Kirjoittaja Aihe: "Graafinen suunnittelu" Mikä U810 3D ohjelmisto paras aloittelijalle.  (Luettu 8244 kertaa)

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Hello!

Ubuntu on käyttöjärjestelmänä mainio, se on osoittautunut aika vakaaksi ja ohjelma rikkaaksi, vajaan kahden vuoden kokemuksena,
Un päivitykset vain vähän ovat välillä ongelmana, kaikki ei aina onnistu täysin ja kernelit jäävät "usein" asentumatta.

--

Sivustonne avulla olen sittemmin tutustunut GIMP ja Inkscape ohjelmiin, ja olenkin näin oppinut molemman ohjelman käyttöä, hienoa minä :)

Tarkoituksenani on seuraavana siirtyä sitten 3D grafiikan puoleen, ongelmana on mikä/kumpi 3D ohjelma käyttöön,
Blender vaikos K3D vaikos jokin kolmas taikka neljäs, tämä K3D oli ihan uusi mulla, mitähän kaikkea näitä 3D ohjelmia onkaan ??

Vaikkakin alkuni oli K3D ja Blender ohjelmissa aika huono, en oikein osannut ja oli kohtalaisen vaikeata.

Olen silti rakentamassa useita lautapelejä täysin Ubuntulla Java selaimiin, hieman hienon Windows sivuston ( www.######.com ) tapaista,
tarkoitus oli alunperin tuottaa vain 2D lautoja ja AWT grafiikalla, mutta nyt on kiinnostus herännyt 3D OpenGL lautoihin.

kysymykset ->

Mikä 3D ohjelmisto sopisi aloittelijan ensimmäiseksi, vaiko ovatko nämä niin helppoja että voi siirtyä suoraan siihen parhaaseen.
Lautojen tallentamisen pitäisi onnistua teksti tiedostoon, näin voisin omalla ohjelmalla lukea trianglet, quadsit, värit, textured.

En tarvitse kaikkia hienoja ominaisuuksia vain napit ja pelilautojen kehysten rakentelun.

--

( edit )
( www.hexwars.com ) taitaa olla päivittelyn kohteena juuri nyt, en ainakaan itse onnistu sitä lataamaan.

//----

Kiitos,,
« Viimeksi muokattu: 10.06.09 - klo:04.00 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Blender on ihan monipuolinen ohjelma, mutta vaatii paljon opettelua.
Maya:sta ei taida saada enää ilmaista opetteluversioita (pistää renderöityihin kuviin vesileiman) linuxille, mutta
rahalla pitäisi saada.

Kolmas vaihtoehto voisi  olla Realsoft 3D (http://www.realsoft.fi/), ainakin aikanaan heiltä sai demon linux versiolle
ja aito oikeakin taisi irrota ihan parilla satkulla. µB taisi tehdä aikoinaan artikkelin kyseisestä ohjelmasta. Taisi olla vuotta 2001-2005
jos intoudut etsimään.
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

Nollapiste

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Saku Laukkanen
    • Profiili
Täytyy sanoa, ettei se millään ohjelmalla helppoa ole. Youtubesta löytää paljon Blender-oppaita ja toki voit googlettaa. Kannattaa aloittaa yksinkertaisista muodoista ja sitten edistyä monimutkaisempiin.

Blenderin kanssa voit käyttää GIMP:iä grafiikoissa, tuo vain background imagen, ja rakentelee siitä kolmiulotteisen.
Terveisin nollapiste
Jakelupaketti-informaatiota löydät tämän linkin takaa
(pahoittelen, että joku oli käynyt spämmäämässä wikin etusivua)

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Täytyy sanoa, ettei se millään ohjelmalla helppoa ole. Youtubesta löytää paljon Blender-oppaita ja toki voit googlettaa. Kannattaa aloittaa yksinkertaisista muodoista ja sitten edistyä monimutkaisempiin.

Blenderin kanssa voit käyttää GIMP:iä grafiikoissa, tuo vain background imagen, ja rakentelee siitä kolmiulotteisen.

Jeh!

Mitä tarkoitat tuolla "rakentelee siintä kolmiulotteisen", tarkoitatko että voin ladata yksittäiseen surfaseen kartta imageni,
ja kuvaa mallina pitäen rakentaa 3D karttani yksittäisistä curveista ja muista blender osista, vai,
onko kyse jostain vielä hienommasta automaattisesta toiminnosta, kuten on myös Inkscapessa tämä kuvan muuttaminen vektori muotoon ??

mistä toiminnosta on kyse ??

//----

Kiitos,,
« Viimeksi muokattu: 25.02.09 - klo:13.41 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Villi veikkaus on että kyseessä on jälkimmäinen ominaisuus. Automaattinen 3d-mallin generoiminen kuvista, kuulostaa
aika ufo ominaisuudelta. En siis tarkoita kykeneväisyyttä yhdistää eri puolilta olevien rakennuksien kuvat yhteneväisyyksien perusteella
ja luoda siittä loota, vaan ihan oikea 3d-malli.
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5778
    • Profiili
^ MS Fotosynth pystyy mielestäni nimenomaan tuon tekemään.

