Kirjoittaja Aihe: Linux pois miniläppäristä  (Luettu 5574 kertaa)

jakke4

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Linux pois miniläppäristä
« : 05.03.09 - klo:14.21 »
Kaveri toi hädissään minulle acer one miniläppärin huollettavaksi.Laittessa on linux (en tiedä mikä versio ja mistä näkee versio nimen ja numeron) kaveri oli yrittänyt asentaa laitteeseen myös xp:n,jonka laitto oli epäonnistunut.

Minulla ei ole kokemusta linuksista lainkaan mutta olen "ainut" henkilö näillä kulmilla joka koneista ymmärtää, joten pieni pakko saada kone kuntoon....

Acerissa on ulkoinen cd asema.On myös cd-levylle poltettu windous xp.Palstoja lukiessani olen tullut siihen tulokseen että xp pitäisi vain ja ainoastaan koneessa olla,koska hän tarvitsee windouspohjaisia ohjelmia saada moitteetta toimimaan.
Ja itselleni helpoin xp siihen asentaa.

Sen verran konetta katselin että ohjelmista löytyy xp recovery juttu,mutta sitä klikataessa kone "hyrisee" hetken ja mitään ei tapahdu.,
Laitteen käynnistettyä tulee neljä laatikkoa näkyville joissa on jaoteltu eri ohjelmatyyppejä(selain,sähköposti ym)

Tarvitsisin selkeät ja helpot ohjeet kuinka linuksin poistan koneelta."rautalangasta lähes taivutettuna" kiitos

jakke4

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #1 : 05.03.09 - klo:14.33 »
Yrin laittaa xp cd levyä ulkoiseen asemaan,muttei mitään tapahdu.oletin että olisi alkanut asentamaan xp:tä muttei sitten kuitenkaan mitään tapahtunut....

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #2 : 05.03.09 - klo:15.15 »
Moi, siirsin ketjun tänne muut käyttöjärjestelmät-alueelle.

Sun varmaan täytyy säätää siitä koneesta että se käynnistyy sieltä usb-cd-asemasta. Mutta mulla ei moista konetta ole joten en osaa siinä auttaa.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #3 : 05.03.09 - klo:15.18 »
Yleensä tuo säätö, mistä bootataan, tulee jonkun napin takaa boottiruudussa tai sitten se boottijärjestys on Biosin Setup-ohjelmasta konfiguroitavissa.. Tuo on sen verran uusi laite, että luulisi osaavan USB:stäkin bootatat.

Edit. Ihmettelen kyllä mikä ihme on sellainen juttu tavallisella käyttäjällä miniläppärissä, jota ei saa tehtyä linuxin kanssa. Vaihtaa siihen sitten vaikka Ubuntun, niin ohjelmatarjontaa on riittävästi. Se alkuperäinen tais olla Linpus.

T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 05.03.09 - klo:15.21 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #4 : 05.03.09 - klo:15.31 »
Alkuperäinen distro acerin mineissä on Linpus joka on p***a ::)
XP:n pitäisi saada tikulla tai ulkosella CD/DVD-asemalla kun buutatessa painaa F12 napiskaa ja valitsee XP:n median.

Tosin tuo linpus antaa niin huonon ensivaikutelman kokeneemmattomalle, että kannattaa kokeilla jotain muutakin esim. Ubuntu ja Fedora :)

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #5 : 05.03.09 - klo:15.40 »
On myös cd-levylle poltettu windous xp.

Recovery levy ei kelpaa, vaan pitää olla aito windows-{xp,vista,7} asennuslevy
Piraattiversioita koskevia kysymyksiä voi esittää Suomi24-palstalla.

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

jakke4

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #6 : 05.03.09 - klo:16.18 »
Nyt tilanne on se että asennan pelkästään xp:tä.Kone alustaa c:asemaa.Eikös asia etene niin että alustuksen jälkeen alkaa itsestään xp:n asennus? vai täytyykö kone buutata ulkoiselta asemalta että asennus alkaa? yritin asentaa xp:tä e asemalle muttei tila riittänyt.poistin e aseman ja yritin uudelleen,sama tilanne,muisti ei riittänyt.Joten alustaa c asemaa ja jännityksellä seuraan mitä tapahtuu...onko tosiaan niin ettei poltettu xp levy riitä asentamiseen.kaveri lähetti xp järjestelmän tarra kooditkin.

