Kirjoittaja Aihe: Serverin ostaminen on vaikeata !!  (Luettu 3126 kertaa)

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Serverin ostaminen on vaikeata !!
« : 02.01.09 - klo:20.01 »
Heps!

Minulla on AMD 1.734Gz kone kotona, kone vie ohjeitten mukaan 72W virtaa, eli liikaa serveriksi.
kone on ostettukkin jo iäkkäänä, vaikkakin uutena niin 2003.

Minä olen nyt usean kuukauden ajan katsellut ja pähkäillyt erillaisia konepaketteja puolittain osto aikeissani.
Mutta törmään siihen tosi asiaan, että, en tunne laitteistoja riittävästi, myyjätkin ovat useimmiten niin kiireisiä, että, he vain luettelevat tukun ominaisuuksia, joista en ymmärrä.

Tiedän että sitä myydään SERVEREITÄ ja DESKTOP ja LAPTOP tietokoneita. Ei nyt tarvitse selittämään LAPTOP komponentteja, mutta,
mitenkä nämä SERVERI ja DESKTOP koneet eroavat toisistaansa. Ovatko SERVERI komponentit huisan verran kestävämpiä ??

Minulla on tarkoitus kotona ylläpitää 24/6+23/1 serveriä, eli tunti unta viikossa varmuuden vuoksi.

En tarvitse kovinkaan tehokasta serveri konetta, varmaankin ihan 1Gz riittäisi. Onko mahdollista ostaa serveri jossa ei olisi tuuletinta ??
Entä nämä koti koneitten kovalevyt, kuinka kauan kovalevy jaksaa pyöriä ilman että hajoaa, kun se on tuon yllä olevan ajan käynnissä ??

Mikä on se oikea tapa pyörittää "Apache2 / Applet Java UDP" serveriäni ??

Ei aikaisempaa serveri tietämystä !!

//----

Kiitos,,
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Serverin ostaminen on vaikeata !!
« Vastaus #1 : 02.01.09 - klo:20.14 »
Heps!

Minulla on AMD 1.734Gz kone kotona, kone vie ohjeitten mukaan 72W virtaa, eli liikaa serveriksi.
kone on ostettukkin jo iäkkäänä, vaikkakin uutena niin 2003.


Minä olen nyt usean kuukauden ajan katsellut ja pähkäillyt erillaisia konepaketteja puolittain osto aikeissani.
Mutta törmään siihen tosi asiaan, että, en tunne laitteistoja riittävästi, myyjätkin ovat useimmiten niin kiireisiä, että, he vain luettelevat tukun ominaisuuksia, joista en ymmärrä.

Tiedän että sitä myydään SERVEREITÄ ja DESKTOP ja LAPTOP tietokoneita. Ei nyt tarvitse selittämään LAPTOP komponentteja, mutta,
mitenkä nämä SERVERI ja DESKTOP koneet eroavat toisistaansa. Ovatko SERVERI komponentit huisan verran kestävämpiä ??

Kiitos,,


Mukavimmin taidat saada serverisi, jos ei ole kovin raskasta käyttöä, hankkimalla tuollaisen miniläppärin, Asus eeepc:n, Acer Aspire Onen tms. Ei mene pahasti virtaa, ei ole ääntä (ssd-kiintolevy) eikä niinmuodoin kehitä juuri lämpöäkään.

Ammattikäyttön tehdyt serverit ovat omanlaisiansa laitteita, laadukkaita ja myös kalliita. Mulla on duunisssa 1 GHz Celeron Desktop kone, siinä 128 megaa muistia ja 30 gigainen kiintolevy. Win2003 Server käyttiksenä IIS:llä ja intrasivua se on pyörittänyt yötä päivää yli 4 vuotta. Käytetystä koneesta kasattu lisäksi. Ole huoletta, kyllä ne kestävät :)

Tero Inha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Serverin ostaminen on vaikeata !!
« Vastaus #2 : 03.01.09 - klo:11.00 »
Serveriä hommatessa kannattaa pitää mielessä sen käyttö. Jos olet kotio pystyttämässä kotipalvelinta jossa pyörität omia nettisivuja tai blogia niin, tuo siis 1.75Ghz AMD riittää vallan mainiosti sen käyttöön. Riippuen tietenkin että, mitkä muut resurssit syövät koneentehoa/muistia siellä tausta. Turhia sovelluksia kannattaa karsia kuten esim: työpöydän, joista on vain enemmän haittaa kun hyötyä.

