Käytän Amilo kannettavaa, johon olen asentanut Ubuntu 8.04:n Vistan rinnalle ja päivittänyt siitä 8.10:iin. Kannettavassani on ATI Mobility Radeon HD 2300 näytönohjain ja käytän tällä hetkellä "manuaalisesti" (ATI:n asennusvelholla) asennettua ATI:n 9.2 version suljettua ohjainpakettia. Firefox päivittyi juuri versioon 3.0.7. Suomen ja englanninkielistä foorumia selaillessani löysin lukemattomista (usein pitkistä ja pääasiana muuta käsittelevistä) ketjuista viitteitä siihen että ongelma johtuu suljettujen flash ja ati palikoiden yhteensopimattomuuksista. Hyviä ratkaisuja en löytänyt.
Minun järkeni sanoo että ongelman voisi ratkaista:
1) siirtymällä avoimiin näytönohjaimen ajureihin
2) vaihtamalla flashiä käsittelevää palikkaa
3) vaihtamalla selainta (
)
4) siirtymällä 64 bittiseen Ubuntuun (
)
Nyt haluaisin kuulla osaavampien Linux/Ubuntu-käyttäjien, asiantuntijoiden, näkemyksiä ratkaisuista. Jokaiseen liittyy omat kysymyksensä.
1) Käytän tällä hetkellä kotona työskennellessäni liitteää 1600x1200 näyttöä toisena työpöytänä kannettavan oman 1280x800 rinnalla ja haluan säilyttää tämän tilanteen. Näytöt eivät ole laajennettu työpöytä (resoluutio on kamala) vaan itsenäiset työpöydät. Onko tämä mahdollista avoimilla ajureilla ja mikä olisi paras vaihtoehto?
2) Onko jokin flash-plugin parempi kuin toinen? Löytämäni ohjeet viittaavat siihen että Adoben suljettu flash-plugin olisi paras, mutta luulen että käytän juuri sitä nyt ja tilanne on sietämätön. Äänet tosin toimivat, mikä vaati vähän työtä, webcamiä flash ei valitettavasti osaa käyttää. Onko olemassa paremmin toimivaa pluginia? Löysin myös ratkaisuehdotuksen jossa asennetaan nspluginwrapper, jonka ohjeen mukaan pitäisi rajoittaa kaatuminen pluginiin eikä viedä koko selainta mukanaan, mutta tämä ei toiminut.
3) Ratkaiseeko vaihtoehto 3 ongelmaa ollenkaan vai esiintyykö samaa muillakin selaimilla? Jos ratkaisee niin mikä olisi paras vaihtoehto? Opera?
4) Käytän nyt 32 bittistä Ubuntua, esiintyykö ongelma myös 64 bittisessä vai voisiko sen ratkaista siirtymällä siihen?
Onko ongelmaan muita ratkaisun mahdollisuuksia?
Hermoni alkavat olla aika heikossa kunnossa Firefoxin jatkuvan kaatuilun kanssa. Flash on kuitenkin niin keskeinen väline ja niin yleistä sisältöä että tilanne ei vain ole hyväksyttävä. Ilman tätä ongelmaa tyytyväisyyteni Ubuntuun olisi ennätyslukemissa ja olisin tekemässä Vistan lopullista hävittämistä. (Ja ennen kuin kukaan linux-uskovainen ehtii sanomaan ettei kyseessä ole Ubuntun vaan Adoben/ATI:n ongelma sanon ettei minua voisi vähempää kiinnostaa kenen ongelma on toimittajapuolella: minulle se on toimintaa halvaannuttava henkilökohtainen käytettävyys ongelma Ubuntu-järjestelmässäni.)