Kirjoittaja Aihe: Baltix linux  (Luettu 4156 kertaa)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Baltix linux
« : 13.01.09 - klo:21.21 »
Tuolla toisessa topicissa oli ystävällisesti annettu linkki livecd.com sivuille. Sieltä löytyi Ubuntu 8.04 Hardy Heroniin pohjautuva Baltix linux. Baltix pyörii nyt tässä livenä ja olen wlanin kautta netissä. Se mikä sai minut vinkkamaan tästä jakelusta on runsas oheisohjelmisto. Perus Hardya on terästetty monilla pikku ohjelmilla.
Vakiona löytyvät Wine, Wifiradar, Muikku, Inkscape, USB Creator, gLabel, Simple backup, Connect to provider "Bite/Vodafone" mokkula liityntä jne. Joku ystävällinen voisi testata toimiiko tuo mokkulanohjaus live levyllä. terveisin Timo
http://baltix.akl.lt/english
"Linux, made in Finland"

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Baltix linux
« Vastaus #1 : 14.01.09 - klo:09.14 »
Mä en oikein ymmärrä näitä lukemattomia Ubuntu johdannaisia. Vaihdetaan oletusteema, lisätään pari pakettia ja julkaistaan se omana distrona. Tarjooko tää jotain uutta?

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Baltix linux
« Vastaus #2 : 14.01.09 - klo:12.46 »
Ehditkö jo kokeilemaan? terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Baltix linux
« Vastaus #3 : 14.01.09 - klo:14.35 »
Mä en oikein ymmärrä näitä lukemattomia Ubuntu johdannaisia. Vaihdetaan oletusteema, lisätään pari pakettia ja julkaistaan se omana distrona. Tarjooko tää jotain uutta?
Ei kaikkea tarvitse ymmärtää  ::)

Selitys kelpaisi kai minullekin. Luultavasti syynä on puskea ulos oma distro ihan vaan sen takia, että se on mahdollista.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Baltix linux
« Vastaus #4 : 14.01.09 - klo:14.43 »
Mä en oikein ymmärrä näitä lukemattomia Ubuntu johdannaisia. Vaihdetaan oletusteema, lisätään pari pakettia ja julkaistaan se omana distrona. Tarjooko tää jotain uutta?

Milloinkas sinä tarjoat jotain?

Minulla ainakin on ollut pitkään oman muokatun asennuksen teko kehittelyvaiheessa. Toimin eräänlaisena ATK-tukihenkilönä muutamille eläkeläisille ja olisi mukava tehdä kohtalaisen toimiva valmis paketti, jossa olisi kaikki tarpeellinen helposti käytettävissä. Siis sellainen, jonka voisi käynnistää tikulta/CD/DVD:ltä ja asentaa halutessaan kovalevylle. Kaikki tarpeelliset koodeki asennettuna ja työpöydällä muutama linkki pankkipalveluihin ja sähköpostiin, sekä lyhyet ohjeet käyttöön ja asennukseen.

Ubuntu + Remastersys, joita olen pääasiassa testannut, tarjoavat kyllä oikein hyvät ja helppokäyttöiset työkalut tuollaiseen harrasteluun. Kesällä oli projekti melko hyvin edistymässä, kun sain sopivan testikoneen lainaksi ja olisi ollut innokas kokeilijakin, joka ei ollut edes käyttänyt Windowsia koskaan. Valitettavasti homma kaatui silloin pariin pikku ongelmaa, langattoman verkon toimimattomuuteen ja koneen sammutukseen: Ubuntu ja Vista HP6715s-kannettavaan?.

Kokeilin jopa useamman kerran OpenSUSEakin, jonka testiohjelma sitten paljasti HP6715s:n täydellisen sopimattomuuden Linux-käyttöön. Niinpä siinä onkin nyt Vistan ohella XP pääkäyttöjärjestelmänä.

PS. Aloin lataamaan tuota baltixia, mutta oli niin hidas palvelin, että jätin kesken. Eiliseltä on vielä kokeilematta tuollainenkin AVLinux (AVLinux).


Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Baltix linux
« Vastaus #5 : 14.01.09 - klo:15.02 »
Mä en oikein ymmärrä näitä lukemattomia Ubuntu johdannaisia. Vaihdetaan oletusteema, lisätään pari pakettia ja julkaistaan se omana distrona. Tarjooko tää jotain uutta?
Milloinkas sinä tarjoat jotain?
Nyt mä en oikein ymmärrä mitä Sinä ajat takaa. Mitä Sinä haluaisit että minä tarjoan, kaljat tms? Itse en distroja julkaise jos sitä ajat takaa.

rhino

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 229
  • Windows♥SUSE♥Ubuntu♥etc
    • Profiili
Vs: Baltix linux
« Vastaus #6 : 20.01.09 - klo:13.53 »
Omasta mielestäni olisi käyttäjien kannalta ja monen muunkin asian suhteen parasta, jos tätä ulkoasu&paketointiversiointi-vaihtelun distrojen sikiämistä saataisiin järkevämpiin uomiin.

Kehitys on avointa, koodi on avointa, miksei siis voitaisi ennemminkin pistää hynttyitä yhteen ja tehdä enemmän yhdessä.
Väittäisin että käyttäjillekin olisi loppujen lopuksi parasta jos olisi vähemmän noita paketointijakeluita.
Tehtäisiin enempi kootumpaa jakelua, jota voisi ihan sen jakelun valinnoilla ja vaikka asennuksessa varioida haluamakseen. Voisi valita vaikka peruskäyttöjakelun (nettikäyttö, toimistokäyttö yms), nuorisomediakäyttöjakelun tms.
Ja haluamansa ulkoasun samassa yhteisessä paikassa keskitetysti tehtävästä jakelusta (ois vaan vihree-, ruskee-, sini-, puna-, colori- ym orientoitunutta valintaa siinä asennuksessa).