Ei ne server-tarkoitukseen laitteistot välttämättä ole sen parempia kuin desktop-komponentit. Tämäkin riippuu enemmän käyttötarkoituksesta. Se mihinkä panostettaan enemmän serveripuolen komponenttien valmistamisessa on vikasietoisuus, järjestelmän laajennettavuus sekä tehokkuus. Koska server-maailmassa uptime on tärkeää, varsinkin jos pyöritettään tuhansia firmojen nettisivuja ja verkkokauppa-sovelluksia.

Henkilökohtainen kokemus on että pyöritin onnistuneesti LAMP-järjestelmää (LinuxApacheMysqlPHP) 200mhz pentium-tason suorttimella, 96mb muistia ja pari gigaa kiintolevytilaa. Tuolla pyöritti paria web-sivustoa aivan hyvin. En kokeillut pyörittää mitään java- tai flash-pohjaisia sovelluksia mutta epäilen että alkaa oleen jo aikas tukalaa.



« Viimeksi muokattu: 03.01.09 - klo:11.03 kirjoittanut Tero Inha »
Member of FLUG since april 2007

mikko_h

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Serverin ostaminen on vaikeata !!
« Vastaus #3 : 03.01.09 - klo:12.00 »
Entä nämä koti koneitten kovalevyt, kuinka kauan kovalevy jaksaa pyöriä ilman että hajoaa, kun se on tuon yllä olevan ajan käynnissä ??

Jos olis tilastoaineistona suuri määrä palvelinlevyjä ja  kotikoneen halpalevyjä, niin tyypillisessä kestävyydessä ja luotettavuudessa varmaan voisi havaita eroja. Yksittäinen levy saattaa kuitenkin merkistä riippumatta hajota hetkenä minä hyvänsä, vanha pitkään pyörinyt levy todennäköisemmin kuin vähemmän rasitettu yksilö. Ns. serverikäyttöön tarkoitetuissa levyissä on niissäkin nähty huonoja tuotantoeriä ja hinnoissa paljon ilmaa. Serverilevyissä on esim. hot swap -systeemeihin sopivat liittimet jne. ja niillä saattaa olla pidempi ja kattavampi takuu kuin kotikoneisiin tarkoitetuilla. Käytännössä ne lienevät lähes samaa tavaraa kuin 'tavalliset' levyt, mutta läpäisseet (toivon mukaan) tiukemman laadunvalvonnan.

Työpaikallani on aika moni tavallisella levyllä varustettu pöytäkone aina päällä. Useimmiten ennen kuin datan tallentumiseen tulee vikaa, levyn liikkuvat osat kuluvat siihen tilaan, että meteliä ei kukaan jaksa kuunnella ja levy menee vaihtoon. Jos palvelimesi on kotona ja joudut sitä kuuntelemaan ja SSD-massamuistin kapasiteetti riittää tarkoitukseesi, niin sellaista kannattaa varmaan harkita vakavasti. Nekään eivät tietysti ole ikuisia, mutta eivätpähän ainakaan ala vanhemmiten kuulostaa sirkkeleiltä.
« Viimeksi muokattu: 03.01.09 - klo:12.05 kirjoittanut mikko_h »

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Serverin ostaminen on vaikeata !!
« Vastaus #4 : 03.01.09 - klo:12.45 »
Mulla on pöytäkoneessa Vian EPIA M1000 emolevy Vian 1GHz prossulla. Samaa ikäluokkaa kuin tuo sinun. Muistaakseni sille on speksattu maks. 25w kulutus. Mittasin pari kuukautta sitten eri laitteideni virrankulutusta sähköyhtiöltä lainatulla mittarilla. Töpselistä mitattuna koneeni vie:

DVD:n katselussa: 68w
Joutokäynnillä: 50w
Kovalevy seis: 40w

Em. valossa tuo sinun 72w ei tunnu kovin pahalta varsinkin kun koneesi on paljon tehokkaampi.

