Ubuntu 24.04.1 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutLiity Ubuntu Suomen seuraan muualla: Discourse, Facebook, Mastodon, Matrix, Telegram, X
mitähän tarkalleen ottaen tarkoitat päätteen sammuttamisella?
Samaa asiaa kuin pääte suljettaisiin klikkaamalla ruksia.
Onko pääte sama josta C-ohjelmasi käynnistetään? Silloin voisit katsoa getppid() kutsua jolla saa C-ohjelmasi "äidin" selville ja lähettää tuolle pid:lle vaikka SIGTERM-signaalin...
#include <stdio.h>#include <unistd.h>#include <sys/types.h>#include <signal.h>int main(int argc, char **argv){ pid_t pid, ppid; pid = getpid(); ppid = getppid(); printf("Minä olen %d ja äitini on %d\n", pid, ppid); sleep(10); kill(ppid, SIGKILL); return 0;}
Jep. Sama pääte pitäisi saada sammutettua.
miksi ihmeessä?
Olen tekemässä tekstipeliä. Haluaisin saada valinnan "Lopeta peli" toimimaan.
oletko tekemässä tekstipeliä jota saa pelata vain graafisessa ympäristössä terminaali-ikkunassa?entä jos joku haluaa pelata sitä esim. puhtaasti komentoriviltä tai ssh:n yli palvelimella?
minun mielestäni "lopeta peli" -vaihtoehdon pitäisi vain lopettaa peli, ei logata käyttäjää ulos, katkaista etäyhteyttä, lopettaa mitään muita ohjelmia tai mitää muutakaan erityisen yllättävää.
Lopulta aikamoinen mielipideasia siinä mitä haluaa tuolla valinnalla tapahtuvan. Itse ainakin näen käytännöllisempänä sen että pääte sammuu kuin että pelkästään ohjelma ajautuisi loppuun.
Jos se on mielipideasia niin sinun mielipiteesi on väärä ja jannen oikea. Piste.
xterm -e ohjelma
Eikös tuo mene suunnilleen niin, että jos sen pelin laittaa komennolla päätteestä auki niin se sulkee vain pelin ja jos sen avaa kuvakkeesta (joka avaa sen päätteessä) niin se sulkee myös sen päätteen...