Kirjoittaja Aihe: FS Esprimo mobile V5535 ja Ubuntu  (Luettu 3755 kertaa)

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
FS Esprimo mobile V5535 ja Ubuntu
« : 03.01.09 - klo:23.41 »
Ubuntu ja Esprimo v5535 tuntuu olevan totaalisen mahdoton yhdistelmä.
Olen kuukauden yrittänyt selata tätä foorumia etsiä googlesta ja vaikka mitä mutta en löydä
Mitään ohjetta joka olisi riittävän selvää englantia tai suomea että minä ymmärtäisin sen.
Voisiko joku kertoa miten saa atheloksen Wlan ja SiS mirage 3+ kortit toimimaan.
Olen jo ymmärtänyt että on vaikeaa mutta jos joku sattuisi kykenemään auttamaan minä kiittäisin ja kumartaisin.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: FS Esprimo mobile V5535 ja Ubuntu
« Vastaus #1 : 04.01.09 - klo:08.53 »
Ubuntu ja Esprimo v5535 tuntuu olevan totaalisen mahdoton yhdistelmä.
Olen kuukauden yrittänyt selata tätä foorumia etsiä googlesta ja vaikka mitä mutta en löydä
Mitään ohjetta joka olisi riittävän selvää englantia tai suomea että minä ymmärtäisin sen.
Voisiko joku kertoa miten saa atheloksen Wlan ja SiS mirage 3+ kortit toimimaan.
Olen jo ymmärtänyt että on vaikeaa mutta jos joku sattuisi kykenemään auttamaan minä kiittäisin ja kumartaisin.

Mandriva 2009 toimaa ilmeisesti heittämällä, jos haluat helposti Linuxin koneeseesi. Muihin distroihin ilmeisemmin joutuu kikkailemaan eikä välttämättä silitikää saa toimimaan kunnolla.
http://forum.fujitsu-siemens.com/forum/viewtopic.php?f=94&t=35226

Googlettelemalla saa vaihtoehtoja mikäli kuitenkin haluat Ubuntun. Atheroksen tapauksessa varmaankin madwifin ajurien kääntäminen lähdekoodista auttaisi. Sis-näyttiksen tapauksesta en oikein osaa sanoa mitään kun ei ole kokemusta,  eikä sis muutenkaan tunnu olevan paras vaihtoehto Linuxille.

Tässä kuitenkin pari linkkiä jos haluat kikkailla:
http://dreamlinuxforums.org/index.php?topic=1341.0
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=615094
« Viimeksi muokattu: 04.01.09 - klo:09.11 kirjoittanut timbba »

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: FS Esprimo mobile V5535 ja Ubuntu
« Vastaus #2 : 04.01.09 - klo:09.48 »
Testaan kohta tunnistaako 7.10 paremmin tuon koneen.
Jos ei alan ladata mandrivaa. Kiitos sinulle mutta jos joku muu keksii jotain
Jolla saan ubuntun toimimaan niin kuuntelen mielelläni.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: FS Esprimo mobile V5535 ja Ubuntu
« Vastaus #3 : 04.01.09 - klo:10.09 »
Testaan kohta tunnistaako 7.10 paremmin tuon koneen.
Jos ei alan ladata mandrivaa. Kiitos sinulle mutta jos joku muu keksii jotain
Jolla saan ubuntun toimimaan niin kuuntelen mielelläni.

Kokeilitko siis jo tuota dreamlinux... -linkin tapaa? Kuulemma sillä ohjeella joku sai Ubuntussakin toimimaan näytönohjaimen ja wifin.

BBT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 352
    • Profiili
Vs: FS Esprimo mobile V5535 ja Ubuntu
« Vastaus #4 : 04.01.09 - klo:18.52 »
Tuon dreamlinux -linkin takaa löytyi viitteitä Atheroksen ar5006/5007 wlan-korttiin. Jos koneessa tosiaan on tuo kortti, sen saa toimimaan helposti.

Jos käytössä on Ubuntu 8.04 tai 8.10, riittää kun klikkailet Järjestelmä/Ylläpito/Laiteajurit ja ruksaat pois käytöstä kaikki Atheroksen wlan-korttiin viittaavat ajurit. Seuraavaksi Järjestelmä/Ylläpito/Synaptic-pakettienhallinta auki ja hakuun linux-backports-modules-intrepid. Klikkaa asennettavaksi ja kun paketti on asentunut, käynnistä kone uudestaan. Muuta ei sitten tarvikkaan jos kyseessä tosiaan on ar5006/ar5007 kortti.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: FS Esprimo mobile V5535 ja Ubuntu
« Vastaus #5 : 06.01.09 - klo:09.24 »
Tuon dreamlinux -linkin takaa löytyi viitteitä Atheroksen ar5006/5007 wlan-korttiin. Jos koneessa tosiaan on tuo kortti, sen saa toimimaan helposti.

Jos käytössä on Ubuntu 8.04 tai 8.10, riittää kun klikkailet Järjestelmä/Ylläpito/Laiteajurit ja ruksaat pois käytöstä kaikki Atheroksen wlan-korttiin viittaavat ajurit. Seuraavaksi Järjestelmä/Ylläpito/Synaptic-pakettienhallinta auki ja hakuun linux-backports-modules-intrepid. Klikkaa asennettavaksi ja kun paketti on asentunut, käynnistä kone uudestaan. Muuta ei sitten tarvikkaan jos kyseessä tosiaan on ar5006/ar5007 kortti.

Tuo ath5k ajuri ei vaan ole vakaa vielä. Sen takia Ubuntukin laittoi sen backports osastolle. Madwifin buildaaminen itse antaa vakaamman tuen, mutta kyllä tolleenkin toimaa (välillä ongelmia). Itsekin olen tyytynyt laiskana Acer Aspire Onessa tuohon backports pakettiiin, vaikka välillä wifi ei toimikaa ja joutuu sammuttaa koneen ja uudelleen käynnistää (huom. ei uudelleenkäynnistys), jolloin taas pelaa.

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: FS Esprimo mobile V5535 ja Ubuntu
« Vastaus #6 : 06.01.09 - klo:09.41 »
Kerron kohta sainko netti kortin toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 06.01.09 - klo:09.48 kirjoittanut Hertsi »

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: FS Esprimo mobile V5535 ja Ubuntu
« Vastaus #7 : 31.01.09 - klo:08.54 »
Toimii.