Kirjoittaja Aihe: Voiko ohjelmia asentaa valinnaiseen paikkaan?  (Luettu 1479 kertaa)

heinäkenkä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Voiko ohjelmia asentaa valinnaiseen paikkaan?
« : 12.02.09 - klo:11.28 »
Moi,

Minulla on Asuksen miniläppäri 901 ja siinä Linux. Ensimmäistä kertaa linuxia käyttävänä on tiety perusasia hukassa...

Olen asentanut joitain ohjelmia Synapticilla. Nyt tämä asennus osio alkaa täyttyä. Asuksessa se on vain 4G.

Voinko jotenkin asentaa ohjelmia toiselle osiolle? Siellä tilaa olisi 15G.

Hannu

peran

  • Vieras
Vs: Voiko ohjelmia asentaa valinnaiseen paikkaan?
« Vastaus #1 : 12.02.09 - klo:12.25 »
Taitaa vaatia uuden asennuksen, jotta pystyt asentamaan ohjelmia 16 Gt:n ssd:hen.

Siis asentaa uudestaan, ja tällä kertaa 16 Gt:n ssdhen.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Voiko ohjelmia asentaa valinnaiseen paikkaan?
« Vastaus #2 : 12.02.09 - klo:12.41 »
Kait tuo onnistuu kun tekee muutoksia /etc/fstab liitoskohtiin? Käsittääkseni ei ole periaatteessa mitään estettä kyseiselle operaatiolle, mutta käytännössä pitää sitten kuitenkin siirtää kopioida sisällöt jne. eli homma ei ole kuitenkaan aivan yksiselitteinen.

Helpoin ja luultavasti riittävä tapa on kait laittaa juuri / tuolle pienelle asemalle ja /home sitten tuolle isommalle osalle. Näin itse tekisin ja tila riittäisi hyvin. Tietysti aluksi kannattaa tehdä myös komento sudo apt-get autoremove jos olet kokeillut ja poistanut ohjelmia paljon. Saat luultavasti paljonkin lisää tilaa jo näin.

juyli

  • Vieras
Vs: Voiko ohjelmia asentaa valinnaiseen paikkaan?
« Vastaus #3 : 12.02.09 - klo:13.05 »
Voinko jotenkin asentaa ohjelmia toiselle osiolle? Siellä tilaa olisi 15G.

Suht' yksinkertainen vaihtoehto on linkittäminen (ln), jolloin hakemistot tai tiedostot voivat sijaita fyysisesti jossakin muualla. Tosin ulkoisia massamuisteja tms. käytettäessä on vielä lisäksi huomattava muutamia erityispiirteitä.
4Gt on jakeluversiolle nykyisin naftisti, joten jo alkujaan kannattaa tuumia, mitä koneelle asentaa - ja mitä ei.