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #7 : 05.03.09 - klo:16.28 »
Toki poltettu levy kelpaa mutta recovery-levyllä et voi järjestelmää asentaa, vaan tarvit asennuslevyn.
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #8 : 05.03.09 - klo:16.31 »
Juuri mitään en windoussista ymmärrä mutta sen kuitenkin että jos koneella on jo c ja e asema niin eikös siinä silloin windoussi jo ole?

Muutenkin mietin että onko järkevää laittaa perus xp tuohon koneeseen? Eikös sen pitäisi olla jotenkin mini läppärille modattu malli?

Asennus pitäisi aloittaa sillä että boottaa koneen ulkoiselta asemalta aloittaen asennuksen ja sen aikan tehdään kiintolevyn alustaminen.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #9 : 05.03.09 - klo:16.38 »
Muutenkin mietin että onko järkevää laittaa perus xp tuohon koneeseen? Eikös sen pitäisi olla jotenkin mini läppärille modattu malli?
Asennus pitäisi aloittaa sillä että boottaa koneen ulkoiselta asemalta aloittaen asennuksen ja sen aikan tehdään kiintolevyn alustaminen.
Kyllä miniläppäreihinkin saa asennettua tuon tavallisen XP:n, jopa tuohon ensimmäiseen asuksen eee 2g malliin. Toki kovin lämpimästi suosittelen kyllä asennuslevyn karsimista nLitellä (sekä se sp3:n lähes pakollinen slipstream, että koneeseen uskaltaa edes tökätä verkkokaapelin kiinni asennuksen jälkeen ;) ).

Tosiaan ihan oikein olet tekemässä, mutta poista kiintolevystä kaikki osiot mitä asennin tunnistelee ja tee yksi uusi. Niin ja kun Windows on kyseessä, niin ne kaikki muistikortit yms. kannattaa ottaa irti siksi aikaa.

mikko_h

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #10 : 05.03.09 - klo:20.32 »
Alkuperäinen distro acerin mineissä on Linpus joka on p***a ::)

Tää on nyt asian sivusta. Mie oon syvästi ihmetellyt Linpus-nimeä, kun se jotenkin luontevasti jakaantuu osiksi Lin-pus, ja englannin kielessä 'pus' merkitsee mätäpaiseiden ja finnien sisällä olevaa bakteeritöhnää. Ei se siis p***a ole, mutta ei paljon muutenkaan (yritin sanoa sanan niin kuin se on, mutta automaattinen siveyden sipuli kävi rajoittamaan mun ilmaisunvapauttani). Ilmeisesti Acer ei kauheasti ole tuossa kohtaa panostanut imagokonsulentteihin, tai sitten konsulentit ovat olleet engrishia viljeleviä taiwaan ihmeitä.
« Viimeksi muokattu: 05.03.09 - klo:20.34 kirjoittanut mikko_h »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #11 : 08.03.09 - klo:13.10 »
Acerissa on ulkoinen cd asema.On myös cd-levylle poltettu windous xp.Palstoja lukiessani olen tullut siihen tulokseen että xp pitäisi vain ja ainoastaan koneessa olla,koska hän tarvitsee windouspohjaisia ohjelmia saada moitteetta toimimaan.
Ja itselleni helpoin xp siihen asentaa.

Voisitko kertoa, mitä windows ohjelmia hän siinä käyttää?
Kokeilepa huvikseen asentaa siihen Ubuntu, kun kerran kone on jo muutenkin asennusta vailla.
Asennus on paljon simppelimpi, kuin windowsissa.

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #12 : 08.03.09 - klo:14.12 »
Alkuperäinen distro acerin mineissä on Linpus joka on p***a ::)
XP:n pitäisi saada tikulla tai ulkosella CD/DVD-asemalla kun buutatessa painaa F12 napiskaa ja valitsee XP:n median.

