-generic

Toinen asia, tuo kortti vaatii OSS toimiakseen, ei alsaa.
Jos olit asentanut jotain kolmannen osapuolen ohjelmia, niin päivitys poisti ne iloisesti.
asentamalla "kubuntu-desktop" metapaketin, pitäisi siis saada takaisin järjestelmään kuuliuvat paketit.



 "kubuntu-desktop" on asennettu ja en ollut asentanut äänikorttia ennekuin päivitin koneen tein vain puhtaan asennuksen ja sitten päivitin tähän uusimpaan KDE:en ja sen jälkeen yritin asentaa noita ääni ajureita mutta ei niitä nyt saa perttana toimimaan. Miten voisin sitten kokeilla jotta saisin äänet takaisin. Yritin asentaa pelkkää 2.6.27-14-generic tätä pakettia mut ei se sitä siihen asenna johtuen tästä uusimmasta kernelistä.