Kirjoittaja Aihe: Miten 3D päälle Ubuntussa?  (Luettu 8820 kertaa)

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Miten 3D päälle Ubuntussa?
« Vastaus #20 : 09.03.09 - klo:03.55 »
Alla tietoja kokoonpanosta
Laptop Acer 6292 - Ubuntu alpha 9.04 - Intel 965 ( X3100 )

Miten iso projekti tää ubuntu on, eli kehittääkö tätä 1 porukka vain miten se oli ;)

...ihan vaan siksi että tietäis onko tämä ongelma tiedossa / onko jo työn alla...pitäs alkaa saada konetta toimii ja nyt on vielä mahdollista distron vaihdolle.

en haluis vaihtaa, joskus vuosi sitten pyöritin fedoralla erinäisiä servereitä... ja jotenkin tää ubuntu tuntuu paremalta.

Sen verran vielä että nyt kun olen tätä käytellyt, niin ongelmia enemänki....
- Webcam joka on integroitu ei toimi
- Muistikortinlukija joka integroitu ei toimi

Tuleeko ongelmat yllätyksenä kun kyseessä on vielä kehitysversio?
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

jl78

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
  • if just linux would be easier...
    • Profiili
    • http://www.selaa.fi
Vs: Miten 3D päälle Ubuntussa?
« Vastaus #21 : 09.03.09 - klo:08.09 »
Kyllä se vähän harmittaa kun ensin asensin 8.10 ja sielläkään nämä eivät toimineet... ajattelin että täällä olisi jo näitä korjailtu...
Ja se nyt täytyy sanoa että olet jo toinen näsäviisas. Eikö olisi järkevämpää yrittää ratkaista ongelmaa tai olla vaan hiljaa ja jättää nuo nasevat kommentit pois?

Mutta asiaan... Se tässä eniten ihmetyttää, onko tämä 9 sarja aloitettu 8.10 kehittää? Ja varsinkin kun tämä koneeni on jo noin 1,5 vuotta vanha ja piirisarjakaan ei siis ole mikään uusi niin miksiköhän tämä ei toimi  :)

Juha
« Viimeksi muokattu: 09.03.09 - klo:08.17 kirjoittanut jl78 »
Selaa.fi - Tunne.com - Jetteile.com

mikkokan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Miten 3D päälle Ubuntussa?
« Vastaus #22 : 09.03.09 - klo:10.14 »
Eikös 9.04 käytä x-server 1.6? Siinä on tunnettu bugi intelin ajureilla mitä korjataan. Arch foorumeilla käydään keskustelus tästä ongelmasta mitä olen seuraillut: http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=66612&p=5

Itsellä tämä uusi x-serveri toimii hyvin Arch:ssa mutta minulla onkin Nvidian kortti.

Pitää muistaa, että ei Ubuntu ole mikään iso yritys mikä tekee kaiken mitä näette käyttöjärjestelmässänne. Esimerkiksi tässäkin tapauksessa Ubuntulla ei ole mitään tekemistä ongelman kanssa. X-serverin tekee yks porukka, toinen Intelin ajurit, kolmas porukka tekee kernelit yms. Ubuntu kerää vaan kasaan näitä projekteja, tosin myös jonkin verran tekee myös omia "lisäyksiä". Kannattaa varmaan kokeilla muitakin distroja, jos tämä ei toimi. Esim. Debianin uutta on kehuttu kovasti!

Muutenkin minua harmittaa tällainen asenne, että miksi ei toimi se ja se... Vapaaehtoistyönä kehittäjät tekevät korjauksia minkä ehtivät ja minusta on aivan uskomatonta, että laitteet toimivat näinkin hyvin kuin nyt toimivat! Parasta mitä itse voi tehdä on etsiä ratkaisua ja tehdä bugiraportti kehittäjille ongelmista eikä haukkua Linux-yhteisöä!

Toki ymmärrän, että harmittaa jos ei laitteet toimi. Toivottavasti asia korjaantuu uusien päivitysten myötä!

jl78

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
  • if just linux would be easier...
    • Profiili
    • http://www.selaa.fi
Vs: Miten 3D päälle Ubuntussa?
« Vastaus #23 : 09.03.09 - klo:11.49 »
Kiitos erittäin täydentävästä vastauksesta.  :)

Minä en ainakaan ole haukkunut / ihmetellyt miksi ei toimi ja ymmärrän aivan täysin asian että tämä on ilmaisprojekti :)
Korjaan vaan jos joku ymmärsi väärin. Minua vaan ottaa päähän turhat nasevat vastaukset, esim jos kysyy apua niin vastaus on vaan: ei voi mitään....
Tuli ihan sellainen olo tässä että olis astunut toisten reviirille kun tänne untuvikko tulee kyselemään hänelle vielä vieraita asioita.

Odotellaan hetki ja toivotaan että asiat korjautuu :) *kun olis pöytäkone niin olisin jo vaihtanut näyttiksen...*

Juha
Selaa.fi - Tunne.com - Jetteile.com

mikkokan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Miten 3D päälle Ubuntussa?
« Vastaus #24 : 09.03.09 - klo:12.24 »

Korjaan vaan jos joku ymmärsi väärin. Minua vaan ottaa päähän turhat nasevat vastaukset, esim jos kysyy apua niin vastaus on vaan: ei voi mitään....
Tuli ihan sellainen olo tässä että olis astunut toisten reviirille kun tänne untuvikko tulee kyselemään hänelle vielä vieraita asioita.

Odotellaan hetki ja toivotaan että asiat korjautuu :) *kun olis pöytäkone niin olisin jo vaihtanut näyttiksen...*

Juha

Anteeksi jos olin naseva mutta nyt taitaa vaan tilanne olla niin, että tälle alkuperäiselle ongelmalle (3D) asialle ei ilmeisesti voi kukaan mitään. Pitää vaan odottaa. Toinen vaihtoehto olisi kokeilla eri jakeluita, tai vanhempia Ubuntuja (8.04 LTS) esim. missä graafinen ympäristö (X) on vanhempaa versiota.

Kyllä Intelin ajurit ovat perinteisesti olleet erittäin hyviä, joten eiköhän tämä tilanne korjaannu pian!

Tuolla Arch-foorumissa, mikä linkin annoin on käyttäjillä ihan samanlaisia tunteita kuin sinulla, ja ainoa neuvo tuntuu olevan odottaa inteliltä parempia ajureita. Tosin on siellä jotain xorg.confiin liittyviä ehdotuksiakin...

jl78

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
  • if just linux would be easier...
    • Profiili
    • http://www.selaa.fi
Vs: Miten 3D päälle Ubuntussa?
« Vastaus #25 : 09.03.09 - klo:17.40 »
En tarkoittanut nasevuudella sinua Mikkokan :)
Ja kiitos paljon sinulle ja muille asiallisista vastauksista :)

Juha
Selaa.fi - Tunne.com - Jetteile.com