Tosin tuo linpus antaa niin huonon ensivaikutelman kokeneemmattomalle, että kannattaa kokeilla jotain muutakin esim. Ubuntu ja Fedora :)

Kröhöm, Linpus Linux ON Fedora. Se vain käyttää muokattua XFCE4 työpöytää tarjoamaan paremman työpöydän. Tavalliselle käyttäjälle Linpus Linux on paras kunhan siihen vain lisää videocodecs paketin ja poistaa Acerin omat "demo" softat ja pelit. Käyttö on nopeaa (käynnistys 7 sekunttia verrattuna Ubuntun järkyttävään useiden kymmenien sekunttien käynnistykseen ja toimimattomuuteen yleensäkkin kunnolla, Ubuntu on vasta seuraavissa julkaisussa sellainen systeemi että sitä kehtaa esitellä miniläppärissä. Muut pieksee vielä Ubuntua mennen tullen!)

Acerilla on jokin vika siinä että kaikki ulkoiset USB 2.0 cd-asemat eivät toimi siinä. Ei suostu näkemään sitä millään että voisi käynnistää. Jos siis kyse on tästä. Myös Windows ei osaa oikein toimia moisella koneella ilman sitä 120Gb kiintolevyä joten kannattaisi unohtaa se kun ei jää tilaa sovelluksille ja työtiedostoille. Muutenkin XP kuluttaa sen SSD levyn tosi nopsaan pilalle, vaikka SSD levyn piiri tasaa kirjoitusmäärät. Lopulta levy on todella pirstaloitunut eikä siihen auta mikään eheytystyökalu (tuon SSD tasauspiirin vuoksi) ja koko kone levii vain käsiin.

Ja Linpus ei ole Acerin oma tuotemerkki vaan se on ihan kiinalainen Linux talon, eikä todellakaan ole englantia mukana nimessä, kertoo jo jotain vertailusta jos kaikki vedetään vain englantiin. Englanti ei ole mikään universaali kieli vaikka yleisin on tietotekniikassa!!

 

vpv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
  • 3 * Fedora + OpenWRT
    • Profiili
    • Fedora-sivuni
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #13 : 08.03.09 - klo:18.34 »
Kröhöm, Linpus Linux ON Fedora. Se vain käyttää muokattua XFCE4 työpöytää tarjoamaan paremman työpöydän.

Ei ole. Se kyllä osittain pohjautuu Fedoraan, mutta sitä on huomattavasti muokattu alkuperäisestä Fedorasta.

Lainaus
Tavalliselle käyttäjälle Linpus Linux on paras kunhan siihen vain lisää videocodecs paketin ja poistaa Acerin omat "demo" softat ja pelit.

Olen tästä aika vahvasti eri mieltä jo ihan senkin perusteella mitä vaikkapa tuolla Linux.fi-foorumilla on tullut vastaan. Linpusissa ei ole hoidettu paketinhallintaa kunnolla. Acerin omat päivitykset ovat jotain shelliskriptejä, jotka ladataan paketinhallinnan ohi. Ohjelmien asentaminen paketinhallinnasta on vaikeaa, "out-of-the-box"- Aspire Onella se ei edes toimi, kun konffattuna on Fedoran vanhat pakettivarastot. Jos ne konffaa kuntoon ja yrittää asentaa Fedoran valikoimista jotain ohjelmia, niin paketinhallinnasta tulevat tiedostot kirjoitetaan Acerin päivityssysteemistä tulleiden tiedostojen päälle. Esimerkiksi OpenOfficen päivittäminen Fedoran kautta rikkoo Aspire Onen käynnistysvalikon.

Kaiken huipuksi Linpus pohjautuu Fedora 8:aan, jolle ei enää saa päivityksiä, mutta vaikka saisikin, niin Acerin päivitysviritelmän kautta niitä ei asenneta. Esimerkiksi Firefoxista siellä on tietääkseni vanhentunut versio, jossa on turvallisuusongelmia. Aika mielenkiintoinen tilanne "netbookissa".

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #14 : 08.03.09 - klo:22.33 »
Ei ole. Se kyllä osittain pohjautuu Fedoraan, mutta sitä on huomattavasti muokattu alkuperäisestä Fedorasta.