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Siis jos minä otan kuvan vaikka näytöstäni, niin se tekee siittä 3d-mallin?
Uskon kun näen. Ja haluan nähdä sen tekevän ihan oikean 3d-mallin.
Tiedostomuoto saa olla vaikka maxin. Se ei saa siis näyttää 3d-mallilta
pelkästään kuviin perustuen vaan sitä pitää olla siis mahdollista muokata edelleen
ilman photoshoppia.

Joka tapauksessa, vaikka se olisi mahdollista niin silloin täytyy kappaleesta riippuen ottaa
periaatteessa tuhat + 1 kuvaa joka kulmasta, huomioiden myös x, y ja z akselien kulmat jottei
jää dataa puuttumaan. Korjatkaa jos olen väärässä
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5778
    • Profiili
Kyllä. Ihan oikean 3d mallin ja noihan homma nimenomaan toimii. Pitää olla todella hyviä kuvia ja niitä pitää olla ilmeisimmin kymmeniä, että voidaan alkaa puhuun hyvästä mallista.

Mitä ihmeellistä on kuvista tehdyistä 3d malleista jos 3d laser keilaus ja siis kokonaisten teollisuuslaitosten 3d mallintaminen alkaa olla ihan normaalia tai siis on normaalia? Periaate on hyvin pitkälle sama.

Lainaus
huomioiden myös x, y ja z akselien kulmat jottei jää dataa puuttumaan.
Tämähän on päivän selvää, vaan homma perustuukin siihen, että ohjelmallisesti tunnistetaan tietyt pisteet useasta kuvasta ja niistä saadaan laskettua kuvakulma ja malli, eli aika perus geometriaa.

Itse periaatteessa en näe yhtään mitään erikoista ja on loppuviimein naurettavan yksinkertainen. Se taas miten tuo ns. kiintopisteiden tunnistus yms. tehdään kuvista on mielestäni jo huomattavasti vaikeampi homma. Kuukkelillahan näistä löytyy kyllä juttua vaikka kuinka.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Fotogrammetria hakusanalla löytyy asiaa esim:
http://en.wikipedia.org/wiki/Photogrammetry.

Tunnetuin softa taitaa olla Photomodeler.
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Nollapiste

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Saku Laukkanen
    • Profiili
Täytyy sanoa, ettei se millään ohjelmalla helppoa ole. Youtubesta löytää paljon Blender-oppaita ja toki voit googlettaa. Kannattaa aloittaa yksinkertaisista muodoista ja sitten edistyä monimutkaisempiin.

Blenderin kanssa voit käyttää GIMP:iä grafiikoissa, tuo vain background imagen, ja rakentelee siitä kolmiulotteisen.

Jeh!

Mitä tarkoitat tuolla "rakentelee siintä kolmiulotteisen", tarkoitatko että voin ladata yksittäiseen surfaseen kartta imageni,
ja kuvaa mallina pitäen rakentaa 3D karttani yksittäisistä curveista ja muista blender osista, vai,
onko kyse jostain vielä hienommasta automaattisesta toiminnosta, kuten on myös Inkscapessa tämä kuvan muuttaminen vektori muotoon ??

mistä toiminnosta on kyse ??

//----

Kiitos,,

http://www.youtube.com/watch?v=MShKqxalKWE
Terveisin nollapiste
Jakelupaketti-informaatiota löydät tämän linkin takaa
(pahoittelen, että joku oli käynyt spämmäämässä wikin etusivua)

ljk123

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
ikonien piirtäminen ja imurointi
« Vastaus #10 : 26.02.09 - klo:13.36 »
Moi,

Olen tehnyt muutamia java-ohjelmia ja haluaisin piirtää niihin omat ikonit.
Yritin aluksi gimp-ohjelmaa, mutten onnistunut saamaan aikaan ikonia.
Mitä ohjelmia te olette käyttäneet ikonien piirtelyyn?
Missä muodossa ne tulisi tallettaa?

Voiko jostain imuroida valmiita ikoneita lisää?

Kiitos etukäteen avusta!

ljk123

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: ikonien piirtäminen ja imurointi
« Vastaus #11 : 26.02.09 - klo:13.46 »

Olen tehnyt muutamia java-ohjelmia ja haluaisin piirtää niihin omat ikonit.
Yritin aluksi gimp-ohjelmaa, mutten onnistunut saamaan aikaan ikonia.
Mitä ohjelmia te olette käyttäneet ikonien piirtelyyn?

ljk123


Aiheet yhdistetty.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: ikonien piirtäminen ja imurointi
« Vastaus #12 : 26.02.09 - klo:13.47 »
Voiko jostain imuroida valmiita ikoneita lisää?

Kiitos etukäteen avusta!

ljk123


Mielestäni ikonisettejä saa esim. Gnome Lookista tai Gnome Artista.

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."