Olen suht uusi Ubuntun käyttäjä ja haluaisin kysellä paria asiaa.
Miten Ubuntussa esim. kirjoitan asiakirjoja? Olen yrittänyt openofficea ja Tekstieditoria ja Kwordia ja Abiwordia, mutta tekstin kirjoittaminen ei onnistu. Kun painan esim. P-näppäintä niin ohjelma ei tee mitään eli ei kirjoita P-kirjainta asiakirjaan.
Sitten miten katselen kuvia Ubuntussa? Olen kokeillut Gimpiä ja xsane kuvanlukua ja joitakin muitaki jotain kuvankäsittely/katseluohjelmia, mutta en saa kuvia auki. Kuvat on jpg-muodossa. Kun yritän avata kuvaa niin ei tapahdu mitään eli ohjemlaan ei avaudu se kuva jota haluan katsella ja muokata.
Miten soitan musiikkia Ubuntussa? Olen kokeillut elokuvasoitinta ja rytmilaatikkoa ja vlc-playeriä, mutta musiikki ei soi eikä kappale edes avaudu ohjelmassa. Musiikki on mp3-muodossa. Olen asentanut ubuntun rajoitetut lisäosat jotka mahdollistaa mp3-tiedostojen soiton, mutta siitä huolimatta musiikki ei avaudu. Miten on sitten tavallisten cd-levyjen laita? Yksi ohjelma joka toistaa cd-levyjä on vlc-playeri, mutta eipä vaan toimi. Ei lähe toistamaan cd-levyä vaikka valitsen valikosta että toista cd-levy, mutta mitään ei tapahdu.
Miten sitten videoiden toisto? Olen yrittänyt elokuvasoitinta ja vlc-playeriä, mutta kumpikaan ei toista mitään videota. Videot on ainakin osa avi-muodossa ja osa mp4-muodossa, mutta mikään video-tiedosto ei aukea eikä video lähe pyörimään. Mitään virhesanomia ei tule kun avaan videon esim elokuvasoittimella niin ei tapahdu mitään. Elokuvasoitin vai on eikä tee mitään. Dvd-levyt kyllä lähtee pyörimään, mutta toisto pätkii jonkin verran ja tästä onkin jo aihe täällä.
Internet pelaa kyllä hyvin eikä siinä mitään sen kummempia vikoja ole ollut.
Mutta nuo edellämainitut jutut on ongelmana ku en voi hyödyntää Ubuntua näiltä osin kun asiat ei toimi. Onko edes mahdollista soittaa musiikkia Ubuntulla tai katsoa kuvia tai semmosta. Kai se on kerta ohjelmatkin siihen on tehty, mutta ei vaan toimi mulla. Olen yrittänyt poistaa ja asentaa uudelleen ohjelmat, mutta ei toimi. Olen asentanut Ubuntun uudelleen ja edelleenkään ei toimi.
Mikähän tähän voisi sitten auttaa??