Ai, eikö sinun Ubuntu ole enää Ubuntu kun olet muokannut sitä vaihtamalla Gnomen vaikka XFCE4? Ai nii, sehän on silloin Xubuntu joka onkin ihan eri kuin Ubuntu (eikä siis ole Ubuntu mutta vain XFCE työpöydäl!).

Linpus Linux on Fedora, se perustuu Fedora 8aan (eikä pohjaudu siihen!) ja voit käyttää siinä aivan samoja pakettivarastoja kuin Fedora 8. Muokattu XFCE4 työpöytä ja conffattu uudelleen systeemissä käynnistyvät palvelut oletuksena jotta siitä on saatu kevyt ja nopea. Jos samat asiat tekee Ubuntussa niin se on siis sun mukaan jokin muu kuin Ubuntu jos siihen vaihtaa vieläpä nimen. Eri nimi ja erilaiset oletusconffit ei tarkoita sitä että se on suoraan eri.

Lainaus
Olen tästä aika vahvasti eri mieltä jo ihan senkin perusteella mitä vaikkapa tuolla Linux.fi-foorumilla on tullut vastaan. Linpusissa ei ole hoidettu paketinhallintaa kunnolla.

Kannattaisikohan sinun hankkia kokemusta Linpusista enemmän, ai niin, synaptics onkin todella huono pakettihallinta, sitä käyttää vain säälittävät distrot! Eikös niin? Ai niin, Ubuntussakin on Synaptics ja sehän on Linpusissakin... ohhos. Sieltä löytyy ihan Fedora 7 pakettivarastoista loistavasti ohjelmia.

Lainaus
Acerin omat päivitykset ovat jotain shelliskriptejä, jotka ladataan paketinhallinnan ohi. Ohjelmien asentaminen paketinhallinnasta on vaikeaa, "out-of-the-box"- Aspire Onella se ei edes toimi, kun konffattuna on Fedoran vanhat pakettivarastot. Jos ne konffaa kuntoon ja yrittää asentaa Fedoran valikoimista jotain ohjelmia, niin paketinhallinnasta tulevat tiedostot kirjoitetaan Acerin päivityssysteemistä tulleiden tiedostojen päälle. Esimerkiksi OpenOfficen päivittäminen Fedoran kautta rikkoo Aspire Onen käynnistysvalikon.

Olen päivittänyt Open Officen eikä ole hajonnut, missäköhän olisi vika minulla?
Eli onko nyt sitten ongelma OOTB vai siinä että se pitää conffaa jotta sen voi tehdä?
Eihän Ubuntukaan OOTB osaa paljoa mitään vaan pitää conffaa että se osaa kaikkea kivaa. Vaikka erinomainen oletus onkin ja samalla tasolla kuin kaikki muut mainstream distrot.

Lainaus
Kaiken huipuksi Linpus pohjautuu Fedora 8:aan, jolle ei enää saa päivityksiä, mutta vaikka saisikin, niin Acerin päivitysviritelmän kautta niitä ei asenneta. Esimerkiksi Firefoxista siellä on tietääkseni vanhentunut versio, jossa on turvallisuusongelmia. Aika mielenkiintoinen tilanne "netbookissa".

Kaiken huipuksi Linpus ei pohjaudu vaan se perustuu siihen.
Kannattaisi myös ehkä päivittää se Linpus siihen netbookkiin eikä pyöritellä vanhaa versiota. Itse päivitellyt ihmisten Acer Aspire One koneiden Linpusit uusimpaan versioon. Ja homma toimii entistä paremmin. Monet ovat tykänneet vanhasta tyylistä ja kukaan ei ole halunnut Ubuntua vaikka olen esitellyt omaani. Liian vaikea ja turha kuulemma. Käyttäjät eivät ole mitään nörttejä jotka vannovat Ubuntun nimeen vaan he haluavat vain käyttää tietokonetta kunnolla. Tähän canonical yrittää kiilata tekemällä uutta rinnakaisversiota ubuntusta että se toimisi hyvin miniläppäreissä ja se olisi yhtä helppo käyttää.


vpv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
  • 3 * Fedora + OpenWRT
    • Profiili
    • Fedora-sivuni
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #15 : 09.03.09 - klo:00.43 »
Ai, eikö sinun Ubuntu ole enää Ubuntu kun olet muokannut sitä vaihtamalla Gnomen vaikka XFCE4? Ai nii, sehän on silloin Xubuntu joka onkin ihan eri kuin Ubuntu (eikä siis ole Ubuntu mutta vain XFCE työpöydäl!).

