Kirjoittaja Aihe: Korruptoituneen tiedoston/hakemiston poisto  (Luettu 2162 kertaa)

juneli

• Käyttäjä
    • Profiili
Korruptoituneen tiedoston/hakemiston poisto
« : 20.02.09 - klo:23.46 »
Minulla on tällainen kansio oman tunnuksen kotihakemistossa:

Koodia: [Valitse]
d?????????  ? ?    ?        ?                ? galleria
Yritin googlailla ja koitin poistaa sitä http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=456714 ohjeilla, mutta tuolle ls -il komennolle saan jo ilmoituksen:

ls: cannot access galleria: Input/output error
Osaako kukaan neuvoa, että miten ton saa pois?

peran

• Vieras
Vs: Korruptoituneen tiedoston/hakemiston poisto
« Vastaus #1 : 21.02.09 - klo:00.26 »
jeps, vaikken osaa neuvoakaan, mutta tämä...
Lainaus
find . -inum 777777 -exec rm -i {} \;
Poistaa tiedoston, muttei kansiota. toi -i - vipu vain kysyy saapiko poistaa.

Lisäksi numeron haku lyötyy seuraavalla tavalla:
ls -il|grep galleria

Omalla riskilläsi voisit kokeilla seuraavaa, mutta laita varmuuskopiot kuntoon ennen täystuhoa...

find . -inum 777777 -exec rm -ir {} \;

Ymmärrettävistä syistä ko. poistokäskyt tulee ajaa roottina. Jos et ajanut aikaisemminkaan roottina, niin voit ensin kokeilla ensimmäistä sattuisiko toimimaan, mutta luulen ettei...

Tosiaan, jos toi ongelmahakemisto ohjaa juureen, niin täystuho on valmis.  :P

Tietenkin hyvällä onnella toimii seuraava, jota kannattaneen testata ennen keskimmäistä vaihtoehtoa..

find . -inum 777777 -exec rmdir  {} \;

Ja tosiaan minkä tahansa valitsetkin, niin nämä joutuu tekemään roottina. Ehkä riittää sudo alkuun, mutten ole varma.

Ehdotukseni ovat sitten mutumenetelmää, joten toimivuudesta ei ole takeita, enkä vastaa mahdollisista tuhoista koneellesi, joten varmuuskopiot kuntoon, ettei tuhoja pääse sattumaan.
« Viimeksi muokattu: 21.02.09 - klo:00.30 kirjoittanut peran »

juneli

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.02.09 - klo:22.07 »
Kiitos vinkeistä. Ratkaisin ongelman formatoimalla home partition, koska siellä ei ollut kuin yksi tunnari. Sekin oli melkein suoraan asennuksen jälkeisessä tilassa. Toi partitio on siis muistikortilla ja se on kiinni eeepc:ssä. Noi korruptoituneet filut ilmestyivät mielestäni siinä vaiheessa, kun kopsasin kansiota ja samaan aikaan Firefox päätti jumittaa.

Tosta Firefox jumituksesta olen kysellytkin jo foorumilla, mutta tarkkaa vastausta ei tullut. Sen verran oon saanut selville, että top komento näyttää, että cpu:n aika kuluu suurimmaksi osaksi odottaessa levyaksessia eli voipi olla, että tossa muistikortissa on jotain häikkää.

Koitan noita komento, jos/kun noita ilmaantuun uudelleen. Heivasin tosin Firefoxin pois ja pistin tilalle Operan. Aika fressiltä tuntuu tämä Opera...

kalarm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22.02.09 - klo:07.25 »

Tosta Firefox jumituksesta olen kysellytkin jo foorumilla, mutta tarkkaa vastausta ei tullut. Sen verran oon saanut selville, että top komento näyttää, että cpu:n aika kuluu suurimmaksi osaksi odottaessa levyaksessia eli voipi olla, että tossa muistikortissa on jotain häikkää.
Jos joku ohjelma jumittaa voit mennä: Järjestelmä => Ylläpito => Prosessit => Merkkaa prosessi => Lopeta prosessi.
Terveisin kalarm.
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
« Vastaus #4 : 22.02.09 - klo:12.35 »
Minulla on tällainen kansio oman tunnuksen kotihakemistossa:

d?????????  ? ?    ?        ?                ? galleria

Kyseessä on ilmeisesti etä-levy joka liitetty järjestelmään ja gvfs hiukan sekosi.

Ratkaisuna on kokeilla manuaalisesti irroittaa .gvfs jonka jälkeen irroittaa kaikki etä-liitokset
ja uudelleen käynnistys.

fusermount -u ~/.gvfsNautiluksen avulla voit irroittaa graafisesti muut etä-levyt.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!