Mulla on myös ThinkPad T23. Myös samaa ikäluokkaa. Sille mittasin:

Joutokäynnillä: 22w
100% cpu kuormalla: 40w

Koneessa on muuten 1GHz P3 prossu eli se on nopeampi kuin tuo pöytäkone. Kannettavien komponentit on tehon kulutuksen suhteen omaa luokkaansa. Siksi New_userin idea on minusta hyvä. Vanhakin kannettava syö vähemmän kuin vähävirtainen pöytäkone. Uudet atomivoimalla käyvät kovalevyttömät kannettavat todennäköisesti vielä vähemmän. Muuten, jos vaihdat tuon pöytäkoneen levyn 3.5" -> 2.5", tehonkulutus tippuu ~10w.

Em. koneissa oli molemmissa testihetkellä Ubuntu 8.10. Thinkpadissä on power manager käytössä, pöytäkoneessa ei.


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Serverin ostaminen on vaikeata !!
« Vastaus #5 : 03.01.09 - klo:13.46 »
Minulla on AMD 1.734Gz kone kotona, kone vie ohjeitten mukaan 72W virtaa, eli liikaa serveriksi.
kone on ostettukkin jo iäkkäänä, vaikkakin uutena niin 2003.

riippuu vähän mihin käyttöön tuo tulee, mutta iha kotipalvelimeksi tuo on jo vähän turhankin tehokas.

Tiedän että sitä myydään SERVEREITÄ ja DESKTOP ja LAPTOP tietokoneita. Ei nyt tarvitse selittämään LAPTOP komponentteja, mutta,
mitenkä nämä SERVERI ja DESKTOP koneet eroavat toisistaansa. Ovatko SERVERI komponentit huisan verran kestävämpiä ??

serverikoneissa on toivottavasti laadukkaampia komponentteja, yleensä niille myös saa enemmän ja laajempaa  takuuta sekä sellaisia ominaisuuksia joita pöytäkoneessa ei tarvita (lennossa vaihdettavia virtalähteitä, kiintolevyjä, ym.).

Minulla on tarkoitus kotona ylläpitää 24/6+23/1 serveriä, eli tunti unta viikossa varmuuden vuoksi.

raudan kestävyyden kannalta on varmaan parempi käyttää sitä konetta 24/7. lämpötilan vaihtelu on elektronisille komponenteille raskasinta ja kiintolevy kuluu eniten käynnistyessään.

En tarvitse kovinkaan tehokasta serveri konetta, varmaankin ihan 1Gz riittäisi. Onko mahdollista ostaa serveri jossa ei olisi tuuletinta ??

vaikka en käyttötarkoitstasi tiedäkään veikkaisin, että merkittävästi hitaampikin kone kelpaisi. jopa sellainen joita saa miltei ilmaiseksi. ne olvat yleensä hiljaisempiakin, joskin ongelmaksi muodostuu levytila jota vanhoihin koneisiin ei saa samalla tavalla / yhtä helposti.

oikeita serverikoneita harvoin tehdään hiljaisuutta silmälläpitäen sillä ne sijoitetaan yleensä erillisiin ilmastoituihin serverihuoneisiin (joissa sitten onkin kamala meteli).

Entä nämä koti koneitten kovalevyt, kuinka kauan kovalevy jaksaa pyöriä ilman että hajoaa, kun se on tuon yllä olevan ajan käynnissä ??

vähemmän kuin jatkuvasti käynnissä ollen ;)
mutta juu, kyllä ne useita vuosia kestävät.
Janne