No, ehkä tämä on mielipideasia, mutta ainakin mitä itse tutkin sitä Linpusin rescue-imagea (itse konetta minulla ei ole), niin siellä oli mm. RPM-paketoinnin ohi asennettu mukautettu kerneli ja muuta vastaavaa, en oikein itse enää Fedoraksi sitä kutsuisi, on siellä sen verran paljon muutoksia.

Lainaus
ja voit käyttää siinä aivan samoja pakettivarastoja kuin Fedora 8

Osittain kyllä, mutta ei täysin riskittä, kerron alempana lisää esim. tuosta OO.o-päivityksestä.

Lainaus
Kannattaisikohan sinun hankkia kokemusta Linpusista enemmän

Kyllä varmaan. En ole sitä konetta ostanut, niin minun tietoni perustuvat lähinnä rescue-DVD:n tutkimiseen ja siihen, mitä olen Linpusista saanut tietää kun olen yrittänyt sitä käyttäviä joskus opastaa.

Lainaus
Ubuntussakin on Synaptics ja sehän on Linpusissakin... ohhos. Sieltä löytyy ihan Fedora 7 pakettivarastoista loistavasti ohjelmia.

Onko Synaptics todella käytössä ja helposti löydettävissä suoraan kaupasta kotiin kannetussa Aspire Onessa? Hieno juttu jos näin on. Minä olen ainakin tähän mennessä ollut siinä käsityksessä, että niissä versioissa ei olisi Synapticsia ainakaan oletuksena vaan esim. pup/pirut ja pakettivarastoasetuksetkin ovat vanhat, Fedoralla kun oli se tietomurto.

Lainaus
Olen päivittänyt Open Officen eikä ole hajonnut, missäköhän olisi vika minulla?

En tiedä. Todistetusti kuitenkin ne helppokäyttötyöpöydän kuvakkeet hajoavat, jos OpenOfficen päivittää paketinhallinnasta, koska RPM-paketeista ylikirjoitetaan Linpusin muokkaamat .desktop-tiedostot. Vielä tarkemmin, se oletustyöpöytä ei osaa käsitellä .desktop-tiedostojen "%u"-merkintää oikein. Tämä tuli vastaan Linux.fi-foorumilla ja Googlella löytyy lisää tapauksia.

Lainaus
Kannattaisi myös ehkä päivittää se Linpus siihen netbookkiin eikä pyöritellä vanhaa versiota. Itse päivitellyt ihmisten Acer Aspire One koneiden Linpusit uusimpaan versioon.

Tarjoaako Linpus sitä päivitystä automaattisesti? Jos ei, niin on aika turha olettaa, että peruskäyttäjä lähtisi sitä jakelua päivittämään. Tarjoaako Linpus mitään päivityksiä automaattisesti? Siitä Acerin päivitysohjelmasta tulee jotain shelliskriptipohjaisia patcheja, mutta tuleeko paketinhallinnan kautta mitään? Minun käsitykseni on että ei, ellei itse osaa konffata paketinhallintaa käyttöön.

Moderaattoreille, pitäisiköhän Linpus-keskustelu jakaa omaksi aiheekseen, tämä kun kuitenkin lähti liikkeelle Windowsin asentamisesta? :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux pois miniläppäristä
« Vastaus #16 : 09.03.09 - klo:17.27 »
Linpus Linux on Fedora, se perustuu Fedora 8aan (eikä pohjaudu siihen!) ja voit käyttää siinä aivan samoja pakettivarastoja kuin Fedora 8.
Sieltä löytyy ihan Fedora 7 pakettivarastoista loistavasti ohjelmia.
???
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.