Nuo sikiävät jakelut tuottavat vaan enempi turhaa hajanaisuutta, kun ne asiat voisi tehdä ihan avoimesti yhdessäkin ja vielä paremmin.

Voisihan sitä olla myös vaikka keskitetysti jokin systeemi, missä voi valita haluamiensa sovellusten alkuasennuspaketitkin mukaan. Tai vähän tuollainenhan jo onkin esim. SUSE:n buildservicessä tarjolla :

https://build.opensuse.org/

Ulkoasuvalinnat voisi sitten kukin valita eri lähteistä, mitä jo on, esim. http://www.kde-look.org/ ja muut vastaavat.

Olisi jotenkin paljon parempi - ainakin omasta mielestäni - että uudet kernel-versiot ja sovellusten versiot tulisi avoimesti yhdessätehden käyttöön samanaikaisemmin. Tämä distrovilinä vaan rikkoo tilannetta OS X:n ja Windowsin eduksi "hajoita ja hallitse" -tilanteena. Kun sama valinnan monipuolisuus ja edut voitaisiin saavuttaa toisellakin tapaa. Uskoisin myös että tuollainen enempi yhdessä toimiminen antaisi lisävauhtia sovellusten kehitykseen, lokalisointiin ja kaikkeen muuhunkin. Tuntuu vaan jotenkin että halutaan turhanpäiten kilpailla keskenään omissa hiekkalaatikoissa, kun voitaisiin toimia ja leikkiä yhdessäkin.
rhino=sarvikuono (zulu nkombe/ubejane, swahili kifaru) Etelä-Afrikassakin uhanalainen, ahdistelijoilleen ärhäkkä otus.
ZULU http://www.codezulu.com/isizulu.asp  SWAHILI http://www.pbs.org/wonders/Episodes/Epi2/2_cult1a.htm
NO MORE BLACK≠WHITE, http://fi.wikipedia.org/wiki/Apartheid IS PAST

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Baltix linux
« Vastaus #7 : 20.01.09 - klo:16.21 »
Email: mantas_eta_akl (dot) lt

Tähän osoitteeseen voi lähettää mielipiteitä Baltix linuxista. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Baltix linux
« Vastaus #8 : 20.01.09 - klo:16.38 »
Minua taas ilahduttaa ajatus, että jokainen voi tehdä haluamansalaisen distron.

Se ei mielestäni ole keneltäkään pois? Päin vastoin, jos minulla sattuu olemaan joku juju siinä, voi joku jatkojalostaa sitä "jujua" ja tehdä vielä entistä ehomman. Sama pätee myös ohjelmistoihin. Vapaus valita ja vapaus tehdä "melkeen" mitä vain on kaikista kauneinta tässä.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Baltix linux
« Vastaus #9 : 20.01.09 - klo:18.40 »

Voisihan sitä olla myös vaikka keskitetysti jokin systeemi, missä voi valita haluamiensa sovellusten alkuasennuspaketitkin mukaan. Tai vähän tuollainenhan jo onkin esim. SUSE:n buildservicessä tarjolla :

https://build.opensuse.org/
Tää tulee olemaan paljon parempi: http://susestudio.com/

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Baltix linux
« Vastaus #10 : 20.01.09 - klo:19.40 »
Pakko vähän mainostaa.

Ei kannata unohtaa tätä + APTonCD (löytyy pakettivarastosta).
« Viimeksi muokattu: 25.01.09 - klo:00.26 kirjoittanut Karvameduusa »

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Baltix linux
« Vastaus #11 : 24.01.09 - klo:13.02 »
Pakko vähän mainostaa.

Ei kannata unohtaa tätä + muut samankaltaiset.

Ilmeisesti kehittäjät ovat sen kuitenkin unohtaneet, vai mitä tuo teksti oikein tarkoittaa: "There is now a testing version of Reconstructor for Hardy support. ". Siis nyt ollaan Ubuntussa menossa kohti versiota 9.04 ja nuo omien puheittensa mukaan vasta testailevat 8.04:sta.

EDIT:
Kokeilin kuitenkin tuota Reconstructorin viimeisintä versiota ( 2.8 ) Hardy 8.04.2:n muokkaamisessa. Ilmeisesti testaajat odottelevat edelleen viimekeväistä Hardyn julkaisua(?), koska ohjelma ei pystynyt hakemaan koodekkeja ja virheitä tuli muutenkin, esim. suomenkielisestä näppäimistöstä valitteli. Mitähän tuolla oikeasti voi tehdä?
« Viimeksi muokattu: 27.01.09 - klo:03.50 kirjoittanut salai »

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Baltix linux
« Vastaus #12 : 02.03.09 - klo:08.54 »
Nyt koneella testissä Baltixin server versio (Hardy 8.04), jossa oletustyöpöytänä LXDE. Ohjelmia on niukasti, mutta mukana on kaikki tarpeellinen. LX:n oman verkkomanagerin vaihdoin GNOMEn vastaavaan, jotta WLAN tikku toimisi suoraan käynnistyksessä. Serveri version asennus kesti noin 15 minuuttia. Lisäsin myös "Claws email" ohjelman kokeilua varten.
Pengoin muutenkin download aluetta ja löysin myös Baltix-Mini version, joka pohjautuu jo vanhentuneeseen Ubuntu 7.04 versioon. Nopea se ainakin oli live CD:tä kokeillessani. Sääli kun tuki on jo loppunut, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"